Otevřít menu
Doprava dnes
-

Vodíkové údolí v Nizozemsku inspiruje celý svět

Nizozemsko se řadí mezi průkopníky ve využívání čistých zdrojů energie a speciálně pak vodíku jako paliva. Zástupci Pardubického kraje a Regionální rozvojové agentury Pardubického kraje se do této země vypravili, aby se dozvěděli více o přenosu praxe do českého prostředí.

9:45 / 23. dubna 2025
Vodíkové údolí v Nizozemsku inspiruje celý světi

Foto: Do vodíkového údolí se jezdí učit celý svět. Zdroj: Pardubický kraj

Nizozemsko patří již delší dobu mezi evropské státy, které se snaží ve své zemi zajistit udržitelný způsob života. Platí zde např. přísná pravidla ohledně recyklace a likvidace domácího odpadu. Kromě toho tu také roste počet elektromobilů.

Zástupci Pardubického kraje a Regionální rozvojové agentury Pardubického kraje se do Nizozemska vypravili, aby se zjistili více informací o využití vodíku v dopravě. Nizozemsko totiž velmi aktivně podporuje ekologicky šetrné technologie a láká firmy z celého světa ke spolupráci a investicím, jejichž výsledkem je rozmanité spektrum technologií pokrývajících celý řetězec vodíku – od výroby pomocí elektrolýzy přes dopravu a skladování až po široké uplatnění v různých odvětvích.

„V oblasti Groningenu se nachází první evropské „vodíkové údolí“. Tato oblast se stala magnetem pro zahraniční investory a technologické firmy z celého světa. V praxi je tak možné vidět fungování komunálních služeb, dopravního podniku či letiště s maximálním využitím vodíku jako paliva, ale samozřejmě také s využitím elektrické energie. Elektromobilita je zde totiž velmi rozšířena a podporována. Část země se proto již dostává do problému s nedostatečnou kapacitou sítě, kdy není umožněno připojování dalších velkých odběratelů,“ popsal Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.

Ekologické aktivity letiště Groningen Elde

Letiště v Groningenu je jedním z pěti mezinárodních letišť v Nizozemsku. V loňském roce přepravilo pouze kolem 110 tisíc cestujících. Před pandemií covid-19 to však bylo až 350 tisíc lidí ročně. Groningenské letiště má podobné parametry jako to v Pardubicích.

„Vedení letiště se však daří připravovat více rozvojových projektů spojených mimo jiné právě s obnovitelnými zdroji energie a vodíkem za účelem snížení nákladů a zvýšením energetické soběstačnosti, ale také pro stabilizaci příjmů letiště při sezónních a jiných výkyvech letů v osobní dopravě. Přeprava cestujících je zde dokonce minoritním segmentem,“ informoval Ladislav Valtr, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

Kromě toho sídlí na letišti letecká škola KLM a letecká záchranná služba. Z letiště je také zajišťována letecká přeprava krve a lidských orgánů určených pro transplantaci.

„A díky vlastním solárním panelům je až 80 procent spotřeby elektrické energie pokryto právě soláry. Na letišti je zde navíc velký další fotovoltaický park v synergii se soukromým partnerem s kapacitou 22 megawatt, který zásobuje přes šest tisíc domácností v okolí,“ dodal Valtr.

Panely jsou navíc speciálně navržené pro toto konkrétní letiště, a tak nedochází k oslňování letadel. Tímto způsobem je velmi účinně využita zelená plocha v blízkosti přistávací dráhy, na které by nebylo možné umístit nic jiného.

Technické služby města Groningen

Regiony Drente a Groningen usilují o snižování uhlíkové stopy také v technických službách.

„Město Groningen chce být do roku 2035 zcela uhlíkově neutrální, a tak postupně snižuje energetickou náročnost svých provozů včetně technických služeb. První vodíková vozidla nakoupili již v roce 2017 a momentálně je v provozu 26 velkých nákladních popelářských vozů a další údržbové techniky. Pro ně byla vybudována nezbytná obslužná infrastruktura,“ sdělil Netolický.

Zkušenosti z Groningenu ukazují, že elektromobily nejsou pro použití v technických službách příliš vhodné, a proto se od nich z tohoto důvodu již odstupuje. Nevýhodou vodíku však jsou vyšší pořizovací náklady.

„A stále také cena paliva jako takového, která se pohybuje na hodnotě 14 euro za kilogram,“ doplnil Netolický.

Snižování emisí dopravních podniků

Společný dopravní podnik regionů Drente a Groningen usiluje o snižování emisí, a je tak v mnohém inspirací pro pardubický dopravní podnik.

„Do roku 2030 chce být dopravní podnik zcela bezemisní, a tak v rámci stávajícího 10letého kontraktu postupně pořizuje elektroautobusy či autobusy na vodík. Již nyní je až 90 procent flotily bezemisní. V segmentu vodíku jsou dokonce evropskou špičkou s 29 autobusy standardně nasazenými na regionálních a městských linkách. K snazšímu provozu je však nutné dobudovat další kapacitní plnící stanice,“ objasnil Netolický.

Plnicí vodíkové stanice

Zástupci kraje a agentury navštívili i společnost Resato, jež se nachází v Assenu. Tato firma se v celosvětovém měřítku řadí mezi světové lídry v oblasti vodíkových plnicích stanic. Resato má více než 30 let zkušeností s vysokotlakou technologií a dodává řešení pro tankování vodíku pro nákladní automobily, autobusy a automobily při tlaku 350 nebo 700 barů. V Evropě má firma v provozu 60 veřejných či soukromých vodíkových plnicích stanic. Resato má zájem o vstup také na český trh.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj)

zpět na články

inzerce

nahoru