V Praze vyroste nový dispečink pro řízení provozu na VRT
Správa železnic vybrala projektanta nové budovy centrálního dispečinku pro vysokorychlostní tratě (VRT) v Praze na Balabence. Zakázku získala společnost SAGASTA. Dokončení stavby se plánuje v roce 2030.
Budova dispečinku, označená jako CDP VRT Praha, doplní stávající areál Centrálního dispečerského pracoviště na pražské Balabence. Společnost SAGASTA ve výběrovém řízení uspěla s nabídkou ve výši 38,4 milionu Kč bez DPH, což je o téměř 1,5 milionu méně, než byla odhadovaná cena.
„Do tří let začneme se stavbou nového dispečerského pracoviště pro řízení provozu na vysokorychlostních tratích. Kromě toho odtud budeme připraveni řídit provoz i na stávajících tratích v železničním uzlu Praha,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„Zakázka zahrnuje vypracování projektu a autorský dozor při realizaci nové budovy CDP včetně navazujících objektů, většího počtu parkovacích míst s nabíječkami pro elektromobily a současně nového energocentra zajišťujícího elektřinu pro celý areál,“ vypočítává hlavní inženýr projektu Emil Špaček ze společnosti SAGASTA.
Provoz na vysokorychlostních tratích se bude v ČR řídit ze dvou míst. První centrální pracoviště se připravuje v Přerově, druhé rozšíří areál stávajícího CDP nedaleko libeňského nádraží v Praze. V běžném provozu se obě budou navzájem zálohovat, při výpadku jednoho zajistí druhé dálkové řízení na celé síti VRT.
Autor: Lucie Sogelová (zdroj: TZ SŽ)