Výhybka pro české vysokorychlostní tratě je na světě
V Prostějově proběhla prezentace výhybky, jež bude instalována na budoucí české vysokorychlostní tratě. Výhybka umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
V prostějovském areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna byla představena první výhybka pro vysokorychlostní tratě v České republice. Výrobek je výsledkem vlastního vývoje firmy.
„Příprava vysokorychlostních tratí pokročila do fáze, kdy už se projektují stovky kilometrů budoucích úseků. Proto je potřeba, abychom byli připraveni na jejich zprovoznění po všech stránkách. To je příležitostí i pro český železniční průmysl, který má bohatou tradici a současně je konkurenceschopný i na světových trzích,“ sdělil Martin Kupka, ministr dopravy.
Prostějovská výhybkárna vyrábí výhybky např. pro koridorové tratě Správy železnic, kde se podílejí na zrychlování provozu. V roce 2007 byla například ve stanici Poříčany instalována výhybka, která umožňuje jízdu do odbočného směru 130 km/h.
„Výhybky jsou nedílnou součástí železniční infrastruktury, na naší síti se jich nachází na dvacet tisíc. I v této oblasti investujeme do moderních výrobků, které nám pomáhají při zlepšování parametrů české železnice. Běžnou součástí našich tratí tak už jsou například výhybky s pohyblivým hrotem srdcovky, které nabízejí vyšší komfort cestujícím při přejíždění vlaku na jinou kolej,“ popsal Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
V rámci prezentace výhybky se účastníci akce mohli také seznámit s dosud největší investiční akcí v historii společnosti DT, a to novou výrobní halou o rozměrech 118 × 46 m. Hala je vybavená automatizovanou výrobní technologií pro lisování konců železničních jazykových kolejnic. K jejímu zprovoznění dojde na konci tohoto roku.
„Naše výhybky, výhybkové konstrukce či jejich komponenty si našly cestu již do více než 30 zemí světa. Dnes prezentovaná výhybka je konkrétním výsledkem našeho dlouholetého úsilí připravit a nabídnout produkt konkurenceschopné technické úrovně s potřebnou přidanou hodnotou vytvořený v České republice,“ doplnil Marek Smolka, generální ředitel DT – Výhybkárny a strojírny.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Správa železnic)