Výpadek signálu způsobil zpoždění vlaků u Pardubic
Dne 27. března 2025 večer došlo k výrazným problémům v železničním provozu na koridoru u Pardubic. Porucha zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System), způsobená výpadkem signálu GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway), vedla k nutnosti zpomalit vlaky v úsecích Pardubice – Přelouč a Pardubice – Kostěnice.
K dalším komplikacím přispěla i porucha vlaku u Pardubic, která omezila provoz na jednu kolej a způsobila desítky minut zpoždění, včetně u rychlíků a mezinárodních spojů „Jezdí se s omezením 100 kilometrů za hodinu a po jedné koleji. Odhad zpoždění vlaků je zhruba 30 minut,“ řekl mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. „Výpadky ETCS se týkají poruchy signálu GSM-R v úseku Pardubice – Choceň,“ upřesnil.
V pátek 28. března 2025 došlo k další nehodě na železnici, kdy u Peček na Kolínsku srazil vlak člověka. Provoz na koridorové trati byl zastaven a některé osobní vlaky jezdily odklonem přes Nymburk.
Systém ETCS: Skutečný přínos?
Příčinou tohoto výpadku byla porucha na systému ETCS, který slouží k monitorování a řízení bezpečnosti vlakového provozu. Konkrétně šlo o nefunkční signál GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway), který je klíčový pro komunikaci mezi vlaky a dispečerskými středisky. Tento výpadek způsoboval ztrátu signálu, což zkomplikovalo koordinaci a řízení vlakových spojů, zejména na důležitých koridorových tratích, kde je hustý provoz.
V březnu 2025 byl systém ETCS uveden do provozu na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, což mělo za následek zrychlení vlaků na 160 km/h a zvýšení bezpečnosti provozu. Tyto modernizace měly za cíl zlepšit spolehlivost a efektivitu železniční dopravy v regionu. I přesto však občasné technické potíže s tímto systémem, jak ukázal i současný výpadek, naznačují, že další vylepšení v oblasti komunikace a kontroly vlakového provozu budou stále nutná.
Podobné výpadky zabezpečovacího systému ETCS, způsobené poruchami GSM-R signálu, se v oblasti Pardubic vyskytly i v minulosti, například 15. března 2025.
Výzvy a pokroky
V souvislosti s nedávnými událostmi je třeba zmínit, že Správa železnic v říjnu 2024 dokončila výstavbu systému GSM-R na trati Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř, což je nezbytný předpoklad pro zavedení systému ETCS. I přes tuto modernizaci však výpadky GSM-R signálu nadále ovlivňují spolehlivost železničního provozu v regionu. Kromě toho byl v květnu 2024 v Pardubicích slavnostně ukončen projekt modernizace železničního uzlu za více než 6 miliard korun, který zahrnoval rekonstrukci nástupišť, kolejiště a instalaci evropského zabezpečovacího systému ETCS. Tyto události zdůrazňují potřebu dalšího zlepšení infrastruktury a zabezpečovacích systémů na českých železnicích, aby se zvýšila spolehlivost a bezpečnost železniční dopravy.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: ČTK
