Vysokorychlostní mosty u Světlé nad Sázavou: Architektonická soutěž
Správa železnic nedávno vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na návrh dvou železničních mostů vysokorychlostní trati (VRT) u Světlé nad Sázavou. Tyto mosty budou překonávat údolí řek Sázavky a Sázavy a stanou se významnými dominantami v krajině.
Soutěž je vypsaná jako anonymní, jednofázová a otevřená. Je rozdělena do dvou částí – projektové a ideové. Projektová část se zaměřuje především na návrh konkrétní podoby mostních konstrukcí, jejich tvar, technické řešení a celkový vzhled. Ideová část se soustředí na citlivé začlenění mostů do krajiny a vytvoření vizuálně výrazných staveb, které se stanou nezapomenutelnými symboly regionu. „Mosty na vysokorychlostní železnici jsou výraznými technickými stavbami, které zásadně ovlivňují ráz krajiny. Proto bude při hodnocení návrhů hrát roli také estetické a krajinářské řešení, schopnost mostů stát se přirozenou součástí okolní přírody a zároveň vytvořit silnou vizuální identitu celého území,“ řekl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.
Technické parametry mostů
Most přes Sázavku, který se nachází u obce Josefodol, bude dlouhý 626 metrů a vysoký 45 metrů. Tento most se stane nejvyšším mostem na celé trati mezi Prahou a Brnem. Most přes Sázavu, který bude součástí trati u Světlé nad Sázavou, dosáhne výšky přes 40 metrů a bude jedním z nejvýznamnějších mostů na této trati. Správa železnic plánuje, že podoba mostů vzejde z architektonické soutěže, do níž budou zapojeny přední architektonické ateliéry.
Infrastrukturní projekty v regionu
Kromě výstavby mostů se plánuje i modernizace železniční stanice ve Světlé nad Sázavou. Nová nástupiště budou vybavena podchodem zajišťujícím bezbariérový přístup. Tento podchod bude prodloužen směrem k obci Příseka, kde dojde k úpravě komunikace a vybudování chodníků. V okolí nádraží vznikne moderní autobusový terminál a parkovací dům. Před nádražím bude zřízeno parkoviště pro 500 aut.
V rámci přípravy vysokorychlostní trati probíhá i řada dalších infrastrukturních projektů, které mají za cíl zlepšit dopravní spojení v celé oblasti. Kromě projektů ve Světlé nad Sázavou se například na Kolínsku vyhlásila architektonická soutěž na návrh terminálu pro vysokorychlostní trať. Tento terminál bude sloužit jako přestupní bod mezi novým vysokorychlostním úsekem a stávající železniční tratí, a zahrne stanoviště pro autobusy, parkoviště pro 600 aut a kryté stání pro 300 jízdních kol.
Dále se realizuje projekt výběru projektanta pro úsek vysokorychlostní trati mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Tento úsek, dlouhý více než 80 kilometrů, zahrnuje přestavbu železničního uzlu Jihlava a modernizaci trati z Velkého Meziříčí do Křižanova. Výsledkem těchto projektů bude rychlé a efektivní spojení mezi Brnem a Prahou, které výrazně zlepší dostupnost a podpoří udržitelnou dopravu v České republice.
Očekávaný přínos vysokorychlostní trati
Po zprovoznění vysokorychlostní trati se očekává významné zkrácení jízdních dob. Cestující ze Světlé nad Sázavou se na pražské hlavní nádraží dostanou za 46 minut, cesta do Brna potrvá přibližně 1 hodinu a 22 minut. Projekt vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem, včetně úseku přes Světlou nad Sázavou, představuje významný krok ke zlepšení dopravní infrastruktury a zvýšení dostupnosti mezi těmito dvěma městy.
Zdroj: https://www.dnoviny.cz/infrastruktura/architektonicka-soutez-urci-podobu-mostu-vysokorychlostni-trate-na-vysocine
