Otevřít menu
Doprava dnes
-

Kdy se začnou stavět vysokorychlostní železnice?

V roce 2025 by se měly v Česku začít stavět vysokorychlostní železniční tratě. „Je třeba se k tomu postavit drzým až agresivním způsobem,“ říkal v debatě CNN Prima NEWS Martin Kolovratník, poslanec hnutí ANO.

18:42 / 24. září 2021
Kdy se začnou stavět vysokorychlostní železnice?

Téma vysokorychlostních železnic v poslední době čím dál více eskaluje. Kdy se ale vůbec začne s jejich realizací? „Klíčové je kromě financí a legislativy mluvit s lidmi, kudy trať povede. Už nyní vidíme odpor ve stylu ‚ono je to pěkné, ale ať to nemám za plotem‘. Projednání s obcemi a samosprávami je zásadní,“ vysvětluje Kolovratník, který nastínil možné cesty: „Ukazujeme ekonomické přínosy pro dané regiony. A pokud bych prošel do Sněmovny v nadcházejících volbách, tak jako první úkol mám prosazení speciálního zákona o vysokorychlostních tratích, který by zafixoval i financování, aby se s tím počítalo a bylo to povinné. Jde i o to, že železniční doprava je nejekologičtější, čímž bychom také naplňovali zelenou politiku Evropské unie,“ upozorňuje Martin Kolovratník.

V nedávné době se v poslanecké sněmovně rozhodlo o změnách liniového a stavebního zákona. Jejich novely mají napomoci tomu, aby schvalování a přípravy staveb v Česku netrvaly 10–15 let jako v současnosti. „Liniový zákon by měl být schopný zkrátit lhůty o 4–5 let, návazně na to stavební zákon o další 2–3 roky, pak bychom se bavili o pěti až šesti letech od plánu po realizaci,“ zamýšlí se Kolovratník.

Věřím, že za dva tři roky bude hodnocení úplně jiné

Česko se bohužel kromě absence vysokorychlostních tratí potýká také s pomalou výstavbou dálniční sítě a rychlostních silnic. Podle hodnocení Světového ekonomického fóra z roku 2018 zaujímá země 68. místo na světě ve stavu silnic, v žebříčku se nachází například za Albánií, Indií nebo Slovenskem. „Radost to není, ale beru tu jako výzvu. Nástroje, jak se dostat výš se nám podařilo ukázat v končícím volebním období. Přijali jsme nový liniový zákon a dokončujeme ten stavební. Tyto věci se zkrátka dějí pomalu, že chtějí tzv. svůj čas. Jsem optimistou a věřím, že za dva tři roky bude hodnocení úplně jiné,“ přeje si Martin Kolovratník.

Inspiraci hledal Kolovratník také v sousední zemích, především v Polsku, kde za 10 let postavili a zprovoznili 2 800 kilometrů nových dálnic. „Ptal jsem se tamního ministra dopravy, jak to dokázali a je to na základě předběžného rozhodnutí, které dává právo státním investorům stavět, aniž by vypořádali všechny nároky na pozemky, nemusejí se tedy zdržovat soudy. To by měla být i naše cesta,“ říká Kolovratník.

Kompletní článek i s vyjádřením Martina Kolovratníka z debaty pro CNN Prima News čtěte ZDE!

Autor: Filip Červinka (zdroj rozhovoru CNN Prima News)

Kdy se začnou stavět vysokorychlostní železnice? . Kdy se začnou stavět vysokorychlostní železnice? . Kdy se začnou stavět vysokorychlostní železnice? .
zpět na články

inzerce

nahoru