Výstavba opravárenské haly Českých drah je v plném proudu
Už tři čtvrtě roku probíhají stavební práce na opravárenské hale ve Středisku údržby Českých drah v Chebu. Za tuto dobu se podařilo provést např. demolici stávajících objektů či vystavět ocelovou nosnou konstrukci haly včetně opláštění a střechy. Konec stavby je očekáván v polovině roku 2026.
Město Cheb představuje jediné Středisko údržby Českých drah v Karlovarském kraji. Právě zde aktuálně probíhá výstavba nové opravárenské haly. Práce započaly před necelými 9 měsíci a probíhají dle harmonogramu.
„Díky investicím do nové haly bude údržba koncentrována do jednoho místa, čímž dojde k výraznému zefektivnění údržbového procesu a snížení nákladů. Vlaky se budou do provozu vracet rychleji a ve špičkové kondici. Na dnešním kontrolním dni jsme si se zhotovitelem stavby potvrdili, že práce běží podle plánu, a věřím, že nejpozději v polovině roku 2026 budou moci do nové průjezdné haly vjet první vlaky Českých drah,“ informoval Michal Kraus, místopředseda představenstva Českých drah a náměstek pro servis.
Stavební práce
V uplynulých měsících došlo k demolici stávajících objektů, založení nové haly a administrativní budovy. Nyní se stavební práce přesouvají do interiérů moderního opravárenského zázemí. V plánu je vybudování opravárenských kanálů, technologických pracovišť, rozvodů pro jednotlivé technologie, zázemí dílen, skladovacích prostorů, ale i nových kanceláří a šaten zaměstnanců. Spolu s tím budou stavbaři pokračovat v pokládce inženýrských sítí (vodovodu, kanalizace a plynové přípojky). Poté bude zahájena výstavba železničního spodku a svršku a dobuduje se trakční vedení.
„Jsem velice rád, že se nám podařilo splnit důležitý milník ve výstavbě, a to dokončení nosných konstrukcí a opláštění objektu. Budeme se snažit pokračovat v nastaveném rychlém tempu a dokončit celé opravárenské centrum v čase, ke kterému jsme se zavázali,“ sdělil Petr Heiland, zástupce zhotovitelského sdružení společností TSS GRADE a BERGER BOHEMIA.
Nové technologie
Nová hala bude vybavena moderními technologiemi, jež výrazně sníží její energetickou náročnost. Například na střeše haly dojde k instalaci fotovoltaických panelů a technologie ke sběru a dalšímu využití dešťové vody. Hala bude také vytápěna efektivní kombinací plynové kotelny a tepelných čerpadel.
Parametry nové haly
Hala je konstruována pro možnost údržby ucelených soustav, montážní kanály budou ve všech třech kolejích. Objekt bude disponovat portálovým jeřábem s nosností min. 12,5 tun po celé délce haly, který umožní výměnu komponentů umístěných na střeše vozidel. Hříž pak umožní vývaz podvozků či dvojkolí a 5 sad zvedáků provede zvednutí až pěti vozových souprav nebo jednotek najednou. V hale se budou nacházet také dílny, sociální zázemí a skladové prostory.
Stavba tříkolejné 176 metrů dlouhé haly by měla být hotová zhruba v polovině příštího roku. Kromě Chebu zahájily v minulém roce České dráhy i výstavbu nové opravárenské haly ve Středisku údržby v Havlíčkově Brodě.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: České dráhy)
