Otevřít menu
Doprava dnes
-

Významná obnova trolejbusového vozového parku v Brně je u konce

Dopravní podnik města Brna si před lety dal za cíl obnovit trolejbusový vozový park. Tento plán se pomalu blíží do finále, jelikož podnik už převzal poslední kus z dodávky čtyřiceti parciálních trolejbusů 32Tr. Kromě toho se pracovníci podniku intenzivně věnují opravě historického trolejbusu 9Tr, jež se do sbírky vozů zařadí už letos na jaře.

18:03 / 27. ledna 2025
Významná obnova trolejbusového vozového parku v Brně je u koncei

Foto: Brněnský trolejbus 32Tr. Zdroj: SDP ČR

Dopravní podnik města Brna (DPMB) pozvolna uzavírá jednu z etap obnovy trolejbusového vozového parku. Od roku 2021 zakoupil DPMB 92 nových trolejbusů za více než 1 miliardu Kč. Díky tomu mohla být z provozu odebrána starší, již dosluhující vozidla. Jednalo se o trolejbusy typu 14Tr, 15Tr, 21Tr, 22Tr a 25Tr, které dopravní podnik nakupoval postupně od konce 80. let a jež už nevyhovovaly současným požadavkům na moderní vozidla. Devět trolejbusů 25Tr odkoupilo Ústí nad Labem, o několik vozů projevili zájem soukromí sběratelé, zbytek byl zlikvidován.

„Brno je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku a tento typ dopravy chceme dále rozvíjet. V roce 2019 jsme si dali za cíl vozový park trolejbusů obnovit a pořídit uživatelsky i technicky přívětivější vozy. Svůj závazek jsme splnili – během čtyř let jsme nakoupili celkem 92 nových trolejbusů a 82 nejstarších vyřadili. Do této obnovy jsme investovali 1,040 miliardy korun. Cestující tak mají nejvyšší možný komfort, což je naším dlouhodobým cílem. Uskutečnit v tak krátkém časovém období nákup tolika vozů včetně zajištění finančních prostředků a dotací je obrovský úspěch a já děkuji všem zaměstnancům dopravního podniku, kteří se na něm podíleli,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

V rámci obnovy trolejbusového vozového parku investoval brněnský dopravní podnik do nákupu čtyřiceti kloubových trolejbusů Škoda 27Tr a čtyřicet parciálních trolejbusů Škoda 32Tr. Sám si pak podnik zkompletoval dvanáct trolejbusů SOR TNS 12 (Mario). Aktuálně jsou všechny nové vozy podniku nízkopodlažní a klimatizované.

„Trolejbusová síť v Brně je tou největší v ČR. Díky právě dokončené zakázce jsme do Brna dodali za posledních 20 let více než 130 trolejbusů. Věříme, že naše spolupráce s moravskou metropolí bude pokračovat, a naše trolejbusy tak budou i v budoucnu synonymem pohodlné a udržitelné dopravy pro všechny obyvatele Brna,“ uvedl Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group.

Historický trolejbus 9Tr

DPMB poskytuje péči nejen nově pořízeným vozům, ale stará se také o již vysloužilé kousky. V dílnách brněnského dopravního podniku se tak zásluhou šikovných pracovníků přibližuje své původní podobě historický trolejbus 9Tr. Vůz již má svůj typický červeno-smetanový lak, aktuálně se práce přesunuly do interiéru vozidla.

 „Renovace trolejbusu 9Tr patří beze sporu k těm nejnáročnějším, které jsme při rozšiřování sbírky retro vozů zažili. Krok po kroku se však přibližujeme k cíli a věříme, že vůz na jaře představíme veřejnosti v takové formě, jako měl v 80. a 90. letech minulého století, když jezdil v Brně,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Trolejbus 9Tr vozil nejprve cestující v Brně, následně našel využití i na Ukrajině ve městě Rovno a letos na jaře se zařadí do sbírky retro vozů DPMB. Tato sbírka se zatím může pyšnit 18 vozidly – devíti tramvajemi, třemi trolejbusy a šesti autobusy.

„Vzhledem ke stáří vozu není možné pro komponenty zajít do skladu nebo je jednoduše objednat. Jednotlivé součástky musíme složitě shánět nebo vyrábět sami na míru. Tím je renovace vozu časově velmi náročná,“ informoval Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. 

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

Významná obnova trolejbusového vozového parku v Brně je u konce Foto: Renovace vozu 9Tr. Zdroj: SDP ČR.
zpět na články

inzerce

nahoru