Otevřít menu
Doprava dnes
-

Začíná se stavět nová vozovna v Hloubětíně! Bude sloužit tramvajím i zaměstnancům DPP

Ve středu 7. září se slavnostně začala stavět nová vozovna pro tramvaje v Hloubětíně. Ta musela být v roce 2019 stržena z důvodu havarijního stavu střechy. Dnes v těchto místech stojí energocentrum a nově poroste i nový areál pro tramvaje. Na tiskové konferenci vystoupili zástupci DPP, zhotovitele i hlavního města Prahy.

6:00 / 8. září 2022
Začíná se stavět nová vozovna v Hloubětíně! Bude sloužit tramvajím i zaměstnancům DPPi

Foto: Vizualizace nové vozovny Hloubětín. Zdroj fotky: Metroprojekt.

Slavnostním zahájením započala druhá až čtvrtá fáze výstavby tramvajové vozovny Hloubětín

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ukončil první etapu výstavby nové vozovny v Hloubětíně minulý rok na podzim. Vyrostlo tam energocentrum. Jeho součástí je trafostanice, měnírna a rozvodna pro okolní tramvajové tratě a novou vozovnu. První fáze vyšla na 120 milionů korun, celé centrum zhotovilo sdružení společností Elektrizace železnic Praha a OHL ŽS.

Slavnostním zahájením započala druhá až čtvrtá fáze výstavby tramvajové vozovny Hloubětín. DPP celý projekt bude stát 1,9 miliardy korun. V Hloubětíně vyroste nová hala, do které se vejde 60 tramvají. „Pro mě je to symbolické, když jsem nastupoval, tak byla spadlá Trojská lávka, byla uzavřena kvůli havarijnímu stavu tady vozovna v Hloubětíně. Trojskou lávku se nám povedlo postavit. Zbývala nám pouze ta vozovna, takže jsem rád, že můžeme dát do pořádku i tuto vozovnu. V roce 2019 jsem tady vlastnoručně zmáčknul tlačítko se 120 kg dynamitu. Konečně se dostáváme k tomu, abychom začali stavět vozovnu. Můžete vidět, že už jsme postavili energocentrum, což byl základ. Nyní opravujeme příjezdnou tramvajovou trať a chystáme se na vozovnu,“ řekl náměstek pro dopravu primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) na zahájení výstavby a dodal: „Tramvaje jsou páteř naší městské hromadné dopravy. Mít kvalitní vozovnu je základem pro tramvajovou dopravu. Ta vozovna sice kapacitně zabere ten samý prostor, ale to co bude poskytovat, je mnohem větší upgrade pro údržbu a menší opravy tramvajových vozidel. Ta vozovna je speciálně uzpůsobená pro nízkopodlažní vozidla. Bude v ní mnohem snadnější práce na údržbě. Zároveň bude využívat co nejvíce alternativních zdrojů energie, ať už pomocí tepelných čerpadel nebo solárních panelů.“

Mimo 60 vozidel, které se vejdou do haly, se dalších 12 tramvají vejde na koleje. Tyto stroje budou sloužit k údržbě. Postaví se také ekologická myčka na tramvaje, ta bude tramvaje mýt recyklovanou dešťovou vodou. Ale dojde i na změnu vizuálu celého areálu. „My jsme rádi, že se dostáváme do té radostnější fáze. Z támhle té skály jsem sledoval ten odstřel. A teď jsme všichni rádi, že můžeme něco začít budovat. Je to pro DPP nesmírně důležité i z hlediska starosti o tramvaje, protože nám tato kapacita chybí. Je to důležité pro naše zaměstnance, protože kromě těch vyspělých technologií, těch ekologicky vyspělých, včetně mytí tramvají filtrovanou dešťovou vodu, tak naši zaměstnanci dostanou zázemí, které odpovídá 21. století. Všichni se těšíme na to, že v říjnu 2024 otevřeme tu vozovnu a že možná v té vozovně budou i nové tramvaje, které začneme v brzké době soutěžit,“ řekl na akci generální ředitel DPP Petr Witowski.

Musím poděkovat našim zaměstnancům, zejména provozujícím Hloubětín, kteří jsou v náhradních podmínkách téměř 5 let

V areálu také vzniknou budovy pro provoz a zaměstnance, čemuž technický ředitel podniku Jan Šurovský řekl: „Musím poděkovat našim zaměstnancům. Zejména provozu Hloubětín, kteří jsou v náhradních podmínkách téměř 5 let. Jejich činnost se dnes realizuje tzv. na odstavném venkovním kolejišti v areálu Ústředních dílen DP. Představte si, že se na tomhle venkovním prostranství staráte o ty tramvaje. Těším se velmi, až opět budeme mít pro tramvaje střechu. Děkuji všem za spolupráci a mnoho zdaru výstavbě.“ Areál bude využívat Vrchní stavba DPP, která v Praze realizuje údržbu, opravy a rekonstrukce tramvajových tratí, a také pro Vnitropodnikovou dopravu, která zde bude mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily DPP.

Nově také budou používány provozní technologie. "Změnou oproti praxi bude ta, že jednotlivé haly budou vytápěny na různé teploty, nebo dokonce pouze temperovány. To znamená, že bude nutné s vozy během noční směny pohybovat a dávat je na pracoviště individuálně. Nebude to tak, že všechny vozy zaparkují a pak je lidé obejdou a případně opraví eventuální závady," řekl Jan Šurovský novinářům.

DPP má problémy s vozovnami a tramvajemi podle zástupců na jihu města. Nově by také mohla vyrůst za pár let nová vozovna v Braníku u nádraží. DPP má sedm vozoven - Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Podnik má přes 900 tramvají. Náklady na provoz tramvají se v Praze ročně pohybují přes tři miliardy korun.

Autor: Karel Geba

 

Začíná se stavět nová vozovna v Hloubětíně! Bude sloužit tramvajím i zaměstnancům DPP Foto: Tisková konference - slavnostní zahájení výstavby vozovny Nový Hloubětín. Autor fotky: Karel Geba.. Začíná se stavět nová vozovna v Hloubětíně! Bude sloužit tramvajím i zaměstnancům DPP Foto: Tisková konference - slavnostní zahájení výstavby vozovny Nový Hloubětín. Autor fotky: Karel Geba.. Začíná se stavět nová vozovna v Hloubětíně! Bude sloužit tramvajím i zaměstnancům DPP Foto: Tisková konference - slavnostní zahájení výstavby vozovny Nový Hloubětín. Autor fotky: Karel Geba..
zpět na články

inzerce

nahoru