Začíná stavba moderního terminálu v Jihlavě
V Jihlavě byla slavnostně zahájena přestavba stanice a přednádražního prostoru. Na tomto místě vznikne zbrusu nová budova, jež poskytne zázemí nejen cestujícím z vlaku, ale také z autobusů a MHD. Stavební práce by měly být hotové v polovině roku 2026.
Správa železnic a město Jihlava včera slavnostně zahájily stavbu moderního jihlavského terminálu, který bude propojovat železniční a autobusovou dopravu i MHD. Terminál vyroste na místě stanice Jihlava, jež se nachází poblíž centra města. Nová nádražní budova bude mít dvě podlaží – v prvním se bude nacházet společná odjezdová a příjezdová hala, v tom druhém pak bude samostatná čekárna pro přestupující cestující.
„Cestující získají pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy, v nové nádražní budově najdou veškeré potřebné zázemí. V budoucnu budou tuto stanici obsluhovat také vysokorychlostní vlaky z Prahy a Brna, které sem budou zajíždět po nové trati postavené podél dálničního přivaděče,“ popsal Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
Kromě stanice dojde i na přestavbu přednádražního prostoru, kde dojde k vybudování zastávek linkových autobusů a městské hromadné dopravy.
Úpravy se budou dále týkat kolejišť včetně nástupišť, ke kterým zajistí bezbariérový přístup podchod s výtahy. Nově vybudovaný podchod povede pod celým kolejištěm. Do budoucna je plánováno jeho vyústění až do Mostecké ulice na druhé straně nádraží.
„Podstatnou část stavby máme zpracovanou jako 3D model, poprvé v ČR budeme přímo na staveništi používat technologii rozšířené reality, což nám usnadní koordinaci prací. V rámci stavby je první na řadě demontáž části kolejiště včetně trakčního vedení a práce na nové technologické budově,“ řekl Ondřej Zedník, projektový manažer ze společnosti Skanska.
V rámci projektu nechá město Jihlava u terminálu vybudovat parkoviště P+R s 68 místy a silniční komunikaci včetně okružní křižovatky. Spolu s tím vzniknou i zastávky náhradní dopravy a rovněž dojde k rozšíření veřejné zeleně.
Financování a dokončení stavby
Modernizace ŽST Jihlava vyjde na 1 754 527 446 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. S dokončením stavebních prací se počítá v polovině roku 2026.
Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: TZ Správa železnic)