Zákaz řízení bude nově platit v celé Evropě. Řidiče čekají zásadní změny
Evropská unie schválila zásadní změny v pravidlech silničního provozu, které ovlivní všechny řidiče včetně těch českých. Nově bude zákaz řízení udělený v jedné zemi EU platit automaticky i ve všech ostatních členských státech. Změny se týkají i zavedení digitálního řidičského průkazu a zpřísnění pravidel pro začínající řidiče.
Cílem nové legislativy je zvýšit bezpečnost silničního provozu a zamezit tomu, aby řidiči unikali trestům přes hranice.
Nový systém sdílení informací o řidičích
Podle schválené směrnice bude každá členská země EU povinna informovat ostatní státy o uděleném zákazu řízení. Pokud tedy český řidič přijde o oprávnění v Česku, zákaz bude platit i v Německu, Polsku, Francii či kdekoliv jinde v rámci Evropské unie. Dosud přitom platilo, že zákaz řízení se vztahuje pouze na území státu, který jej vydal. Tento krok má podle Evropské komise zásadní význam pro bezpečnost silničního provozu. Dříve se totiž stávalo, že řidiči po ztrátě oprávnění jednoduše pokračovali v řízení v jiné zemi, což vedlo k opakovaným přestupkům i vážným nehodám. Nová legislativa tak zavádí jednotný evropský rámec, který zajistí, že tresty za závažná porušení pravidel budou účinně vymáhány napříč Unií.
Digitální řidičské průkazy a přísnější pravidla pro začátečníky
Další výraznou změnou je zavedení digitálního řidičského průkazu, který bude možné uložit do mobilního telefonu. Papírová nebo plastová karta zůstane sice zachována, ale elektronická verze má postupně převzít hlavní roli. Cílem je zjednodušit kontrolu dokladů i jejich obnovu, například při ztrátě či krádeži. Nově se také zavádí povinná minimálně dvouletá zkušební doba pro začínající řidiče. Ti budou pod větším dohledem dopravních úřadů a budou muset absolvovat školení zaměřená na bezpečnost, reakce v krizových situacích či chování vůči ostatním účastníkům provozu. Evropská unie chce tímto krokem snížit vysoký počet dopravních nehod způsobených nezkušenými řidiči. Součástí novely je také možnost získat řidičský průkaz pro nákladní vozy už od 18 let a pro autobusy od 21 let, pokud řidiči splní předepsanou odbornou kvalifikaci. Tím má dojít k posílení dopravního trhu, který dlouhodobě trpí nedostatkem profesionálních řidičů.
Dopady na dopravu v České republice
Změny budou mít dopad i na český dopravní systém a legislativu. Ministerstvo dopravy bude muset upravit zákon o silničním provozu, aby zajistilo automatické sdílení informací o zákazu řízení s ostatními členskými státy. To si vyžádá i úpravy databází a informačních systémů, které propojí národní registry s evropskou databází. Pro autoškoly a dopravní podniky znamenají nové předpisy také změnu metodiky výuky. Větší důraz bude kladen na školení bezpečné jízdy, zvládání asistenčních systémů, rozpoznávání mrtvého úhlu či správné chování při jízdě kolem cyklistů a chodců. Zkušební testy budou více zaměřeny na praktické situace, které odrážejí skutečný provoz.
Cíl: větší bezpečnost a jednotná pravidla
Evropská komise i členské státy si od těchto opatření slibují zvýšení bezpečnosti silničního provozu a lepší kontrolu nad řidiči, kteří často porušují zákony. Zavedením jednotného systému se má zabránit situacím, kdy neukáznění řidiči unikali postihům přechodem do jiné země. Nová pravidla budou členské státy implementovat postupně během následujících let. Očekává se, že digitální řidičské průkazy i systém vzájemného uznávání zákazů řízení by mohly být plně funkční kolem roku 2030. Podle odborníků jde o krok směrem k modernizaci dopravní legislativy, který zvýší transparentnost a přispěje k větší ochraně všech účastníků silničního provozu.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima






