Otevřít menu
Doprava dnes
-

Základem bezpečí každého cyklisty je být vidět

Hlavní cyklistická sezona již skončila, ovšem cyklistů se na našich silnicích pohybuje stále dost. Ať už využívají posledních hezkých dnů k výletům, jedou do práce či školy, neměli by zapomínat na svoji bezpečnost a být vidět. Neviditelní cyklisté totiž hazardují se svým životem.

7:23 / 31. října 2022
Základem bezpečí každého cyklisty je být viděti

Foto: www.tymbezpecnosti.cz

V loňském roce - od ledna do března a následně během listopadu a prosince - zemřelo 14 cyklistů, dalších 41 pak utrpělo těžká zranění.

Za snížené viditelnosti je použití světel pro cyklisty v České republice povinné

Pro podzim je kromě studeného a často proměnlivého počasí příznačné také rychlejší stmívání. S tím by měli cyklisté počítat a podle toho kolo připravit na cestu; především z hlediska viditelnosti pro ostatní účastníky silničního provozu. Zejména pro motoristy by měl být jezdec na kole vidět už z dálky.

Zabezpečení viditelnosti tvoří v České republice součást povinné výbavy každého cyklisty. Patří sem bílá odrazka vpředu, červená vzadu, oranžové ve výpletu kola a na pedálech v obou směrech. V provozu je potom zásadní užití světel – bílý světlomet vpředu a červený vzadu. „Zapnuté osvětlení je důležité při jízdě na kole nejen proto, aby sám cyklista dobře viděl na cestu, ale hlavně kvůli jeho vlastní ochraně. Samozřejmostí by pro něj měly být i reflexní prvky, které je vhodné umístit nejen na oblečení, ale i na kolo. V podzimních a zimních měsících jejich nutnost ještě stoupá. Absencí světel a odrazek cyklista vyloženě hazarduje svým zdravím a dost možná životem,“ zdůraznila Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.

Viditelnost cyklistů představuje jedno z témat projektu Na kole jen s přilbou, který již více než deset let realizuje právě Tým silniční bezpečnosti.

Nehody se cyklistům nevyhýbají ani za tmy

V předchozím roce zaznamenali policisté 3 994 dopravních nehod, kterých se účastnil cyklista; 43 z nich přišlo při těchto nehodách o život. Těžké zraněné utrpělo 234 lidí a 3 141 bylo zraněno lehce. Loni se také stalo 559 dopravních nehod v noci. To je sice méně než 15 % celkového množství, na druhou stranu ale při tomto počtu nehod zemřelo 18 osob, tedy přes 40 % z celkového počtu usmrcených!

Cyklista by měl myslet na svou bezpečnost i za denního světla

Stejně jako musí celoročně celodenně svítit řidiči motorových vozidel, je doporučeno také cyklistům, aby se tímto způsobem chránili. Na snížení nehod díky celodennímu svícení cyklistů upozorňuje ve své kampani s názvem Nepodceň to, zapni světlo! společnost Schindler. Podle její marketingové managerky Zuzany Roubíčkové už nejedna zahraniční studie potvrdila vliv denního svícení na pokles počtu nehod u aut. „Jsme přesvědčení, že celodenní svícení na kole může předcházet i nehodám, ve kterých je angažovaný cyklista. Proto tato osvěta,“ dodala managerka.

Podle zjištění dánských vědců z roku 2005 snižuje celodenní svícení na kole rizika nehody a souvisejících zranění o 19 %. „Čím víc nás přes den svítí, tím dřív se rozsvítí v hlavě i ostatním a dojde jim, že svícení na kole i ve dne smysl má. Však základní světla na kolo stojí jen pár stovek, ale jízda bez osvětlení nás může stát i život. A to je cena, kterou asi nikdo nechce zaplatit,“ shrnula poslání kampaně Zuzana Roubíčková.

Projekt Na kole jen s přilbou se prostřednictvím komunikační kampaně snaží přispět ke snížení nehodovosti a zvláště závažných následků dopravních nehod cyklistů způsobených jejich nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků při jízdě na kole. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. K významným partnerům patří Policie ČR, Horská služba ČR, Mojekolo.cz, Marius Pedersen a.s., Toyota a podnik Lesy České republiky, s. p.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.tymbezpecnosti.cz/Markéta Novotná)

zpět na články

inzerce

nahoru