Zásadní stavební projekty Správy železnic v Pardubickém kraji
Správa železnic realizuje v Pardubickém kraji mnoho klíčových projektů, které se týkají železniční infrastruktury. Jedná se například o modernizaci železničního uzlu v České Třebové. Celkem jde o 30 staveb za více než 110 miliard Kč.
Správa železnic aktuálně v Pardubickém kraji realizuje nebo chystá realizaci celkem 30 staveb železniční infrastruktury. Tyto projekty spojuje hlavní cíl, a to zlepšení bezpečnosti, plynulosti a ekologičnosti železniční dopravy.
Náměstek pardubického hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr předložil Radě Pardubického kraje informační zprávu o stavbách železniční infrastruktury, které v letošním roce na území kraje připravuje či realizuje Správa železnic.
V rámci již dokončených projektů můžeme uvést např. instalaci systému ETCS na trati Pardubice – Hradec Králové. Stavba je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu 2021–2027. Náklady na tuto modernizaci se vyšplhaly na 194 milionů Kč.
Nejvýraznějším projektem Správy železnic v Pardubickém kraji je bezesporu Modernizace železničního uzlu v České Třebové.
„Tento projekt je zaměřený na zvýšení rychlosti vlaků, rekonstrukci nástupišť, prodloužení podchodu a modernizaci trakčního vedení i zabezpečovacího zařízení. Jedná se o stavbu s významným mezinárodním přesahem, která přispěje ke snížení negativních dopadů železniční dopravy na životní prostředí a okolní obyvatele. Realizace je plánována na roky 2025 až 2032 a předpokládané náklady jsou ve výši přesahující 19 miliard korun,“ popsal Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.
Mezi další realizované či teprve chystané projekty patří např. probíhající druhá etapa rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Pardubicích. Současné stavební práce navazují na již dokončenou modernizaci střední a výškové části budovy, konkrétně se stavbaři nyní soustředí na samotné jádro nádraží, tedy odbavovací halu spolu s východním a západním křídlem funkcionalistické budovy. Celá rekonstrukce probíhá citlivě s ohledem na historický význam nádraží. Rekonstrukce budovy pardubického hlavního nádraží skončí pravděpodobně na konci roku 2026 a vyjde na cca 1 miliardu Kč.
Dále zmiňme projekt s názvem Rekonstrukce TZZ Přelouč – Prachovice, jenž řeší náhradu zastaralého zabezpečovacího zařízení z 80. let. Obnova traťového zabezpečovacího zařízení proběhne v letech 2025 až 2026. Finanční náklady stavby činí 821 milionů Kč.
Implementace ETCS Regional Choceň – Litomyšl zase řeší zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu s možností budoucího zvýšení rychlosti vlaků. V rámci projektu bude instalováno dálkově ovládané zabezpečovací zařízení a traťová část ETCS STOP. Projekt se uskuteční v příštím roce za 463 milionů Kč.
Prostá elektrizace vč. ETCS trati Rudoltice v Čechách – Lanškroun pak přispěje ke snížení emisí a umožní zavedení přímých spojení Pardubice – Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová – Lanškroun. Projekt je plánován na rok 2027 a jeho finanční náklady se odhadují na 660 milionů Kč.
Mezi další důležité projekty patří modernizace trati mezi Ústím nad Orlicí a Chocní. Přeložky vedené v tunelech odstraní dosavadní úzké hrdlo hlavního koridoru, což následně vlakům umožní jezdit rychlostí až 200 km/h. Začátek akce je plánován na počátek 30. let, finanční náročnost stavby je zatím odhadována na zhruba 45 miliard Kč.
Kromě výše uvedených projektů pokračuje Správa železnic na území Pardubického kraje také v rekonstrukcích nádražních budov. V současnosti probíhá oprava nádraží např. v Hlinsku.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj)
