Železniční doprava v Evropě: Pilíř udržitelné budoucnosti
Železnice představuje nejšetrnější formu dopravy z pohledu životního prostředí a zároveň jeden z klíčových prvků evropské hospodářské a ekologické strategie. Její rozvoj je nezbytný pro dosažení klimatických cílů EU, posílení jednotného trhu a zajištění dostupné a bezpečné mobility pro obyvatele napříč celým kontinentem.
Evropská unie si stanovila jasný cíl: dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Aby se tento ambiciózní plán mohl stát realitou, musí se snížit emise v dopravě o 90 %. Zásadní roli v tomto procesu hraje železniční doprava, která dnes přepravuje 17 % zboží a přibližně 8 % cestujících v rámci vnitrozemské dopravy EU, přičemž se podílí pouze 1,8 % na spotřebě energie v dopravě.
Inovace a investice: Cesta k moderní železnici
Jedním z hlavních kroků k transformaci evropské železnice je důraz na výzkum, inovace a digitalizaci. Evropské železniční asociace, včetně UIC, CER, UNIFE či UITP, společně vyzývají k pokračování programů veřejno-soukromého partnerství, jako byl Shift2Rail (2014–2021) a jeho nástupce Europe’s Rail (od 2021). Tyto iniciativy již přinesly výsledky v oblasti bezpečnější a inteligentní dopravy.
V současnosti asociace navrhují vznik nového výzkumného rámce s rozpočtem alespoň 3 miliardy eur na výzkum a dalších 15 miliard eur na praktické zavedení výsledků do provozu. Cílem je urychlit nasazení technologií, jako je systém ERTMS (Evropský systém řízení železniční dopravy), který má zvýšit interoperabilitu napříč členskými státy a zlepšit bezpečnost. Například v České republice byla v roce 2024 schválena půjčka od Evropské investiční banky ve výši 466 milionů eur právě na modernizaci železničních tratí a zavádění ERTMS. Další investice ve výši 300 milionů eur míří do obnovy vozového parku Českých drah.
Železnice jako motor ekologické i ekonomické změny
Rozvoj železniční dopravy přináší nejen environmentální přínosy, ale i významné ekonomické dopady. Evropský železniční průmysl zaměstnává přes 650 000 lidí a očekává se, že do roku 2029 vzroste globální trh železniční techniky na hodnotu až 240 miliard eur. Roční investice do výzkumu a inovací ve výši 3,6 % příjmů navíc pomáhají udržet Evropu jako světového lídra v oboru. Rok 2023 byl z hlediska železniční osobní dopravy v EU rekordní – cestující urazili celkem 429 miliard osobokilometrů, což je nejvyšší hodnota za posledních několik let. Významnou roli přitom hraje městská a příměstská železnice, lehké kolejové systémy a metro, které v evropských městech ročně přepraví více než 30 miliard pasažérů – tedy desetkrát více než letecká doprava.Pro další rozvoj je nezbytné, aby se podařilo odstranit roztříštěnost železniční sítě v Evropě. Harmonizace pravidel, standardů a technologií umožní vytvořit skutečně jednotný evropský železniční prostor (SERA) a zvýší atraktivitu železnice pro přepravu zboží i osob.
Železniční doprava má potenciál stát se páteří udržitelného evropského dopravního systému. K tomu však musí být podpořena dlouhodobou strategií, odpovídajícím financováním a důsledným prosazováním inovací. Spolupráce veřejného a soukromého sektoru, cílené investice do infrastruktury a technologické vyspělosti a jednotný přístup napříč členskými státy jsou klíčové pro to, aby železnice naplno přispěla k zelené transformaci Evropy, posílila konkurenceschopnost průmyslu a zlepšila každodenní mobilitu občanů.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny
