Page 10 - Časopis DopravaDnes.cz 02/2022
P. 10

Železniční doprava                                                                                                                                                                                          Železniční stanice Letohrad

             Správa železnic vyhlásila                                                                                              naprosto přesně určil místo, kde se vlak nachází. Pokud sní-
                                                                                                                                    mače na spodní části vozidla zaznamenají balízu, mobilní část
                                                                                                                                    ETCS, která je umístěna ve vozidle, zajistí, aby tato informace
                                                                                                                                    byla prostřednictvím mobilní rádiové sítě GSM-R zaslána ra-
             Železniční stavby roku 2021                                                                                            dioblokové centrále RBC. Ta posílá strojvedoucímu informaci
                                                                                                                                    o povolené  rychlosti  a  další  nezbytné  pokyny.  Mobilní  část
                                                                                                                                    systému  ETCS  pak  stanoví  ideální  rychlostní  křivku  a  zajis-
                                                                                                                                    tí bezpečný dohled nad rychlostí vozidla, v případě nutnosti
                                                                                                                                    je dokáže zastavit. Díky kontinuálnímu rádiovému spojení je
             V 1. díle seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynulé období se podívá-                       strojvedoucí neustále kontrolován, zda všechny pokyny dodr-
             me „pod pokličku“ tří kategorií. Technickou inovací roku se stalo zvýšení rychlosti v železniční                       žuje. Zhotovitelem další oceněné stavby se stala společnost
                                                                                                                                    AŽD Praha s.r.o.
             stanici Prosenice. A co další stavby, které na konci loňského roku ocenila Správa železnic?
                                                                                                                                    Železniční stanice Letohrad prošla komplexní rekonstrukcí
             Železniční stanicí Prosenice se díky uni-  nice byla zvláštní právě instalací výhybek  začaly v polovině roku 2017 a trvaly tři   Vítězem kategorie Modernizace železničních stanic a uzlů se
             kátním výhybkám jezdí rychleji     ojedinělého tvaru, unikátní byla také je-  a půl roku.                              stala  Rekonstrukce  železniční  stanice  Letohrad.  Zhotovi-
             Vítězem  kategorie  Technická  inovace   jich montáž. Jedna výhybka má hydrau-  Nejmodernějším systémem zabezpečení    telem  oceněné  realizace  je  společnost  Rekonstrukce  žst.  Le-               Evropský zabezpečovací systém
             roku  je  Zvýšení  rychlosti  v  železniční   lické  závěry  a  druhá  čelisťové.  Součástí   byly vybaveny celkem tři traťové úseky,   tohrad (Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., Elektrizace železnic      ETCS na traťovém úseku
             stanici  Prosenice.  Cílem  stavby  bylo   projektu  byly  i  úpravy  trakčního  vedení  a to z Petrovic u Karviné do Bohumína   Praha a.s.). Zástupci sdružení převzali  svou cenu za vítězství                 z Petrovic u Karviné
             zvýšení rychlosti při průjezdu stanicí ze   a zabezpečovacího  zařízení.  Zhotovite-  (14 km), z Bohumína do Přerova (92 km)   v pátek 26. listopadu 2021 přímo z rukou generálního ředitele                            do Břeclavi
             stávajících  100  km/h  až  na  160  km/h.   lem  stavby  byla  společnost  Prosenice  a z Přerova  po  Břeclav  (98  km).  Tratě   Správy železnic Jiřího Svobody.
             Takto  vysokou  rychlost  v  odbočném   (SWIETELSKY  Rail  CZ  s.r.o.  a  AŽD  Praha  byly již dříve kompletně pokryty mobil-  Významná investiční akce nejen zvýšila kapacitu dopravní cesty
             směru umožňuje dvojice nových výhy-  s.r.o.).                        ní rádiovou sítí GSM-R. Ta spolu s ETCS           a zkrátila jízdní doby, ale významně také zvýšila komfort pro
             bek. „Tyto výhybky se na české železni-                              vytváří kompaktní celek, který bude vy-           cestující v prostoru stanice. Nové ostrovní nástupiště a pod-
             ci použily vůbec poprvé. Jejich montáž   Přibylo dalších 204 km tratí, které jsou  užitelný  v celé  evropské  síti.  Zavedení   chod spojující město Letohrad spolu s bezbariérovým přístu-
             tedy představovala mimořádně cennou   vybaveny  moderním  systémem  zabez-  jednotného  evropského  systému  vyža-     pem je pro cestující velkou přidanou hodnotu.
             zkušenost,  kterou  u  nás  dosud  nikdo   pečení                    dovalo technické úpravy na centrálním             Přínosem je bezesporu také úspora provozních nákladů a díky
             neměl,“ uvedl Ljuban Kovačevič, koordi-  Vítězem  kategorie  Technologické  stav-  dispečerském  pracovišti  v  Přerově,  ze   realizaci projektu se zvýšila kapacita dopravní cesty a snížil se
             nátor  staveb  společnosti  SWIETELSKY   by je  Instalace  jednotného  evropské-  kterého je řízena rozsáhlá oblast v do-  hluk od projíždějících vlaků. Všechna nástupiště jsou bezbarié-
             Rail CZ.                           ho zabezpečovacího systému ETCS na  tčeném  úseku  druhého  tranzitního  že-        rová, přístup pro osoby se sníženou pohyblivostí a pro cestující
             Použití výhybek dopadlo nadmíru dobře   traťovém  úseku  z  Petrovic  u  Karviné  lezničního koridoru.                 s kočárky zajišťují výtahy. V rámci rekonstrukce se také zmoder-
             a bezesporu i díky tomuto úkonu získala   do  Břeclavi.  Na  české  železniční  síti   Zařízení pracuje s tzv. pevnými balízami,   nizovaly nedaleké železniční přejezdy. V neposlední řadě pak
             stavba ocenění Technické inovace roku.   díky tomu přibylo dalších 204 kilomet-  jež jsou umístěné v kolejišti. Ty slouží jako   došlo ke zvýšení bezpečnosti železniční dopravy, a to díky trojici
             Šlo navíc o první instalaci těchto výhybek   rů tratí, které jsou vybaveny moderním  referenční bod přesné lokalizace pozice   železničních přejezdů, které byly doplněny závorami a světelnými   Systém ETCS na traťovém úseku
             na síti Správy železnic. Modernizace sta-  systémem zabezpečení. Stavební práce  vozidla  tak,  aby  vlakový  zabezpečovač   výstražníky.                                                                                 (cer)
                                                                                                                                                                                          z Petrovic do Břeclavi

                                Železniční stanice Letohrad
                                                                                                                                    O SOUTĚŽI:
                                                                                                                                    Záměrem unikátní soutěže Železniční stavba roku je každoroční
                                                                                                                                    vyhlášení a ocenění nejlepších železničních realizací, jejichž zada-
                                                                                                                                    vatelem a investorem je Správa železnic.
                                                                                                                                    Pod  garancí  investora  Správy  železnic  a  na  základě  hodnocení
                                                                                                                                    odborné komise v čele s generálním ředitelem Správy železnic si
                                                                                                                                    klade za cíl vybrat nejkvalitněji realizované železniční stavby za
                                                                                                                                    uplynulé období (toto období, vzhledem k náročnosti a termínu
                                                                                                                                    realizace vybraných železničních staveb, může zahrnovat více sta-
                                                                                                                                    vebních sezón).
                                                                                                                                    V jednotlivých kategoriích jsou oceněny železniční stavby realizo-
                                                                                                                                    vané jak na páteřní síti, koridorech, tak na regionálních a lokálních
                                                                                                                                    tratích. Důraz se klade zejména na jejich provozní, ekonomický
                                                                                                                                    a společenský přínos.

                                                                                                                                    Soutěžní kategorie:
                                                                                                                                    • Železniční mosty a tunely                            Železniční stanice Prosenice
                                                                                                                                    • Bezpečná železnice
                                                                                                                                    • Rekonstrukce a opravy železničních tratí
                                                                                                                                    • Projektová příprava
                                                                                                                                    • Rekonstrukce a opravy budov
                                                                                                                                    • Technologické stavby
                                                                                                                                    • Technická inovace roku
                                                                                                                                    • Modernizace železničních stanic a uzlů
                                                                                                                                    • Liniové stavby
                                                                                                                                    • Rekonstrukce historických staveb
                                                                                                                                    • Cena generálního ředitele


             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15