Page 10 - Časopis DopravaDnes.cz 02/2022
P. 10
Železniční doprava Železniční stanice Letohrad
Správa železnic vyhlásila naprosto přesně určil místo, kde se vlak nachází. Pokud sní-
mače na spodní části vozidla zaznamenají balízu, mobilní část
ETCS, která je umístěna ve vozidle, zajistí, aby tato informace
byla prostřednictvím mobilní rádiové sítě GSM-R zaslána ra-
Železniční stavby roku 2021 dioblokové centrále RBC. Ta posílá strojvedoucímu informaci
o povolené rychlosti a další nezbytné pokyny. Mobilní část
systému ETCS pak stanoví ideální rychlostní křivku a zajis-
tí bezpečný dohled nad rychlostí vozidla, v případě nutnosti
je dokáže zastavit. Díky kontinuálnímu rádiovému spojení je
V 1. díle seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynulé období se podívá- strojvedoucí neustále kontrolován, zda všechny pokyny dodr-
me „pod pokličku“ tří kategorií. Technickou inovací roku se stalo zvýšení rychlosti v železniční žuje. Zhotovitelem další oceněné stavby se stala společnost
AŽD Praha s.r.o.
stanici Prosenice. A co další stavby, které na konci loňského roku ocenila Správa železnic?
Železniční stanice Letohrad prošla komplexní rekonstrukcí
Železniční stanicí Prosenice se díky uni- nice byla zvláštní právě instalací výhybek začaly v polovině roku 2017 a trvaly tři Vítězem kategorie Modernizace železničních stanic a uzlů se
kátním výhybkám jezdí rychleji ojedinělého tvaru, unikátní byla také je- a půl roku. stala Rekonstrukce železniční stanice Letohrad. Zhotovi-
Vítězem kategorie Technická inovace jich montáž. Jedna výhybka má hydrau- Nejmodernějším systémem zabezpečení telem oceněné realizace je společnost Rekonstrukce žst. Le- Evropský zabezpečovací systém
roku je Zvýšení rychlosti v železniční lické závěry a druhá čelisťové. Součástí byly vybaveny celkem tři traťové úseky, tohrad (Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., Elektrizace železnic ETCS na traťovém úseku
stanici Prosenice. Cílem stavby bylo projektu byly i úpravy trakčního vedení a to z Petrovic u Karviné do Bohumína Praha a.s.). Zástupci sdružení převzali svou cenu za vítězství z Petrovic u Karviné
zvýšení rychlosti při průjezdu stanicí ze a zabezpečovacího zařízení. Zhotovite- (14 km), z Bohumína do Přerova (92 km) v pátek 26. listopadu 2021 přímo z rukou generálního ředitele do Břeclavi
stávajících 100 km/h až na 160 km/h. lem stavby byla společnost Prosenice a z Přerova po Břeclav (98 km). Tratě Správy železnic Jiřího Svobody.
Takto vysokou rychlost v odbočném (SWIETELSKY Rail CZ s.r.o. a AŽD Praha byly již dříve kompletně pokryty mobil- Významná investiční akce nejen zvýšila kapacitu dopravní cesty
směru umožňuje dvojice nových výhy- s.r.o.). ní rádiovou sítí GSM-R. Ta spolu s ETCS a zkrátila jízdní doby, ale významně také zvýšila komfort pro
bek. „Tyto výhybky se na české železni- vytváří kompaktní celek, který bude vy- cestující v prostoru stanice. Nové ostrovní nástupiště a pod-
ci použily vůbec poprvé. Jejich montáž Přibylo dalších 204 km tratí, které jsou užitelný v celé evropské síti. Zavedení chod spojující město Letohrad spolu s bezbariérovým přístu-
tedy představovala mimořádně cennou vybaveny moderním systémem zabez- jednotného evropského systému vyža- pem je pro cestující velkou přidanou hodnotu.
zkušenost, kterou u nás dosud nikdo pečení dovalo technické úpravy na centrálním Přínosem je bezesporu také úspora provozních nákladů a díky
neměl,“ uvedl Ljuban Kovačevič, koordi- Vítězem kategorie Technologické stav- dispečerském pracovišti v Přerově, ze realizaci projektu se zvýšila kapacita dopravní cesty a snížil se
nátor staveb společnosti SWIETELSKY by je Instalace jednotného evropské- kterého je řízena rozsáhlá oblast v do- hluk od projíždějících vlaků. Všechna nástupiště jsou bezbarié-
Rail CZ. ho zabezpečovacího systému ETCS na tčeném úseku druhého tranzitního že- rová, přístup pro osoby se sníženou pohyblivostí a pro cestující
Použití výhybek dopadlo nadmíru dobře traťovém úseku z Petrovic u Karviné lezničního koridoru. s kočárky zajišťují výtahy. V rámci rekonstrukce se také zmoder-
a bezesporu i díky tomuto úkonu získala do Břeclavi. Na české železniční síti Zařízení pracuje s tzv. pevnými balízami, nizovaly nedaleké železniční přejezdy. V neposlední řadě pak
stavba ocenění Technické inovace roku. díky tomu přibylo dalších 204 kilomet- jež jsou umístěné v kolejišti. Ty slouží jako došlo ke zvýšení bezpečnosti železniční dopravy, a to díky trojici
Šlo navíc o první instalaci těchto výhybek rů tratí, které jsou vybaveny moderním referenční bod přesné lokalizace pozice železničních přejezdů, které byly doplněny závorami a světelnými Systém ETCS na traťovém úseku
na síti Správy železnic. Modernizace sta- systémem zabezpečení. Stavební práce vozidla tak, aby vlakový zabezpečovač výstražníky. (cer)
z Petrovic do Břeclavi
Železniční stanice Letohrad
O SOUTĚŽI:
Záměrem unikátní soutěže Železniční stavba roku je každoroční
vyhlášení a ocenění nejlepších železničních realizací, jejichž zada-
vatelem a investorem je Správa železnic.
Pod garancí investora Správy železnic a na základě hodnocení
odborné komise v čele s generálním ředitelem Správy železnic si
klade za cíl vybrat nejkvalitněji realizované železniční stavby za
uplynulé období (toto období, vzhledem k náročnosti a termínu
realizace vybraných železničních staveb, může zahrnovat více sta-
vebních sezón).
V jednotlivých kategoriích jsou oceněny železniční stavby realizo-
vané jak na páteřní síti, koridorech, tak na regionálních a lokálních
tratích. Důraz se klade zejména na jejich provozní, ekonomický
a společenský přínos.
Soutěžní kategorie:
• Železniční mosty a tunely Železniční stanice Prosenice
• Bezpečná železnice
• Rekonstrukce a opravy železničních tratí
• Projektová příprava
• Rekonstrukce a opravy budov
• Technologické stavby
• Technická inovace roku
• Modernizace železničních stanic a uzlů
• Liniové stavby
• Rekonstrukce historických staveb
• Cena generálního ředitele
10 11