Page 7 - Časopis DopravaDnes.cz 02/2022
P. 7

Dopravní politika

 Dopravní legislativa 2022:   ním postižením nebo osob s omezenou   STUDIE: VRT do Brna a Ostravy jsou
          schopností pohybu, a to zejména sníže-
                                              ekonomicky obhajitelnou investicí
          ním doby pro předběžné oznámení žá-
          dosti o pomoc na 24 hodin.
 Urychlení výstavby, příprava  V  letošním  roce  má  být  připraven  ná-  Vysokorychlostní tratě (VRT) do Brna a Ostravy mají větší ekonomický přínos,

          vrh  zákonné  úpravy  vzniku  a  posta-
                                              než je výše plánované investice. Ukázaly to studie proveditelnosti, které schvá-
          vení Správy dálnic a silnic. Ta by měla
                                              lila Centrální komise Ministerstva dopravy. Konkrétně se to týká VRT Praha-Br-
 VRT a aktualizace bodování  vzniknout ze současného Ředitelství sil-  no-Břeclav a (Brno)-Přerov-Ostrava. Společně s již schválenou studií proveditel-
          nic a dálnic. Jde o změnu právní formy,
                                              nosti z konce roku 2020 na trať z Prahy do Drážďan je tak k dispozici ekonomické
          kdy se ze státní příspěvkové organizace
                                              zdůvodnění pro základní kostru systému rychlých železničních spojení v Česku.
          formace  je  mít  efektivní  subjekt  pro
 Ministerstvo dopravy plánuje tento rok předložit vládě k projednání pět návrhů záko-  stane  státní  podnik.  Cílem  této  trans-  Oba materiály obsahují podrobné prognózy budoucího počtu cestujících, návrh
                                             linkového vedení dálkových vlaků, varianty technického řešení včetně propojení
          výstavbu a údržbu silniční infrastruktu-
 nů. Posuzovat bude rovněž potřebu úpravy právních předpisů pro stavbu vysokorych-  ry, který je konkurenceschopný na pra-  na konvenční síť, stejně tak jako ekonomickou analýzu projektů. Příprava VRT
 lostních tratí. Největší změny čekají ve druhé polovině roku zákon o silničním provozu,   covním  trhu.  Změna  by  měla  zrychlit   Praha-Brno-Břeclav a (Brno)-Přerov-Ostrava tak může dál pokračovat.
                                             První část vysokorychlostních tratí má být zprovozněna v roce 2030, se začátkem
 jehož novela aktualizuje sankční systém pro řidiče.  a zefektivnit  silniční  výstavbu.  Přinést   výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce
          má  také  adekvátní  odměňování  klíčo-
          vých zaměstnanců a expertů.        2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna.
 Ministerstvo předloží rovněž návrh no-      V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu.
 vely  liniového  zákona  k  urychlení  vý-  „...návrh novely zákona  Novela liniového zákona by pak měla
 stavby vybrané dopravní infrastruktury,   o silničním provozu zjednoduší   urychlit výstavbu dopravní infrastruktu-  Nový terminál u Jihlavy
 změny  budou  dále  v  drážním  zákoně   a zpřehlední sankční systém  ry, a to hlavně v případě celoevropské   V  úseku  Praha-Brno  byla  zvolena  varianta,  která  spojuje  českou  a  moravskou
 nebo v zákoně o podmínkách provozu   s důrazem na bezpečnost   dopravní  sítě.  Podle  Evropské  komise   metropoli severním koridorem kolem Kutné Hory a Světlé nad Sázavou. V Kraji
 vozidel  na  pozemních  komunikacích.   silničního provozu...“  čelí v současnosti řada investic složitým   Vysočina se jedná o trasu, jež je umístěna blíže Jihlavě, u které vznikne nejen nový
 Úpravy  navrhujeme na základě nových   postupům  udělování  povolení.  Dokon-  terminál Pávov, ale také možnost propojení na konvenční síť.
 předpisů  Evropské  unie  a  zkušeností   čení transevropské dopravní sítě přitom   V Brně vybraná varianta počítá se zapojením do terminálu Vídeňská s následným
 získaných dosavadní praxí v daných ob-  bude mít pozitivní dopady na meziná-  vstupem do železničního uzlu Brno v poloze Řeka, tedy v novém umístění. Směrem
 lastech.                                    z Brna na jih vznikne rovněž nová trať vedená od současné západněji, v blízkosti
          rodní konkurenceschopnost i podnika-  Rakvic bude napojena do trasy současné.
          telské prostředí v České republice.
 „Letos aktualizujeme a předložíme vlá-      Po trati by mělo jezdit několik kategorií vlaků, ty nejrychlejší mají zvládat spojení
 dě  ke  schválení  návrh  novely  zákona   Změny v zákoně o podmínkách provo-  mezi hlavními nádražími obou největších měst do šedesáti minut. Maximální pro-
 o silničním  provozu,  kterým  se  zjed-  zu vozidel na pozemních komunikacích  vozní rychlost se předpokládá 320 km/h, minimální 200 km/h.
 noduší  a  zpřehlední  sankční  systém   se budou týkat hlavně schvalování tech-  Předpokládané náklady (včetně samostatné větve Praha-Hostivař – Benešov-Bystřice)
 s  důrazem  na  bezpečnost  silničního   nické způsobilosti vozidel a jejich částí,   jsou 323,9 miliardy korun. Uhrazeny by měly být jak z prostředků evropských
 provozu,  méně  závažné  přestupky  bu-  zejména  se  mají  stanovit  kompetence   (především CEF, případně další), tak i národních.
 dou  trestány  mírněji,  závažné  naopak   orgánům  státní  správy  a  doplnit  pra-  Z Brna do Ostravy do hodiny
 přísněji.  Legislativci  budou  dále  řešit   vidla správního trestání v této oblasti.   V případě VRT (Brno) -  Přerov - Ostrava byl vybrán projekt, který obsahuje návrh nové
 všechny možné překážky, které je třeba   Další  změny  se  týkají  například  zjed-  trati v úseku Brodek u Přerova – Prosenice – Ostrava-Svinov, stejně jako oboustran-
 odstranit či zmírnit za účelem přípravy     né sjezdy do stanice Hranice na Moravě. Zmíněná varianta dostala přednost před
          nodušení  provádění  některých  úkonů
          spojených  s  registrem  silničních  vozi-  takzvanou terminálovou, jež tyto sjezdy neobsahovala, ale obsluhu území nabízela
 staveb  vysokorychlostních  tratí.  Na  to   del,  rezervace  registračních  značek  či   formou samostatných terminálů Odry a Trnávka.
 pak naváže i příprava potřebných změn   stanovení  technických  požadavků  na   Počítá se s náklady 82,7 miliardy korun, i zde lze očekávat kombinaci financování ze
 zákonů,“  říká  k  chystaným  zákonným   vozidla nepodléhající schvalování tech-  zdrojů evropských (CEF, či další) a národních. Trať nejen zkrátí cestovní dobu mezi
 úpravám ministr dopravy Martin Kupka.  nické  způsobilosti.  Občané  již  nebu-  Prahou, Brnem, Olomoucí a Ostravou, ale v úseku Přerov – Hranice na Moravě uvolní
          dou  muset  předkládat  úřadu  protokol   kapacitu pro velmi silnou nákladní dopravu, která tudy směřuje na Ostravsko, do
 Novela zákona o dráhách by měla při-  o evidenční kontrole, protože úředníci   Polska či na Slovensko.
 nést lepší ochranu cestujících a pomoci   mohou využít svého přístupu do infor-  Nová trať bude navržena pro maximální provozní rychlost 320 km/h. Společně s mo-
 ke zvýšení počtu pasažérů v železniční   mačního  systému,  dojde  k  výraznému   dernizovanou tratí Brno-Přerov má tvořit kvalitní spojení Brna a Ostravy (jízdní doba
 dopravě. Návrh zákona bude obsahovat   prodloužení  doby  platnosti  evidenční   pod 60 minut). Zahájení výstavby je v plánu v roce 2025, a to v úseku mezi Prosenicí
 prováděcí  opatření  k  novému  naříze-  kontroly, některé úkony vůči registrač-  a Ostravou-Svinovem.                                                                                                      (mdp)
 ní Evropské unie, které upravuje práva   ním úřadům bude možné dělat elektro-
 a povinnosti cestujících v železniční do-  nicky.
 pravě. Hlavním cílem je poskytnout ces-
 tujícím výrazně lepší ochranu v případě   Návrh,  kterým  se  mění  zákon  o  sil-
 narušení dopravy.  ničním  provozu,  pak  má  zpřehlednit
 Cestující  budou  dostávat  informace   trestání  porušování  pravidel  silničního
 v reálném čase a dopravci budou povin-  provozu a bodový systém, a to s důra-
 ni uhradit jim příslušné náklady, pokud   zem na bezpečnost silničního provozu.
 Novela liniového zákona by měla urychlit   se  rozhodnou  řešit  náhradní  přepravu   Méně  závažné  přestupky  proto  budou
 výstavbu dopravní infrastruktury  dle vlastních představ. Nařízení rovněž   trestány  mírněji,  zatímco  u  závažných
 reaguje  na  potřeby  osob  se  zdravot-  se sankce zpřísní.                            (mdp)


 6                                                                                                             7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12