Page 6 - Časopis DopravaDnes.cz 02/2022
P. 6
Dopravní politika
Dopravní legislativa 2022: ním postižením nebo osob s omezenou STUDIE: VRT do Brna a Ostravy jsou
schopností pohybu, a to zejména sníže-
ekonomicky obhajitelnou investicí
ním doby pro předběžné oznámení žá-
dosti o pomoc na 24 hodin.
Urychlení výstavby, příprava V letošním roce má být připraven ná- Vysokorychlostní tratě (VRT) do Brna a Ostravy mají větší ekonomický přínos,
vrh zákonné úpravy vzniku a posta-
než je výše plánované investice. Ukázaly to studie proveditelnosti, které schvá-
vení Správy dálnic a silnic. Ta by měla
lila Centrální komise Ministerstva dopravy. Konkrétně se to týká VRT Praha-Br-
VRT a aktualizace bodování vzniknout ze současného Ředitelství sil- no-Břeclav a (Brno)-Přerov-Ostrava. Společně s již schválenou studií proveditel-
nic a dálnic. Jde o změnu právní formy,
nosti z konce roku 2020 na trať z Prahy do Drážďan je tak k dispozici ekonomické
kdy se ze státní příspěvkové organizace
zdůvodnění pro základní kostru systému rychlých železničních spojení v Česku.
formace je mít efektivní subjekt pro
Ministerstvo dopravy plánuje tento rok předložit vládě k projednání pět návrhů záko- stane státní podnik. Cílem této trans- Oba materiály obsahují podrobné prognózy budoucího počtu cestujících, návrh
linkového vedení dálkových vlaků, varianty technického řešení včetně propojení
výstavbu a údržbu silniční infrastruktu-
nů. Posuzovat bude rovněž potřebu úpravy právních předpisů pro stavbu vysokorych- ry, který je konkurenceschopný na pra- na konvenční síť, stejně tak jako ekonomickou analýzu projektů. Příprava VRT
lostních tratí. Největší změny čekají ve druhé polovině roku zákon o silničním provozu, covním trhu. Změna by měla zrychlit Praha-Brno-Břeclav a (Brno)-Přerov-Ostrava tak může dál pokračovat.
První část vysokorychlostních tratí má být zprovozněna v roce 2030, se začátkem
jehož novela aktualizuje sankční systém pro řidiče. a zefektivnit silniční výstavbu. Přinést výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce
má také adekvátní odměňování klíčo-
vých zaměstnanců a expertů. 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna.
Ministerstvo předloží rovněž návrh no- V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu.
vely liniového zákona k urychlení vý- „...návrh novely zákona Novela liniového zákona by pak měla
stavby vybrané dopravní infrastruktury, o silničním provozu zjednoduší urychlit výstavbu dopravní infrastruktu- Nový terminál u Jihlavy
změny budou dále v drážním zákoně a zpřehlední sankční systém ry, a to hlavně v případě celoevropské V úseku Praha-Brno byla zvolena varianta, která spojuje českou a moravskou
nebo v zákoně o podmínkách provozu s důrazem na bezpečnost dopravní sítě. Podle Evropské komise metropoli severním koridorem kolem Kutné Hory a Světlé nad Sázavou. V Kraji
vozidel na pozemních komunikacích. silničního provozu...“ čelí v současnosti řada investic složitým Vysočina se jedná o trasu, jež je umístěna blíže Jihlavě, u které vznikne nejen nový
Úpravy navrhujeme na základě nových postupům udělování povolení. Dokon- terminál Pávov, ale také možnost propojení na konvenční síť.
předpisů Evropské unie a zkušeností čení transevropské dopravní sítě přitom V Brně vybraná varianta počítá se zapojením do terminálu Vídeňská s následným
získaných dosavadní praxí v daných ob- bude mít pozitivní dopady na meziná- vstupem do železničního uzlu Brno v poloze Řeka, tedy v novém umístění. Směrem
lastech. z Brna na jih vznikne rovněž nová trať vedená od současné západněji, v blízkosti
rodní konkurenceschopnost i podnika- Rakvic bude napojena do trasy současné.
telské prostředí v České republice.
„Letos aktualizujeme a předložíme vlá- Po trati by mělo jezdit několik kategorií vlaků, ty nejrychlejší mají zvládat spojení
dě ke schválení návrh novely zákona Změny v zákoně o podmínkách provo- mezi hlavními nádražími obou největších měst do šedesáti minut. Maximální pro-
o silničním provozu, kterým se zjed- zu vozidel na pozemních komunikacích vozní rychlost se předpokládá 320 km/h, minimální 200 km/h.
noduší a zpřehlední sankční systém se budou týkat hlavně schvalování tech- Předpokládané náklady (včetně samostatné větve Praha-Hostivař – Benešov-Bystřice)
s důrazem na bezpečnost silničního nické způsobilosti vozidel a jejich částí, jsou 323,9 miliardy korun. Uhrazeny by měly být jak z prostředků evropských
provozu, méně závažné přestupky bu- zejména se mají stanovit kompetence (především CEF, případně další), tak i národních.
dou trestány mírněji, závažné naopak orgánům státní správy a doplnit pra- Z Brna do Ostravy do hodiny
přísněji. Legislativci budou dále řešit vidla správního trestání v této oblasti. V případě VRT (Brno) - Přerov - Ostrava byl vybrán projekt, který obsahuje návrh nové
všechny možné překážky, které je třeba Další změny se týkají například zjed- trati v úseku Brodek u Přerova – Prosenice – Ostrava-Svinov, stejně jako oboustran-
odstranit či zmírnit za účelem přípravy né sjezdy do stanice Hranice na Moravě. Zmíněná varianta dostala přednost před
nodušení provádění některých úkonů
spojených s registrem silničních vozi- takzvanou terminálovou, jež tyto sjezdy neobsahovala, ale obsluhu území nabízela
staveb vysokorychlostních tratí. Na to del, rezervace registračních značek či formou samostatných terminálů Odry a Trnávka.
pak naváže i příprava potřebných změn stanovení technických požadavků na Počítá se s náklady 82,7 miliardy korun, i zde lze očekávat kombinaci financování ze
zákonů,“ říká k chystaným zákonným vozidla nepodléhající schvalování tech- zdrojů evropských (CEF, či další) a národních. Trať nejen zkrátí cestovní dobu mezi
úpravám ministr dopravy Martin Kupka. nické způsobilosti. Občané již nebu- Prahou, Brnem, Olomoucí a Ostravou, ale v úseku Přerov – Hranice na Moravě uvolní
dou muset předkládat úřadu protokol kapacitu pro velmi silnou nákladní dopravu, která tudy směřuje na Ostravsko, do
Novela zákona o dráhách by měla při- o evidenční kontrole, protože úředníci Polska či na Slovensko.
nést lepší ochranu cestujících a pomoci mohou využít svého přístupu do infor- Nová trať bude navržena pro maximální provozní rychlost 320 km/h. Společně s mo-
ke zvýšení počtu pasažérů v železniční mačního systému, dojde k výraznému dernizovanou tratí Brno-Přerov má tvořit kvalitní spojení Brna a Ostravy (jízdní doba
dopravě. Návrh zákona bude obsahovat prodloužení doby platnosti evidenční pod 60 minut). Zahájení výstavby je v plánu v roce 2025, a to v úseku mezi Prosenicí
prováděcí opatření k novému naříze- kontroly, některé úkony vůči registrač- a Ostravou-Svinovem. (mdp)
ní Evropské unie, které upravuje práva ním úřadům bude možné dělat elektro-
a povinnosti cestujících v železniční do- nicky.
pravě. Hlavním cílem je poskytnout ces-
tujícím výrazně lepší ochranu v případě Návrh, kterým se mění zákon o sil-
narušení dopravy. ničním provozu, pak má zpřehlednit
Cestující budou dostávat informace trestání porušování pravidel silničního
v reálném čase a dopravci budou povin- provozu a bodový systém, a to s důra-
ni uhradit jim příslušné náklady, pokud zem na bezpečnost silničního provozu.
Novela liniového zákona by měla urychlit se rozhodnou řešit náhradní přepravu Méně závažné přestupky proto budou
výstavbu dopravní infrastruktury dle vlastních představ. Nařízení rovněž trestány mírněji, zatímco u závažných
reaguje na potřeby osob se zdravot- se sankce zpřísní. (mdp)
6 7