Page 20 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 20

Železniční doprava

             60 tisíc cestujících mezi




             Prahou a Brnem není fikce





             Slovo manažer často evokuje někoho, kdo celý den sedí za stolem a vyřizuje e-maily a telefo-
             náty. Marek Pinkava, vedoucí oddělení přípravy Rychlého spojení 1 a 2 (RS1 Praha – Brno –
             Ostrava a RS2 Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava, pozn. red.), který je zároveň manažerem pří-
             pravy tohoto ramene VRT, ale splňuje tuto představu jen částečně. Společně se svým týmem
             totiž již druhým rokem objíždí republiku s prezentacemi, které lidem vysvětlují smysl VRT tratí
             v Česku. Svůj pracovní čas tak nejčastěji dělí mezi vlak, auto nebo místní kulturní dům.


             Máte na starosti úsek, který bude podle  založené na nejmodernějších postupech.  práce,  studenti,  podnikatelé  atd.  Lidé
             studie  proveditelnosti  nejvytíženějším  Vždyť spoje mezi těmito dvěma největšími  navíc cestují většinou vnitrostátně. Tento
             v  zemi.  Podle  předchozích  vyjádření  městy budou ve špičce odjíždět zhruba  trend očekáváme také u nás. To ovšem   mnohem ambicióznější. Projekt tam má  nějakým  způsobem  technicky  ošetřit  Jsou  úseky,  na  kterých  jste  si  technic-
             Správy železnic by to mělo být až 60 tisíc  každých 10 minut.        neznamená, že se česká vysokorychlostní           na starosti společnost CPK (Centralny Port  a my na to pamatujeme skutečně všude.  kým návrhem již jisti?
             lidí denně. Je to skutečně reálné?                                   síť obejde bez napojení na okolní státy.          Komunikacyjny, pozn.red.), která všech-  V současné fázi příprav nás při kontaktu  Na trase z Prahy do Brna s pokračováním
             Často musíme vysvětlovat, že ta čísla jsou  Kdo bude vysokorychlostní vlaky využí-                                     ny tratě směřuje k novému dopravnímu  s veřejností trápí především nedostateč-  do  Ostravy  chystáme  s  projektanty  již
             založena na ověřených výpočtech, které  vat nejčastěji?              Na Vámi připravovaném úseku je napo-              hubu  Solidarita,  plánovaném  necelých  ný technický detail. Už dnes by majitelé  čtyři dokumentace. Jde o úseky VRT Po-
             byly provedeny v souladu s evropskými  Může se zdát, že rychlovlaky jsou něja-  jení do Polska, konkrétně jde o trať Bo-  30 km od polského hlavního města. Spo-  blízkých pozemků chtěli třeba vědět, ja-  labí, VRT Jižní Morava a vysokorychlostní
             i tuzemskými metodikami. Projekt, jakým  kým prémiovým produktem pro bohatší  humín – Katovice. Jak práce pokračují?   jovat bude leteckou, železniční a silniční  kým způsobem budeme tratě odhlučňo-  tratě Moravská brána I a II.
             jsou vysokorychlostní tratě musí být před  vrstvu  společnosti.  Ten  dojem  jistě  po-  Myslím, že by si tento úsek zasloužil větší   dopravu. V současné době je CPK připra-  vat. Nástroje známe, ale na řadě míst ješ-  Někde  už  se  tak  s  lidmi  můžeme  ba-
             výstavbou důkladně posouzen z pohledu  siluje  absence  vysokorychlostních  tratí   pozornost,  protože  vazby  Moravskoslez-  vována  studie  proveditelnosti,  která  je  tě nemůžeme říct, zda půjdeme cestou  vit trochu konkrétněji, a pokud to dává
             ekonomiky  a  smysluplnosti.  K  tomu  je  u nás. V Česku je nemáme, a v zahraničí  ského kraje a širšího regionu na sousední   realizována na základě dat Správy železnic.  valu z vytěžené zeminy nebo navrhneme  smysl, jsme schopni rovnou zapracovat
             potřeba  detailní  dopravní  model,  který  je využijeme pouze pro své turistické ces-  Polsko jsou značné. Jako jedna z mála VRT   Kolegům poskytujeme plnou součinnost  instalaci protihlukové stěny. Na všechny  jejich  připomínky.  Ty  sbíráme  po  celé
             byl zpracován v rámci studie proveditel-  ty. Benefity z provozu tak možná nedoká-  nabídne tato trasa novou kapacitu také   a jsme v pravidelném kontaktu.  tyto otázky  odpoví  dokumentace pro  České republice. S týmem jsme najezdili
             nosti. Bez něj bychom ekonomiku nese-  žeme zcela docenit nebo zhodnotit. Re-  pro nákladní dopravu. Zároveň nabídne-                                     územní  rozhodnutí.  Navíc  přesně  tyto  už tisíce kilometrů a další nás jistě čeka-
             stavili.  Model  nicméně  skutečně  počítá  alitou ovšem je, a zahraniční zkušenosti   me cestujícím rychlou dopravu do Varša-  Zpátky do Čech – na trase mezi Prahou  věci, které mají vliv na vizuální podobu  jí. Vysvětlovat smysl projektu je zkrátka
             s tím, že v roce 2050 bude na trati mezi  to dokládají, že nejčastějšími cestujícími  vy a dalších polských měst. Naši sousedé   a  Brnem  vzniklo  několik  ohnisek  od-  trati, bychom rádi probírali s místními.  naše práce.                                           (cer)
             Prahou a Brnem jezdit až 60 tisíc cestují-  na  vysokorychlostních  tratích  jsou  den-  připravují  ucelený  systém  nových  tratí,   poru proti novým tratím. Poukazují na
             cích denně. Není to žádná fikce, ale číslo  ní dojíždějící – zaměstnanci na cestě do  který  je  ale  vzhledem  k  rozloze  země
                                                                                                                                    řadu nesrovnalostí v přípravě VRT. Jak
                                                                                                                                    se Vám kritika poslouchá?
                                                                                                                                    Nikdo asi neočekával, že nás všude bu-
                                                                                                                                    dou vítat s otevřenou náručí. Trpělivě vy-
                                                                                                                                    světlujeme veškeré aspekty přípravy, vý-
                                                                                                                                    stavby i provozu vysokorychlostních tratí.
                                                                                                                                    Někde to jde samozřejmě hůř, protože si
                                                                                                                                    lidé už stihli přečíst články na internetu,
                                                                                                                                    které  VRT  vykreslují  jako  pohromu  pro
                                                                                                                                    život v regionech.

                                                                                                                                    Co se v nich píše?
                                                                                                                                    Například to, že během výstavby tratí při-
                                                                                                                                    jdou lidé o vodu ve studních. O vodním
                                                                                                                                    režimu toho bylo v souvislosti s VRT řeče-
                                                                                                                                    no opravdu hodně.

                                                                                                                                    Dají se tyto záležitosti nějak ošetřit pře-
                                                                                                                                    dem?                                PROFIL MARKA PINKAVY
                                                                                                                                    Nechci obavy místních nějak zpochybňo-  SPRÁVA ŽELEZNIC - VEDOUCÍ ODDĚLENÍ  PŘÍPRAVY RYCHLÉHO SPOJENÍ 1 A 2
                                                                                                                                    vat. Strach z neznáma může mít opravdu   Vystudoval Fakultu dopravní ČVUT a stal se projektantem železničních staveb. V letech
                                                                                                                                    každý. Za sebe bych chtěl říct, že děláme   2013 – 2015 jako hlavní inženýr projektu vedl práce na návrhu přestavby železničního
                                                                                                                                    opravdu vše pro to, aby se lidem v oko-  uzlu Česká Lípa. Od roku 2015 se intenzivně věnuje problematice vysokorychlostních
                                                                                                                                    lí VRT žilo co nejlépe. Aby nepřišli o svůj   tratí (VRT). Řídil například práce na Technicko-provozní studii VRT v Česku. Až poté
                                                                                                                                    komfort,  případně  abychom  ho  narušili   se přesunul na Správu železnic, kde v současnosti pracuje jako manažer projektu
                                                                                                                                    co  nejméně.  Velkou  většínu  je  možné   VRT Praha – Brno – Ostrava/Břeclav.                                                                                           c


             20                                                                                                                                                                                                                         21
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24