Page 20 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 20
Železniční doprava
60 tisíc cestujících mezi
Prahou a Brnem není fikce
Slovo manažer často evokuje někoho, kdo celý den sedí za stolem a vyřizuje e-maily a telefo-
náty. Marek Pinkava, vedoucí oddělení přípravy Rychlého spojení 1 a 2 (RS1 Praha – Brno –
Ostrava a RS2 Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava, pozn. red.), který je zároveň manažerem pří-
pravy tohoto ramene VRT, ale splňuje tuto představu jen částečně. Společně se svým týmem
totiž již druhým rokem objíždí republiku s prezentacemi, které lidem vysvětlují smysl VRT tratí
v Česku. Svůj pracovní čas tak nejčastěji dělí mezi vlak, auto nebo místní kulturní dům.
Máte na starosti úsek, který bude podle založené na nejmodernějších postupech. práce, studenti, podnikatelé atd. Lidé
studie proveditelnosti nejvytíženějším Vždyť spoje mezi těmito dvěma největšími navíc cestují většinou vnitrostátně. Tento
v zemi. Podle předchozích vyjádření městy budou ve špičce odjíždět zhruba trend očekáváme také u nás. To ovšem mnohem ambicióznější. Projekt tam má nějakým způsobem technicky ošetřit Jsou úseky, na kterých jste si technic-
Správy železnic by to mělo být až 60 tisíc každých 10 minut. neznamená, že se česká vysokorychlostní na starosti společnost CPK (Centralny Port a my na to pamatujeme skutečně všude. kým návrhem již jisti?
lidí denně. Je to skutečně reálné? síť obejde bez napojení na okolní státy. Komunikacyjny, pozn.red.), která všech- V současné fázi příprav nás při kontaktu Na trase z Prahy do Brna s pokračováním
Často musíme vysvětlovat, že ta čísla jsou Kdo bude vysokorychlostní vlaky využí- ny tratě směřuje k novému dopravnímu s veřejností trápí především nedostateč- do Ostravy chystáme s projektanty již
založena na ověřených výpočtech, které vat nejčastěji? Na Vámi připravovaném úseku je napo- hubu Solidarita, plánovaném necelých ný technický detail. Už dnes by majitelé čtyři dokumentace. Jde o úseky VRT Po-
byly provedeny v souladu s evropskými Může se zdát, že rychlovlaky jsou něja- jení do Polska, konkrétně jde o trať Bo- 30 km od polského hlavního města. Spo- blízkých pozemků chtěli třeba vědět, ja- labí, VRT Jižní Morava a vysokorychlostní
i tuzemskými metodikami. Projekt, jakým kým prémiovým produktem pro bohatší humín – Katovice. Jak práce pokračují? jovat bude leteckou, železniční a silniční kým způsobem budeme tratě odhlučňo- tratě Moravská brána I a II.
jsou vysokorychlostní tratě musí být před vrstvu společnosti. Ten dojem jistě po- Myslím, že by si tento úsek zasloužil větší dopravu. V současné době je CPK připra- vat. Nástroje známe, ale na řadě míst ješ- Někde už se tak s lidmi můžeme ba-
výstavbou důkladně posouzen z pohledu siluje absence vysokorychlostních tratí pozornost, protože vazby Moravskoslez- vována studie proveditelnosti, která je tě nemůžeme říct, zda půjdeme cestou vit trochu konkrétněji, a pokud to dává
ekonomiky a smysluplnosti. K tomu je u nás. V Česku je nemáme, a v zahraničí ského kraje a širšího regionu na sousední realizována na základě dat Správy železnic. valu z vytěžené zeminy nebo navrhneme smysl, jsme schopni rovnou zapracovat
potřeba detailní dopravní model, který je využijeme pouze pro své turistické ces- Polsko jsou značné. Jako jedna z mála VRT Kolegům poskytujeme plnou součinnost instalaci protihlukové stěny. Na všechny jejich připomínky. Ty sbíráme po celé
byl zpracován v rámci studie proveditel- ty. Benefity z provozu tak možná nedoká- nabídne tato trasa novou kapacitu také a jsme v pravidelném kontaktu. tyto otázky odpoví dokumentace pro České republice. S týmem jsme najezdili
nosti. Bez něj bychom ekonomiku nese- žeme zcela docenit nebo zhodnotit. Re- pro nákladní dopravu. Zároveň nabídne- územní rozhodnutí. Navíc přesně tyto už tisíce kilometrů a další nás jistě čeka-
stavili. Model nicméně skutečně počítá alitou ovšem je, a zahraniční zkušenosti me cestujícím rychlou dopravu do Varša- Zpátky do Čech – na trase mezi Prahou věci, které mají vliv na vizuální podobu jí. Vysvětlovat smysl projektu je zkrátka
s tím, že v roce 2050 bude na trati mezi to dokládají, že nejčastějšími cestujícími vy a dalších polských měst. Naši sousedé a Brnem vzniklo několik ohnisek od- trati, bychom rádi probírali s místními. naše práce. (cer)
Prahou a Brnem jezdit až 60 tisíc cestují- na vysokorychlostních tratích jsou den- připravují ucelený systém nových tratí, poru proti novým tratím. Poukazují na
cích denně. Není to žádná fikce, ale číslo ní dojíždějící – zaměstnanci na cestě do který je ale vzhledem k rozloze země
řadu nesrovnalostí v přípravě VRT. Jak
se Vám kritika poslouchá?
Nikdo asi neočekával, že nás všude bu-
dou vítat s otevřenou náručí. Trpělivě vy-
světlujeme veškeré aspekty přípravy, vý-
stavby i provozu vysokorychlostních tratí.
Někde to jde samozřejmě hůř, protože si
lidé už stihli přečíst články na internetu,
které VRT vykreslují jako pohromu pro
život v regionech.
Co se v nich píše?
Například to, že během výstavby tratí při-
jdou lidé o vodu ve studních. O vodním
režimu toho bylo v souvislosti s VRT řeče-
no opravdu hodně.
Dají se tyto záležitosti nějak ošetřit pře-
dem? PROFIL MARKA PINKAVY
Nechci obavy místních nějak zpochybňo- SPRÁVA ŽELEZNIC - VEDOUCÍ ODDĚLENÍ PŘÍPRAVY RYCHLÉHO SPOJENÍ 1 A 2
vat. Strach z neznáma může mít opravdu Vystudoval Fakultu dopravní ČVUT a stal se projektantem železničních staveb. V letech
každý. Za sebe bych chtěl říct, že děláme 2013 – 2015 jako hlavní inženýr projektu vedl práce na návrhu přestavby železničního
opravdu vše pro to, aby se lidem v oko- uzlu Česká Lípa. Od roku 2015 se intenzivně věnuje problematice vysokorychlostních
lí VRT žilo co nejlépe. Aby nepřišli o svůj tratí (VRT). Řídil například práce na Technicko-provozní studii VRT v Česku. Až poté
komfort, případně abychom ho narušili se přesunul na Správu železnic, kde v současnosti pracuje jako manažer projektu
co nejméně. Velkou většínu je možné VRT Praha – Brno – Ostrava/Břeclav. c
20 21