Page 15 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 15

Dopravní stavby

 Secesní dominanta v novém:  Sám  Jan  Říha  přiznává,  že  rekonstrukce
          nebyla jednoduchá. „Problematické bylo
          velmi deštivé počasí při rozkrývání slo-

 Na rekonstrukci Fantovy budovy   žitých  střech,  kdy  bylo  velice  obtížné
          střechy  dokonale  utěsnit.  Stavba  totiž
          probíhala  za  úplného  provozu  uvnitř
          objektu.“
 je firma AVERS právem hrdá  Důležitou součástí rekonstrukce byla cel-
          ková obnova okenních a dveřních výplní.
          „Bylo jich celkem přes 200 kusů. Příno-
          sem rekonstrukce je, že turisty a cestu-
          jící  přivítá  v  hlavním  městě  nově  zre-
 Plášť Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze se dočkal rekonstrukce. Secesní nádražní budovu   konstruovaná a reprezentativní Fantova
 z počátku 20. století opravovala firma Avers. Skutečnost, že se rekonstrukce opravdu velmi zdařila,   budova,“ dodává hlavní stavbyvedoucí.
          Výsledek  rekonstrukce  ocenil  i  ředitel
 dokládá ohlas široké veřejnosti i loňské ocenění  Správy železnic. Budova získala prestižní titul Stavba   Správy železnic Jiří Svoboda.
 roku v kategorii Rekonstrukce historických železničních staveb.  „Jsem velice rád, že na trhu vůbec ještě
          existují  firmy,  které  zvládnou  takovéto
 Ocenění  dostal  z  rukou  Jiřího  Svobody,  Martin  Koška  uznává,  že  rekonstrukce  v  Praze  se  povedla  a  jsme  na  to  veli-  velké  secesní  dílo  opravit.  Společnost
 ředitele  Správy  železnic,  jednatel  firmy  Fantovy  budovy  byla  jedním  z  nejvý-  ce  hrdí.“  Obnova  Fantovy  budovy  byla   Avers zde opět potvrdila, že umí napra-
 Avers Martin Koška. „Je pro nás obrov-  znamnějších  projektů  v  historii  firmy.  opravdu rozsáhlá.  „Cílem  byla  celková   vit nedostatky z historie a a zajistit reno-
 skou  ctí,  že  firma  Avers  mohla  vyhrát  „Rekonstrukce hlavního nádraží v Pra-  obnova vnějšího pláště a střechy histo-  vovaným stavbám budoucnost..
 takovouto  cenu.  Jsme  rádi,  že  jsme  ze  je  pro  nás  jedna  z  nejzásadnějších  rické budovy hlavního nádraží v Praze.   Myslím si, že tato stavba bude nadále
 mohli tuto cenu převzít z rukou generál-  zakázek,  kterou  jsme  kdy  realizovali.  Proběhla kompletní oprava fasád, střeš-  velkou  chloubou  Správy  železnic,  a  to
 ního ředitele Správy železnic. Jsem pře-  Je to největší secesní památka v České  ního pláště, kamenických prvků, klem-  nejen z pohledu historie, ale i ale i z ko-
 svědčen, že oprava budovy se povedla  republice. Prováděli jsme to s vysokým  pířiny, restaurování výplní otvorů a věž-  merčního hlediska. Každý ocení, kam se
 a  bude  ve  své  podstatě  dominantou  nasazením  a  myslím,  že  obnova  pláš-  ních  hodin,“  upřesňuje  Jan  Říha,  hlavní   budova posunula za poslední dva roky,“
 Prahy i v dalších obdobích.“  tě  historické  budovy  hlavního  nádraží  stavbyvedoucí firmy Avers.  dodal Svoboda.                                                (cim)















                                            Fantova budova na hlavním nádraží v Praze

                                            je největší secesní památkou v Česku



                                            Výpravní budova architekta Josefa Fanty  Historická odjezdová hala a hlavní vstup
                                            je součástí hlavního nádraží v Praze a spo-  do  budovy  v  současnosti  slouží  cestují-
                                            lu s přilehlou halou nad nástupišti tvoří  cím, kteří přestupují na autobusy dálko-
                                            největší secesní památku v Česku. O jejím  vé  dopravy  nebo  linky  Airport  Express.
                                            významu hovoří i fakt, že v roce 1976 bylo  V  prostorách  bývalých  pokladen  vznikla
                                            hlavní  nádraží  zapsáno  mezi  nemovité  v 90. letech 20. století kavárna, na památku
                                            kulturní památky a od 1. listopadu 1993  architekta nazvaná Fantova kavárna.
                                            je  součástí  městské  památkové  zóny  Fantův  návrh  byl  svým  hmotovým  roz-
                                            Vinohrady, Žižkov a Vršovice.      ložením (ústřední hala s bočními křídly)
                                            Budova  vznikla  mezi  lety  1901–1909  inspirován  Severním  nádražím  v  Paříži
                                            a k odbavování cestujících sloužila až do  (Gare du Nord), které bylo ve 2. polovině
                                            otevření nové podzemní haly 1. červen-  19. a začátkem 20. století vzorem pro ce-
                                            ce  1977,  což  společně  s  vybudováním  lou řadu dalších evropských nádraží. Pa-
                                            magistrály  způsobilo  výrazné  odříznutí   trioticky smýšlející architekt Fanta si dal
                                            budovy od pohybu cestujících. Od roku  podmínku, že spolupracující výtvarníky si
                                            2012  probíhá  postupná  rekonstrukce  vybere sám, a zvolil pouze české umělce.
                                            a  restaurování  s  cílem  navrátit  budově  Hlavními  autory  sochařské  výzdoby  se
                                            původní vzhled a doplnit nové možnosti   stali  zkušení  Stanislav  Sucharda  a  Ladi-
                                            využití.                           slav Šaloun.


 14                                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20