Page 10 - Časopis Doprava dnes 07-08/2022
P. 10

Dopravní politika

             Adam Scheinherr: V letošním roce                                                                                                   Barrandovský most: pro zhotovitele i řidiče náročná rekonstrukce   to dopravní peklo, o kterém se hovořilo.
                                                                                                                                                                                                          V tomto smyslu je pro nás Barrandovský
                                                                                                                                                           jedné z nejvytíženějších dopravních komunikací v ČR
                                                                                                                                                                                                          most obrovsky důležitý. Je to nejvytíže-
                                                                                                                                                                                                          nější most, a navíc křižovatka. My chys-
             čeká Prahu nespočet projektů                                                                                                                                                                 táme  projekt  zkapacitnění  Barrandov-
                                                                                                                                                                                                          ského mostu a v následujících  týdnech
                                                                                                                                                                                                          oznámíme detaily tohoto projektu.


             Ing. Adam Scheinherr, MSc., Ph.D. je ve funkci náměstka primátora hlavního města Prahy, který                                                                                                V poslední době se hodně mluví o „ze-
                                                                                                                                                                                                          lené  dopravě“,  má  Praha  nějaký  plán,
             se zabývá dopravou, čtvrtým rokem. Jakou za sebou vidí práci a co by chtěl Praze ještě předat                                                                                                jak být více ekologická? Přeci jenom je
             z dopravního hlediska? Praha se řadí mezi hlavní dopravní body v celé České republice, navíc                                                                                                 Praha hodně hlučná z pohledu dopravy.
             s čím dál větším evropským významem. I proto je důležité neustále rozvíjet dopravní infrastrukturu,                                                                                          To  je  právě  spojeno  s  těmi  investicemi
                                                                                                                                                                                                          do  městské  hromadné  dopravy,  o kte-
             což je v hlavním městě naprostou nezbytností. Jaké projekty se v Praze rozběhnou v roce 2022?                                                                                                rých jsem hovořil. Nabídnout lidem kva-
                                                                                                                                                                                                          litní  komfortní  alternativu,  časté  spoje
             Takovýto rozsáhlý „boom“ dopravních  dále  300  tisíc  lidí  žijících  v  Praze  nemá  školy, do práce a zlepší jim to jejich okolí                                                          a  nabídnout  jim  vřelý  prostor  a  okolí
             staveb v Praze nebyl minimálně od roku  v hlavním městě trvalé bydliště a dalších  či cestu. Ale zároveň se nám během těch                                                                   svých domů tak, aby vše bylo bezpečné
             2010                               300 tisíc lidí dojíždí. Takže naši infrastruk-  tří  a  půl  let  podařilo  dotáhnout  velké                                                              a  snadno  prostupné  pro  pěší  dopravu.
                                                turu využívá 1,9 milionu lidí. A s dopra-  dopravní stavby do realizace, ač už je to                                                                      A v tomto ohledu se snažíme myslet i na
             Ve funkci náměstka primátora pro do-  vou  se  každý  setkává  několikrát  denně  rozjezd nové linky metra D, nové tram-                                                                     ta drobná zlepšení v ulicích.
             pravu  jste  letos  zahájil  čtvrtý  rok.  Jak  během již každodenních záležitostí.   vajové tratě Barrandov – Holyně, Mod-
             náročné je v Praze se starat o dopravu?  Já  mám  nejlepší  pocit  z  toho,  že  když  řany  –  Libuš,  Divoká  Šárka  –  Dědinská   „boom“ dopravních staveb v Praze nebyl  ky tisíc lidí, a tato část byla obsluhována  Trendem doby v městské osobní dopravě
             Jelikož  to  je  Váš  čtvrtý  rok,  tak  určitě  jsem  nastoupil,  tak  jsem  nepřebíral  je-  nebo nové trolejbusové tratě. Po 70 le-  minimálně od roku 2010. Tohle považuji  pouze autobusovou dopravou. Zároveň  mnoha moderních metropolí jsou kola.
             vidíte práci, kterou jste za sebou zane-  dinou velkou dopravní stavbu, která by  tech je v Praze ve výstavbě trolejbusová   za úspěch, protože to jsou velké stavby,  se nám ale povedlo i podniknout něco  V jaké míře se kola využívají v našem
             chal. Jaký z ní máte pocit a které kon-  byla rozestavěná, nebo bych přebíral ně-  trať.  Na  mosty  přes  Vltavu  jsme  získali   které vylepší život dlouhodobě pro další  s vozovým parkem a dokázali jsme udě-  hlavním městě? Čeká pražskou cyklistiku
             krétní  projekty  byste  z  posledních  let  jaké stavební povolení, které bych mohl  4  stavební  povolení.  Jednu  lávku  jsme   generace. Sice to není něco, co by bylo  lat  stoprocentní  flotilu  nízkopodlažních  v roce 2022 nějaký rozvoj?
             vyzdvihl?                          začít realizovat. Takže jsme začali dělat  postavili,  Trojská  a  Štvanická  lávka  je   vidět, ale myslím si, že velkým úspěchem  autobusů, více než polovina autobusů je  Investujeme  do  cyklistiky  minimálně
             Je to jedno z nejsložitějších a nejvypjatěj-  vše od malých věcí jako snížení obrubní-  v realizaci. Barrandovský most, nejdůle-  je i to, že se nám povedlo zapracovat na  s klimatizací. I v tomto ohledu zlepšuje-  adekvátně podle toho, jaký je tu počet
             ších zaměstnání si myslím, protože den-  ků nebo vytvoření nového přechodu pro  žitější stavbu pro auta v České republice,   dokumentaci  pro  dostavbu  městské-  me komfort na současných trasách.   cyklistů. Podíl na přepravní dělbě práce,
             ně ovlivňuji životy bezmála dvou milionů  chodce.  Zkrátka  tím,  co  lidem  pomůže  rekonstruujeme a brzy zahájíme stavby   ho  okruhu  mezi  Trojou,  Holešovičkami                        zkrátka  Modal  share  (pozn. redakce:
             lidí. V Praze žije asi 1,3 milionu lidí trvale,  v jejich každodenním životě, při cestě do  na Dvoreckém mostu. A takovýto velký   a Jižní spojkou. Letos by měl projektant  V  květnu  započala  rekonstrukce  Ba-  Dělba  přepravní  práce  označuje  poměr
                                                                                                                                    odevzdávat  dokumentaci  pro  územní  rrandovského  mostu,  čímž  se  značně  využívání  jednotlivých  druhů  dopravy
                                                                                                                                    rozhodnutí na stavební úřad.       zpomalila silniční doprava v Praze. Ten-  v určité oblasti a čase), je mezi 2 – 3 %,
                                                                                                                                                                       to  most  je  jednou  z  nejvytíženějších  dříve to bylo k jednomu procentu a se
                                                                                                                                    Když se řekne doprava v Praze, všem se  dopravních komunikací v celé České re-  zástupem  covidu  se  tento  jev  zvýšil  až
                                                                                                                                    zajisté  vybaví  hromadná  městská  do-  publice. Myslíte si, že oprava mostu při-  na dvojnásobnou hladinu, což je úspěch
                                                                                                                                    prava  a  metro.  V  jaké  kondici  se  nyní  nese nějakou úlevu pro řidiče? Co tato  sdílených  kol,  Bikesharingu,  který  se
                                                                                                                                    nachází  městská  hromadná  doprava  rekonstrukce přinese Praze?      v ulicích  Prahy  rozjel.  My  investujeme
                                                                                                                                    v Praze? Nesmíme zapomenout na sil-  To  nejhorší  by  bylo,  kdyby  se  cokoliv  primárně  do  oddělených  cyklostezek,
                                                                                                                                    niční  i  železniční  dopravu,  která  má  s Barrandovským  mostem  stalo,  a  to  oddělených  od  silničního  provozu  tak,
                                                                                                                                    v Praze své místo, k tomu ale později.  by bylo to největší peklo. Kdyby nasta-  aby zajišťovaly bezpečnost a komfort pro
                                                                                                                                    Praha je dlouhodobě ve světových žeb-  la  nějaká  nehoda  jako  na  trojské  lávce  cyklisty, ale samozřejmě to nejde všude.
                                                                                                                                    říčcích vyhodnocována jako město s jed-  nebo na mostě v Janově, pak by to bylo  Mám na mysli například historické ulice.
                                                                                                                                    nou z nejlepších hromadných městských
                                                                                                                                    doprav na světě. Jsme v tom žebříčku asi                     Stavba Dvoreckého mostu by měla být zahájena
                                                                                                                                    na 6. místě. V posledních volebních ob-                                            ještě v letošním roce
                                                                                                                                    dobích nebylo příliš věnováno tomu, aby
                                                                                                                                    se síť městské hromadné dopravy rozši-
                                                                                                                                    řovala, a to obzvláště do okrajových částí
                                                                                                                                    města, aby se tam dostala kolejová do-
                                                                                                                                    prava, která je kapacitnější, komfortnější
                                                                                                                                    a  udržitelnější.  Tím  pádem  ty  projekty,
                                                                                                                                    které  realizujeme,  ať  je  to  Barrandov,
                                                                                                                                    Libuš nebo Dědina, tak to jsou projekty,
                                                                                                                                    kde se snažíme vyřešit dlouhodobé a his-
                                                                                                                                    torické manko. Tyto části města byly ob-
                                                                                                                                    sluhovány pouze autobusovou dopravou
                                                                                                                                    a doháníme to, protože do rozvoje tram-
                                                                                                                                    vajové sítě nebylo příliš investováno. To
                                                                                                                                    samé se týká i metra D, které obslouží
                                                                                                                                    celou jižní část města, kde bydlí až stov-


             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15