Page 10 - Časopis Doprava dnes 07-08/2022
P. 10
Dopravní politika
Adam Scheinherr: V letošním roce Barrandovský most: pro zhotovitele i řidiče náročná rekonstrukce to dopravní peklo, o kterém se hovořilo.
V tomto smyslu je pro nás Barrandovský
jedné z nejvytíženějších dopravních komunikací v ČR
most obrovsky důležitý. Je to nejvytíže-
nější most, a navíc křižovatka. My chys-
čeká Prahu nespočet projektů táme projekt zkapacitnění Barrandov-
ského mostu a v následujících týdnech
oznámíme detaily tohoto projektu.
Ing. Adam Scheinherr, MSc., Ph.D. je ve funkci náměstka primátora hlavního města Prahy, který V poslední době se hodně mluví o „ze-
lené dopravě“, má Praha nějaký plán,
se zabývá dopravou, čtvrtým rokem. Jakou za sebou vidí práci a co by chtěl Praze ještě předat jak být více ekologická? Přeci jenom je
z dopravního hlediska? Praha se řadí mezi hlavní dopravní body v celé České republice, navíc Praha hodně hlučná z pohledu dopravy.
s čím dál větším evropským významem. I proto je důležité neustále rozvíjet dopravní infrastrukturu, To je právě spojeno s těmi investicemi
do městské hromadné dopravy, o kte-
což je v hlavním městě naprostou nezbytností. Jaké projekty se v Praze rozběhnou v roce 2022? rých jsem hovořil. Nabídnout lidem kva-
litní komfortní alternativu, časté spoje
Takovýto rozsáhlý „boom“ dopravních dále 300 tisíc lidí žijících v Praze nemá školy, do práce a zlepší jim to jejich okolí a nabídnout jim vřelý prostor a okolí
staveb v Praze nebyl minimálně od roku v hlavním městě trvalé bydliště a dalších či cestu. Ale zároveň se nám během těch svých domů tak, aby vše bylo bezpečné
2010 300 tisíc lidí dojíždí. Takže naši infrastruk- tří a půl let podařilo dotáhnout velké a snadno prostupné pro pěší dopravu.
turu využívá 1,9 milionu lidí. A s dopra- dopravní stavby do realizace, ač už je to A v tomto ohledu se snažíme myslet i na
Ve funkci náměstka primátora pro do- vou se každý setkává několikrát denně rozjezd nové linky metra D, nové tram- ta drobná zlepšení v ulicích.
pravu jste letos zahájil čtvrtý rok. Jak během již každodenních záležitostí. vajové tratě Barrandov – Holyně, Mod-
náročné je v Praze se starat o dopravu? Já mám nejlepší pocit z toho, že když řany – Libuš, Divoká Šárka – Dědinská „boom“ dopravních staveb v Praze nebyl ky tisíc lidí, a tato část byla obsluhována Trendem doby v městské osobní dopravě
Jelikož to je Váš čtvrtý rok, tak určitě jsem nastoupil, tak jsem nepřebíral je- nebo nové trolejbusové tratě. Po 70 le- minimálně od roku 2010. Tohle považuji pouze autobusovou dopravou. Zároveň mnoha moderních metropolí jsou kola.
vidíte práci, kterou jste za sebou zane- dinou velkou dopravní stavbu, která by tech je v Praze ve výstavbě trolejbusová za úspěch, protože to jsou velké stavby, se nám ale povedlo i podniknout něco V jaké míře se kola využívají v našem
chal. Jaký z ní máte pocit a které kon- byla rozestavěná, nebo bych přebíral ně- trať. Na mosty přes Vltavu jsme získali které vylepší život dlouhodobě pro další s vozovým parkem a dokázali jsme udě- hlavním městě? Čeká pražskou cyklistiku
krétní projekty byste z posledních let jaké stavební povolení, které bych mohl 4 stavební povolení. Jednu lávku jsme generace. Sice to není něco, co by bylo lat stoprocentní flotilu nízkopodlažních v roce 2022 nějaký rozvoj?
vyzdvihl? začít realizovat. Takže jsme začali dělat postavili, Trojská a Štvanická lávka je vidět, ale myslím si, že velkým úspěchem autobusů, více než polovina autobusů je Investujeme do cyklistiky minimálně
Je to jedno z nejsložitějších a nejvypjatěj- vše od malých věcí jako snížení obrubní- v realizaci. Barrandovský most, nejdůle- je i to, že se nám povedlo zapracovat na s klimatizací. I v tomto ohledu zlepšuje- adekvátně podle toho, jaký je tu počet
ších zaměstnání si myslím, protože den- ků nebo vytvoření nového přechodu pro žitější stavbu pro auta v České republice, dokumentaci pro dostavbu městské- me komfort na současných trasách. cyklistů. Podíl na přepravní dělbě práce,
ně ovlivňuji životy bezmála dvou milionů chodce. Zkrátka tím, co lidem pomůže rekonstruujeme a brzy zahájíme stavby ho okruhu mezi Trojou, Holešovičkami zkrátka Modal share (pozn. redakce:
lidí. V Praze žije asi 1,3 milionu lidí trvale, v jejich každodenním životě, při cestě do na Dvoreckém mostu. A takovýto velký a Jižní spojkou. Letos by měl projektant V květnu započala rekonstrukce Ba- Dělba přepravní práce označuje poměr
odevzdávat dokumentaci pro územní rrandovského mostu, čímž se značně využívání jednotlivých druhů dopravy
rozhodnutí na stavební úřad. zpomalila silniční doprava v Praze. Ten- v určité oblasti a čase), je mezi 2 – 3 %,
to most je jednou z nejvytíženějších dříve to bylo k jednomu procentu a se
Když se řekne doprava v Praze, všem se dopravních komunikací v celé České re- zástupem covidu se tento jev zvýšil až
zajisté vybaví hromadná městská do- publice. Myslíte si, že oprava mostu při- na dvojnásobnou hladinu, což je úspěch
prava a metro. V jaké kondici se nyní nese nějakou úlevu pro řidiče? Co tato sdílených kol, Bikesharingu, který se
nachází městská hromadná doprava rekonstrukce přinese Praze? v ulicích Prahy rozjel. My investujeme
v Praze? Nesmíme zapomenout na sil- To nejhorší by bylo, kdyby se cokoliv primárně do oddělených cyklostezek,
niční i železniční dopravu, která má s Barrandovským mostem stalo, a to oddělených od silničního provozu tak,
v Praze své místo, k tomu ale později. by bylo to největší peklo. Kdyby nasta- aby zajišťovaly bezpečnost a komfort pro
Praha je dlouhodobě ve světových žeb- la nějaká nehoda jako na trojské lávce cyklisty, ale samozřejmě to nejde všude.
říčcích vyhodnocována jako město s jed- nebo na mostě v Janově, pak by to bylo Mám na mysli například historické ulice.
nou z nejlepších hromadných městských
doprav na světě. Jsme v tom žebříčku asi Stavba Dvoreckého mostu by měla být zahájena
na 6. místě. V posledních volebních ob- ještě v letošním roce
dobích nebylo příliš věnováno tomu, aby
se síť městské hromadné dopravy rozši-
řovala, a to obzvláště do okrajových částí
města, aby se tam dostala kolejová do-
prava, která je kapacitnější, komfortnější
a udržitelnější. Tím pádem ty projekty,
které realizujeme, ať je to Barrandov,
Libuš nebo Dědina, tak to jsou projekty,
kde se snažíme vyřešit dlouhodobé a his-
torické manko. Tyto části města byly ob-
sluhovány pouze autobusovou dopravou
a doháníme to, protože do rozvoje tram-
vajové sítě nebylo příliš investováno. To
samé se týká i metra D, které obslouží
celou jižní část města, kde bydlí až stov-
10 11