Page 9 - Časopis Doprava dnes 07-08/2022
P. 9

Také  chápu,  že  klíčová  pozice  České   „Ohlasy na vlak TGV byly velmi poziti v-
 republiky v Evropě se soustředí na to,   ní. Již první den v Praze ho viděly tři
 aby měla dobré příležitosti  v nákladní   ti síce lidí, v Brně to bylo více než deset
 dopravě. Také máte velká města jako   ti síc. Na nezájem si rozhodně stěžovat
 je Brno a Praha, která by měla přemýš-  nemůžeme,"  zhodnoti l  přínos  vlaku
 let nad dobrou sítí  vysokorychlostních   TGV  pro  redakci  DopravaDnes  ředitel
 vlaků, která by tato města propojila,”  odboru  Oddělení  mezinárodní  spolu-
 dodal Mugnier.   práce a EU Správy železnic Radek Čech,
          ředitel  odboru  Oddělení  spolupráce
 Velmi významným účastníkem konference   a EU Správy železnic a zároveň nastí nil
 a  veletrhu  byl  ministr  dopravy  Marti n   další program vlaku. „TGV je ve Francii
 Kupka,  který  myšlenku  vysokorychlost-  velmi  využíváno  k  prezentačním  úče-
 ních  tratí   v  České  republice  velmi  kvi-  lům, již týden po návštěvě v České re-
 tuje:  „Vysokorychlostní  tratě  mají  být   publice bude propagovat vysokorych-
 organickou součástí  celého železničního   lostní tratě v La Rochelle.”
 systému tak, aby její přítomnost nebyla
          A  jak  vlastně  celá  myšlenka  vznikala?
          „Příběh  začal  na  přelomu  září  a  října,
          kdy  byl  podepisován  kontrakt  mezi
          SNCF a Správou železnic a tam náš pan
 železnice  a  česká  ekonomika.  Věřím,   generální  ředitel  požádal  o  zapůjčení
 že se bude dařit měnit – i díky české-  vlaku  v  rámci  propagace  vysokorych-
 mu předsednictví – pohled na Českou   lostních vlaků v České republice,” začal
 republiku zvenčí jako na lacinou mon-  vyprávění Čech. „Na soupravu jsme se
 tovnu. Vzniká spousta nových techno-                                          nedělali. Dopravili to do Děčína, kde to
 logií, to mě naplňuje hrdostí  a veletrhy                                     převzala  lokomoti va  Správy  železnic
 tohoto typu mají sloužit k výměně ob-                                         Vektron.  Jízda  tohoto  vlaku  bylo  vel-
 chodních  informací  a  posílení  inovací                                     kou atrakcí,” uznal Radek Čech. „Zájem
 a technologického vývoje v Čechách,”                                          byl větší, než jsme čekali.”
 uzavřel Kupka.
                                                                               Vlak  je  výjimečný  tí m,  že  je  to  první
 TGV zaznamenalo obrovský úspěch                                               vlak,  který  vytvořil  světový  rychlostní
 Mezinárodní  veletrh  a  konference  Rail                                     rekord, a to už v roce 1981 - 380 km/h.
 Business  Days  na  brněnském  výstavišti                                     Je  to  naprosto  úctyhodné  a  SNCF  se
 je defi niti vně u konce. Tři dny plné zážit-                                 rozhodli  uchovat  tento  vlak  k  prezen-
 ků, spousta techniky či legendární vlak                                       tačním účelům. Uvidíme, s čím přijdou
 TGV.  Veletrh  se  potkal  s  velkým  úspě-                                   organizátoři  úspěšného  veletrhu  příští
 chem.  A  právě  za  největší  lákadlo  lze                                   rok. Udělejte si čas, bude to určitě opět
 považovat soupravu z francouzské spo-                                         stát za to!
 lečnosti  SNCF.
                                                                               Další ročník mezinárodního veletrhu
 jen pro vybraná místa, která spojí, ale                                       a konference RAIL BUSINESS DAYS je již
 aby opravdu vysokorychlostní trať na-                                         naplánován na 6. až 8. června 2023.
 bídla lepší podmínky pro cestování pro
 lidi od Liberce nebo Českých Budějovic
 nebo Olomouce po celé síti ,” komento-
 val ministr jedno z aktuálních témat.

 Nadějná ukázka technologických počinů
 z českých hlav a rukou  byli  dívat  a  padlo  tam  rozhodnutí ,  že
 Na otázku, zda budou hrát při výstavbě   bychom  ji  sem  rádi  dosali.  Na  denní
 této  sítě  roli  české  fi rmy  a  zda  budou   bázi  jsme  řešili  podmínky,  musela  být
 konkurenceschopné  těm  zahraničním   podepsána smlouva. Řešily se technické
 přinesl jednoznačnou odpověď:  otázky, protože tento vlak nikdy  na
 „Je před námi spousta práce. České fi r-  zahraničních tratí ch nebyl,” pokračoval.
 my, které si už zvykly na velké investi č-
 ní tempo, tak budou i v dalších letech   Pak  už  došlo  na  podmínky  samotné
 schopny  poskytnout  poziti vní  změny   přepravy.  „Smluvním  partnerem  bylo
 české železnice,” prohlásil a pokračoval:   ČD  Cargo,  které  si  ale  nasmlouvalo
 „Těší mě, že zde byla ukázka technolo-  dceřinou společnost SNCF, jenž podob-
 gických počinů z českých hlav a rukou.   né vlaky přepravuje. Byla to speciální
 Na tom musí do budoucna stát česká   přeprava, ale nebylo by to nic, co nikdy


 8                                                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14