Page 9 - Časopis Doprava dnes 07-08/2022
P. 9
Také chápu, že klíčová pozice České „Ohlasy na vlak TGV byly velmi poziti v-
republiky v Evropě se soustředí na to, ní. Již první den v Praze ho viděly tři
aby měla dobré příležitosti v nákladní ti síce lidí, v Brně to bylo více než deset
dopravě. Také máte velká města jako ti síc. Na nezájem si rozhodně stěžovat
je Brno a Praha, která by měla přemýš- nemůžeme," zhodnoti l přínos vlaku
let nad dobrou sítí vysokorychlostních TGV pro redakci DopravaDnes ředitel
vlaků, která by tato města propojila,” odboru Oddělení mezinárodní spolu-
dodal Mugnier. práce a EU Správy železnic Radek Čech,
ředitel odboru Oddělení spolupráce
Velmi významným účastníkem konference a EU Správy železnic a zároveň nastí nil
a veletrhu byl ministr dopravy Marti n další program vlaku. „TGV je ve Francii
Kupka, který myšlenku vysokorychlost- velmi využíváno k prezentačním úče-
ních tratí v České republice velmi kvi- lům, již týden po návštěvě v České re-
tuje: „Vysokorychlostní tratě mají být publice bude propagovat vysokorych-
organickou součástí celého železničního lostní tratě v La Rochelle.”
systému tak, aby její přítomnost nebyla
A jak vlastně celá myšlenka vznikala?
„Příběh začal na přelomu září a října,
kdy byl podepisován kontrakt mezi
SNCF a Správou železnic a tam náš pan
železnice a česká ekonomika. Věřím, generální ředitel požádal o zapůjčení
že se bude dařit měnit – i díky české- vlaku v rámci propagace vysokorych-
mu předsednictví – pohled na Českou lostních vlaků v České republice,” začal
republiku zvenčí jako na lacinou mon- vyprávění Čech. „Na soupravu jsme se
tovnu. Vzniká spousta nových techno- nedělali. Dopravili to do Děčína, kde to
logií, to mě naplňuje hrdostí a veletrhy převzala lokomoti va Správy železnic
tohoto typu mají sloužit k výměně ob- Vektron. Jízda tohoto vlaku bylo vel-
chodních informací a posílení inovací kou atrakcí,” uznal Radek Čech. „Zájem
a technologického vývoje v Čechách,” byl větší, než jsme čekali.”
uzavřel Kupka.
Vlak je výjimečný tí m, že je to první
TGV zaznamenalo obrovský úspěch vlak, který vytvořil světový rychlostní
Mezinárodní veletrh a konference Rail rekord, a to už v roce 1981 - 380 km/h.
Business Days na brněnském výstavišti Je to naprosto úctyhodné a SNCF se
je defi niti vně u konce. Tři dny plné zážit- rozhodli uchovat tento vlak k prezen-
ků, spousta techniky či legendární vlak tačním účelům. Uvidíme, s čím přijdou
TGV. Veletrh se potkal s velkým úspě- organizátoři úspěšného veletrhu příští
chem. A právě za největší lákadlo lze rok. Udělejte si čas, bude to určitě opět
považovat soupravu z francouzské spo- stát za to!
lečnosti SNCF.
Další ročník mezinárodního veletrhu
jen pro vybraná místa, která spojí, ale a konference RAIL BUSINESS DAYS je již
aby opravdu vysokorychlostní trať na- naplánován na 6. až 8. června 2023.
bídla lepší podmínky pro cestování pro
lidi od Liberce nebo Českých Budějovic
nebo Olomouce po celé síti ,” komento-
val ministr jedno z aktuálních témat.
Nadějná ukázka technologických počinů
z českých hlav a rukou byli dívat a padlo tam rozhodnutí , že
Na otázku, zda budou hrát při výstavbě bychom ji sem rádi dosali. Na denní
této sítě roli české fi rmy a zda budou bázi jsme řešili podmínky, musela být
konkurenceschopné těm zahraničním podepsána smlouva. Řešily se technické
přinesl jednoznačnou odpověď: otázky, protože tento vlak nikdy na
„Je před námi spousta práce. České fi r- zahraničních tratí ch nebyl,” pokračoval.
my, které si už zvykly na velké investi č-
ní tempo, tak budou i v dalších letech Pak už došlo na podmínky samotné
schopny poskytnout poziti vní změny přepravy. „Smluvním partnerem bylo
české železnice,” prohlásil a pokračoval: ČD Cargo, které si ale nasmlouvalo
„Těší mě, že zde byla ukázka technolo- dceřinou společnost SNCF, jenž podob-
gických počinů z českých hlav a rukou. né vlaky přepravuje. Byla to speciální
Na tom musí do budoucna stát česká přeprava, ale nebylo by to nic, co nikdy
8 9