Page 8 - Časopis Doprava dnes 07-08/2022
P. 8

Také  chápu,  že  klíčová  pozice  České                                                                               „Ohlasy na vlak TGV byly velmi poziti v-
             republiky v Evropě se soustředí na to,                                                                                 ní. Již první den v Praze ho viděly tři
             aby měla dobré příležitosti  v nákladní                                                                                ti síce lidí, v Brně to bylo více než deset
             dopravě. Také máte velká města jako                                                                                    ti síc. Na nezájem si rozhodně stěžovat
             je Brno a Praha, která by měla přemýš-                                                                                 nemůžeme,"  zhodnoti l  přínos  vlaku
             let nad dobrou sítí  vysokorychlostních                                                                                TGV  pro  redakci  DopravaDnes  ředitel
             vlaků, která by tato města propojila,”                                                                                 odboru  Oddělení  mezinárodní  spolu-
             dodal Mugnier.                                                                                                         práce a EU Správy železnic Radek Čech,
                                                                                                                                    ředitel  odboru  Oddělení  spolupráce
             Velmi významným účastníkem konference                                                                                  a EU Správy železnic a zároveň nastí nil
             a  veletrhu  byl  ministr  dopravy  Marti n                                                                            další program vlaku. „TGV je ve Francii
             Kupka,  který  myšlenku  vysokorychlost-                                                                               velmi  využíváno  k  prezentačním  úče-
             ních  tratí   v  České  republice  velmi  kvi-                                                                         lům, již týden po návštěvě v České re-
             tuje:  „Vysokorychlostní  tratě  mají  být                                                                             publice bude propagovat vysokorych-
             organickou součástí  celého železničního                                                                               lostní tratě v La Rochelle.”
             systému tak, aby její přítomnost nebyla
                                                                                                                                    A  jak  vlastně  celá  myšlenka  vznikala?
                                                                                                                                    „Příběh  začal  na  přelomu  září  a  října,
                                                                                                                                    kdy  byl  podepisován  kontrakt  mezi
                                                                                                                                    SNCF a Správou železnic a tam náš pan
                                                                                  železnice  a  česká  ekonomika.  Věřím,           generální  ředitel  požádal  o  zapůjčení
                                                                                  že se bude dařit měnit – i díky české-            vlaku  v  rámci  propagace  vysokorych-
                                                                                  mu předsednictví – pohled na Českou               lostních vlaků v České republice,” začal
                                                                                  republiku zvenčí jako na lacinou mon-             vyprávění Čech. „Na soupravu jsme se
                                                                                  tovnu. Vzniká spousta nových techno-                                                                                    nedělali. Dopravili to do Děčína, kde to
                                                                                  logií, to mě naplňuje hrdostí  a veletrhy                                                                               převzala  lokomoti va  Správy  železnic
                                                                                  tohoto typu mají sloužit k výměně ob-                                                                                   Vektron.  Jízda  tohoto  vlaku  bylo  vel-
                                                                                  chodních  informací  a  posílení  inovací                                                                               kou atrakcí,” uznal Radek Čech. „Zájem
                                                                                  a technologického vývoje v Čechách,”                                                                                    byl větší, než jsme čekali.”
                                                                                  uzavřel Kupka.
                                                                                                                                                                                                          Vlak  je  výjimečný  tí m,  že  je  to  první
                                                                                  TGV zaznamenalo obrovský úspěch                                                                                         vlak,  který  vytvořil  světový  rychlostní
                                                                                  Mezinárodní  veletrh  a  konference  Rail                                                                               rekord, a to už v roce 1981 - 380 km/h.
                                                                                  Business  Days  na  brněnském  výstavišti                                                                               Je  to  naprosto  úctyhodné  a  SNCF  se
                                                                                  je defi niti vně u konce. Tři dny plné zážit-                                                                           rozhodli  uchovat  tento  vlak  k  prezen-
                                                                                  ků, spousta techniky či legendární vlak                                                                                 tačním účelům. Uvidíme, s čím přijdou
                                                                                  TGV.  Veletrh  se  potkal  s  velkým  úspě-                                                                             organizátoři  úspěšného  veletrhu  příští
                                                                                  chem.  A  právě  za  největší  lákadlo  lze                                                                             rok. Udělejte si čas, bude to určitě opět
                                                                                  považovat soupravu z francouzské spo-                                                                                   stát za to!
                                                                                  lečnosti  SNCF.
                                                                                                                                                                                                          Další ročník mezinárodního veletrhu
             jen pro vybraná místa, která spojí, ale                                                                                                                                                      a konference RAIL BUSINESS DAYS je již
             aby opravdu vysokorychlostní trať na-                                                                                                                                                        naplánován na 6. až 8. června 2023.
             bídla lepší podmínky pro cestování pro
             lidi od Liberce nebo Českých Budějovic
             nebo Olomouce po celé síti ,” komento-
             val ministr jedno z aktuálních témat.

             Nadějná ukázka technologických počinů
             z českých hlav a rukou                                                                                                 byli  dívat  a  padlo  tam  rozhodnutí ,  že
             Na otázku, zda budou hrát při výstavbě                                                                                 bychom  ji  sem  rádi  dosali.  Na  denní
             této  sítě  roli  české  fi rmy  a  zda  budou                                                                         bázi  jsme  řešili  podmínky,  musela  být
             konkurenceschopné  těm  zahraničním                                                                                    podepsána smlouva. Řešily se technické
             přinesl jednoznačnou odpověď:                                                                                          otázky, protože tento vlak nikdy  na
             „Je před námi spousta práce. České fi r-                                                                               zahraničních tratí ch nebyl,” pokračoval.
             my, které si už zvykly na velké investi č-
             ní tempo, tak budou i v dalších letech                                                                                 Pak  už  došlo  na  podmínky  samotné
             schopny  poskytnout  poziti vní  změny                                                                                 přepravy.  „Smluvním  partnerem  bylo
             české železnice,” prohlásil a pokračoval:                                                                              ČD  Cargo,  které  si  ale  nasmlouvalo
             „Těší mě, že zde byla ukázka technolo-                                                                                 dceřinou společnost SNCF, jenž podob-
             gických počinů z českých hlav a rukou.                                                                                 né vlaky přepravuje. Byla to speciální
             Na tom musí do budoucna stát česká                                                                                     přeprava, ale nebylo by to nic, co nikdy


             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13