Page 10 - Časopis Doprava dnes SPECIÁL 2022
P. 10

Liniové stavby                                                                                                                                                                                  Technická inovace roku

             Modernizace železniční tra�                                                                                            Adamov – Blansko, BC




             Sudoměřice – Vo� ce                                                                                                                                                                                  Vítězem  soutěžní  kate-


                                                                                                                                                                                                                  gorie  s  názvem  Technic-
                                                                                                                                                                                                                  ká  inovace  roku  2022
             Vítězem kategorie Liniové stavby je modernizace tra�  mezi Sudoměřicemi a Vo� cemi na pomezí jižních                                                                                                 se  stala  metoda,  kterou
             a středních Čech. Jedna z nejvýznamnějších současných inves� c do železniční infrastruktury si dala za cíl                                                                                           jsou opravovány některé
             zvýšit v daném úseku rychlost, plynulost, komfort a bezpečnost dopravy.                                                                                                                              tunely  mezi  Adamovem
                                                                                                                                                                                                                  a Blanskem na Brněnsku.
             V průběhu modernizace tra�  byla téměř                                                                                                                                                               Opravy  tunelů  probíhají
             v celém úseku postavena nová trať, kte-                                                                                                                                                              v rámci rekonstrukce ce-
             rá je přibližně o dva kilometry kratší než                                                                                                                                                           lého  uvedeného  úseku
             původní trasa. Nová trať disponuje dvě-                                                                                                                                                              tra� .
             ma tunely. Tunel Mezno měří 840 metrů
             a tunel Deboreč má celkovou délku 660
             metrů. Na trase najdeme i čtyři estaká-
             dy, pět nových zastávek a jednu stanici,
             jež slouží k předjíždění vlaků. Realizace
             projektu umožnila v daném úseku zvýšit
             rychlost vlaků až na 200 km/h.
             Díky modernizaci tra�  Sudoměřice – Vo-
             � ce a tra�  Soběslav – Doubí u Tábora,
             kde  vznikla  také  nová  přeložka,  se  po-
             dařilo  výrazně  zkrá� t  jízdní  doby  vlaků
             mezi Prahou, Táborem a Českými Budě-                                                                                   Na  vybraných  tunelech  je  re-
             jovicemi.                                                                                                              konstrukce  řešena  tzv.  deštní-
             Dodavatel: OHLA ŽS, a.s.                                                                                               kovým systémem izolace, kte-
                                                                                                                                    rý  je  vhodný  pro  případy,  kdy
                                                                                                                                    není  potřeba  řešit  tlak  vody
                                                                                                                                    na betonovou skořepinu. Pod-
                                                                                                                                    mínkou je však zajištění trvalé
                                                                                                                                    drenáže. Velkou výhodou této
                                                                                                                                    stavební metody je nízké riziko
                                                                                                                                    selhání hydroizolační fólie.
                                                                                                                                    Ve dvojkolejných tunelech čís-
                                                                                                                                    lo 7, 9 a 10 a v jednokolejném
                                                                                                                                    tunelu číslo 8/1 probíhá sana-
                                                                                                                                    ce  portálových  čás� .  Dále  je
                                                                                                                                    ve  zmíněných  tunelech  reali-














                                                                                                                                                                                                          zována sanace betonových i kamenných
                                                                                                                                                                                                          ploch tunelových trub a pročistění, do-
                                                                                                                                                                                                          plnění a sanace postranního, popřípadě
                                                                                                                                                                                                          středového  odvodnění.  Během  rekon-
                                                                                                                                                                                                          strukce  tunelů  byly  také  osazeny  nové
                                                                                                                                                                                                          kabelové žlaby.
                                                                                                                                                                                                          Dodavatel: FIRESTA-Fišer, rekonstrukce,
                                                                                                                                                                                                          stavby a.s.



             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15