Page 10 - Časopis Doprava dnes SPECIÁL 2022
P. 10
Liniové stavby Technická inovace roku
Modernizace železniční tra� Adamov – Blansko, BC
Sudoměřice – Vo� ce Vítězem soutěžní kate-
gorie s názvem Technic-
ká inovace roku 2022
Vítězem kategorie Liniové stavby je modernizace tra� mezi Sudoměřicemi a Vo� cemi na pomezí jižních se stala metoda, kterou
a středních Čech. Jedna z nejvýznamnějších současných inves� c do železniční infrastruktury si dala za cíl jsou opravovány některé
zvýšit v daném úseku rychlost, plynulost, komfort a bezpečnost dopravy. tunely mezi Adamovem
a Blanskem na Brněnsku.
V průběhu modernizace tra� byla téměř Opravy tunelů probíhají
v celém úseku postavena nová trať, kte- v rámci rekonstrukce ce-
rá je přibližně o dva kilometry kratší než lého uvedeného úseku
původní trasa. Nová trať disponuje dvě- tra� .
ma tunely. Tunel Mezno měří 840 metrů
a tunel Deboreč má celkovou délku 660
metrů. Na trase najdeme i čtyři estaká-
dy, pět nových zastávek a jednu stanici,
jež slouží k předjíždění vlaků. Realizace
projektu umožnila v daném úseku zvýšit
rychlost vlaků až na 200 km/h.
Díky modernizaci tra� Sudoměřice – Vo-
� ce a tra� Soběslav – Doubí u Tábora,
kde vznikla také nová přeložka, se po-
dařilo výrazně zkrá� t jízdní doby vlaků
mezi Prahou, Táborem a Českými Budě- Na vybraných tunelech je re-
jovicemi. konstrukce řešena tzv. deštní-
Dodavatel: OHLA ŽS, a.s. kovým systémem izolace, kte-
rý je vhodný pro případy, kdy
není potřeba řešit tlak vody
na betonovou skořepinu. Pod-
mínkou je však zajištění trvalé
drenáže. Velkou výhodou této
stavební metody je nízké riziko
selhání hydroizolační fólie.
Ve dvojkolejných tunelech čís-
lo 7, 9 a 10 a v jednokolejném
tunelu číslo 8/1 probíhá sana-
ce portálových čás� . Dále je
ve zmíněných tunelech reali-
zována sanace betonových i kamenných
ploch tunelových trub a pročistění, do-
plnění a sanace postranního, popřípadě
středového odvodnění. Během rekon-
strukce tunelů byly také osazeny nové
kabelové žlaby.
Dodavatel: FIRESTA-Fišer, rekonstrukce,
stavby a.s.
10 11