Page 8 - Časopis Doprava dnes SPECIÁL 2022
P. 8

Technologické stavby                                                                                                                                                                                 Projektová příprava

             Změna trakční soustavy                                                                                                 Rekonstrukce železniční stanice





             na AC 25 kV, 50 Hz v úseku Nedakonice – Říkovice                                                                       Praha-Smíchov




             Vítězem kategorie Technologické stavby se stal pilotní projekt konverze napájecích soustav mezi obcemi                 V  kategorii  Projektová  příprava  zvítězil  projekt  na  kompletní  rekonstrukci  stanice  Praha-Smíchov
             Nedakonice a Říkovice. Stavební práce na posunu�  styku napěťových soustav probíhaly téměř po celou                    v úseku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní výhybku rado� nské čás�  stanice.
             dobu stavby za plného provozu na tra� . Styk napěťových soustav byl posunut o zhruba 43 kilometrů
             severně k Přerovu.


                                                                                         V rámci projektu byly v obcích
                                                                                         Otrokovice a Říkovice vybudo-
                                                                                         vány  trakční  napájecí  stanice,
                                                                                         jejichž  srdcem  jsou  sta� cké
                                                                                         frekvenční  měniče  vyrobené
                                                                                         ve Švýcarsku společnos�  Hita-
                                                                                         chi Energy.
                                                                                         Použitá  technologie  umož-
                                                                                         ňuje  nejen  symetrický  odběr
                                                                                         elektřiny ze sítě, ale například
                                                                                         také  snadné  vracení  energie
                                                                                         rekuperované  při  provozu  lo-
                                                                                         komo� v  zpátky  do  distribuční
                                                                                         soustavy. Zmíněná technologie
                                                                                         byla pro takovýto systém trakč-
                                                                                         ního napájení v Evropě použita
                                                                                         poprvé.
                                                                                         Kvůli  rozdílným  technickým
                                                                                         parametrům  musely  v  celém
                                                                                         úseku  koridoru  projít  úpravou
                                                                                         soustavy  izolátorů  i  samotné






                                                                                                                                    Projekt  se  zaměřil  na  rekon-
                                                                                                                                    strukci  železničního  svršku
                                                                                                                                    i spodku, nástupišť a podcho-
                                                                                                                                    dů.  Stavební  práce  se  dotkly
                                                                                                                                    také  všech  technologických
                                                                                                                                    provozních souborů a staveb-
                                                                                                                                    ních objektů.
                                                                                                                                    V  rámci  přestavby  stanice
                                                                                                                                    došlo  k  navržení  nové  konfi -
                                                                                                                                    gurace  kolejových  rozvětve-
                                                                                                                                    ní  na  obou  koncích  stanice.
                                                                                                                                    Na  pražskou  železniční  sta-
                                                                                                                                    nici  bylo  také  přidáno  čtvrté
                                                                                                                                    nástupiště,  zároveň  s  � m  tu
                                                                                                                                    stavbaři  provedli  prodloužení
                                                                                                                                    podchodů.  Součás�   projektu
                                                                                 trakční vedení. Modifi kováno bylo rovněž           se stalo i přepojení tra�  Praha-
                                                                                 zabezpečovací zařízení tra� . V rámci reali-       -Smíchov – Hos� vice z obvodu
                                                                                 zece projektu prošlo úpravou dalších osm           společného nádraží do obvodu
                                                                                 železničních stanic.                               osobního nádraží.
                                                                                 Dodavatel: Elektrizace železnic Praha a.s.         Dodavatel: SUDOP PRAHA a.s.
                                                                                 a AŽD Praha s.r.o.                                 a SUDOP EU a.s.


             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13