Page 4 - Časopis Doprava dnes SPECIÁL 2022
P. 4
Železniční mosty a tunely Rekonstrukce a opravy budov
Op� malizace traťového úseku Rekonstrukce výpravní budovy
Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb ve Veselí nad Lužnicí
Vítězem kategorie Železniční mosty a tunely je nový most vybudovaný v Děčíně. Most klenoucí se V kategorii Rekonstrukce a opravy budov zvítězila rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy
přes řeku Labe byl postaven během op� malizace tra� mezi stanicemi Děčín východ a Děčín-Prostřední ve Veselí nad Lužnicí. Stavební práce provedené v rámci rekonstrukce výpravní budovy byly zaměřené
Žleb. V rámci tohoto projektu prošel kompletní renovací elektrifi kovaný úsek tra� o délce přibližně mimo jiné i na změnu uspořádání celého interiéru. Také došlo k vybudování toalet, jež jsou přístupné
1,4 kilometru, jehož součás� je kromě zmíněného mostu ještě Děčínský tunel. přímo z haly, a rovněž ke vzniku nových komerčních prostor.
Významnou čás� op� malizace tra� se Přestavba výpravní budovy byla provedena tak, aby její his- térských prvků. Dále se realizovalo osazení dřevěných špale-
stala rekonstrukce děčínského mostu torický ráz zůstal zachován. Během opravy fasády z režného tových oken.
o délce 265 metrů. Jednou ze stěžejních zdiva proběhlo obnovení původní podoby poškozených štuka- Ve druhém podlaží objektu se nachází nově zrekonstruované
stavebních prací, které se uskutečnily kancelářské prostory pro potřeby zaměstnanců Správy želez-
v průběhu oprav mostu, bylo nahrazení nic a budoucích nájemníků. Tře� podlaží je za� m stavebně při-
více než sto let staré hlavní nosné kon- praveno pro další komerční využi� .
strukce z oceli. Nová konstrukce dostala Součás� projektu rekonstrukce výpravní budovy ve Veselí nad
podélné a příčné výztuhy, zároveň byla Lužnicí byla i kompletní výměna všech dveří a střechy včetně
opatřena i průběžným kolejovým ložem. krovu. Zároveň s � m se v celé železniční stavbě obnovily roz-
Nový most v Děčíně nejen svým uspořá- vody kanalizace, vody, topení, vzduchotechniky, klima� zace
dáním, ale i svým zevnějškem respektuje a elektroinstalace.
Dodavatel: AVERS, spol. s r.o.
celkový vzhled původní stavby. Současně
s � m splňují parametry mostu všechny
aktuální normy a provozní požadavky že-
lezniční dopravy. Stavební úpravy mostu
umožnily také zvýšení rychlos� , kterou
mohou vlaky přes objekt projíždět. Nej-
vyšší povolená rychlost se zvedla z pů-
vodních 30 km/h na nynějších 50 km/h.
Dodavatel: STRABAG Rail a.s.,
DT Mostárna,
STRABAG AG – odštěpný závod
4 5