Page 10 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 10

Železniční doprava                                                                                                     Správy  železnic  Jiří  Svoboda,  po  třech  letech  od  počát-


             Ze sci-fi realitou.                                                                                                    ku úvodních diskuzí teď vnímá reálnější podobu celého
                                                                                                                                    projektu. „Už to není jen o čáře na mapě, přecházíme
                                                                                                                                    k územnímu rozvoji a budoucím objednatelům. Ptají se
             Vysokorychlostní železnice                                                                                             na jízdní řády, kolik bude stát jízda a tak dále. Dostává
                                                                                                                                    to reálnější obrysy,“ těšilo Jiřího Svobodu. „Samozřejmě
                                                                                                                                    musí dojít k propojení s dalšími tratěmi, vše musí být
                                                                                                                                    promyšlené. Pokud se vše povede, věřím, že se železnič-
             jsou zase o krok blíže                                                                                                 ní doprava dostane do popředí v porovnání s ostatními
                                                                                                                                    typy dopravní infrastruktury v naší zemi,“ dodal.
                                                                                                                                    Tratě  mají  podporu  i  od  národního  dopravce  Českých
                                                                                                                                    drah, jejichž ideu představil na konferenci generální ře-
                                                                                                                                    ditel Ivan Bednárik. „Chceme si udržet kredit největšího
             Pardubické hlavní nádraží se stalo v termínu od 16. do 17. září na dva dny železničním                                 českého  dopravce,  být  inovátory.  České  dráhy  projekt
             středobodem celé České republiky. Do města perníku se totiž sjela celá železniční špička,                              podporují, je to evoluční skok železnice pro další století,“
             aby zde na konferenci diskutovala a veřejnosti představila provozní model vysokorych-                                  uvedl nejvyšší muž Českých drah a dodal: „Důležité je to,
                                                                                                                                    aby byly vyhotovené tratě k dispozici ihned, nemají být
             lostních železnic, jejichž realizace se v naší zemi očekává již okolo roku 2025.                                       jako puzzle a fungovat, až se to celé poskládá. Věřím, že

                                                                                                                                    se tím uvolní kapacita přeplněné železniční sítě.“
             V pořadí již 7. Železniční konference  trať směrem na Drážďany. Další bu-  zapojit  i  národní  rozpočty  a  v  sou-                                                       Generální ředitel SUDOP Praha naznačil, že se na tech-
             měla zcela jasné téma – vysokorych-  dou  následovat.  „V  příštích  dvaceti  časné době je otázkou, zda nezapojit                                                         nické  dokumentaci  prvního  úseku  již  pracuje.  „Práce
             lostní železnice v České republice, je-  letech to bude největší veřejný pro-  také privátní zdroje. Státní rozpočet                                                       byly  zahájeny  v  lednu,  zpracováváme  technickou  do-
             jich model rychlých spojení a služby,  jekt, který znamená obrovský zlom  nemá kapacitu na tak výraznou pod-                                                               kumentaci  pro  následné  územní  rozhodnutí.  Mělo  by
             které  bude  nabízet  cestujícím.  Obří  v dopravě. Být z Prahy v Brně do jed-  poru tohoto projektu,“ poodhalil.                                                          vše být připraveno v průběhu příštího roku,“ prozradil
             projekt dostává zelenou a je ve stadiu  né  hodiny?  Teď  nepředstavitelné.  Zároveň potěšil i české firmy, kterým                                                         Tomáš Slavíček.
             příprav.  Jde  doslova  o  velký  boom,  V budování dopravní infrastruktury  přislíbil účast na budování sítě vyso-                                                        Ctirad  Klimánek  ze  společnosti  RAILVIS.com  společně
             který bude v naší zemi minimálně ná-  se zařadíme mezi prvoligové hráče  korychlostních  tratí.  „Musí  dostat                                                             s Václavem Větrovským rozebrali nové technologie a pří-
             sledující dvě desetiletí posouvat stále  napříč  celou  Evropou,“  vyjádřil  svá  šanci čeští hráči, ale samozřejmě by                                                     padnou digitalizaci, která železniční dopravu v budouc-
             dopředu železniční dopravu.        očekávání od vysokorychlostních tra-  měli  spolupracovat  se  zahraničními                                                             nosti bude muset také čekat.
             V současné době se pracuje na tom,  tí ministr dopravy Karel Havlíček.  společnostmi,“ popsal ministr dopra-                                                               V posledním bloku si slovo vzali předseda představenstva
             aby se do roku 2025 plně zahájila vý-  Na  Železniční  konferenci  odpověděl  vy otázku realizace samotných tratí.                                                         Simac Technik ČR Dušan Bruoth, ředitel firmy STARMON
             stavba tratí do Polabí, v jižní části od  i na častou otázku, kde vzít na tento  Při  prvotním  představení  plánu  na                                                     Jaroslav Mládek a výkonný ředitel OLTIS Group Miroslav
             Brna a Moravské bráně, o dva roky  projekt peníze. „Většina financí musí  realizaci  vysokorychlostních  tratí  byl                                                        Fukan, kteří účastníkům představili vizi, jakým směrem
             později  se  plánuje  vysokorychlostní  jít z evropských zdrojů, ale musíme  velmi skeptický také generální ředitel                                                        by se mělo posouvat zlepšování služeb pro samotné pa-
                                                                                                                                                                                        sažéry, ať už ve vlacích či na jednotlivých nádražích.
                                                                                                                                    Jako řešení dalších problémů s nákladní dopravou vní-  Podle  svých  slov  byl  odborný  garant  celé  konference,
                                                                                                                                    má  zprovoznění  vysokorychlostních  železnic  prezident  poslanec Parlamentu ČR a místopředseda Správní rady
                                                                                                                                    ŽESNAD.CZ Martin Hořínek. „Víme, že přednost dostane  Správy železnic Martin Kolovratník, s průběhem a věcnos-
                                                                                                                                    osobní doprava. Nepropásněme však šanci dát podobné  tí celé dvoudenní železniční konference spokojen.     (red)
                                                                                                                                    podmínky i pro nákladní dopravu. Situace není ideální,“
                                                                                                                                    žádal své kolegy na Železniční konferenci.
                                                                                                                                    „Vysokorychlostní tratě zvýší konkurenceschopnost ná-
                                                                                                                                    kladní  dopravy  vůči  jiným  módům  dopravy,  zejména
                                                                                                                                    těm  méně  ekologickým.  Navíc  dosáhneme  kvalitních
                                                                                                                                    časů srovnatelných se silniční dopravou a zvýšíme hos-
                                                                                                                                    podářskou  efektivitu  nákladní  dopravy,“  nastínil  své
                                                                                                                                    představy Martin Hořínek.
                                                                                                                                    Dalším  tématem  pardubických  diskusních  panelů  bylo
                                                                                                                                    schválení ETCS a jeho využití na klasických i vysokorych-
                                                                                                                                    lostních tratích, k čemuž se ve druhém bloku prvního dne
                                                                                                                                    konference vyjádřili ředitel pro evropské záležitosti AŽD
                                                                                                                                    Praha Vladimír Kampík či předseda představenstva české-
                                                                                                                                    ho stavebního holdingu Enteria Martin Havelka.
                                                                                                                                    Konference nadále pokračovala v pátek 17.9.2021, kde se
                                                                                                                                    rozebírala témata jako vysokorychlostních tratí ve společ-
                                                                                                                                    nosti s ohledem na vytvoření technické dokumentace.


             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15