Page 5 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 5
Zajímavosti Reportáž
Víte, že...? Na palubě!
LETECKÁ DOPRAVA ...vlakem do Ostravy
Leti ště London City Airport (LCA) zůstává většině pasažérů utaje-
no, přestože jeho jediná dráha odbaví několik milionů cestujících
ročně! Samotná ranvej se nachází na umělém poloostrově, který
vznikl při budování tamních doků. Leti ště patří mezi nejlepší na V naší nové rubrice Na palubě bychom vám rádi představili různé možnosti cestování nejen po
světě – v minulosti vyhrálo cenu Airport of the Year (tedy Leti ště
roku) v kategorii do deseti milionů pasažérů. LCA má jednu drá- České republice, ale i po celém světě, jejich výhody, nevýhody a zajímavosti . A velice uvítáme,
hu, která je poměrně krátká, mohou tak na ni přistávat maximálně když v této rubrice také vy, naši čtenáři, naleznete místo pro své vlastní zážitky. V prvním díle si
menší proudové letouny. Vzhledem ke své poloze je rozvoj leti ště představíme cestu z Pardubic do Ostravy, která v podstatě nabízí jen dva způsoby přepravy. Buď
limitován přísnými předpisy, upravujícími maximální hladinu hluku se můžete z východních Čech do krajského města Moravskoslezského kraje dostat autem, nebo
startujících strojů a omezeným počtem typů letadel.
vlakem. My jsme si vybrali možnost druhou, abychom ušetřili čas a zároveň cestovali pohodlně.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Do Ostravy jsme cestovali se společností RegioJet, tedy zná-
Nejdelší viadukt na planetě se nachází v Číně v provincii Ťiang-su. Viadukt mou žlutou vlakovou soupravou. Hned prvním příjemným pře-
Tan-jang-Kchun-šan měří 164,8 kilometrů a zapsal se do Guinnessovy knihy kvapením byl příjezd vlaku bez zpoždění, jelikož v úseku mezi
rekordů. Kolos tvoří součást vysokorychlostní trati , spojující Peking a Šanghaj, Prahou a Pardubicemi probíhá mnoho stavebních prací a v sou-
přičemž leží na jejím úseku v provincii Ťiang-su. Stojí v povodí řeky Jang-c’- časné době téměř každý spoj nabere nějaké ty minuty navíc.
ťiang - do jisté míry ji sleduje rovnoběžně: od veletoku jej dělí vzdálenost Tento však nikoliv, což bylo samozřejmě ku prospěchu věci.
8–80 km. Většina trasy viaduktu se vypíná nad nížinami a rýžovými políčky, Jízdenky jsme měli zakoupené do vozu Astra, který se nám líbil
vodní hladinu přetí ná v délce pouhých 9 kilometrů. Jeho stavba započala nejen moderním designem, ale také zabudovanou multi medi-
v roce 2006 a trvala čtyři roky: Konstrukci budovalo na deset ti síc dělníků ální obrazovkou pro každé sedadlo. Cestující si tak mohou krá-
a celkové přepočtené náklady se vyšplhaly na 182 miliard korun. ti t čas poslechem hudby, sledováním široké škály fi lmů, nebo
surfováním po internetu. Zároveň si mohou zdarma vypůjčit
SILNIČNÍ DOPRAVA sluchátka.
Cesta se zastávkami v České Třebové, Zábřehu na Moravě, Olo-
Faerské ostrovy nedávno propojil 11 kilometrů dlouhý podmořský tunel. Faerské mouci a Hranicích na Moravě do Ostravy-Svinova, kde jsme
ostrovy tvoří 18 samostatných ostrovů a ostrůvků. Dva největší z nich – Strey-
moy a Eysturoy nově spojuje 11,2 kilometru dlouhý podmořský tunel. Stavba, padě vlak nenabral cestou žádné zpoždění, což nás znovu pří-
která odstartovala v roce 2016 a jejíž náklady se vyšplhaly na 1,3 miliardy dán- jemně překvapilo.
ských korun (v přepočtu zhruba 4,5 miliardy českých korun), vede v nejnižším Cestu vlakem z Pardubic do Ostravy a zpět tak hodnotí me velmi
bodě 187 metrů pod hladinou moře. Podmořská spojnice zkrátí cestování mezi poziti vně. Po všech stránkách vyšla výhodněji než cesta autem.
Tórshavnem a Runavíkem z dosavadních 74 minut na pouhých 16 minut! Navigace toti ž vyhodnoti la nejrychlejší cestu do Ostravy na více
než 3 hodiny.
VODNÍ DOPRAVA TIP: v mobilní aplikaci IDOS naleznete jízdní řády a také si mů-
žete zakoupit jízdenky online těsně před odjezdem vlaku. Mís-
Výletní loď Mojena pro 25 osob se po Baťově kanálu plavila již od roku tenky jsou při nákupu v aplikaci zdarma a aplikace umožňuje
1939. Jan Antonín Baťa ji koupil v O� muthu a dopravil přes Středo- nákup jízdenek od všech dopravců jezdících na území ČR.
zemní a Černé moře, po Dunaji a Moravě. Kanál byl v provozu až do To byl první díl naší nové rubriky Na palubě. Pokud máte ně-
konce války, kdy ustupující německá armáda zničila většinu mostů, jaké zajímavé zkušenosti , ti py, či zajímavosti z cestování, ne-
poškodila plavební komory, jezy i stavidla. Po válce byly Baťovy pod- váhejte nám napsat na redaktor@dopravadnes.cz (cim)
niky i společnost provozující plavbu znárodněny. Nákladní dopravě
kanál sloužil ještě mezi lety 1948–1961, pak provoz uti chl. V devade- vystoupili, trvala 2 hodiny a 45 minut. Vlak cestou nenabral
sátých letech minulého století se objevila snaha zprovoznit kanál pro žádné neočekávané zpoždění. Jediným negati vem jízdy byla té-
turisti cké účely, kterým dnes opravdu slouží. Památka byla opravena měř nemožnost zakoupit si občerstvení, jelikož pro všech osm
a turisté mohou využívat 8 přístavů a 16 přístavišť. vagonů byla k dispozici pouze jedna stewardka. O tomto pro-
blému ale posádka informovala hned po nástupu na palubu.
MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA Po vyřízení záležitostí v Ostravě jsme se vydali na cestu zpět
znovu ze stanice Ostrava-Svinov. Tentokrát jsme jako dopravce
Městská hromadná doprava začala fungovat již v roce 1662. Pařížská linka znamenala pře- zvolili České dráhy a cestovali jsme ve druhé třídě. Přínosem
vratnou novinku v 17. století . Jeden z prvních pokusů na poli hromadné dopravy se pojí oproti první cestě byla možnost zakoupit si občerstvení z ČD
s myslitelem Blaisem Pascalem. Jeho nápad spočíval v najmutí povozů, které by projížděly baru, na druhou stranu se cestující musí obejít bez multi medi-
Paříží po stále stejné trase a umožňovaly výstup a nástup u osmi význačných budov. Skupina álních obrazovek.
aristokratů darovala Pascalovi sedm kočárů i s koňmi a zajisti la mu monopolní právo – ka- Po zkontrolování jízdenek paní průvodčí, která byla cestujícím
ždá potenciální konkurence čelila hrozbě zabavení spřežení i vozů ve prospěch zmíněného velmi ochotná s čímkoliv poradit, jsme pokračovali v cestě a do
podniku.
Pardubic jsme přijeli za 2 hodiny a 30 minut. Ani v tomto pří-
4 5