Page 5 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 5

Zajímavosti                                                                                      Reportáž

 Víte, že...?                                                        Na palubě!






 LETECKÁ DOPRAVA                ...vlakem do Ostravy

 Leti ště London City Airport (LCA) zůstává většině pasažérů utaje-
 no, přestože jeho jediná dráha odbaví několik milionů cestujících
 ročně! Samotná ranvej se nachází na umělém poloostrově, který
 vznikl  při  budování  tamních  doků.  Leti ště  patří  mezi  nejlepší  na   V naší nové rubrice Na palubě bychom vám rádi představili různé možnosti  cestování nejen po
 světě – v minulosti  vyhrálo cenu Airport of the Year (tedy Leti ště
 roku) v kategorii do deseti  milionů pasažérů. LCA má jednu drá-  České republice, ale i po celém světě, jejich výhody, nevýhody a zajímavosti . A velice uvítáme,
 hu, která je poměrně krátká, mohou tak na ni přistávat maximálně   když v této rubrice také vy, naši čtenáři, naleznete místo pro své vlastní zážitky. V prvním díle si
 menší proudové letouny. Vzhledem ke své poloze je rozvoj leti ště   představíme cestu z Pardubic do Ostravy, která v podstatě nabízí jen dva způsoby přepravy. Buď
 limitován přísnými předpisy, upravujícími maximální hladinu hluku   se můžete z východních Čech do krajského města Moravskoslezského kraje dostat autem, nebo
 startujících strojů a omezeným počtem typů letadel.
          vlakem. My jsme si vybrali možnost druhou, abychom ušetřili čas a zároveň cestovali pohodlně.

 ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
          Do Ostravy jsme cestovali se společností  RegioJet, tedy zná-
 Nejdelší viadukt na planetě se nachází v Číně v provincii Ťiang-su. Viadukt   mou žlutou vlakovou soupravou. Hned prvním příjemným pře-
 Tan-jang-Kchun-šan měří 164,8 kilometrů a zapsal se do Guinnessovy knihy   kvapením byl příjezd vlaku bez zpoždění, jelikož v úseku mezi
 rekordů. Kolos tvoří součást vysokorychlostní trati , spojující Peking a Šanghaj,   Prahou a Pardubicemi probíhá mnoho stavebních prací a v sou-
 přičemž leží na jejím úseku v provincii Ťiang-su. Stojí v povodí řeky Jang-c’-  časné době téměř každý spoj nabere nějaké ty minuty navíc.
 ťiang - do jisté míry ji sleduje rovnoběžně: od veletoku jej dělí vzdálenost   Tento však nikoliv, což bylo samozřejmě ku prospěchu věci.
 8–80 km. Většina trasy viaduktu se vypíná nad nížinami a rýžovými políčky,   Jízdenky jsme měli zakoupené do vozu Astra, který se nám líbil
 vodní  hladinu  přetí ná  v  délce  pouhých  9  kilometrů.  Jeho  stavba  započala   nejen moderním designem, ale také zabudovanou multi medi-
 v roce 2006 a trvala čtyři roky: Konstrukci budovalo na deset ti síc dělníků   ální obrazovkou pro každé sedadlo. Cestující si tak mohou krá-
 a celkové přepočtené náklady se vyšplhaly na 182 miliard korun.  ti t čas poslechem hudby, sledováním široké škály fi lmů, nebo
          surfováním po internetu. Zároveň si mohou zdarma vypůjčit
 SILNIČNÍ DOPRAVA  sluchátka.
          Cesta se zastávkami v České Třebové, Zábřehu na Moravě, Olo-
 Faerské ostrovy nedávno propojil 11 kilometrů dlouhý podmořský tunel. Faerské   mouci a Hranicích na Moravě do Ostravy-Svinova, kde jsme
 ostrovy tvoří 18 samostatných ostrovů a ostrůvků. Dva největší z nich – Strey-
 moy a Eysturoy nově spojuje 11,2 kilometru dlouhý podmořský tunel. Stavba,   padě vlak nenabral cestou žádné zpoždění, což nás znovu pří-
 která odstartovala v roce 2016 a jejíž náklady se vyšplhaly na 1,3 miliardy dán-  jemně překvapilo.
 ských korun (v přepočtu zhruba 4,5 miliardy českých korun), vede v nejnižším   Cestu vlakem z Pardubic do Ostravy a zpět tak hodnotí me velmi
 bodě 187 metrů pod hladinou moře. Podmořská spojnice zkrátí  cestování mezi   poziti vně. Po všech stránkách vyšla výhodněji než cesta autem.
 Tórshavnem a Runavíkem z dosavadních 74 minut na pouhých 16 minut!  Navigace toti ž vyhodnoti la nejrychlejší cestu do Ostravy na více
                                                              než 3 hodiny.
 VODNÍ DOPRAVA                                                TIP: v mobilní aplikaci IDOS naleznete jízdní řády a také si mů-
                                                              žete zakoupit jízdenky online těsně před odjezdem vlaku. Mís-
 Výletní loď Mojena pro 25 osob se po Baťově kanálu plavila již od roku   tenky jsou při nákupu v aplikaci zdarma a aplikace umožňuje
 1939. Jan Antonín Baťa ji koupil v O� muthu a dopravil přes Středo-  nákup jízdenek od všech dopravců jezdících na území ČR.
 zemní a Černé moře, po Dunaji a Moravě. Kanál byl v provozu až do   To byl první díl naší nové rubriky Na palubě. Pokud máte ně-
 konce války, kdy ustupující německá armáda zničila většinu mostů,   jaké zajímavé zkušenosti , ti py, či zajímavosti  z cestování, ne-
 poškodila plavební komory, jezy i stavidla. Po válce byly Baťovy pod-  váhejte nám napsat na redaktor@dopravadnes.cz            (cim)
 niky  i  společnost  provozující  plavbu  znárodněny.  Nákladní  dopravě
 kanál sloužil ještě mezi lety 1948–1961, pak provoz uti chl. V devade-  vystoupili, trvala 2 hodiny a 45 minut. Vlak cestou nenabral
 sátých letech minulého století  se objevila snaha zprovoznit kanál pro   žádné neočekávané zpoždění. Jediným negati vem jízdy byla té-
 turisti cké účely, kterým dnes opravdu slouží. Památka byla opravena   měř nemožnost zakoupit si občerstvení, jelikož pro všech osm
 a turisté mohou využívat 8 přístavů a 16 přístavišť.   vagonů byla k dispozici pouze jedna stewardka. O tomto pro-
          blému ale posádka informovala hned po nástupu na palubu.
 MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA  Po vyřízení záležitostí  v Ostravě jsme se vydali na cestu zpět
          znovu ze stanice Ostrava-Svinov. Tentokrát jsme jako dopravce
 Městská hromadná doprava začala fungovat již v roce 1662. Pařížská linka znamenala pře-  zvolili České dráhy a cestovali jsme ve druhé třídě. Přínosem
 vratnou novinku v 17. století . Jeden z prvních pokusů na poli hromadné dopravy se pojí   oproti  první cestě byla možnost zakoupit si občerstvení z ČD
 s myslitelem Blaisem Pascalem. Jeho nápad spočíval v najmutí  povozů, které by projížděly   baru, na druhou stranu se cestující musí obejít bez multi medi-
 Paříží po stále stejné trase a umožňovaly výstup a nástup u osmi význačných budov. Skupina   álních obrazovek.
 aristokratů darovala Pascalovi sedm kočárů i s koňmi a zajisti la mu monopolní právo – ka-  Po zkontrolování jízdenek paní průvodčí, která byla cestujícím
 ždá potenciální konkurence čelila hrozbě zabavení spřežení i vozů ve prospěch zmíněného   velmi ochotná s čímkoliv poradit, jsme pokračovali v cestě a do
 podniku.
          Pardubic jsme přijeli za 2 hodiny a 30 minut. Ani v tomto pří-


 4                                                                                                             5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10