Page 8 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 8
Dopravní a liniové stavby
Prezident SPS Jiří Nouza: PROFIL ING. JIŘÍHO NOUZY
„Po vysoké škole jsem prošel přes soukromý sektor, kde
jsem působil přes 12 let, do státní správy, od roku 2002
pražská MHD náleží mezi do roku 2008 jsem působil na ministerstvech dopravy
a kultury. Potom jsem se vrátil do soukromého sektoru
a v roce 2010 jsem byl zvolen do Zastupitelstva HMP,
kde jsem působil i jako náměstek primátora pro infra-
TOP 5 v Evropě strukturu a životní prostředí do roku 2014. Za paní pri-
mátorky Krnáčové jsem byl zastupitelem v opozici. Od
ledna 2019 do současnosti zastávám funkci prezidenta
Svazu podnikatelů ve stavebnictví.“
Má bohaté zkušenosti ze soukromého sektoru i státní správy, kde se věnoval zejména Mezi jeho záliby patří kolo, lyžování, golf, kultura a dění
ve veřejném životě.
oblasti dopravy, infrastruktury a životního prostředí. Nyní je Ing. Jiří Nouza prezidentem „V golfu se mi bohužel ještě nikdy nepovedly kousky jako
Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS). Mezi jeho hlavní priority patří posílení pozice hole-in-one, eagle nebo albatros. Zatím se musím spo-
svazu ve vztahu ke státní a veřejné správě v oblasti legislativy. kojit s birdie, ale i to je velkým potěšením.“
Svaz podnikatelů ve stavebnictví je Je členem Konfederace zaměstna- Pandemie covidu sice přibrzdila
dobrovolnou zájmovou organizací vatelských a podnikatelských svazů ekonomiku téměř po celém světě. „Horší zprávou je, že tento seg- obdivovatelem a podporovatelem působnosti je jednoznačně správné.
a zároveň vrcholným představitelem v ČR, SIA ČR - Radě výstavby a v dal- Investice do infrastruktury ale zažily ment je pouhou, byť významnou, pražské MHD, počítám ji mezi TOP Někomu se to nemusí líbit, ale je to
českého stavebnictví. Jeho činnost ších subjektech. Svaz také úzce spo- historický vzestup. „Musím »vysek- čtvrtinou ročního obratu českého 5 hromadných městských doprav tak. Ve všech směrech ještě vylep-
podrobně popisuje sám prezident lupracuje s partnerskými podnika- nout« kompliment panu ministru stavebnictví. Druhou čtvrtinu tvoří minimálně v Evropě. A MHD v Praze šuje trend, který nastavil Zákon o li-
Ing. Jiří Nouza: „Může být členem ji- telskými svazy v řadě zahraničních Havlíčkovi, který opravdu dodržel stavební investice ostatního veřej- potřebuje metro D. Je neuvěřitelné niových stavbách,“ myslí si Ing. Jiří
ných zájmových organizací, kde hájí zemí. Sdružuje a zastupuje své členy svůj slib a významným způsobem ného sektoru – kraje, města, obce, a těžko pochopitelné, že tuto bezpo- Nouza.
pozici stavebnictví, jak uvádějí jeho v širokém portfoliu činností – inves- posílil rozpočet SFDI. V loňském i le- a tam ještě není zcela jasné, jakým chyby veřejně prospěšnou stavbu do- Úprava stavebního zákona by podle
stanovy. V současné době je členem tory, projektanty, stavební firmy, tošním roce se pohybujeme na his- směrem se bude investiční »apetit« káže zablokovat jakási paní Jílková něj mohla pomoci také vzniku vyso-
Federace evropského stavebního distributory, výrobce stavebních torických maximech a nezbývá než ubírat. Negativní vliv budou v tuto z Prahy 4 bez jakéhokoliv relevant- korychlostních tratí (VRT), což kvi-
průmyslu (FIEC), poradních sborů hmot a materiálů, technologické věřit, že kontinuita v tomto směru chvíli mít rostoucí ceny stavebních ního důvodu. Znalí věci vědí o kom tuje: „Já jsem samozřejmě podpo-
a kolegií příslušných členů vlády firmy a zastupuje rovněž kolektivní bude zachována i po volbách, ať prací z důvodu bezprecedentního mluvím,“ řekl na toto téma. Doprava rovatelem výstavby „vrtek“. Jejich
pro sektor stavebního průmyslu, je členy (typicky různé asociace a sva- bude resortu dopravy velet ten či a skokového nárůstu cen vstupních v Praze podle něj potřebuje uvolnit problémem bude, že stejně jako
součástí orgánů Rady hospodářské zy ve stavebních oborech),“ vysvět- onen,“ pochvaluje si. Ne všechno je materiálů,“ dodává. I přes to ale věří, přetížené ulice: „Velmi zjednoduše- nové dopravní stavby, zejména dál-
a sociální dohody ČR (tripartita). luje prezident organizace. ale podle prezidenta SPS růžové: že investiční akce budou pokračovat i ně řečeno, Praha potřebuje dokončit nice, opouští již vytvořené koridory,
v tomto sektoru: „Pro zachování in- základní dopravní skelet. V tomto jdou tzv. na »zelenou louku« a na-
vestiční aktivity hovoří, že rozpočty případě systém dvou okruhů – měst- razí, respektive už narazily na odpor
samospráv skončily v loňském roce ského a silničního, a je spojujících (tzv. NIMBY efekt). To bude v tomto
v přebytku 19 mld. Kč (údaje MF ČR, radiálních komunikací. Pamatuji si, směru bohužel jedině horší. Snad
pozn. red.) a i v současné chvíli jsou když jsem seděl s profesorem Fran- pomůže právě přijatá rekodifikace
ve zhruba 15 mld. přebytku. Tak uvi- tiškem Lehovcem, skvělým člověkem stavebního práva,“ přeje si.
díme, jak se situace vyvine. Aktuál- a odborníkem, a ptal jsem se, v čem Ing. Jiří Nouza se v minulosti sám
ní čísla hovoří o tom, že pozemní je výhoda tohoto systému. On odpo- setkal také s propojením veřejného
stavitelství má za sebou meziroční věděl, že tento systém nasaje nebo a soukromého sektoru (tzv. PPP –
pokles, inženýrské stavitelství proti chcete-li vysaje 80 % městské dopra- Public Private Partnership): „Bohužel
tomu rostlo.“ vy, uvolní současně přetížené ulice mám osobní zkušenost z doby, kdy
V českém stavebním průmyslu neu- a v konečném důsledku zprůjezdní jsem pracoval na MD, kdy jsme ře-
stále přibývá zahraničních pracovníků. Prahu i pro MHD,“ dodává. šili gigantický problém s dálnicí do
„Musíme si otevřeně přiznat, že bez SPS i prezident osobně kvitují změnu Ostravy, kde byl tento způsob finan-
zahraničních pracovníků to v Česku stavebního zákona: „Přijetí nového, cování navržen. Z mnoha důvodů
„Jsem velikým v tomto oboru prostě a jednoduše rekodifikovaného stavebního záko- tento projekt nevyšel, ale to je mi-
nepůjde,“ tvrdí nejvyšší muž SPS.
na je krok jednoznačně správným nulost. Obecně platí, že je to jedna
obdivovatelem Současný prezident SPS v minulosti směrem. Princip jedné žádosti, jed- z možností, jak financovat veřejně
a podporovatelem působil také jako náměstek primá- noho rozhodnutí, jednoho razítka, prospěšné stavby včetně dopravní
pražské MHD. tora hlavního města Prahy pro in- apelačního principu a založení jed- infrastruktury a je dobře, projekt
A MHD v Praze frastrukturu a životní prostředí. Své né linie stavebního úřadu v čisté D4 se tímto způsobem uskutečňuje,
tedy ví také o pražské MHD, kterou státní správě a opuštění smíšeného i když jsou tam některá ale,“ popisu-
potřebuje metro D.“ má velmi v oblibě: „Já jsem velikým modelu státní správy v přenesené je svoji zkušenost. (cim)
8 9