Page 8 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 8

Dopravní a liniové stavby

             Prezident SPS Jiří Nouza:                                                                                                                                                   PROFIL ING. JIŘÍHO NOUZY

                                                                                                                                                                                         „Po vysoké škole jsem prošel přes soukromý sektor, kde
                                                                                                                                                                                         jsem působil přes 12 let, do státní správy, od roku 2002
             pražská MHD náleží mezi                                                                                                                                                     do roku 2008 jsem působil na ministerstvech dopravy
                                                                                                                                                                                         a kultury. Potom jsem se vrátil do soukromého sektoru
                                                                                                                                                                                         a v roce 2010 jsem byl zvolen do Zastupitelstva HMP,
                                                                                                                                                                                         kde jsem působil i jako náměstek primátora pro infra-
             TOP 5 v Evropě                                                                                                                                                              strukturu a životní prostředí do roku 2014. Za paní pri-
                                                                                                                                                                                         mátorky Krnáčové jsem byl zastupitelem v opozici. Od
                                                                                                                                                                                         ledna 2019 do současnosti zastávám funkci prezidenta
                                                                                                                                                                                         Svazu podnikatelů ve stavebnictví.“

             Má bohaté zkušenosti ze soukromého sektoru i státní správy, kde se věnoval zejména                                                                                          Mezi jeho záliby patří kolo, lyžování, golf, kultura a dění
                                                                                                                                                                                         ve veřejném životě.
             oblasti dopravy, infrastruktury a životního prostředí. Nyní je Ing. Jiří Nouza prezidentem                                                                                  „V golfu se mi bohužel ještě nikdy nepovedly kousky jako
             Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS). Mezi jeho hlavní priority patří posílení pozice                                                                                    hole-in-one, eagle nebo albatros. Zatím se musím spo-
             svazu ve vztahu ke státní a veřejné správě v oblasti legislativy.                                                                                                           kojit s birdie, ale i to je velkým potěšením.“


             Svaz  podnikatelů  ve  stavebnictví  je  Je  členem  Konfederace  zaměstna-  Pandemie  covidu  sice  přibrzdila
             dobrovolnou  zájmovou  organizací  vatelských a podnikatelských svazů  ekonomiku  téměř  po  celém  světě.             „Horší  zprávou  je,  že  tento  seg-  obdivovatelem  a  podporovatelem  působnosti je jednoznačně správné.
             a zároveň vrcholným představitelem  v ČR, SIA ČR - Radě výstavby a v dal-  Investice do infrastruktury ale zažily      ment  je  pouhou,  byť  významnou,  pražské  MHD,  počítám  ji  mezi  TOP  Někomu se to nemusí líbit, ale je to
             českého  stavebnictví.  Jeho  činnost  ších subjektech. Svaz také úzce spo-  historický vzestup. „Musím »vysek-        čtvrtinou  ročního  obratu  českého  5  hromadných  městských  doprav  tak.  Ve  všech  směrech  ještě  vylep-
             podrobně  popisuje  sám  prezident  lupracuje  s  partnerskými  podnika-  nout«  kompliment  panu  ministru            stavebnictví.  Druhou  čtvrtinu  tvoří  minimálně v Evropě. A MHD v Praze  šuje trend, který nastavil Zákon o li-
             Ing. Jiří Nouza: „Může být členem ji-  telskými svazy v řadě zahraničních  Havlíčkovi,  který  opravdu  dodržel        stavební  investice  ostatního  veřej-  potřebuje metro D. Je neuvěřitelné  niových  stavbách,“  myslí  si  Ing.  Jiří
             ných zájmových organizací, kde hájí  zemí. Sdružuje a zastupuje své členy  svůj  slib  a  významným  způsobem          ného sektoru – kraje, města, obce,  a těžko pochopitelné, že tuto bezpo-  Nouza.
             pozici stavebnictví, jak uvádějí jeho  v širokém portfoliu činností – inves-  posílil rozpočet SFDI. V loňském i le-   a tam ještě není zcela jasné, jakým  chyby veřejně prospěšnou stavbu do-  Úprava stavebního zákona by podle
             stanovy. V současné době je členem  tory,  projektanty,  stavební  firmy,  tošním roce se pohybujeme na his-           směrem se bude investiční »apetit«  káže  zablokovat  jakási  paní  Jílková  něj mohla pomoci také vzniku vyso-
             Federace  evropského  stavebního  distributory,  výrobce  stavebních  torických maximech a nezbývá než                 ubírat. Negativní vliv budou v tuto  z Prahy 4 bez jakéhokoliv relevant-  korychlostních  tratí  (VRT),  což  kvi-
             průmyslu  (FIEC),  poradních  sborů  hmot  a  materiálů,  technologické  věřit, že kontinuita v tomto směru            chvíli  mít  rostoucí  ceny  stavebních  ního důvodu. Znalí věci vědí o kom  tuje:  „Já  jsem  samozřejmě  podpo-
             a  kolegií  příslušných  členů  vlády  firmy a zastupuje rovněž kolektivní  bude  zachována  i  po  volbách,  ať       prací  z  důvodu  bezprecedentního  mluvím,“ řekl na toto téma. Doprava  rovatelem  výstavby  „vrtek“.  Jejich
             pro sektor stavebního průmyslu, je  členy (typicky různé asociace a sva-  bude  resortu  dopravy  velet  ten  či       a skokového nárůstu cen vstupních  v  Praze  podle  něj  potřebuje  uvolnit  problémem  bude,  že  stejně  jako
             součástí  orgánů  Rady  hospodářské  zy ve stavebních oborech),“ vysvět-  onen,“ pochvaluje si. Ne všechno je          materiálů,“ dodává. I přes to ale věří,  přetížené  ulice:  „Velmi  zjednoduše-  nové dopravní stavby, zejména dál-
             a sociální dohody ČR (tripartita).  luje prezident organizace.        ale podle prezidenta SPS růžové:                 že investiční akce budou pokračovat i  ně řečeno, Praha potřebuje dokončit  nice, opouští již vytvořené koridory,
                                                                                                                                    v tomto sektoru: „Pro zachování in-  základní  dopravní  skelet.  V  tomto  jdou tzv. na »zelenou louku« a na-
                                                                                                                                    vestiční aktivity hovoří, že rozpočty  případě systém dvou okruhů – měst-  razí, respektive už narazily na odpor
                                                                                                                                    samospráv skončily v loňském roce  ského  a  silničního,  a  je  spojujících  (tzv. NIMBY efekt). To bude v tomto
                                                                                                                                    v přebytku 19 mld. Kč (údaje MF ČR,  radiálních  komunikací.  Pamatuji  si,  směru  bohužel  jedině  horší.  Snad
                                                                                                                                    pozn. red.) a i v současné chvíli jsou  když jsem seděl s profesorem Fran-  pomůže  právě  přijatá  rekodifikace
                                                                                                                                    ve zhruba 15 mld. přebytku. Tak uvi-  tiškem Lehovcem, skvělým člověkem  stavebního práva,“ přeje si.
                                                                                                                                    díme, jak se situace vyvine. Aktuál-  a odborníkem, a ptal jsem se, v čem  Ing.  Jiří  Nouza  se  v  minulosti  sám
                                                                                                                                    ní  čísla  hovoří  o  tom,  že  pozemní  je výhoda tohoto systému. On odpo-  setkal také s propojením veřejného
                                                                                                                                    stavitelství  má  za  sebou  meziroční  věděl, že tento systém nasaje nebo  a  soukromého  sektoru  (tzv.  PPP  –
                                                                                                                                    pokles, inženýrské stavitelství proti  chcete-li vysaje 80 % městské dopra-  Public Private Partnership): „Bohužel
                                                                                                                                    tomu rostlo.“                      vy,  uvolní  současně  přetížené  ulice  mám osobní zkušenost z doby, kdy
                                                                                                                                    V  českém  stavebním  průmyslu  neu-  a  v  konečném  důsledku  zprůjezdní  jsem pracoval na MD, kdy jsme ře-
                                                                                                                                    stále přibývá zahraničních pracovníků.  Prahu i pro MHD,“ dodává.     šili gigantický problém s dálnicí do
                                                                                                                                    „Musíme si otevřeně přiznat, že bez  SPS i prezident osobně kvitují změnu  Ostravy, kde byl tento způsob finan-
                                                                                                                                    zahraničních  pracovníků  to  v  Česku  stavebního zákona: „Přijetí nového,  cování  navržen.  Z  mnoha  důvodů

                   „Jsem velikým                                                                                                    v  tomto  oboru  prostě  a  jednoduše  rekodifikovaného  stavebního  záko-  tento projekt nevyšel, ale to je mi-
                                                                                                                                    nepůjde,“ tvrdí nejvyšší muž SPS.
                                                                                                                                                                       na  je  krok  jednoznačně  správným  nulost. Obecně platí, že je to jedna
                   obdivovatelem                                                                                                    Současný  prezident  SPS  v  minulosti  směrem. Princip jedné žádosti, jed-  z  možností,  jak  financovat  veřejně
                   a podporovatelem                                                                                                 působil  také  jako  náměstek  primá-  noho  rozhodnutí,  jednoho  razítka,  prospěšné  stavby  včetně  dopravní
                   pražské MHD.                                                                                                     tora  hlavního  města  Prahy  pro  in-  apelačního principu a založení jed-  infrastruktury  a  je  dobře,  projekt
                   A MHD v Praze                                                                                                    frastrukturu a životní prostředí. Své  né  linie  stavebního  úřadu  v  čisté  D4 se tímto způsobem uskutečňuje,
                                                                                                                                    tedy ví také o pražské MHD, kterou  státní správě a opuštění smíšeného  i když jsou tam některá ale,“ popisu-
                   potřebuje metro D.“                                                                                              má velmi v oblibě: „Já jsem velikým  modelu  státní  správy  v  přenesené  je svoji zkušenost.                       (cim)



             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13