Page 7 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 7
Silniční a železniční doprava
Pardubice hostily jubilejní momentálně komplikuje život různými ome-
zeními, ale po dokončení bude splňovat nej-
vyšší standardy. V rekonstrukci je také nádra-
ží v Rosicích nad Labem, kde se také pracuje
20. Dopravní konferenci na zdvoukolejnění úseku Rosice nad Labem
– Stéblová. Podle Jiřího Svobody, ředitele
Správy železnic, se připravuje také zdvoukolej-
nění zbývajícího úseku až do Hradce Králové.
a 10. Silniční veletrh V přípravě je také modernizace železničního
uzlu v České Třebové a Hradci Králové. Svo-
boda rovněž mluvil o rekonstrukci výprav-
ních budov několika stanic v celém regionu.
To vše je v plánu v následujících letech.
Pardubice se na dva dny opět staly hlavním městem dopravy. Ve čtvrtek 2. září se zde usku- Dopravní konference v Pardubicích se měl
tečnil desátý ročník Dopravní konference a o den později rovněž jubilejní, dvacátý ročník zúčastnit také sám ministr dopravy, Karel
Silničního veletrhu. Obou akcí se zúčastnili odborníci ze všech dopravních odvětví. Havlíček. Nakonec jej ale zastoupil náměstek
pro řízení Sekce nesilniční dopravy a meziná-
Dopravní konference se konala Výstavba D35 s sebou, tak jako kaž- rodních vztahů, Jan Sechter a odprezentoval
v kongresovém centru Atrium Palá- dá podobná velká stavba, ale přináší přítomným ministrovu část.
ce Pardubice. Po úvodních slovech řadu problémů. Jedním z nejpod- Na konferenci dostal prostor i nový stavební
čestných hostů, například hejtmana statnějších je podle Michala Kortyše, zákon, který se stal diskusním tématem, po-
Pardubického kraje Martina Neto- senátora a 1. náměstka hejtmana slanec Parlamentu České republiky a zastu-
lického, primátora města Pardubice Pardubického kraje zodpovědného pitel města Pardubic Ing. Martin Kolovratník
Martina Charváta a senátorky Miluše za dopravu, ničení silnic I. a II. třídy, zmínil jeho významný přínos v jediném řízení
Horské, se k řečnickému pultu dostali po kterých se naváží materiál. Před o povolení stavby se závaznými lhůtami jeho
přednášející. zahájením výstavby byly sice určeny vyřízení a digitalizací stavební agendy.
Nejvýznamnější silniční stavbou ne- oficiální navážecí trasy, ale spousta Ing. Miroslav Němec ze Správy a údržby sil-
jen na území Pardubického kraje je dopravců ve skutečnosti využívá jiné nic Pardubického kraje promluvil o Doprav-
momentálně výstavba dálnice D35. cesty a dochází tím k přetížení dal- ním uzlu Pardubice, do kterého spadá možný
Dálnice, která by měla propojovat ších silnic. S jejich opravou se ale do veřejný přístav na levém břehu Labe v Pardu-
čtyři krajská města a vést z Liberce budoucna počítá. bicích. S tímto souvisí i modernizace plaveb-
přes Hradec Králové a Olomouc až Aktuálně se v Česku podle údajů ŘSD ní komory v Srnojedech.
do Lipníku nad Bečvou, na konci le- staví 155 kilometrů dálnic a 50 kilo- Na závěr se Ivan Čech zhostil představení
tošního roku nabídne další zprovoz- metrů nových silnic I. a II. tříd. pardubického letiště a jeho smělých plánů do
něný úsek. Konkrétně to bude 12,6 Společným problémem všech do- budoucna, především na vybudování nového
km z Opatovic do Časů. O rok později pravních odvětví je po pandemii Cargo terminálu, který ještě zvýší úroveň ná-
bude v provozu až do Ostrova. Refe- covidu-19 zdražování stavebního kladní dopravy a vytížení tohoto letiště.
roval o tom generální ředitel Ředitel- materiálu. Na konferenci to zmínili Následující den se řada odborníků z dopravní-
ství silnic a dálnic (ŘSD), Radek Mátl. téměř všichni přednášející. ho odvětví přesunula z Atrium Paláce Pardu-
bice do areálu společnosti Správa a údržba sil-
nic Pardubického kraje, kde se sešli především
Pozitivním trendem je ovšem kaž- zástupci silniční dopravy.
doroční navyšování rozpočtu Stát- Na Silničním veletrhu byla k vidění téměř
ního fondu dopravní infrastruktury pětihodinová prezentační výstava firem
(SFDI). Ředitel Zbyněk Hořelica zmí- z oblastního silničního hospodářství, výrob-
nil přípravu rozpočtu pro rok 2022 ců a prodejců silniční techniky, stavebních
a znovu by měl být vyšší než ten le- materiálů, dodavatelů měst a obcí, pro-
tošní. Vyšplhat by se měl ke 130,6 dejců nákladních automobilů a stavebních
miliardám korun. Například Správa strojů či dodavatele dopravního značení
železnic měla v letošním roce nejvyš- nebo osvětlení.
ší rozpočet v historii. Přítomna byla řada zástupců starostů měst
Právě na železnici se toho zejména a obcí, členové zastupitelstva Pardubického
v Pardubickém kraji nyní děje oprav- kraje a další významní hosté, kteří společně
du hodně. Zřejmě největší stavbou sledovali ukázky těžké techniky a spolu s řadou
je rozsáhlá modernizace železniční- návštěvníků si užili za slunečného pátečního
ho uzlu Pardubice. Ta sice cestujícím dne bohatý program. (red)
6 7