Page 4 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 4

Zajímavosti                                                                                                                                                                                                     Reportáž

             Víte, že...?                                                                                                                                                                      Na palubě!






                                                                                               LETECKÁ DOPRAVA                                             ...vlakem do Ostravy

                                                             Leti ště London City Airport (LCA) zůstává většině pasažérů utaje-
                                                             no, přestože jeho jediná dráha odbaví několik milionů cestujících
                                                             ročně! Samotná ranvej se nachází na umělém poloostrově, který
                                                             vznikl  při  budování  tamních  doků.  Leti ště  patří  mezi  nejlepší  na   V naší nové rubrice Na palubě bychom vám rádi představili různé možnosti  cestování nejen po
                                                             světě – v minulosti  vyhrálo cenu Airport of the Year (tedy Leti ště
                                                             roku) v kategorii do deseti  milionů pasažérů. LCA má jednu drá-       České republice, ale i po celém světě, jejich výhody, nevýhody a zajímavosti . A velice uvítáme,
                                                             hu, která je poměrně krátká, mohou tak na ni přistávat maximálně       když v této rubrice také vy, naši čtenáři, naleznete místo pro své vlastní zážitky. V prvním díle si
                                                             menší proudové letouny. Vzhledem ke své poloze je rozvoj leti ště      představíme cestu z Pardubic do Ostravy, která v podstatě nabízí jen dva způsoby přepravy. Buď
                                                             limitován přísnými předpisy, upravujícími maximální hladinu hluku      se můžete z východních Čech do krajského města Moravskoslezského kraje dostat autem, nebo
                                                             startujících strojů a omezeným počtem typů letadel.
                                                                                                                                    vlakem. My jsme si vybrali možnost druhou, abychom ušetřili čas a zároveň cestovali pohodlně.

             ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
                                                                                                                                    Do Ostravy jsme cestovali se společností  RegioJet, tedy zná-
             Nejdelší viadukt na planetě se nachází v Číně v provincii Ťiang-su. Viadukt                                            mou žlutou vlakovou soupravou. Hned prvním příjemným pře-
             Tan-jang-Kchun-šan měří 164,8 kilometrů a zapsal se do Guinnessovy knihy                                               kvapením byl příjezd vlaku bez zpoždění, jelikož v úseku mezi
             rekordů. Kolos tvoří součást vysokorychlostní trati , spojující Peking a Šanghaj,                                      Prahou a Pardubicemi probíhá mnoho stavebních prací a v sou-
             přičemž leží na jejím úseku v provincii Ťiang-su. Stojí v povodí řeky Jang-c’-                                         časné době téměř každý spoj nabere nějaké ty minuty navíc.
             ťiang - do jisté míry ji sleduje rovnoběžně: od veletoku jej dělí vzdálenost                                           Tento však nikoliv, což bylo samozřejmě ku prospěchu věci.
             8–80 km. Většina trasy viaduktu se vypíná nad nížinami a rýžovými políčky,                                             Jízdenky jsme měli zakoupené do vozu Astra, který se nám líbil
             vodní  hladinu  přetí ná  v  délce  pouhých  9  kilometrů.  Jeho  stavba  započala                                     nejen moderním designem, ale také zabudovanou multi medi-
             v roce 2006 a trvala čtyři roky: Konstrukci budovalo na deset ti síc dělníků                                           ální obrazovkou pro každé sedadlo. Cestující si tak mohou krá-
             a celkové přepočtené náklady se vyšplhaly na 182 miliard korun.                                                        ti t čas poslechem hudby, sledováním široké škály fi lmů, nebo
                                                                                                                                    surfováním po internetu. Zároveň si mohou zdarma vypůjčit
                                                                                               SILNIČNÍ DOPRAVA                     sluchátka.
                                                                                                                                    Cesta se zastávkami v České Třebové, Zábřehu na Moravě, Olo-
                                                   Faerské ostrovy nedávno propojil 11 kilometrů dlouhý podmořský tunel. Faerské    mouci a Hranicích na Moravě do Ostravy-Svinova, kde jsme
                                                   ostrovy tvoří 18 samostatných ostrovů a ostrůvků. Dva největší z nich – Strey-
                                                   moy a Eysturoy nově spojuje 11,2 kilometru dlouhý podmořský tunel. Stavba,                                                           padě vlak nenabral cestou žádné zpoždění, což nás znovu pří-
                                                   která odstartovala v roce 2016 a jejíž náklady se vyšplhaly na 1,3 miliardy dán-                                                     jemně překvapilo.
                                                   ských korun (v přepočtu zhruba 4,5 miliardy českých korun), vede v nejnižším                                                         Cestu vlakem z Pardubic do Ostravy a zpět tak hodnotí me velmi
                                                   bodě 187 metrů pod hladinou moře. Podmořská spojnice zkrátí  cestování mezi                                                          poziti vně. Po všech stránkách vyšla výhodněji než cesta autem.
                                                   Tórshavnem a Runavíkem z dosavadních 74 minut na pouhých 16 minut!                                                                   Navigace toti ž vyhodnoti la nejrychlejší cestu do Ostravy na více
                                                                                                                                                                                        než 3 hodiny.
             VODNÍ DOPRAVA                                                                                                                                                              TIP: v mobilní aplikaci IDOS naleznete jízdní řády a také si mů-
                                                                                                                                                                                        žete zakoupit jízdenky online těsně před odjezdem vlaku. Mís-
             Výletní loď Mojena pro 25 osob se po Baťově kanálu plavila již od roku                                                                                                     tenky jsou při nákupu v aplikaci zdarma a aplikace umožňuje
             1939. Jan Antonín Baťa ji koupil v O� muthu a dopravil přes Středo-                                                                                                        nákup jízdenek od všech dopravců jezdících na území ČR.
             zemní a Černé moře, po Dunaji a Moravě. Kanál byl v provozu až do                                                                                                          To byl první díl naší nové rubriky Na palubě. Pokud máte ně-
             konce války, kdy ustupující německá armáda zničila většinu mostů,                                                                                                          jaké zajímavé zkušenosti , ti py, či zajímavosti  z cestování, ne-
             poškodila plavební komory, jezy i stavidla. Po válce byly Baťovy pod-                                                                                                      váhejte nám napsat na redaktor@dopravadnes.cz            (cim)
             niky  i  společnost  provozující  plavbu  znárodněny.  Nákladní  dopravě
             kanál sloužil ještě mezi lety 1948–1961, pak provoz uti chl. V devade-                                                 vystoupili, trvala 2 hodiny a 45 minut. Vlak cestou nenabral
             sátých letech minulého století  se objevila snaha zprovoznit kanál pro                                                 žádné neočekávané zpoždění. Jediným negati vem jízdy byla té-
             turisti cké účely, kterým dnes opravdu slouží. Památka byla opravena                                                   měř nemožnost zakoupit si občerstvení, jelikož pro všech osm
             a turisté mohou využívat 8 přístavů a 16 přístavišť.                                                                   vagonů byla k dispozici pouze jedna stewardka. O tomto pro-
                                                                                                                                    blému ale posádka informovala hned po nástupu na palubu.
                                                                                MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA                            Po vyřízení záležitostí  v Ostravě jsme se vydali na cestu zpět
                                                                                                                                    znovu ze stanice Ostrava-Svinov. Tentokrát jsme jako dopravce
                                        Městská hromadná doprava začala fungovat již v roce 1662. Pařížská linka znamenala pře-     zvolili České dráhy a cestovali jsme ve druhé třídě. Přínosem
                                        vratnou novinku v 17. století . Jeden z prvních pokusů na poli hromadné dopravy se pojí     oproti  první cestě byla možnost zakoupit si občerstvení z ČD
                                        s myslitelem Blaisem Pascalem. Jeho nápad spočíval v najmutí  povozů, které by projížděly   baru, na druhou stranu se cestující musí obejít bez multi medi-
                                        Paříží po stále stejné trase a umožňovaly výstup a nástup u osmi význačných budov. Skupina   álních obrazovek.
                                        aristokratů darovala Pascalovi sedm kočárů i s koňmi a zajisti la mu monopolní právo – ka-  Po zkontrolování jízdenek paní průvodčí, která byla cestujícím
                                        ždá potenciální konkurence čelila hrozbě zabavení spřežení i vozů ve prospěch zmíněného     velmi ochotná s čímkoliv poradit, jsme pokračovali v cestě a do
                                        podniku.
                                                                                                                                    Pardubic jsme přijeli za 2 hodiny a 30 minut. Ani v tomto pří-


             4                                                                                                                                                                                                                           5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9