Page 2 - Časopis DopravaDnes.cz 02/2022
P. 2

Reportáž

                                                                                                                                                                                                Na palubě!





                                                                                                                                     ...motorákem na Švestkové dráze




                                                                                                                                    V dalším díle rubriky Na palubě se projedeme krásnou krajinou Českého středohoří po Švestkové
                                                                                                                                    dráze. Historie této lokálky sahá až do roku 1898, kdy po ní projel první vlak. V současném
                                                                                                                                    století  měla několik existenčních potí ží, ale nyní je v provozu denně.

                                                                                                                                    Švestková  dráha  spojuje  Most,  Lovosice  a  Litoměřice  horní
                                                                                                                                    nádraží. Lokálka má celkem šestnáct zastávek a hned několik
                                                                                                                                    z nich nabízí možnost pěkného výletu. Proč Švestková? Tento
                                                                                                                                    termín  byl  používán  sudetskými  Němci  až  do  jejich  odsunu
                                                                                                                                    po válce. Jméno ale nevybrali jen náhodou, trať byla lemová-
                                                                                                                                    na velkým množstvím švestkových sadů a alejí. Většina z nich
                                                                                                                                    bohužel nepřežila napadení nemocí šárka a dnes z nich zůstal
                                                                                                                                    pouhý zlomek.
                                                                                                                                    Při našem putování jsme vyrazili z mosteckého nádraží. Pří-
                                                                                                                                    jemná obsluha vlaku (moderního RegioSprinteru) nám nabídla
                                                                                                                                    kávu a čaj zdarma, koupit jsme si mohli také další občerstvení.
                                                                                                                                    Neváhali jsme a na Švestkové dráze jsme ochutnali slivovici,
                                                                                                                                    která je příznačně také v nabídce. Po odjezdu z Mostu jsme
                                                                                                                                    sjeli  z  hlavní  tratě  a  pravý  požitek  Českého  středohoří  mohl
                                                                                                                                    začít. Nikdo nikam nespěchá, z okna lokálky sleduje krásnou
                                                                                                                                    krajinu s čedičovými kopci a relaxuje.


                                                                                                                                                                                        Něco málo z historie: Trať měla v minulosti  několik existenčních
                                                                                                                                                                                        potí ží. Poprvé to bylo v 90. letech, kdy se doprava stěhovala
                                                                                                                                                                                        na silnice, přestaly zde jezdit nákladní vlaky a také klesal počet
                                                                                                                                                                                        cestujících. V roce 2007 skončil pravidelný provoz lokálky, od
                                                                                                                                                                                        následujícího roku pokračoval pouze provoz turisti cký. V roce
                                                                                                                                                                                        2014 označil provozovatel trať jako nepotřebnou a nabídl ji
                                                                                                                                                                                        k prodeji. O dva roky později koupila trať společnost AŽD Praha,
                                                                                                                                                                                        která si dala za cíl návrat pravidelného provozu a zároveň zde
                                                                                                                                                                                        testuje své vyvíjené technologie. Ze zapomenuté trati  se rázem
                                                                                                                                                                                        stala jedna z nejmodernějších v zemi. Od roku 2019 provozuje
                                                                                                                                                                                        AŽD Praha každodenní linku U10, provoz zajišťují modernizo-
                                                                                                                                                                                        vané motorové jednotky RegioSprinter.                               (cim)








                                                                                                                                    Naše cesta vedla do Třebívlic, kde jsme vystoupili a na místním
                                                                                                                                    hřbitově navští vili hrob Ulriky von Lewetzov, poslední lásky
                                                                                                                       KOMERČNÍ SDĚLENÍ  ky vyhaslých sopek, odkud jsme měli pěkný výhled na krajinu.
                                                                                                                                    Johana Wolfganga Goetha. Následně jsme se vydali na vrchol-
                                                                                                                                    Také další zastávky ale mají ve svém okolí zajímavé turisti cké
                                                                                                                                    cíle.  Ze  Sedlce  u  Obrnic  můžete  navští vit  zámek  Korozluky,
                                                                                                                                    v Třebenicích si zase můžete odpočinout na krásném náměstí ,
                                                                                                                                    kde pořídíte i něco dobrého na zub. A to je pouze malý výčet
                                                                                                                                    z této úžasné krajiny. Švestkovou dráhou jsme se poté vráti li
                                                                                                                                    do Mostu a vyrazili ke svým domovům.
                                                                                                                                    Výlet do Českého středohoří a využití  Švestkové dráhy může-
                                                                                                                                    me  doporučit  jako  ideální  letní  výlet.  Projdete  se  přírodou,   Máte také zážitky z cest, o které byste se chtěli podělit?
                                                                                                                                    můžete navští vit památky, a ještě si odnesete zážitek ze sa-  Neváhejte a napište nám na redaktor@dopravadnes.cz
                                                                                                                                    motné cesty.


             2                                                                                                                                                                                                                           3
   1   2   3   4   5   6   7