Page 3 - Časopis DopravaDnes.cz 02/2022
P. 3

Reportáž

                                                                     Na palubě!





           ...motorákem na Švestkové dráze




          V dalším díle rubriky Na palubě se projedeme krásnou krajinou Českého středohoří po Švestkové
          dráze. Historie této lokálky sahá až do roku 1898, kdy po ní projel první vlak. V současném
          století  měla několik existenčních potí ží, ale nyní je v provozu denně.

          Švestková  dráha  spojuje  Most,  Lovosice  a  Litoměřice  horní
          nádraží. Lokálka má celkem šestnáct zastávek a hned několik
          z nich nabízí možnost pěkného výletu. Proč Švestková? Tento
          termín  byl  používán  sudetskými  Němci  až  do  jejich  odsunu
          po válce. Jméno ale nevybrali jen náhodou, trať byla lemová-
          na velkým množstvím švestkových sadů a alejí. Většina z nich
          bohužel nepřežila napadení nemocí šárka a dnes z nich zůstal
          pouhý zlomek.
          Při našem putování jsme vyrazili z mosteckého nádraží. Pří-
          jemná obsluha vlaku (moderního RegioSprinteru) nám nabídla
          kávu a čaj zdarma, koupit jsme si mohli také další občerstvení.
          Neváhali jsme a na Švestkové dráze jsme ochutnali slivovici,
          která je příznačně také v nabídce. Po odjezdu z Mostu jsme
          sjeli  z  hlavní  tratě  a  pravý  požitek  Českého  středohoří  mohl
          začít. Nikdo nikam nespěchá, z okna lokálky sleduje krásnou
          krajinu s čedičovými kopci a relaxuje.


                                                              Něco málo z historie: Trať měla v minulosti  několik existenčních
                                                              potí ží. Poprvé to bylo v 90. letech, kdy se doprava stěhovala
                                                              na silnice, přestaly zde jezdit nákladní vlaky a také klesal počet
                                                              cestujících. V roce 2007 skončil pravidelný provoz lokálky, od
                                                              následujícího roku pokračoval pouze provoz turisti cký. V roce
                                                              2014 označil provozovatel trať jako nepotřebnou a nabídl ji
                                                              k prodeji. O dva roky později koupila trať společnost AŽD Praha,
                                                              která si dala za cíl návrat pravidelného provozu a zároveň zde
                                                              testuje své vyvíjené technologie. Ze zapomenuté trati  se rázem
                                                              stala jedna z nejmodernějších v zemi. Od roku 2019 provozuje
                                                              AŽD Praha každodenní linku U10, provoz zajišťují modernizo-
                                                              vané motorové jednotky RegioSprinter.                               (cim)








          Naše cesta vedla do Třebívlic, kde jsme vystoupili a na místním
          hřbitově navští vili hrob Ulriky von Lewetzov, poslední lásky
 KOMERČNÍ SDĚLENÍ  ky vyhaslých sopek, odkud jsme měli pěkný výhled na krajinu.
          Johana Wolfganga Goetha. Následně jsme se vydali na vrchol-
          Také další zastávky ale mají ve svém okolí zajímavé turisti cké
          cíle.  Ze  Sedlce  u  Obrnic  můžete  navští vit  zámek  Korozluky,
          v Třebenicích si zase můžete odpočinout na krásném náměstí ,
          kde pořídíte i něco dobrého na zub. A to je pouze malý výčet
          z této úžasné krajiny. Švestkovou dráhou jsme se poté vráti li
          do Mostu a vyrazili ke svým domovům.
          Výlet do Českého středohoří a využití  Švestkové dráhy může-
          me  doporučit  jako  ideální  letní  výlet.  Projdete  se  přírodou,   Máte také zážitky z cest, o které byste se chtěli podělit?
          můžete navští vit památky, a ještě si odnesete zážitek ze sa-  Neváhejte a napište nám na redaktor@dopravadnes.cz
          motné cesty.


 2                                                                                                             3
   1   2   3   4   5   6   7   8