Page 10 - Časopis Doprava dnes 03/2021
P. 10

Dopravní a liniové stavby                                                                                                                                                               Dopravní a liniové stavby

             Hurááá Žižkov! Aneb Hlavní                                                                                             Rekonstrukce stanice




             nádraží opět přístupnější                                                                                              Praha-Zahradní město





             Páteční dopoledne 25. září patřilo slavnostní akci Správy železnic, která otevřela prodloužený                         Správa  železnic  otevřela  25.  září  nově  zrekonstruovanou  železniční  stanici  Praha-Zahradní
             podchod ve stanici Praha hlavní nádraží. Výstup z podchodu je navíc plně bezbariérový.                                 Město. Na slavnostní akci dorazila celá řada významných osobností, mezi kterými nechyběli
                                                                                                                                    členové české vlády, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a další.
             Po  slavnostním  ceremoniálu  modernizace  železniční  stanice   Přál bych železnici, aby byla i nadále tak podporována
             Praha-Zahradní Město hosté a významné osobnosti z oboru   Jiří Svoboda pokračoval ve svém proslovu na Hlavním nádra-   Po slavnostním přestřižení pásky se jako  stejně jako zastávka Praha-Eden nachází  lezničních infrastruktur a logicky i s tím
             železniční dopravy nastoupili do vlaku, který zamířil směr Hlav-  ží  s  jasnou  vizí:  „Tento  koncept  bude  pokračovat,  chceme   první  ujal  slova  premiér  vlády  Andrej  na  traťové  přeložce,  kterou  Správa  že-  spojené výdaje na železniční soupravy,
             ní nádraží. Kde se zhotovilo prodloužení podchodu, jenž výraz-  kompletně udělat podchody zde na této adrese a navazu-  Babiš,  který  v  rámci  svého  úvodního  leznic vybudovala v rámci modernizace  respektive vlakové soupravy,“ nezastírá.
             ně zkrátí docházkovou vzdálenost z centra města do přilehlých   jící nové části do secesní budovy. Všechny tyto informace   proslovu  poděkoval  generálnímu  ředi-  úseku Praha-Hostivař – Praha hlavní ná-  Dále  se  tematicky  přesunul  k  aktuální
             městských částí.                                                                                                       teli Správy železnic Jiřímu Svobodovi za  draží. Vlaky zde nyní mohou využívat ka-  stanici  Praha-Zahradní  Město:  „Co se
             Na samotný podchod navazuje pěší trasa, která ústí do Seifer-                                                          výbornou  práci.  „Správa  železnic  patří  pacitnější čtyřkolejnou trať. Přínosem je  týká této trati, tak je nesmírně význam-
             tovy ulice a přímé napojení má i komerční centrum Churchill                                                            dlouhodobě k největším a nejúspěšněj-  rovněž zkrácení trasy o 232 metrů a tra-  ná, protože urychlí pohyb v rámci Prahy.
             Square. Výstup z podchodu je plně bezbariérový, k dispozici                                                            ším  investorům  v  zemi.  Celkové  inves-  ťová rychlost až 120 km/h, což se pozi-  Určitě víte, že se nejedná pouze o toto
             je schodiště, dvojice eskalátorů a výtah. Úvodního slova se po                                                         tice  do  železniční  infrastruktury  letos  tivně  projeví  na  zkrácení  jízdních  dob  nádraží,  o  tuto  stanici,  je  to  defacto
             prohlídce Hlavního nádraží chopil „generál železnic“ pan Jiří                                                          dosáhnou 55 miliard korun, o 6 miliard  vlaků.  Velká  část  Pražanů  navíc  získala  terminál,  po  6  letech  první  terminál,“
             Svoboda: „Přiznám se, že já osobně jsem tuhle stavbu proží-                                                            více  než  loni,“  doplnil  premiér  Andrej  lepší  dostupnost  vlakové  dopravy  než  upozornil Karel Havlíček. „Ve vytváření
             val o dost více než jiné stavby. Když se rodila tato myšlenka,                                                         Babiš.                             v případě původní tratě přes zastávku ve  přestupních bodů, propojujících železni-
             tak jsem si myslel, že se to tak rychle nestihne. Ale výsledek                                                         „Jsem rád, že se nám už během probí-  Strašnicích.                    ci s autobusy a tramvajemi, je budouc-
             je viditelný. Je to další potvrzení toho, že železnice není je-                                                        hající stavby mezi hlavním a hostivař-                                nost ekologické a pro občany komfortní
             nom o železnici jako takové, ale i o cestující veřejnosti, o ob-                                                       ským  nádražím  dařilo  zlepšovat  nejen  Urychlí se pohyb v rámci Prahy  veřejné dopravy,“ nepochybuje.
             čanech, ale i o lidech, kteří nejdou na vlak. Přesně k tomu,                                                           komfort pro cestující, ale také pro ob-  Slavnostní proslov ministra dopravy Karla  Po  přestřižení  slavnostní  pásky  a  ofici-
             tato nově vzniklá ulice slouží,“ upozorňuje generální ředitel                                                          čany přilehlých městských částí. Kromě  Havlíčka pokračoval v pozitivním duchu:  álním  otevření  tohoto  krásného,  mo-
             Správy železnic Jiří Svoboda.                                                                                          otevření nové zastávky v Edenu k tomu  „Budou nás čekat investice do zabezpe-  derního  nádraží  hosté  nastoupili  do
             „Prodloužený  podchod  výrazně  pomůže  obyvatelům  Vino-                                                              přispělo  i  prodloužení  podchodu  pod  čování železnic v řádu skoro 100 miliard  slavnostního vlaku a zamířili do stanice
             hrad a Žižkova i těm, kdo zde pracují nebo studují. Výrazně se                                                         vršovickým nádražím směrem na Nusle.  korun  do  roku  2030  a  bude  nás  čekat  Praha-Vršovice, kde v rámci rekonstruk-
             jim zkrátí docházková vzdálenost nejen přímo na Hlavní ná-                                                             Teď  se  výrazně  zkvalitnila  dostupnost  zahájení  vysokorychlostních  tratí,  což  ce stanice došlo k rozšíření o 1 nástupi-
             draží, ale i do centra města,“ má jasno generální ředitel Správy                                                       oblasti  Zahradního  Města,  kterou  do-  bude vůbec největší investice v historii  ště, bezbariérový přístup, a navíc došlo
             železnic Jiří Svoboda. Stavební práce na prodloužení podchodu                                                          sud obsluhovaly pouze tramvaje a au-  České republiky. Bude to investice až ně-  k  prodloužení  podchodu  směrem  do
             začaly vloni v květnu a zahrnovaly mimo jiné i potřebné přelož-                                                        tobusy,“  upozorňuje  generální  ředitel  kdy do roku 2040 – 2050. Fakticky tím  Nuslí.  Tato  modernizace  výrazně  zkva-
             ky kolejí, stávajícího kabelového kolektoru a vodovodu a úpra-                                                         Správy železnic Jiří Svoboda.      říkám, že budeme muset během jedno-  litní cestování veřejnou dopravou v této
             vy kanalizace. Během stavby došlo ke změně typu zastřešení                                                             Nová  stanice  na  Zahradním  Městě  se  tek let téměř zdvojnásobit výdaje do že-  části metropole.                                            (cer)
             výstupu z podchodu.


                                                                 se dají snadno najít na webových stránkách. Věřím, že to
                                                                 všechny  zaujme,“  pevně  doufá  Svoboda.  Generální  ředitel
                                                                 Správy železnic pěl i slova chvály, což se prý dle jeho slov pří-
                                                                 liš často neděje. „Jestliže málokdy chválím, pardon zhotovi-
                                                                 telům (úsměv), tak tady musím vyzdvihnout pracovní vztah
                                                                 mezi námi, tedy mezi investicemi – úsekem modernizace,
                                                                 stavební správou a zhotovitelem, protože skutečně zde to
                                                                 fungovalo tak, jak to kolikrát jinde vůbec nefunguje. Byl zde
                                                                 obrovský zájem to stihnout,“ zdůraznil Svoboda.
                                                                 Jiří Svoboda je muž na správném místě, o čemž svědčí jeho
                                                                 zápal, pracovitost a upřímnost. „Kdysi jsem řekl, aby se tato
                                                                 stavba otevřela ke startu školního roku. Školní rok už teda
                                                                 započal, za to se moc omlouvám, ale skutečně rychleji to
                                                                 nešlo,“  přiznal  s  mírným  úsměvem  na  tváři.  „Před  nedáv-
                                                                 nem jsem projel kus Evropy, jednal jsem se svými protějšky
                                                                 a přál bych železnici, aby byla i nadále tak podporována,
                                                                 aby investice do její podpory neustále proudily. To, co se za
                                                                 poslední 3 roky zvládlo, tak je neporovnatelné k předcho-
                                                                 zím letům,“ těší generálního ředitele Správy železnic Jiřího
                                                                 Svobodu.                                                                                 (cer)



             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15