Page 10 - Časopis Doprava dnes 03/2021
P. 10
Dopravní a liniové stavby Dopravní a liniové stavby
Hurááá Žižkov! Aneb Hlavní Rekonstrukce stanice
nádraží opět přístupnější Praha-Zahradní město
Páteční dopoledne 25. září patřilo slavnostní akci Správy železnic, která otevřela prodloužený Správa železnic otevřela 25. září nově zrekonstruovanou železniční stanici Praha-Zahradní
podchod ve stanici Praha hlavní nádraží. Výstup z podchodu je navíc plně bezbariérový. Město. Na slavnostní akci dorazila celá řada významných osobností, mezi kterými nechyběli
členové české vlády, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a další.
Po slavnostním ceremoniálu modernizace železniční stanice Přál bych železnici, aby byla i nadále tak podporována
Praha-Zahradní Město hosté a významné osobnosti z oboru Jiří Svoboda pokračoval ve svém proslovu na Hlavním nádra- Po slavnostním přestřižení pásky se jako stejně jako zastávka Praha-Eden nachází lezničních infrastruktur a logicky i s tím
železniční dopravy nastoupili do vlaku, který zamířil směr Hlav- ží s jasnou vizí: „Tento koncept bude pokračovat, chceme první ujal slova premiér vlády Andrej na traťové přeložce, kterou Správa že- spojené výdaje na železniční soupravy,
ní nádraží. Kde se zhotovilo prodloužení podchodu, jenž výraz- kompletně udělat podchody zde na této adrese a navazu- Babiš, který v rámci svého úvodního leznic vybudovala v rámci modernizace respektive vlakové soupravy,“ nezastírá.
ně zkrátí docházkovou vzdálenost z centra města do přilehlých jící nové části do secesní budovy. Všechny tyto informace proslovu poděkoval generálnímu ředi- úseku Praha-Hostivař – Praha hlavní ná- Dále se tematicky přesunul k aktuální
městských částí. teli Správy železnic Jiřímu Svobodovi za draží. Vlaky zde nyní mohou využívat ka- stanici Praha-Zahradní Město: „Co se
Na samotný podchod navazuje pěší trasa, která ústí do Seifer- výbornou práci. „Správa železnic patří pacitnější čtyřkolejnou trať. Přínosem je týká této trati, tak je nesmírně význam-
tovy ulice a přímé napojení má i komerční centrum Churchill dlouhodobě k největším a nejúspěšněj- rovněž zkrácení trasy o 232 metrů a tra- ná, protože urychlí pohyb v rámci Prahy.
Square. Výstup z podchodu je plně bezbariérový, k dispozici ším investorům v zemi. Celkové inves- ťová rychlost až 120 km/h, což se pozi- Určitě víte, že se nejedná pouze o toto
je schodiště, dvojice eskalátorů a výtah. Úvodního slova se po tice do železniční infrastruktury letos tivně projeví na zkrácení jízdních dob nádraží, o tuto stanici, je to defacto
prohlídce Hlavního nádraží chopil „generál železnic“ pan Jiří dosáhnou 55 miliard korun, o 6 miliard vlaků. Velká část Pražanů navíc získala terminál, po 6 letech první terminál,“
Svoboda: „Přiznám se, že já osobně jsem tuhle stavbu proží- více než loni,“ doplnil premiér Andrej lepší dostupnost vlakové dopravy než upozornil Karel Havlíček. „Ve vytváření
val o dost více než jiné stavby. Když se rodila tato myšlenka, Babiš. v případě původní tratě přes zastávku ve přestupních bodů, propojujících železni-
tak jsem si myslel, že se to tak rychle nestihne. Ale výsledek „Jsem rád, že se nám už během probí- Strašnicích. ci s autobusy a tramvajemi, je budouc-
je viditelný. Je to další potvrzení toho, že železnice není je- hající stavby mezi hlavním a hostivař- nost ekologické a pro občany komfortní
nom o železnici jako takové, ale i o cestující veřejnosti, o ob- ským nádražím dařilo zlepšovat nejen Urychlí se pohyb v rámci Prahy veřejné dopravy,“ nepochybuje.
čanech, ale i o lidech, kteří nejdou na vlak. Přesně k tomu, komfort pro cestující, ale také pro ob- Slavnostní proslov ministra dopravy Karla Po přestřižení slavnostní pásky a ofici-
tato nově vzniklá ulice slouží,“ upozorňuje generální ředitel čany přilehlých městských částí. Kromě Havlíčka pokračoval v pozitivním duchu: álním otevření tohoto krásného, mo-
Správy železnic Jiří Svoboda. otevření nové zastávky v Edenu k tomu „Budou nás čekat investice do zabezpe- derního nádraží hosté nastoupili do
„Prodloužený podchod výrazně pomůže obyvatelům Vino- přispělo i prodloužení podchodu pod čování železnic v řádu skoro 100 miliard slavnostního vlaku a zamířili do stanice
hrad a Žižkova i těm, kdo zde pracují nebo studují. Výrazně se vršovickým nádražím směrem na Nusle. korun do roku 2030 a bude nás čekat Praha-Vršovice, kde v rámci rekonstruk-
jim zkrátí docházková vzdálenost nejen přímo na Hlavní ná- Teď se výrazně zkvalitnila dostupnost zahájení vysokorychlostních tratí, což ce stanice došlo k rozšíření o 1 nástupi-
draží, ale i do centra města,“ má jasno generální ředitel Správy oblasti Zahradního Města, kterou do- bude vůbec největší investice v historii ště, bezbariérový přístup, a navíc došlo
železnic Jiří Svoboda. Stavební práce na prodloužení podchodu sud obsluhovaly pouze tramvaje a au- České republiky. Bude to investice až ně- k prodloužení podchodu směrem do
začaly vloni v květnu a zahrnovaly mimo jiné i potřebné přelož- tobusy,“ upozorňuje generální ředitel kdy do roku 2040 – 2050. Fakticky tím Nuslí. Tato modernizace výrazně zkva-
ky kolejí, stávajícího kabelového kolektoru a vodovodu a úpra- Správy železnic Jiří Svoboda. říkám, že budeme muset během jedno- litní cestování veřejnou dopravou v této
vy kanalizace. Během stavby došlo ke změně typu zastřešení Nová stanice na Zahradním Městě se tek let téměř zdvojnásobit výdaje do že- části metropole. (cer)
výstupu z podchodu.
se dají snadno najít na webových stránkách. Věřím, že to
všechny zaujme,“ pevně doufá Svoboda. Generální ředitel
Správy železnic pěl i slova chvály, což se prý dle jeho slov pří-
liš často neděje. „Jestliže málokdy chválím, pardon zhotovi-
telům (úsměv), tak tady musím vyzdvihnout pracovní vztah
mezi námi, tedy mezi investicemi – úsekem modernizace,
stavební správou a zhotovitelem, protože skutečně zde to
fungovalo tak, jak to kolikrát jinde vůbec nefunguje. Byl zde
obrovský zájem to stihnout,“ zdůraznil Svoboda.
Jiří Svoboda je muž na správném místě, o čemž svědčí jeho
zápal, pracovitost a upřímnost. „Kdysi jsem řekl, aby se tato
stavba otevřela ke startu školního roku. Školní rok už teda
započal, za to se moc omlouvám, ale skutečně rychleji to
nešlo,“ přiznal s mírným úsměvem na tváři. „Před nedáv-
nem jsem projel kus Evropy, jednal jsem se svými protějšky
a přál bych železnici, aby byla i nadále tak podporována,
aby investice do její podpory neustále proudily. To, co se za
poslední 3 roky zvládlo, tak je neporovnatelné k předcho-
zím letům,“ těší generálního ředitele Správy železnic Jiřího
Svobodu. (cer)
10 11