Page 10 - Časopis Doprava dnes 03/2022
P. 10

Dopravní politika

             Hejtman Martin Červíček:                                                                                               Působil jste mimo jiné i jako ředitel do-  strukcí,  jako  třeba  nedávno  u  Třebe-  i dalších návazných, složek při provádění
                                                                                                                                    pravní policie. Váš vztah k dopravě tak  chovic  pod Orebem.  Jakou opravu ale  záchranných a likvidačních prací při mi-
                                                                                                                                                                       považujete  za  stěžejní  a  důležitou  pro  mořádných či krizových událostech. Hejt-
                                                                                                                                    musí být i nadále blízký. Je to tak?
                                                                                                                                    Ano,  oblastí  dopravy  jsem  se  zabýval  silniční dopravu v kraji?
                                                                                                                                                                                                          man tento postup koordinuje v případě,
             Prioritu u nás zatím dostávají                                                                                         v průběhu  celé  své  dosavadní  profesní  Jak  jsem  již  zmiňoval,  je  to  dostav-  kdy  je  mimořádnou  událostí  zasaženo
                                                                                                                                    kariéry. Kromě zrychlení přesunu z místa  ba  dálniční  sítě  a  výstavba  obchvatů,  území dvou obcí s rozšířenou působnos-
                                                                                                                                                                       s čímž souvisí dílčí opravy či rekonstrukce  tí, nebo je-li o tuto koordinaci požádán.
                                                                                                                                    A do místa B je v dopravě neméně důle-
                                                                                                                                    žitá plynulost provozu a bezpečnost na  návazných  komunikací.    Ale  všechny  Významnou úlohu hraje také koordinace
             především silnice                                                                                                      našich  silnicích.  Proto  se  dlouhodobě  rekonstrukce silnic II. a III. třídy, jejichž  přípravy na mimořádné události, kterou
                                                                                                                                    snažíme  o  identifikaci  a  odstraňování  dopravní  zátěž  je  v  mnoha  případech  upřesňuje zákon č. 239/2000 Sb. Jde ze-
                                                                                                                                    nehodových lokalit. Úzce spolupracuje-
                                                                                                                                                                       zcela  srovnatelná  s  „jedničkami“,  jsou  jména  o  zpracování  havarijního  plánu
                                                                                                                                    me s policií a Centrem služeb pro silniční  pro silniční dopravu důležité.
                                                                                                                                    dopravu, snažíme se o intenzívní kontroly                             kraje, vnějších havarijních plánů, plánu
                                                                                                                                                                                                          plošného  pokrytí  jednotkami  požární
             Martin Červíček se v roce 2020 po krajských volbách stal hejtmanem Královéhradeckého kraje.                            sociálních předpisů a vážení vozidel.  Gočárův okruh byl ve své době skuteč-  ochrany a další.
             Do jeho gesce spadá mimo jiné fungování integrovaného záchranného systému, který úzce                                  Investujeme do údržby silnic, která však  ně unikátní
             souvisí s dopravou, k níž má pan hejtman také velmi blízko i díky bývalé práci u Policie ČR.                           není jenom o penězích a výjezdech sy-  V  roce  2020  jste  se  po  krajských  vol-  Mohl byste prozradit i některé projekty,
                                                                                                                                    pačů v zimě, ale o průběžné údržbě za-  bách  stal  hejtmanem  Královéhradec-  které se aktuálně realizují nebo připra-
             Dostavby  dálničních  úseků  D11  a  D35  zásadně  znatelná  na  silnicích  na  území  dílčí úspěch. Městu se sice vyhne tran-  hrnující udržování příkopů, sekání trávy  kého kraje. Do Vaší gesce spadá mimo  vují v tomto oboru?
             ulehčí krajským silnicím           celého kraje, je třeba v tomto trendu in-  zitní doprava směřující na Dvůr Králové   nebo revizi dopravního svislého značení  jiné fungování integrovaného záchran-  O projektech bych v souvislosti s IZS ani
             Pane hejtmane, na úvod otázka ohled-  vestic pokračovat alespoň ještě dalších  a Trutnov, ale vozidla jedoucí ve směru   za snížení viditelnosti atd. To vše k větší  ného systému. Co si pod tím má čtenář  tak  nemluvil,  ale  za  podstatné  považuji
             ně  dopravní  infrastruktury  v  Králové-  8 až 10 let.              na  Náchod  a  dále  do  Polska  opouštějí        bezpečnosti na silnicích rovněž přispívá.  představit,  respektive  co  vše  máte  na  zajištění jeho funkčnosti a akceschopnos-
             hradeckém kraji. V jaké se nyní nachází                              dálnici  těsně  před  Jaroměří,  takže  dál                                          starosti?                          ti v každé době, a to, že se nám to daří,
             kondici?                           Co další priority a stavby?       projíždějí  městem.  Jediným  řešením  je         Silnice ve Vašem kraji se postupně na  Integrovaný záchranný systém koordinuje  myslím  nejvíce  prověřily  mimořádné
             Na  úvod  musím  zopakovat,  že  Králové-  Na  dalších  stavbách  spolupracujeme  urychlená výstavba obchvatu města.   mnoha místech dočkaly oprav a rekon-  postup všech svých, a v případě potřeby  situace, které nás v kraji potkaly – ať už
             hradecký kraj má ve své správě 3300 km  také  s  obcemi  a  v  neposlední  řadě  se
             silnic II. a III. třídy a všechny s nimi sou-  státem.  Prioritou  pro  zásadní  ulehčení
             visející mosty. Když jsem na podzim roku  krajským  silnicím,  ale  také  pro  rozvoj
             2016 přebíral jako 1. náměstek hejtmana  celého regionu, zůstává potřeba rychlé
             gesci dopravy a silničního hospodářství,  dostavby dálničních úseků D11 a D35 na
             bylo jich více jak 50 % v havarijním sta-  území našeho kraje. Zde je samozřejmě
             vu s vnitřním dluhem zhruba 15 miliard  hlavním investorem stát, ale kraj se sna-
             korun a objem peněz, který se do jejich  ží být součinným partnerem s maximál-
             oprav v předchozích období ročně inves-  ní  snahou  napomoci  urychlení  výkupu
             toval, se pohyboval kolem 360 milionů.  pozemků nebo při jednáních s místními
             Jednou  z  prvních  věcí,  o  které  jsem  se  samosprávami či ochotou převzít někte-
             v rámci této funkce zasadil, bylo najít co  ré úseky silnic I. třídy, které po dokon-
             nejvíce možných zdrojů a tento finanční  čení dálnic ztratí nadregionální význam,
             objem  zvýšit.  Posledních  šest  let  tedy  do své správy. Vedle dostavby dálnic je
             investujeme  do  oprav  a  rekonstrukcí  neméně důležitým úkolem výstavba ob-
             krajské silniční sítě minimálně cca jednu  chvatů měst a obcí s enormní dopravní
             miliardu korun ročně, a to i v posledních  zátěží. Některé stavby, například obchva-
             dvou  letech,  kdy  byly  krajské  rozpočty  ty Opočna, Domašína či přeložku silnice
             výrazně  poznamenány  výpadky  příjmů  Robousy – Valdice u Jičína, realizuje kraj,
             v důsledku protiepidemických opatření.   na  jiných  spolupracujeme  se  státem,
                                                třeba v případu Rychnova nad Kněžnou
             Je  potřeba  na  některých  místech  ob-  nebo Solnice. Jiné stavby a jejich příprava
             zvláště zapracovat, aby se cestující ne-  je plně v režii ŘSD, což se v našem kraji
             jen  v  hromadných  prostředcích  cítili  týká  Náchoda,  Jaroměře,  Choustníkova
             komfortně a dostali se z bodu A do bodu  Hradiště, Nové Paky, Doudleb nad Orlicí
             B co nejpohodlněji a nejrychleji?  nebo takzvané severní tangenty u Hradce
             Prioritu zatím dostávají především silni-  Králové.
             ce, které jsou hlavními tahy mezi jednot-
             livými okresy a ty, které navazují na dál-  Úzce spolupracujeme s policií a Centrem
             niční síť či obchvaty měst a další, které  služeb pro silniční dopravu
             patří k nejzatíženějším. Podařilo se nám  Nová  dálnice  D11  přinesla  zajisté  ne-                                                                   Během působení Martina Červíčka u Policie ČR se mu podařilo z tehdejší pozice ředitele
             také  dořešit  některé  mnoho  let  se  vle-  malou úlevu dvanáctitisícové Jaroměři.                                                                   dopravní policie naplno rozběhnout projekt „Dopravní čtyřlístek“, který si dával za cíl
             koucí a z předchozích období nedořeše-  Považujete  to  za  velký  úspěch  a  krok                                                                     zvýšit bezpečnost na silnicích. Koncepce projektu cílila hlavně na prevenci a výchovu,
             né resty, jako například velmi frekvento-  vpřed, jenž se zrealizoval na konci loň-                                                                   srozumitelný a spravedlivý zákon, lepší silnice a v neposlední řadě i kvalitní práci policie.
             vaný Svinarský most, který jsme postavili  ského roku?                                                                                                 Jméno Martina Červíčka je spojeno i s úspěšnou kampaní Ministerstva dopravy „Nemyslíš,
             nový, unikátní metodou, jež stavbu velmi  Za  každý  nový  kilometr  dálnice  jsem                                                                     zaplatíš!“, která byla zaměřena na věkovou skupinu řidičů do 25 let a nejčastější příčiny
             urychlila a nyní už třetím rokem slouží ři-  pochopitelně  rád,  ale  v  případě  úseku                                                                jejich dopravních nehod. Působivé spoty pro BESIP si získaly velkou pozornost a respekt.
             dičům. Aby však byla kvalitativní změna  D11 z HK do Jaroměře je to zatím pouze


             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15