Page 10 - Časopis Doprava dnes 03/2022
P. 10
Dopravní politika
Hejtman Martin Červíček: Působil jste mimo jiné i jako ředitel do- strukcí, jako třeba nedávno u Třebe- i dalších návazných, složek při provádění
pravní policie. Váš vztah k dopravě tak chovic pod Orebem. Jakou opravu ale záchranných a likvidačních prací při mi-
považujete za stěžejní a důležitou pro mořádných či krizových událostech. Hejt-
musí být i nadále blízký. Je to tak?
Ano, oblastí dopravy jsem se zabýval silniční dopravu v kraji?
man tento postup koordinuje v případě,
Prioritu u nás zatím dostávají v průběhu celé své dosavadní profesní Jak jsem již zmiňoval, je to dostav- kdy je mimořádnou událostí zasaženo
kariéry. Kromě zrychlení přesunu z místa ba dálniční sítě a výstavba obchvatů, území dvou obcí s rozšířenou působnos-
s čímž souvisí dílčí opravy či rekonstrukce tí, nebo je-li o tuto koordinaci požádán.
A do místa B je v dopravě neméně důle-
žitá plynulost provozu a bezpečnost na návazných komunikací. Ale všechny Významnou úlohu hraje také koordinace
především silnice našich silnicích. Proto se dlouhodobě rekonstrukce silnic II. a III. třídy, jejichž přípravy na mimořádné události, kterou
snažíme o identifikaci a odstraňování dopravní zátěž je v mnoha případech upřesňuje zákon č. 239/2000 Sb. Jde ze-
nehodových lokalit. Úzce spolupracuje-
zcela srovnatelná s „jedničkami“, jsou jména o zpracování havarijního plánu
me s policií a Centrem služeb pro silniční pro silniční dopravu důležité.
dopravu, snažíme se o intenzívní kontroly kraje, vnějších havarijních plánů, plánu
plošného pokrytí jednotkami požární
Martin Červíček se v roce 2020 po krajských volbách stal hejtmanem Královéhradeckého kraje. sociálních předpisů a vážení vozidel. Gočárův okruh byl ve své době skuteč- ochrany a další.
Do jeho gesce spadá mimo jiné fungování integrovaného záchranného systému, který úzce Investujeme do údržby silnic, která však ně unikátní
souvisí s dopravou, k níž má pan hejtman také velmi blízko i díky bývalé práci u Policie ČR. není jenom o penězích a výjezdech sy- V roce 2020 jste se po krajských vol- Mohl byste prozradit i některé projekty,
pačů v zimě, ale o průběžné údržbě za- bách stal hejtmanem Královéhradec- které se aktuálně realizují nebo připra-
Dostavby dálničních úseků D11 a D35 zásadně znatelná na silnicích na území dílčí úspěch. Městu se sice vyhne tran- hrnující udržování příkopů, sekání trávy kého kraje. Do Vaší gesce spadá mimo vují v tomto oboru?
ulehčí krajským silnicím celého kraje, je třeba v tomto trendu in- zitní doprava směřující na Dvůr Králové nebo revizi dopravního svislého značení jiné fungování integrovaného záchran- O projektech bych v souvislosti s IZS ani
Pane hejtmane, na úvod otázka ohled- vestic pokračovat alespoň ještě dalších a Trutnov, ale vozidla jedoucí ve směru za snížení viditelnosti atd. To vše k větší ného systému. Co si pod tím má čtenář tak nemluvil, ale za podstatné považuji
ně dopravní infrastruktury v Králové- 8 až 10 let. na Náchod a dále do Polska opouštějí bezpečnosti na silnicích rovněž přispívá. představit, respektive co vše máte na zajištění jeho funkčnosti a akceschopnos-
hradeckém kraji. V jaké se nyní nachází dálnici těsně před Jaroměří, takže dál starosti? ti v každé době, a to, že se nám to daří,
kondici? Co další priority a stavby? projíždějí městem. Jediným řešením je Silnice ve Vašem kraji se postupně na Integrovaný záchranný systém koordinuje myslím nejvíce prověřily mimořádné
Na úvod musím zopakovat, že Králové- Na dalších stavbách spolupracujeme urychlená výstavba obchvatu města. mnoha místech dočkaly oprav a rekon- postup všech svých, a v případě potřeby situace, které nás v kraji potkaly – ať už
hradecký kraj má ve své správě 3300 km také s obcemi a v neposlední řadě se
silnic II. a III. třídy a všechny s nimi sou- státem. Prioritou pro zásadní ulehčení
visející mosty. Když jsem na podzim roku krajským silnicím, ale také pro rozvoj
2016 přebíral jako 1. náměstek hejtmana celého regionu, zůstává potřeba rychlé
gesci dopravy a silničního hospodářství, dostavby dálničních úseků D11 a D35 na
bylo jich více jak 50 % v havarijním sta- území našeho kraje. Zde je samozřejmě
vu s vnitřním dluhem zhruba 15 miliard hlavním investorem stát, ale kraj se sna-
korun a objem peněz, který se do jejich ží být součinným partnerem s maximál-
oprav v předchozích období ročně inves- ní snahou napomoci urychlení výkupu
toval, se pohyboval kolem 360 milionů. pozemků nebo při jednáních s místními
Jednou z prvních věcí, o které jsem se samosprávami či ochotou převzít někte-
v rámci této funkce zasadil, bylo najít co ré úseky silnic I. třídy, které po dokon-
nejvíce možných zdrojů a tento finanční čení dálnic ztratí nadregionální význam,
objem zvýšit. Posledních šest let tedy do své správy. Vedle dostavby dálnic je
investujeme do oprav a rekonstrukcí neméně důležitým úkolem výstavba ob-
krajské silniční sítě minimálně cca jednu chvatů měst a obcí s enormní dopravní
miliardu korun ročně, a to i v posledních zátěží. Některé stavby, například obchva-
dvou letech, kdy byly krajské rozpočty ty Opočna, Domašína či přeložku silnice
výrazně poznamenány výpadky příjmů Robousy – Valdice u Jičína, realizuje kraj,
v důsledku protiepidemických opatření. na jiných spolupracujeme se státem,
třeba v případu Rychnova nad Kněžnou
Je potřeba na některých místech ob- nebo Solnice. Jiné stavby a jejich příprava
zvláště zapracovat, aby se cestující ne- je plně v režii ŘSD, což se v našem kraji
jen v hromadných prostředcích cítili týká Náchoda, Jaroměře, Choustníkova
komfortně a dostali se z bodu A do bodu Hradiště, Nové Paky, Doudleb nad Orlicí
B co nejpohodlněji a nejrychleji? nebo takzvané severní tangenty u Hradce
Prioritu zatím dostávají především silni- Králové.
ce, které jsou hlavními tahy mezi jednot-
livými okresy a ty, které navazují na dál- Úzce spolupracujeme s policií a Centrem
niční síť či obchvaty měst a další, které služeb pro silniční dopravu
patří k nejzatíženějším. Podařilo se nám Nová dálnice D11 přinesla zajisté ne- Během působení Martina Červíčka u Policie ČR se mu podařilo z tehdejší pozice ředitele
také dořešit některé mnoho let se vle- malou úlevu dvanáctitisícové Jaroměři. dopravní policie naplno rozběhnout projekt „Dopravní čtyřlístek“, který si dával za cíl
koucí a z předchozích období nedořeše- Považujete to za velký úspěch a krok zvýšit bezpečnost na silnicích. Koncepce projektu cílila hlavně na prevenci a výchovu,
né resty, jako například velmi frekvento- vpřed, jenž se zrealizoval na konci loň- srozumitelný a spravedlivý zákon, lepší silnice a v neposlední řadě i kvalitní práci policie.
vaný Svinarský most, který jsme postavili ského roku? Jméno Martina Červíčka je spojeno i s úspěšnou kampaní Ministerstva dopravy „Nemyslíš,
nový, unikátní metodou, jež stavbu velmi Za každý nový kilometr dálnice jsem zaplatíš!“, která byla zaměřena na věkovou skupinu řidičů do 25 let a nejčastější příčiny
urychlila a nyní už třetím rokem slouží ři- pochopitelně rád, ale v případě úseku jejich dopravních nehod. Působivé spoty pro BESIP si získaly velkou pozornost a respekt.
dičům. Aby však byla kvalitativní změna D11 z HK do Jaroměře je to zatím pouze
10 11