Page 9 - Časopis Doprava dnes 03/2022
P. 9

Železniční stavby

 Železniční stavby roku 2021 - II. díl  Havířovské nádraží poroste dál do krásy
          Vítězem kategorie Rekonstrukce a opra-
          vy budov se stala rekonstrukce památ-
          kově  chráněné  výpravní  budovy  haví-
 Pocty se dočkala i Fantova budova  řovského  nádraží.  V  průběhu  dvou  let
          prochází  celý  objekt  kompletní  rekon-
          strukcí  a  výraznými  dispozičními  změ-
          nami. Opraví a zateplí se fasáda, vymění
 Ve 2. pokračování seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynulé období   okna, dveře a střešní krytina. Současně
 se podíváme „pod pokličku“ dalších tří kategorií. Vítězem kategorie Liniové stavby se stala   dochází  ke  změně  dispozic  vnitřních
          prostor  pro  potřeby  Správy  železnic,
 modernizace a také elektrizace železniční trati mezi Šakvicemi a Hustopečemi u Brna. Nejen   dopravců a veřejnosti.
 o této stavbě, ale i dalších dvou právem oceněných realizacích se dočtete v článku.   Rekonstrukce  výpravní  budovy,  kterou
          zhotovuje  společnost  OHL  +  Tomi-Re-
 Secesní Fantova budova v novém  mont Havířov, probíhá ve dvou etapách
 Na konci loňského roku ocenila Správa železnic hned několik nej-  –  nejprve  byla  provedena  rekonstrukce
 vydařenějších staveb, které byly dokončeny v roce 2021. Velmi   stávající  provozně  administrativní  části,
 atraktivní a širokou večejností sledovanou kategorií, na kterou se   přilehlých  zpevněných  ploch  a  venkov-
 Správa železnic ve svém oceňování zaměřila, byla Renovace his-  ního schodiště. V rámci druhé etapy se
 torických staveb. Vítězem této kategorie se stala rekonstrukce   opraví odbavovací hala a restaurace, a to
 fasády památkově chráněné Fantovy budovy na pražském hlav-  včetně  prosklené  stěny  a  střechy,  dále
 ním nádraží. Tato skvostná budova spolu s halou nad nástupišti   dojde k přestěhování pokladen do nové
 tvoří největší secesní památku v České republice, proto musely   odbavovací haly a následně k vybudování
 být veškeré stavební a technologické postupy navrženy v souladu   nového WC pro cestující v místě stávají-
 s požadavky státní památkové péče.   cích pokladních přepážek.
 Během  dvouleté  akce  se  obnovila  vápenná  omítka,  veškeré
 umělecké prvky štukové sochařské výzdoby, kamenné sochařské   Z Hustopečí do centra Brna za 35 minut
 výzdoby a uměleckořemeslné prvky z oceli renovovali restau-  V celkem 11 kategoriích soutěže nechy-
 rátoři. Součástí stavebních prací bylo také odstranění nefunkč-  běly  ani  Liniové  stavby.  Z  prvenství  se
 ních prvků. Okna a dveře se odborně repasovaly. Po dokončení   těšila  modernizace  a  také  elektrizace
 obnovy fasády následovala instalace nového osvětlení budovy.   železniční trati mezi Šakvicemi a Hus-
 Zhotovitelem rekonstrukce byla společnost AVERS, spol. s r. o.  topečemi  u  Brna.  Cílem  stavby  byla
          kompletní rekonstrukce trati s doplně-
          ním trolejového vedení.
          V rámci stavby zde došlo ke zvýšení tra-
          ťové rychlosti na 85 km/h, umožnilo se
          přímé spojení s Brnem bez nutnosti pře-
          stupu.  V  Šakvicích  se  upravilo  kolejiště,
          vybudovalo nové nástupiště a prodlouži-
          ly užitečné délky kolejí pro provoz delších
          nákladních vlaků. V Hustopečích vyrostla
          dvě nová nástupiště a k pohodlí a maxi-
          mální přehlednosti slouží cestujícím nový
          informační systém. Díky uvedeným úpra-
          vám se cestující dostanou vlakem z Hus-
          topečí  až  do  centra  Brna  za  35  minut.
          Oceněnou  stavbu  zhotovila  společnost
          Šakal (Subterra a.s., OHL ŽS a.s., FIRESTA-
          -Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., Elektrizace
          železnic Praha a.s.)                                (cer)


          Záměrem soutěže Železniční stavba roku je
          každoroční  vyhlášení  a  ocenění  nejlepších
          železničních  realizací,  jejichž  zadavatelem
          a investorem je Správa železnic.
          Pod garancí investora Správy železnic a na zá-
          kladě hodnocení odborné komise v čele s ge-
          nerálním ředitelem Správy železnic si klade
          za  cíl  vybrat  nejkvalitněji  realizované  želez-
          niční stavby za uplynulé období (toto období
          může zahrnovat i více stavebních sezón).




 8                                                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14