Page 8 - Časopis Doprava dnes 03/2022
P. 8
Železniční stavby
Železniční stavby roku 2021 - II. díl Havířovské nádraží poroste dál do krásy
Vítězem kategorie Rekonstrukce a opra-
vy budov se stala rekonstrukce památ-
kově chráněné výpravní budovy haví-
Pocty se dočkala i Fantova budova řovského nádraží. V průběhu dvou let
prochází celý objekt kompletní rekon-
strukcí a výraznými dispozičními změ-
nami. Opraví a zateplí se fasáda, vymění
Ve 2. pokračování seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynulé období okna, dveře a střešní krytina. Současně
se podíváme „pod pokličku“ dalších tří kategorií. Vítězem kategorie Liniové stavby se stala dochází ke změně dispozic vnitřních
prostor pro potřeby Správy železnic,
modernizace a také elektrizace železniční trati mezi Šakvicemi a Hustopečemi u Brna. Nejen dopravců a veřejnosti.
o této stavbě, ale i dalších dvou právem oceněných realizacích se dočtete v článku. Rekonstrukce výpravní budovy, kterou
zhotovuje společnost OHL + Tomi-Re-
Secesní Fantova budova v novém mont Havířov, probíhá ve dvou etapách
Na konci loňského roku ocenila Správa železnic hned několik nej- – nejprve byla provedena rekonstrukce
vydařenějších staveb, které byly dokončeny v roce 2021. Velmi stávající provozně administrativní části,
atraktivní a širokou večejností sledovanou kategorií, na kterou se přilehlých zpevněných ploch a venkov-
Správa železnic ve svém oceňování zaměřila, byla Renovace his- ního schodiště. V rámci druhé etapy se
torických staveb. Vítězem této kategorie se stala rekonstrukce opraví odbavovací hala a restaurace, a to
fasády památkově chráněné Fantovy budovy na pražském hlav- včetně prosklené stěny a střechy, dále
ním nádraží. Tato skvostná budova spolu s halou nad nástupišti dojde k přestěhování pokladen do nové
tvoří největší secesní památku v České republice, proto musely odbavovací haly a následně k vybudování
být veškeré stavební a technologické postupy navrženy v souladu nového WC pro cestující v místě stávají-
s požadavky státní památkové péče. cích pokladních přepážek.
Během dvouleté akce se obnovila vápenná omítka, veškeré
umělecké prvky štukové sochařské výzdoby, kamenné sochařské Z Hustopečí do centra Brna za 35 minut
výzdoby a uměleckořemeslné prvky z oceli renovovali restau- V celkem 11 kategoriích soutěže nechy-
rátoři. Součástí stavebních prací bylo také odstranění nefunkč- běly ani Liniové stavby. Z prvenství se
ních prvků. Okna a dveře se odborně repasovaly. Po dokončení těšila modernizace a také elektrizace
obnovy fasády následovala instalace nového osvětlení budovy. železniční trati mezi Šakvicemi a Hus-
Zhotovitelem rekonstrukce byla společnost AVERS, spol. s r. o. topečemi u Brna. Cílem stavby byla
kompletní rekonstrukce trati s doplně-
ním trolejového vedení.
V rámci stavby zde došlo ke zvýšení tra-
ťové rychlosti na 85 km/h, umožnilo se
přímé spojení s Brnem bez nutnosti pře-
stupu. V Šakvicích se upravilo kolejiště,
vybudovalo nové nástupiště a prodlouži-
ly užitečné délky kolejí pro provoz delších
nákladních vlaků. V Hustopečích vyrostla
dvě nová nástupiště a k pohodlí a maxi-
mální přehlednosti slouží cestujícím nový
informační systém. Díky uvedeným úpra-
vám se cestující dostanou vlakem z Hus-
topečí až do centra Brna za 35 minut.
Oceněnou stavbu zhotovila společnost
Šakal (Subterra a.s., OHL ŽS a.s., FIRESTA-
-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., Elektrizace
železnic Praha a.s.) (cer)
Záměrem soutěže Železniční stavba roku je
každoroční vyhlášení a ocenění nejlepších
železničních realizací, jejichž zadavatelem
a investorem je Správa železnic.
Pod garancí investora Správy železnic a na zá-
kladě hodnocení odborné komise v čele s ge-
nerálním ředitelem Správy železnic si klade
za cíl vybrat nejkvalitněji realizované želez-
niční stavby za uplynulé období (toto období
může zahrnovat i více stavebních sezón).
8 9