Page 8 - Časopis Doprava dnes 03/2022
P. 8

Železniční stavby

             Železniční stavby roku 2021 - II. díl                                                                                  Havířovské nádraží poroste dál do krásy
                                                                                                                                    Vítězem kategorie Rekonstrukce a opra-
                                                                                                                                    vy budov se stala rekonstrukce památ-
                                                                                                                                    kově  chráněné  výpravní  budovy  haví-
             Pocty se dočkala i Fantova budova                                                                                      řovského  nádraží.  V  průběhu  dvou  let
                                                                                                                                    prochází  celý  objekt  kompletní  rekon-
                                                                                                                                    strukcí  a  výraznými  dispozičními  změ-
                                                                                                                                    nami. Opraví a zateplí se fasáda, vymění
             Ve 2. pokračování seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynulé období                          okna, dveře a střešní krytina. Současně
             se podíváme „pod pokličku“ dalších tří kategorií. Vítězem kategorie Liniové stavby se stala                            dochází  ke  změně  dispozic  vnitřních
                                                                                                                                    prostor  pro  potřeby  Správy  železnic,
             modernizace a také elektrizace železniční trati mezi Šakvicemi a Hustopečemi u Brna. Nejen                             dopravců a veřejnosti.
             o této stavbě, ale i dalších dvou právem oceněných realizacích se dočtete v článku.                                    Rekonstrukce  výpravní  budovy,  kterou
                                                                                                                                    zhotovuje  společnost  OHL  +  Tomi-Re-
             Secesní Fantova budova v novém                                                                                         mont Havířov, probíhá ve dvou etapách
             Na konci loňského roku ocenila Správa železnic hned několik nej-                                                       –  nejprve  byla  provedena  rekonstrukce
             vydařenějších staveb, které byly dokončeny v roce 2021. Velmi                                                          stávající  provozně  administrativní  části,
             atraktivní a širokou večejností sledovanou kategorií, na kterou se                                                     přilehlých  zpevněných  ploch  a  venkov-
             Správa železnic ve svém oceňování zaměřila, byla Renovace his-                                                         ního schodiště. V rámci druhé etapy se
             torických staveb. Vítězem této kategorie se stala rekonstrukce                                                         opraví odbavovací hala a restaurace, a to
             fasády památkově chráněné Fantovy budovy na pražském hlav-                                                             včetně  prosklené  stěny  a  střechy,  dále
             ním nádraží. Tato skvostná budova spolu s halou nad nástupišti                                                         dojde k přestěhování pokladen do nové
             tvoří největší secesní památku v České republice, proto musely                                                         odbavovací haly a následně k vybudování
             být veškeré stavební a technologické postupy navrženy v souladu                                                        nového WC pro cestující v místě stávají-
             s požadavky státní památkové péče.                                                                                     cích pokladních přepážek.
             Během  dvouleté  akce  se  obnovila  vápenná  omítka,  veškeré
             umělecké prvky štukové sochařské výzdoby, kamenné sochařské                                                            Z Hustopečí do centra Brna za 35 minut
             výzdoby a uměleckořemeslné prvky z oceli renovovali restau-                                                            V celkem 11 kategoriích soutěže nechy-
             rátoři. Součástí stavebních prací bylo také odstranění nefunkč-                                                        běly  ani  Liniové  stavby.  Z  prvenství  se
             ních prvků. Okna a dveře se odborně repasovaly. Po dokončení                                                           těšila  modernizace  a  také  elektrizace
             obnovy fasády následovala instalace nového osvětlení budovy.                                                           železniční trati mezi Šakvicemi a Hus-
             Zhotovitelem rekonstrukce byla společnost AVERS, spol. s r. o.                                                         topečemi  u  Brna.  Cílem  stavby  byla
                                                                                                                                    kompletní rekonstrukce trati s doplně-
                                                                                                                                    ním trolejového vedení.
                                                                                                                                    V rámci stavby zde došlo ke zvýšení tra-
                                                                                                                                    ťové rychlosti na 85 km/h, umožnilo se
                                                                                                                                    přímé spojení s Brnem bez nutnosti pře-
                                                                                                                                    stupu.  V  Šakvicích  se  upravilo  kolejiště,
                                                                                                                                    vybudovalo nové nástupiště a prodlouži-
                                                                                                                                    ly užitečné délky kolejí pro provoz delších
                                                                                                                                    nákladních vlaků. V Hustopečích vyrostla
                                                                                                                                    dvě nová nástupiště a k pohodlí a maxi-
                                                                                                                                    mální přehlednosti slouží cestujícím nový
                                                                                                                                    informační systém. Díky uvedeným úpra-
                                                                                                                                    vám se cestující dostanou vlakem z Hus-
                                                                                                                                    topečí  až  do  centra  Brna  za  35  minut.
                                                                                                                                    Oceněnou  stavbu  zhotovila  společnost
                                                                                                                                    Šakal (Subterra a.s., OHL ŽS a.s., FIRESTA-
                                                                                                                                    -Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., Elektrizace
                                                                                                                                    železnic Praha a.s.)                                (cer)


                                                                                                                                    Záměrem soutěže Železniční stavba roku je
                                                                                                                                    každoroční  vyhlášení  a  ocenění  nejlepších
                                                                                                                                    železničních  realizací,  jejichž  zadavatelem
                                                                                                                                    a investorem je Správa železnic.
                                                                                                                                    Pod garancí investora Správy železnic a na zá-
                                                                                                                                    kladě hodnocení odborné komise v čele s ge-
                                                                                                                                    nerálním ředitelem Správy železnic si klade
                                                                                                                                    za  cíl  vybrat  nejkvalitněji  realizované  želez-
                                                                                                                                    niční stavby za uplynulé období (toto období
                                                                                                                                    může zahrnovat i více stavebních sezón).




             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13