Page 7 - Časopis Doprava dnes 03/2022
P. 7

Dopravní politika

 VRT, dálniční síť a bezpečnost.            se  podaří  zabezpečit  na  100  křížení  –  obrovského stavebního superúřadu.
                                            například  přestavbou  celého  přejezdu,  Digitalizace přináší usnadnění procesu,
                                            instalováním  zabezpečovacího  zařízení  zjednodušení  pro  žadatele  i  úředníky.
                                            a v neposlední řadě se přejezdy upravují  Kdo podá žádost, ať už se bude jednat
 Trio priorit nového ministra               i z důvodu vyšší rychlosti projetí vlaku.  o Ředitelství silnic a dálnic nebo o jiné-
                                            Na rok 2022 je na zabezpečení přejezdů  ho stavebníka, může od okamžiku podá-
                                                                               ní žádosti v elektronické podobě a ulo-
                                            vyčleněna  částka  2,4  mld.  Kč.  Do  bu-
                                            doucna  počítáme  i  s  postupným  nasa-
                                                                               žení projektové dokumentace sledovat,
 dopravy Martina Kupky                      zováním  evropského  zabezpečovacího  jak se žádosti věnují jednotliví úředníci.
                                            zařízení ETCS jak na tratě, tak na vozidla,  Vidí to mezi sebou i úředníci navzájem.
                                            aby  byla  česká  železniční  síť  ještě  více  Takový postup se osvědčil v mnoha ji-
                                            bezpečná.  Díky  investicím  do  ETCS  na  ných  státech  a  jen  to  samotné  zpře-
                                            4  800  kilometrech  tratí  budeme  nejen  hlednění,  že  to  na  vlastní  oči  můžete
 V závěru minulého roku převzal po Karlu Havlíčkovi post ministra dopravy a ihned se   přispívat k bezpečnosti, ale vlaky se také  vidět, je významný posun dopředu.
 pustil do tvrdé práce. Krátce po jeho nástupu vydalo Ministerstvo dopravy programové   vejdou do kratších slotů, což zvýší kapa-  Naproti tomu vznik superúřadu by zna-
 prohlášení, ve kterém za priority označilo dostavbu dálniční sítě a budování vysoko-  citu tratí.  menal  jen  další  byrokratizaci  proce-
                                                                               su  a obrovské  náklady  na  jeho  zřízení
 rychlostních tratí. Na co dalšího se mají na ministerstvu v plánu zaměřit?   Předchozí  vláda  schválila  nový  staveb-  a provoz.  Co  naopak  podporujeme,
                                            ní zákon, který měl, mimo jiné, ulehčit  je  vznik  specializovaného  stavebního
 Ve vašem programovém prohlášení zaznělo mimo jiné násle-  PPP projekt byl zahájen v loňském roce, 32 km D4 má být   schvalovací procesy při stavebním řízení.  úřadu pro vyhrazené stavby, mezi jiný-
 dující: „Do roku 2025 rozšíříme dálniční síť až o 200 kilome-  zprovozněno v roce 2024. Ještě předtím chceme tuto formu   Deklarovali  jste,  že  dojde  k  jeho  úpra-  mi  i  silnice,  který  by  umožnil  urychlit
 trů.” Není to podle vás příliš optimistické? Na jaké úseky se  financování dopravních staveb pečlivě vyhodnotit a pokud to   vě.  Můžete  být  konkrétní?  Co  přesně  přípravu  a  překonat  některé  překážky
 chcete v následujícím volebním období nejvíce zaměřit?   bude pro stát výhodné, zařadit ji mezi obvyklé nástroje pro   chcete,  vzhledem  k  dopravnímu  od-  jako například překonávání hranice, kdy
 Dosavadní předpoklady ukazují na méně než 200 km, chtěli  financování výstavby dopravní infrastruktury, tedy nejen dál-  větví, vylepšit?  se stavby často ocitají na hranici vícera
 bychom ale dosáhnout více. Jedná se o závazek, za kterým si  nic, ale v úvahu připadají i železniční projekty, zejména pak   Klíčovým prvkem nového sta-  správních obvodů současných silničních
 stojím. Výsledky práce ministra dopravy se ovšem nemohou  vysokorychlostní tratě.  vebního zákona musí být  a stavebních úřadů.
 odvozovat jen podle počtu zprovozněných kilometrů dálnic,   digitalizace  a  nikoli
 ale  také  podle  toho,  co  se  podaří  udělat  v  přípravě  staveb  V rámci prohlášení byla garantována výstavba VRT.   vznik  nového  Otázka  k  elektromobilitě  a  tzv.  zelené
 a v překonání dlouhodobých vážných problémů, s nimiž se po-  Vnímáte to jako budoucnost pro osobní i nákladní   Evropě - jaký je na toto téma Váš názor
 týkají některé projekty, které bychom mohli označit jako stav-  dopravu?      a zároveň plánujete a počítáte s tím, že
 by celonárodního významu. Právě ty jsme si v programovém  V programovém prohlášení uvádíme, že vysokorych-  na mnoho dálnicích a silnicích a nádra-
 prohlášení  označili  jako  priority.  Zaměřit  se  tak  chceme  na  lostní  tratě  považujeme  za  prioritu.  VRT  vnímám   žích  budou  muset  vzniknout  nabíjecí
 Pražský okruh, konkrétně na úsek z Běchovic na D1. Řízením  jako budoucnost železniční dopravy. Nejde přitom   stanice? Jste na to připraveni?
 EIA by měly projít severní části okruhu z Ruzyně do Počernic.  jen  o  rychlou  dopravu,  která  bude  konkurencí   Svým  kritickým  postojem  k  různým
 Další prioritou je dostavba D35 z východních Čech do Mohel-  k letecké dopravě. Zprovozněním VRT se uvolní   restrikcím  a  regulacím  se  dlouhodobě
 nice,  která  se  stane  alternativní  cestou  na  Moravu  namísto  kapacity stávajících tratí pro nákladní dopravu   netajím, a to se týká i prosazování elek-
 přetížené D1.  a  ubyde  těžké  tranzitní  nákladní  dopravy  ze              tromobility. Jedná se o zbytečnou věc,
 Neznamená to ale, že na ostatní stavby nemyslíme.  Budeme  silnic a dálnic. VRT spojí ještě rychleji a lépe   která  maximálně  deformuje  tržní  pro-
 stavět další úseky D6 směrem na Karlovy Vary, na D55 u Mo-  jednotlivé  regiony,  které  budou  z  tratí  eko-  středí a v konečném důsledku přinese
 ravského Písku, zaměřit se musíme na D11 a její pokračování  nomicky těžit. Věřím, že rozvojem systému   pouze zvýšení cen vozidel pro spotřebi-
 k Trutnovu a hranicím s Polskem nebo na středočeskou část  rychlých spojení, tedy postupnou výstavbou   tele. Současná sázka na elektromobilitu
 D3. Těch historických dluhů, které musíme dohánět, je ale  zcela nových tratí jak jen pro osobní dopra-  se navíc může za dalších deset dvacet
 mnohem více, namátkou třeba D52 a spojení s Rakouskem.  vu, tak i pro smíšený provoz, stejně tak mo-  let  ukázat  jako  mylná.  Dokonce  bych
 dernizací stávající konvenční sítě, se nám                                    si spíše vsadil na to, že těch různých ji-
 V rámci silnic a dálnic jste vyslovil důvěru vedení Ředitelství  podaří  dosáhnout  stavu,  kdy  budeme   ných řešení s ohledem na rychlý tech-
 silnic a dálnic. Vnímáte, že jejich předváděná práce v po-  schopni  nabízet  atraktivnější  cestovní   nologický vývoj budeme mít k dispozi-
 sledních letech byla kvalitní? Je vidět zlepšení oproti před-  doby ve všech krajských relacích a zvý-  ci  víc.  Automobilky  samy  hledají  nové
 chozím obdobím?   šíme tak počty cestujících v dálkové                        možnosti pohonů, rozvíjejí technologie.
 Určité zlepšení je nepochybně vidět, což ale neznamená, že  dopravě.          Část producentů prověřuje variantu vo-
 není co dále zlepšovat. Chceme pokračovat v procesu transfor-                 díkového pohonu, část se vydala cestou
 mace ŘSD, které je nyní příspěvkovou organizací, ve státní pod-  Hodně se mluví i o bezpečnosti   bateriového pohonu, můžeme sledovat
 nik. Přinese to zefektivnění přípravy i výstavby dopravní infra-  na  českých  železnicích.  Ja-  i dramatický vývoj v Číně. Co se týče do-
 struktury a hospodárnější nakládání s finančními prostředky.  kým způsobem se ji poku-  bíjecích stanic, zavázali jsme se, že vy-
 Současná právní forma ŘSD například neumožňuje adekvátní  síte  zabezpečit?  Je  pro   budujeme 4500 dobíjecích bodů, k če-
 odměňování klíčových zaměstnanců a expertů. Namísto vlast-  Vás  téma  i  eliminace   muž máme dotační nástroje z fondů EU.
 ních odborníků tak ŘSD využívá externí pracovníky. Pokud si  nebezpečných  želez-  Rád bych ale, aby to, co budeme stavět,
 klíčové odborné činnosti bude ŘSD zajišťovat samo, umožní to  ničních přejezdů?  bylo  otevřené  i  budoucím  možnostem
 výraznou úsporu nákladů při současném nárůstu kvality.  Ministerstvo  dopravy   a technologiím. Abychom se nevydávali
 se  dlouhodobě  za-                                                           cestou, která se už ukázala jako přežitá,
 Na D4 je právě v běhu PPP projekt, nyní dokonce dostal oce-  měřuje  na  zvyšování   protože některé napájecí body dnes už
 nění jako nejlepší PPP projekt v Evropě ve francouzském ča-  bezpečnosti  železnič-  nejsou s to zajistit tak rychlé dobíjení,
 sopisu PFI. Jaká je podle Vás budoucnost těchto projektů?  ních  přejezdů.  Ročně   jaké by bylo třeba.                            (dej)


 6 6                                                                                                           7 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12