Page 7 - Časopis Doprava dnes 03/2022
P. 7
Dopravní politika
VRT, dálniční síť a bezpečnost. se podaří zabezpečit na 100 křížení – obrovského stavebního superúřadu.
například přestavbou celého přejezdu, Digitalizace přináší usnadnění procesu,
instalováním zabezpečovacího zařízení zjednodušení pro žadatele i úředníky.
a v neposlední řadě se přejezdy upravují Kdo podá žádost, ať už se bude jednat
Trio priorit nového ministra i z důvodu vyšší rychlosti projetí vlaku. o Ředitelství silnic a dálnic nebo o jiné-
Na rok 2022 je na zabezpečení přejezdů ho stavebníka, může od okamžiku podá-
ní žádosti v elektronické podobě a ulo-
vyčleněna částka 2,4 mld. Kč. Do bu-
doucna počítáme i s postupným nasa-
žení projektové dokumentace sledovat,
dopravy Martina Kupky zováním evropského zabezpečovacího jak se žádosti věnují jednotliví úředníci.
zařízení ETCS jak na tratě, tak na vozidla, Vidí to mezi sebou i úředníci navzájem.
aby byla česká železniční síť ještě více Takový postup se osvědčil v mnoha ji-
bezpečná. Díky investicím do ETCS na ných státech a jen to samotné zpře-
4 800 kilometrech tratí budeme nejen hlednění, že to na vlastní oči můžete
V závěru minulého roku převzal po Karlu Havlíčkovi post ministra dopravy a ihned se přispívat k bezpečnosti, ale vlaky se také vidět, je významný posun dopředu.
pustil do tvrdé práce. Krátce po jeho nástupu vydalo Ministerstvo dopravy programové vejdou do kratších slotů, což zvýší kapa- Naproti tomu vznik superúřadu by zna-
prohlášení, ve kterém za priority označilo dostavbu dálniční sítě a budování vysoko- citu tratí. menal jen další byrokratizaci proce-
su a obrovské náklady na jeho zřízení
rychlostních tratí. Na co dalšího se mají na ministerstvu v plánu zaměřit? Předchozí vláda schválila nový staveb- a provoz. Co naopak podporujeme,
ní zákon, který měl, mimo jiné, ulehčit je vznik specializovaného stavebního
Ve vašem programovém prohlášení zaznělo mimo jiné násle- PPP projekt byl zahájen v loňském roce, 32 km D4 má být schvalovací procesy při stavebním řízení. úřadu pro vyhrazené stavby, mezi jiný-
dující: „Do roku 2025 rozšíříme dálniční síť až o 200 kilome- zprovozněno v roce 2024. Ještě předtím chceme tuto formu Deklarovali jste, že dojde k jeho úpra- mi i silnice, který by umožnil urychlit
trů.” Není to podle vás příliš optimistické? Na jaké úseky se financování dopravních staveb pečlivě vyhodnotit a pokud to vě. Můžete být konkrétní? Co přesně přípravu a překonat některé překážky
chcete v následujícím volebním období nejvíce zaměřit? bude pro stát výhodné, zařadit ji mezi obvyklé nástroje pro chcete, vzhledem k dopravnímu od- jako například překonávání hranice, kdy
Dosavadní předpoklady ukazují na méně než 200 km, chtěli financování výstavby dopravní infrastruktury, tedy nejen dál- větví, vylepšit? se stavby často ocitají na hranici vícera
bychom ale dosáhnout více. Jedná se o závazek, za kterým si nic, ale v úvahu připadají i železniční projekty, zejména pak Klíčovým prvkem nového sta- správních obvodů současných silničních
stojím. Výsledky práce ministra dopravy se ovšem nemohou vysokorychlostní tratě. vebního zákona musí být a stavebních úřadů.
odvozovat jen podle počtu zprovozněných kilometrů dálnic, digitalizace a nikoli
ale také podle toho, co se podaří udělat v přípravě staveb V rámci prohlášení byla garantována výstavba VRT. vznik nového Otázka k elektromobilitě a tzv. zelené
a v překonání dlouhodobých vážných problémů, s nimiž se po- Vnímáte to jako budoucnost pro osobní i nákladní Evropě - jaký je na toto téma Váš názor
týkají některé projekty, které bychom mohli označit jako stav- dopravu? a zároveň plánujete a počítáte s tím, že
by celonárodního významu. Právě ty jsme si v programovém V programovém prohlášení uvádíme, že vysokorych- na mnoho dálnicích a silnicích a nádra-
prohlášení označili jako priority. Zaměřit se tak chceme na lostní tratě považujeme za prioritu. VRT vnímám žích budou muset vzniknout nabíjecí
Pražský okruh, konkrétně na úsek z Běchovic na D1. Řízením jako budoucnost železniční dopravy. Nejde přitom stanice? Jste na to připraveni?
EIA by měly projít severní části okruhu z Ruzyně do Počernic. jen o rychlou dopravu, která bude konkurencí Svým kritickým postojem k různým
Další prioritou je dostavba D35 z východních Čech do Mohel- k letecké dopravě. Zprovozněním VRT se uvolní restrikcím a regulacím se dlouhodobě
nice, která se stane alternativní cestou na Moravu namísto kapacity stávajících tratí pro nákladní dopravu netajím, a to se týká i prosazování elek-
přetížené D1. a ubyde těžké tranzitní nákladní dopravy ze tromobility. Jedná se o zbytečnou věc,
Neznamená to ale, že na ostatní stavby nemyslíme. Budeme silnic a dálnic. VRT spojí ještě rychleji a lépe která maximálně deformuje tržní pro-
stavět další úseky D6 směrem na Karlovy Vary, na D55 u Mo- jednotlivé regiony, které budou z tratí eko- středí a v konečném důsledku přinese
ravského Písku, zaměřit se musíme na D11 a její pokračování nomicky těžit. Věřím, že rozvojem systému pouze zvýšení cen vozidel pro spotřebi-
k Trutnovu a hranicím s Polskem nebo na středočeskou část rychlých spojení, tedy postupnou výstavbou tele. Současná sázka na elektromobilitu
D3. Těch historických dluhů, které musíme dohánět, je ale zcela nových tratí jak jen pro osobní dopra- se navíc může za dalších deset dvacet
mnohem více, namátkou třeba D52 a spojení s Rakouskem. vu, tak i pro smíšený provoz, stejně tak mo- let ukázat jako mylná. Dokonce bych
dernizací stávající konvenční sítě, se nám si spíše vsadil na to, že těch různých ji-
V rámci silnic a dálnic jste vyslovil důvěru vedení Ředitelství podaří dosáhnout stavu, kdy budeme ných řešení s ohledem na rychlý tech-
silnic a dálnic. Vnímáte, že jejich předváděná práce v po- schopni nabízet atraktivnější cestovní nologický vývoj budeme mít k dispozi-
sledních letech byla kvalitní? Je vidět zlepšení oproti před- doby ve všech krajských relacích a zvý- ci víc. Automobilky samy hledají nové
chozím obdobím? šíme tak počty cestujících v dálkové možnosti pohonů, rozvíjejí technologie.
Určité zlepšení je nepochybně vidět, což ale neznamená, že dopravě. Část producentů prověřuje variantu vo-
není co dále zlepšovat. Chceme pokračovat v procesu transfor- díkového pohonu, část se vydala cestou
mace ŘSD, které je nyní příspěvkovou organizací, ve státní pod- Hodně se mluví i o bezpečnosti bateriového pohonu, můžeme sledovat
nik. Přinese to zefektivnění přípravy i výstavby dopravní infra- na českých železnicích. Ja- i dramatický vývoj v Číně. Co se týče do-
struktury a hospodárnější nakládání s finančními prostředky. kým způsobem se ji poku- bíjecích stanic, zavázali jsme se, že vy-
Současná právní forma ŘSD například neumožňuje adekvátní síte zabezpečit? Je pro budujeme 4500 dobíjecích bodů, k če-
odměňování klíčových zaměstnanců a expertů. Namísto vlast- Vás téma i eliminace muž máme dotační nástroje z fondů EU.
ních odborníků tak ŘSD využívá externí pracovníky. Pokud si nebezpečných želez- Rád bych ale, aby to, co budeme stavět,
klíčové odborné činnosti bude ŘSD zajišťovat samo, umožní to ničních přejezdů? bylo otevřené i budoucím možnostem
výraznou úsporu nákladů při současném nárůstu kvality. Ministerstvo dopravy a technologiím. Abychom se nevydávali
se dlouhodobě za- cestou, která se už ukázala jako přežitá,
Na D4 je právě v běhu PPP projekt, nyní dokonce dostal oce- měřuje na zvyšování protože některé napájecí body dnes už
nění jako nejlepší PPP projekt v Evropě ve francouzském ča- bezpečnosti železnič- nejsou s to zajistit tak rychlé dobíjení,
sopisu PFI. Jaká je podle Vás budoucnost těchto projektů? ních přejezdů. Ročně jaké by bylo třeba. (dej)
6 6 7 7