Page 10 - Časopis Doprava dnes 05/2022
P. 10
Železniční stavby
Železniční stavby roku 2021 - IV. díl
Modernizace a projekt budoucnosti
V posledním 4. díle seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynulé období
si rozebereme poslední dvě kategorie, které za loňský rok 2021 vyhlásila Správa železnic. Mezi
dvěma projekty najdeme důležitý projekt v podobě implementace telekomunikačního systému
FRMCS či projektovou přípravu pro modernizaci železnice.
Modernizace pardubického železničního uzlu
umožní zvýšení traťové rychlosti
Dokumentace pro projekt Modernizace železnič-
ního uzlu Pardubice si vysloužila vítězství v kate-
gorii Projektové přípravy. Komplexní rekonstrukcí
projde kolejiště, především železniční svršek
a spodek, i řídicí dispečerské stanoviště. O vyšší
bezpečnost se postará nové staniční zabezpečo-
vací zařízení. Díky instalaci evropského zabezpe-
čovacího zařízení ETCS se zvýší traťová rychlost
až na 160 km/h.
Jízda vlaků bude navíc znatelně tišší, a to díky Projekt budoucnosti byl oceněn cenou
použití pružného upevnění kolejnic k pražcům. generálního ředitele
V průběhu stavby dojde i na modernizaci stá- Vítězem kategorie Cena generálního ředi-
vajících nástupišť a výstavbu jednoho nového, tele se stal projekt Implementace prvků
včetně zajištění bezbariérových přístupů na ně. Budoucího železničního telekomunikační-
Stanice bude také vybavena novým orientačním ho systému (FRMCS) do GSM-R sítě. Tato
systémem, rozhlasem a zvukovými majáčky pro implementace se provádí v rámci ově-
nevidomé. Zhotovitelem je společnost SUDOP řovacího provozu GSM-R na trati Votice
PRAHA a.s. - České Budějovice. Základem je příprava
GSM-R infrastruktury pro nasazení nej-
modernějších telekomunikačních systé-
mů po roce 2030, s ohledem na všechny
bezpečnostní požadavky.
V roce 2021 byly provedeny funkční testy,
a to jak v laboratorních podmínkách Cen-
tra sdílených služeb Praha, tak i na traťo-
vém úseku. Obrovskou výhodou u systé-
mu GSM-R je to, že v České republice jsou
jeho centrální části již postaveny, proto
stačí podél dalších tratí vybudovat tzv. zá-
kladnové stanice. Zhotovitelem je společ-
nost Kontron Transportation s.r.o.
Záměrem soutěže Železniční stavba
roku je každoroční vyhlášení a oce-
nění nejlepších železničních realizací,
jejichž zadavatelem a investorem je
Správa železnic.
Pod garancí investora Správy železnic
a na základě hodnocení odborné komi-
se v čele s generálním ředitelem Správy
železnic si klade za cíl vybrat nejkvalit-
něji realizované železniční stavby za
uplynulé období (toto období může
zahrnovat i více stavebních sezón).
10 11