Page 7 - Časopis Doprava dnes 05/2022
P. 7
Konference, veletrhy a výstavy
Železnice Pardubice 2022: některá zla, která existují. Něco je vně,
ale něco si také utváříme sami. Ale jsem
rád, že jsem tady,“ pravil na úvod gene-
rální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Budoucnost českých železnic, Na konferenci v Pardubicích byl předsta-
ven také rozpočet Správy železnic pro le-
tošní rok, který je stejný jako v minulém
nové výzvy, VRT, bezpečnost roce. V době, kdy se neustále zdražuje,
může někomu připadat zachování stejné
výše rozpočtu jako špatný krok, ale není
tomu tak. Bude se však rozpočet v průbě-
hu roku navyšovat? „Na navýšení je brzy.
Konferenci Železnice Pardubice 2022, na které se sešlo téměř 200 zástupců oboru že- Ten dotaz je spíše na politi ckou scénu,
lezniční dopravy, hosti la východočeská metropole 13. dubna 2022. V našem článku při- ale je pravdou, že historicky vždycky
nášíme mimo jiné i některá zajímavá témata, jimiž se na konferenci zaobíral Jiří Svoboda, v průběhu roku byly zdroje ještě navy-
šovány, ale tady si také musíme uvědo-
generální ředitel Správy železnic a Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah. mit, v jak těžké době se ČR nachází. Ale
věřím, že nějaká ta miliarda v průběhu
V rámci prvního bloku s tématem „Sou- Ve druhém bloku, v rámci kterého dora- Marti n Kolovratník. Mezi další faktory roku ještě přijde,“ přiznává Jiří Svoboda.
časný stav české železnice, nové výzvy, zil do centra dění také ministr dopravy této nejistoty zařadil i dění na stavebním
bezpečnost, řešení a budoucnost!" se Marti n Kupka, se více řešil systém ETCS trhu, ceny energií a infl aci. S moderní železnicí je spojena vysoko-
před veřejností v rámci diskuze prezen- a další organizační změny v řízení ICT na rychlostní trať. Generální ředitel Správy
tovali generální ředitel Správy železnic železnici. Zde vystoupil ředitel SŽT Da- Strašák „blackout“! Chceme být více železnic Jiří Svoboda uvedl, že je schvá- Ministr dopravy ČR
Jiří Svoboda, nový generální ředitel Čes- vid Miklas, generální ředitel AŽD Zdeněk osamostatnění od veškerých veřejných lená organizační samostatná složka nebo Marti n Kupka
kých drah Michal Krapinec, člen předsta- Chrdle, výkonný ředitel společnosti TTC sítí , upozorňuje Jiří Svoboda skupina, která se bude o VRT starat ve
venstva Českých drah Jiří Ješeta, výkonný MARCONI Ondřej Havlík, jednatel společ- Generální ředitel Správy železnic se ex- všech směrech. „Na správní radě, která
ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec, nosti Kontron Transportati on Petr Vítek kluzivně pro náš časopis na úvod rozpo- v Pardubicích zasedala, jsem radu požá-
prezident ŽESNAD Marti n Hořínek a mís- a místopředseda Hospodářského výboru vídal o přínosu tak významné akce, jakou dal o souhlas k zahájení příprav vzniku trhu, ale i vůči provozování a všech účelově, protože opravdu ta vážnost je
topředseda Hospodářského výboru Po- Poslanecké sněmovny Marti n Kolovrat- konference Železnice 2022 v Pardubicích samostatné organizační jednotky na náležitostí , co na VRT budou,“ jedním tady čím dál umocněnější. Je to spojeno
slanecké sněmovny Marti n Kolovratník. ník. Ani odborné setkání, které se původ- zajisté byla. „Jsem rád, že se takováto Správě železnic, kde bych chtěl vyčlenit dechem dodal vysvětlení Jiří Svoboda. i s tí m, co se stalo nedávno v Polsku. Tam
Tématem číslo jedna byl aktuální stav ně mělo zabývat především rozvojem do- setkání organizují, protože železnice úplně vše, co se týká vysokorychlost- bylo skoro 900 km tratí téměř bez obslu-
české železniční sítě a odolnosti vůči pravy, neminulo téma války na Ukrajině. jako taková byla vždycky zejména o ko- ních tratí ,“ prozrazuje Svoboda. „Dělám Generální ředitel Správy železnic v pre- hy a zařízení nefungovala z pohledu IT.
hrozbám. Své první veřejné vystoupení „Bezpečnostní situace, která se změnila munitnosti . A o tom taková setkání to z jediného důvodu. Je potřeba se od- zentaci mimo jiné narážel také na pří- Je potřeba velmi zapracovat na tom, aby
úspěšně „zdolal“ generální ředitel Čes- před měsícem, nás všechny znejisti - jsou. Doba je trochu složitější, nejenom dělit od té komerční části železničních pravy kriti ckého a kyberneti ckého plánu žádný kyberútok či další věci neohrozily
kých drah Michal Krapinec, který po de- la, rozkolísala,“ řekl ve svém úvodním kvůli válečnému konfl iktu, ale také a konvenčních tratí , aby vznikl subjekt, bezpečnosti . Čeho přesně se tyto plány nejenom bezpečnost, ale i plynulost pro-
seti dnech promluvil o vizích národního projevu místopředseda Hospodářského kvůli covidu. Myslím si, že je důležité, který bude do budoucna silnou opozi- budou týkat a v jaké jsou fázi vysvětlil Jiří vozu. Chceme na tom více zapracovat,
dopravce. výboru a člen Podvýboru pro dopravu, abychom se semkli a snažili se porážet cí, to myslím v dobrém, nejenom vůči Svoboda takto: „Víte, zmínil jsem to tady chceme být více osamostatnění od veš-
kerých veřejných sítí a na to je potřeba
velká odbornost a velké zdroje.“
Nový generální ředitel
Českých drah Michal Krapinec Pří výše zmíněném tématu byl záměr-
ně vysloven projekt „blackout“, který je
pro širší veřejnost možná neznámý. „Je
to obrovský strašák, na který se málo-
kdo připravuje. V podstatě to znamená,
že jestli dojde k výpadku energeti c-
kých, hlavně elektrických potřeb, které
máme vysoké, tak to řeší, co se musí
udělat první hodinu, první dopoledne,
první den,“ vypočítává generální ředitel
Správy železnic Jiří Svoboda. „Nedávno
v České Třebové byl výpadek zaviněn
vně a ne námi. A opravdu mi to potvr-
dilo to, že je potřeba se na tyto situa-
ce připravit, protože jedna záležitost
je, když se něco stane a nemá to vliv
na provoz, ale druhá je, když nemá-
me elektrickou energii na koridoru na
3 hodiny. To už je problém,“ upozorňuje
Jiří Svoboda, pod jehož vedením pracuje
Správa železnic na výbornou a v průběhu
6 6 7