Page 7 - Časopis Doprava dnes 05/2022
P. 7

Konference, veletrhy a výstavy

 Železnice Pardubice 2022:   některá zla, která existují. Něco je vně,
          ale něco si také utváříme sami. Ale jsem
          rád, že jsem tady,“ pravil na úvod gene-
          rální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
 Budoucnost českých železnic,   Na konferenci v Pardubicích byl předsta-

          ven také rozpočet Správy železnic pro le-
          tošní rok, který je stejný jako v minulém
 nové výzvy, VRT, bezpečnost  roce. V době, kdy se neustále zdražuje,
          může někomu připadat zachování stejné
          výše rozpočtu jako špatný krok, ale není
          tomu tak. Bude se však rozpočet v průbě-
          hu roku navyšovat? „Na navýšení je brzy.
 Konferenci Železnice Pardubice 2022, na které se sešlo téměř 200 zástupců oboru že-  Ten dotaz je spíše na politi ckou scénu,
 lezniční dopravy, hosti la východočeská metropole 13. dubna 2022. V našem článku při-  ale  je  pravdou,  že  historicky  vždycky
 nášíme mimo jiné i některá zajímavá témata, jimiž se na konferenci zaobíral Jiří Svoboda,   v průběhu roku byly zdroje ještě navy-
          šovány, ale tady si také musíme uvědo-
 generální ředitel Správy železnic a Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah.  mit, v jak těžké době se ČR nachází. Ale
          věřím, že nějaká ta miliarda v průběhu
 V rámci prvního bloku s tématem „Sou-  Ve druhém bloku, v rámci kterého dora-  Marti n  Kolovratník.  Mezi  další  faktory   roku ještě přijde,“ přiznává Jiří Svoboda.
 časný stav české železnice, nové výzvy,  zil  do  centra  dění  také  ministr  dopravy  této nejistoty zařadil i dění na stavebním
 bezpečnost,  řešení  a  budoucnost!" se  Marti n Kupka, se více řešil systém ETCS  trhu, ceny energií a infl aci.  S  moderní  železnicí  je  spojena  vysoko-
 před veřejností  v rámci diskuze prezen-  a další organizační změny v řízení ICT na   rychlostní  trať.  Generální  ředitel  Správy
 tovali  generální  ředitel  Správy  železnic  železnici.  Zde  vystoupil  ředitel  SŽT  Da-  Strašák  „blackout“!  Chceme  být  více   železnic Jiří Svoboda uvedl, že je schvá-  Ministr dopravy ČR
 Jiří Svoboda, nový generální ředitel Čes-  vid Miklas, generální ředitel AŽD Zdeněk  osamostatnění od veškerých veřejných   lená organizační samostatná složka nebo   Marti n Kupka
 kých drah Michal Krapinec, člen předsta-  Chrdle, výkonný ředitel společnosti  TTC  sítí , upozorňuje Jiří Svoboda  skupina,  která  se  bude  o  VRT  starat  ve
 venstva Českých drah Jiří Ješeta, výkonný  MARCONI Ondřej Havlík, jednatel společ-  Generální  ředitel  Správy  železnic  se  ex-  všech směrech. „Na správní radě, která
 ředitel  SVOD  Bohemia  Petr  Moravec,  nosti   Kontron  Transportati on  Petr  Vítek  kluzivně pro náš časopis na úvod rozpo-  v Pardubicích zasedala, jsem radu požá-
 prezident ŽESNAD Marti n Hořínek a mís-  a místopředseda Hospodářského výboru  vídal o přínosu tak významné akce, jakou   dal o souhlas k zahájení příprav vzniku   trhu,  ale  i  vůči  provozování  a  všech  účelově, protože opravdu ta vážnost je
 topředseda  Hospodářského  výboru  Po-  Poslanecké  sněmovny  Marti n  Kolovrat-  konference Železnice 2022 v Pardubicích   samostatné  organizační  jednotky  na   náležitostí , co na VRT budou,“ jedním  tady čím dál umocněnější. Je to spojeno
 slanecké sněmovny Marti n Kolovratník.   ník. Ani odborné setkání, které se původ-  zajisté  byla.  „Jsem  rád,  že  se  takováto   Správě železnic, kde bych chtěl vyčlenit   dechem dodal vysvětlení Jiří Svoboda.  i s tí m, co se stalo nedávno v Polsku. Tam
 Tématem  číslo  jedna  byl  aktuální  stav  ně mělo zabývat především rozvojem do-  setkání  organizují,  protože  železnice   úplně  vše,  co  se  týká  vysokorychlost-  bylo skoro 900 km tratí  téměř bez obslu-
 české  železniční  sítě  a  odolnosti   vůči  pravy, neminulo téma války na Ukrajině.  jako taková byla vždycky zejména o ko-  ních tratí ,“ prozrazuje Svoboda. „Dělám   Generální  ředitel  Správy  železnic  v  pre-  hy a zařízení nefungovala z pohledu IT.
 hrozbám.  Své  první  veřejné  vystoupení  „Bezpečnostní situace, která se změnila  munitnosti .  A  o  tom  taková  setkání   to z jediného důvodu. Je potřeba se od-  zentaci  mimo  jiné  narážel  také  na  pří-  Je potřeba velmi zapracovat na tom, aby
 úspěšně  „zdolal“  generální  ředitel  Čes-  před  měsícem,  nás  všechny  znejisti -  jsou. Doba je trochu složitější, nejenom   dělit od té komerční části  železničních   pravy  kriti ckého  a  kyberneti ckého  plánu  žádný kyberútok či další věci neohrozily
 kých drah Michal Krapinec, který po de-  la,  rozkolísala,“  řekl  ve  svém  úvodním  kvůli  válečnému  konfl iktu,  ale  také   a konvenčních tratí , aby vznikl subjekt,   bezpečnosti .  Čeho  přesně  se  tyto  plány  nejenom bezpečnost, ale i plynulost pro-
 seti  dnech promluvil o vizích národního  projevu  místopředseda  Hospodářského  kvůli covidu. Myslím si, že je důležité,   který bude do budoucna silnou opozi-  budou týkat a v jaké jsou fázi vysvětlil Jiří  vozu.  Chceme  na  tom  více  zapracovat,
 dopravce.   výboru  a  člen  Podvýboru  pro  dopravu,  abychom se semkli a snažili se porážet   cí, to myslím v dobrém, nejenom vůči   Svoboda takto: „Víte, zmínil jsem to tady  chceme být více osamostatnění od veš-
                                                                               kerých veřejných sítí  a na to je potřeba
                                                                               velká odbornost a velké zdroje.“
                                                       Nový generální ředitel
                                                 Českých drah Michal Krapinec  Pří  výše  zmíněném  tématu  byl  záměr-
                                                                               ně vysloven projekt „blackout“, který je
                                                                               pro širší veřejnost možná neznámý. „Je
                                                                               to obrovský strašák, na který se málo-
                                                                               kdo připravuje. V podstatě to znamená,
                                                                               že  jestli  dojde  k  výpadku  energeti c-
                                                                               kých, hlavně elektrických potřeb, které
                                                                               máme  vysoké,  tak  to  řeší,  co  se  musí
                                                                               udělat první hodinu, první dopoledne,
                                                                               první den,“ vypočítává generální ředitel
                                                                               Správy  železnic  Jiří  Svoboda.  „Nedávno
                                                                               v  České  Třebové  byl  výpadek  zaviněn
                                                                               vně a ne námi. A opravdu mi to potvr-
                                                                               dilo to, že je potřeba se na tyto situa-
                                                                               ce  připravit,  protože  jedna  záležitost
                                                                               je, když se něco stane a nemá to vliv
                                                                               na  provoz,  ale  druhá  je,  když  nemá-
                                                                               me elektrickou energii na koridoru na
                                                                               3 hodiny. To už je problém,“ upozorňuje
                                                                               Jiří Svoboda, pod jehož vedením pracuje
                                                                               Správa železnic na výbornou a v průběhu


 6 6                                                                                                           7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12