Page 6 - Časopis Doprava dnes 05/2022
P. 6

Konference, veletrhy a výstavy

             Železnice Pardubice 2022:                                                                                              některá zla, která existují. Něco je vně,
                                                                                                                                    ale něco si také utváříme sami. Ale jsem
                                                                                                                                    rád, že jsem tady,“ pravil na úvod gene-
                                                                                                                                    rální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
             Budoucnost českých železnic,                                                                                           Na konferenci v Pardubicích byl předsta-

                                                                                                                                    ven také rozpočet Správy železnic pro le-
                                                                                                                                    tošní rok, který je stejný jako v minulém
             nové výzvy, VRT, bezpečnost                                                                                            roce. V době, kdy se neustále zdražuje,
                                                                                                                                    může někomu připadat zachování stejné
                                                                                                                                    výše rozpočtu jako špatný krok, ale není
                                                                                                                                    tomu tak. Bude se však rozpočet v průbě-
                                                                                                                                    hu roku navyšovat? „Na navýšení je brzy.
             Konferenci Železnice Pardubice 2022, na které se sešlo téměř 200 zástupců oboru že-                                    Ten dotaz je spíše na politi ckou scénu,
             lezniční dopravy, hosti la východočeská metropole 13. dubna 2022. V našem článku při-                                  ale  je  pravdou,  že  historicky  vždycky
             nášíme mimo jiné i některá zajímavá témata, jimiž se na konferenci zaobíral Jiří Svoboda,                              v průběhu roku byly zdroje ještě navy-
                                                                                                                                    šovány, ale tady si také musíme uvědo-
             generální ředitel Správy železnic a Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah.                                     mit, v jak těžké době se ČR nachází. Ale
                                                                                                                                    věřím, že nějaká ta miliarda v průběhu
             V rámci prvního bloku s tématem „Sou-  Ve druhém bloku, v rámci kterého dora-  Marti n  Kolovratník.  Mezi  další  faktory   roku ještě přijde,“ přiznává Jiří Svoboda.
             časný stav české železnice, nové výzvy,  zil  do  centra  dění  také  ministr  dopravy  této nejistoty zařadil i dění na stavebním
             bezpečnost,  řešení  a  budoucnost!" se  Marti n Kupka, se více řešil systém ETCS  trhu, ceny energií a infl aci.       S  moderní  železnicí  je  spojena  vysoko-
             před veřejností  v rámci diskuze prezen-  a další organizační změny v řízení ICT na                                    rychlostní  trať.  Generální  ředitel  Správy
             tovali  generální  ředitel  Správy  železnic  železnici.  Zde  vystoupil  ředitel  SŽT  Da-  Strašák  „blackout“!  Chceme  být  více   železnic Jiří Svoboda uvedl, že je schvá-                              Ministr dopravy ČR
             Jiří Svoboda, nový generální ředitel Čes-  vid Miklas, generální ředitel AŽD Zdeněk  osamostatnění od veškerých veřejných   lená organizační samostatná složka nebo                                               Marti n Kupka
             kých drah Michal Krapinec, člen předsta-  Chrdle, výkonný ředitel společnosti  TTC  sítí , upozorňuje Jiří Svoboda     skupina,  která  se  bude  o  VRT  starat  ve
             venstva Českých drah Jiří Ješeta, výkonný  MARCONI Ondřej Havlík, jednatel společ-  Generální  ředitel  Správy  železnic  se  ex-  všech směrech. „Na správní radě, která
             ředitel  SVOD  Bohemia  Petr  Moravec,  nosti   Kontron  Transportati on  Petr  Vítek  kluzivně pro náš časopis na úvod rozpo-  v Pardubicích zasedala, jsem radu požá-
             prezident ŽESNAD Marti n Hořínek a mís-  a místopředseda Hospodářského výboru  vídal o přínosu tak významné akce, jakou   dal o souhlas k zahájení příprav vzniku   trhu,  ale  i  vůči  provozování  a  všech  účelově, protože opravdu ta vážnost je
             topředseda  Hospodářského  výboru  Po-  Poslanecké  sněmovny  Marti n  Kolovrat-  konference Železnice 2022 v Pardubicích   samostatné  organizační  jednotky  na   náležitostí , co na VRT budou,“ jedním  tady čím dál umocněnější. Je to spojeno
             slanecké sněmovny Marti n Kolovratník.   ník. Ani odborné setkání, které se původ-  zajisté  byla.  „Jsem  rád,  že  se  takováto   Správě železnic, kde bych chtěl vyčlenit   dechem dodal vysvětlení Jiří Svoboda.  i s tí m, co se stalo nedávno v Polsku. Tam
             Tématem  číslo  jedna  byl  aktuální  stav  ně mělo zabývat především rozvojem do-  setkání  organizují,  protože  železnice   úplně  vše,  co  se  týká  vysokorychlost-                    bylo skoro 900 km tratí  téměř bez obslu-
             české  železniční  sítě  a  odolnosti   vůči  pravy, neminulo téma války na Ukrajině.  jako taková byla vždycky zejména o ko-  ních tratí ,“ prozrazuje Svoboda. „Dělám   Generální  ředitel  Správy  železnic  v  pre-  hy a zařízení nefungovala z pohledu IT.
             hrozbám.  Své  první  veřejné  vystoupení  „Bezpečnostní situace, která se změnila  munitnosti .  A  o  tom  taková  setkání   to z jediného důvodu. Je potřeba se od-  zentaci  mimo  jiné  narážel  také  na  pří-  Je potřeba velmi zapracovat na tom, aby
             úspěšně  „zdolal“  generální  ředitel  Čes-  před  měsícem,  nás  všechny  znejisti -  jsou. Doba je trochu složitější, nejenom   dělit od té komerční části  železničních   pravy  kriti ckého  a  kyberneti ckého  plánu  žádný kyberútok či další věci neohrozily
             kých drah Michal Krapinec, který po de-  la,  rozkolísala,“  řekl  ve  svém  úvodním  kvůli  válečnému  konfl iktu,  ale  také   a konvenčních tratí , aby vznikl subjekt,   bezpečnosti .  Čeho  přesně  se  tyto  plány  nejenom bezpečnost, ale i plynulost pro-
             seti  dnech promluvil o vizích národního  projevu  místopředseda  Hospodářského  kvůli covidu. Myslím si, že je důležité,   který bude do budoucna silnou opozi-  budou týkat a v jaké jsou fázi vysvětlil Jiří  vozu.  Chceme  na  tom  více  zapracovat,
             dopravce.                          výboru  a  člen  Podvýboru  pro  dopravu,  abychom se semkli a snažili se porážet   cí, to myslím v dobrém, nejenom vůči   Svoboda takto: „Víte, zmínil jsem to tady  chceme být více osamostatnění od veš-
                                                                                                                                                                                                          kerých veřejných sítí  a na to je potřeba
                                                                                                                                                                                                          velká odbornost a velké zdroje.“
                                                                                                                                                                                  Nový generální ředitel
                                                                                                                                                                            Českých drah Michal Krapinec  Pří  výše  zmíněném  tématu  byl  záměr-
                                                                                                                                                                                                          ně vysloven projekt „blackout“, který je
                                                                                                                                                                                                          pro širší veřejnost možná neznámý. „Je
                                                                                                                                                                                                          to obrovský strašák, na který se málo-
                                                                                                                                                                                                          kdo připravuje. V podstatě to znamená,
                                                                                                                                                                                                          že  jestli  dojde  k  výpadku  energeti c-
                                                                                                                                                                                                          kých, hlavně elektrických potřeb, které
                                                                                                                                                                                                          máme  vysoké,  tak  to  řeší,  co  se  musí
                                                                                                                                                                                                          udělat první hodinu, první dopoledne,
                                                                                                                                                                                                          první den,“ vypočítává generální ředitel
                                                                                                                                                                                                          Správy  železnic  Jiří  Svoboda.  „Nedávno
                                                                                                                                                                                                          v  České  Třebové  byl  výpadek  zaviněn
                                                                                                                                                                                                          vně a ne námi. A opravdu mi to potvr-
                                                                                                                                                                                                          dilo to, že je potřeba se na tyto situa-
                                                                                                                                                                                                          ce  připravit,  protože  jedna  záležitost
                                                                                                                                                                                                          je, když se něco stane a nemá to vliv
                                                                                                                                                                                                          na  provoz,  ale  druhá  je,  když  nemá-
                                                                                                                                                                                                          me elektrickou energii na koridoru na
                                                                                                                                                                                                          3 hodiny. To už je problém,“ upozorňuje
                                                                                                                                                                                                          Jiří Svoboda, pod jehož vedením pracuje
                                                                                                                                                                                                          Správa železnic na výbornou a v průběhu


             6 6                                                                                                                                                                                                                         7
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11