Page 10 - Časopis Doprava dnes 05 - 01/2022
P. 10

Železniční doprava



                                                                   „Rychlé moderní vlaky, jezdící
             Nad kolejištěm Masarykova nádraží vyroste i nové náměstí,   v krátkých intervalech, nabídnou
             dle dostupných informací stejně velké, jako je to Malostranské.   nesrovnatelně vyšší komfort
             Potvrzuje tak Správa železnic svůj trend zvelebovat nejenom   než dnes.“
             samotné stanice, ale i jejich okolí?
             Všímaví  pozorovatelé  mohli  zaznamenat  čilý  stavební  ruch
             v okolí stanice, kde vzniká prakticky celá nová čtvrť. Nádraží,
             které v těchto místech stojí už od roku 1845, se tak po své mo-
             dernizaci stane její organickou součástí. A obří platforma nad
             kolejištěm umožní vznik rozsáhlé plochy, na kterou by v jinak
             hustě zastavěném území nebyl prostor. Je proto potěšitelné,
             že právě zde nabídneme k využití částečně zastřešený prostor,
             který bude svou rozlohou odpovídat velikosti historického Ma-
             lostranského náměstí.


             Mohl  byste  okomentovat  důležitost  modernizace  trati  do
             Kladna a spojení na Letiště Václava Havla?
             Někdejší Buštěhradská dráha v současnosti neodpovídá poža-
             davkům na kapacitní a pohodlnou železniční dopravu. Proto
             bude zdvoukolejněna a elektrifikována. Vybudují se nové za-
             stávky, většina stanic získá lepší napojení na veřejnou dopra-  nyní tráví spoustu času v kolonách na silnicích, zjistí, že je pro   investují do rozvojových lokalit. A jak se  šího středočeského města. Součástí pra-  přístupem  na  nástupiště.  Hotovo  bude
             vu. U nádraží v okrajových částech města a za jeho hranicemi  ně  lepší  využít  vlakové  spojení.  Stejně,  jako  to  už  pochopili   ukázalo  v nedávné  době  při  plánování  cí  bude  kompletní  rekonstrukce  úseku,  v roce 2024.
             vzniknou stovky nových parkovacích míst. Z hlediska bezpeč-  dojíždějící z řady jiných směrů a stali se našimi pravidelnými   tunelu  mezi  Dejvicemi  a  Veleslavínem,  který  měří  5,3  kilometru,  dojde  k  jeho  Renovací  projde  i  výpravní  budova  ve
             nosti  bude  důležité  zrušení  všech  železničních  přejezdů  na  cestujícími.                                        do hry vstupují také různé zájmové sku-  zdvoukolejnění  a  elektrifikaci.  Železnič-  stanici Kladno, která dostane důstojnější
             území Prahy. Vlaky nebudou překážet rozvoji metropole, na                                                              piny občanů. Jsem proto rád, že už prak-  ní  stanice  Kladno  bude  modernizována  podobu, stejně jako objekty na městské
             několika místech se ponoří pod zem, v oblasti Prahy 7 trať na-  Díky zvýšení traťové rychlosti dojde ke zkrácení jízdních dob  ticky známe výslednou podobu jednot-  a vzniknou zde nová nástupiště i bezbari-  zastávce a v Ostrovci. Součástí moder-
             opak povede po estakádě.  Jako nultá etapa celého projektu už  Nepopiratelný  přínos  železnice  bude  zajisté  i  pro  Pražskou   livých úseků a přecházíme do realizační  érový podchod. Zastávka Kladno město se  nizace  bude  zřízení  mimoúrovňových
             prošel největší rekonstrukcí ve své historii Negrelliho viadukt,  komorní filharmonii nebo hromadné akce na Letné. Jak dlouho   fáze.                     posune k centru Kladna, v podstatě půjde  křížení,  která  nahradí  dnešní  přejezdy
             který slouží železnici již od poloviny 19. století.  jste  vlastně  tento  projekt  připravovali?  Vypadá  to,  že  jste                                  o novou zastávku. Mimoúrovňový přístup  a napomohou plynulejší dopravě jak na
                                                                 opravdu mysleli na všechno.                                        Platí, že nejdříve se rozběhnou práce na  na nástupiště bude z chodníků silničního  silnici, tak i na kolejích. Díky zvýšení tra-
             Vlaky  mají  podle  plánů  modernizace  kladenské  trati  s  od-  Celý projekt modernizace železnice do Kladna s odbočkou na   území Kladna?              nadjezdu, a to po schodištích a eskaláto-  ťové rychlosti dojde ke zkrácení jízdních
             bočkou na letiště jezdit v intervalu čtyř až pěti minut. To je  letiště se připravuje bezmála třicet let. Projekt nazývaný jako   Ano,  už  v  příštím  roce  hodláme  začít  rech, bezbariérový přístup zajistí výtahy.  dob. Po dokončení všech dílčích staveb
             fantastická zpráva pro cestující! Věříte, že lidé budou cesto-  "rychlodráha" nebo označovaný zkratkou "PRaK" se za tu dobu   stavět  v  úseku  mezi  stanicemi  Kladno  Přímo u zastávky vznikne nový přestup-  bude  cesta  osobním  vlakem  z  Kladna
             vání vlakem využívat o dost více?                   změnil k nepoznání. Jde o hustě zastavěné území, kde má své        a Kladno-Ostrovec,  pro  který  momen-  ní  uzel  s  vazbou  na  městskou  dopravu.  na  Masarykovo  nádraží  trvat  namísto
             Rychlé moderní vlaky jezdící v krátkých intervalech nabídnou  zájmy spousta subjektů. Není to jen pražský magistrát nebo   tálně hledáme zhotovitele. Stavba úplně  Ve stanici Kladno-Ostrovec vznikne nový  dnešních téměř 53 minut méně než půl
             nesrovnatelně  vyšší  komfort  než  dnes.  Věřím,  že  lidé,  kteří  příslušné  městské  části,  ale  také  někteří  developeři,  kteří   změní podobu železnice na území největ-  podchod se schodištěm a bezbariérovým  hodiny.                                                  (cer)








































             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15