Page 10 - Časopis Doprava dnes 05 - 01/2022
P. 10
Železniční doprava
„Rychlé moderní vlaky, jezdící
Nad kolejištěm Masarykova nádraží vyroste i nové náměstí, v krátkých intervalech, nabídnou
dle dostupných informací stejně velké, jako je to Malostranské. nesrovnatelně vyšší komfort
Potvrzuje tak Správa železnic svůj trend zvelebovat nejenom než dnes.“
samotné stanice, ale i jejich okolí?
Všímaví pozorovatelé mohli zaznamenat čilý stavební ruch
v okolí stanice, kde vzniká prakticky celá nová čtvrť. Nádraží,
které v těchto místech stojí už od roku 1845, se tak po své mo-
dernizaci stane její organickou součástí. A obří platforma nad
kolejištěm umožní vznik rozsáhlé plochy, na kterou by v jinak
hustě zastavěném území nebyl prostor. Je proto potěšitelné,
že právě zde nabídneme k využití částečně zastřešený prostor,
který bude svou rozlohou odpovídat velikosti historického Ma-
lostranského náměstí.
Mohl byste okomentovat důležitost modernizace trati do
Kladna a spojení na Letiště Václava Havla?
Někdejší Buštěhradská dráha v současnosti neodpovídá poža-
davkům na kapacitní a pohodlnou železniční dopravu. Proto
bude zdvoukolejněna a elektrifikována. Vybudují se nové za-
stávky, většina stanic získá lepší napojení na veřejnou dopra- nyní tráví spoustu času v kolonách na silnicích, zjistí, že je pro investují do rozvojových lokalit. A jak se šího středočeského města. Součástí pra- přístupem na nástupiště. Hotovo bude
vu. U nádraží v okrajových částech města a za jeho hranicemi ně lepší využít vlakové spojení. Stejně, jako to už pochopili ukázalo v nedávné době při plánování cí bude kompletní rekonstrukce úseku, v roce 2024.
vzniknou stovky nových parkovacích míst. Z hlediska bezpeč- dojíždějící z řady jiných směrů a stali se našimi pravidelnými tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem, který měří 5,3 kilometru, dojde k jeho Renovací projde i výpravní budova ve
nosti bude důležité zrušení všech železničních přejezdů na cestujícími. do hry vstupují také různé zájmové sku- zdvoukolejnění a elektrifikaci. Železnič- stanici Kladno, která dostane důstojnější
území Prahy. Vlaky nebudou překážet rozvoji metropole, na piny občanů. Jsem proto rád, že už prak- ní stanice Kladno bude modernizována podobu, stejně jako objekty na městské
několika místech se ponoří pod zem, v oblasti Prahy 7 trať na- Díky zvýšení traťové rychlosti dojde ke zkrácení jízdních dob ticky známe výslednou podobu jednot- a vzniknou zde nová nástupiště i bezbari- zastávce a v Ostrovci. Součástí moder-
opak povede po estakádě. Jako nultá etapa celého projektu už Nepopiratelný přínos železnice bude zajisté i pro Pražskou livých úseků a přecházíme do realizační érový podchod. Zastávka Kladno město se nizace bude zřízení mimoúrovňových
prošel největší rekonstrukcí ve své historii Negrelliho viadukt, komorní filharmonii nebo hromadné akce na Letné. Jak dlouho fáze. posune k centru Kladna, v podstatě půjde křížení, která nahradí dnešní přejezdy
který slouží železnici již od poloviny 19. století. jste vlastně tento projekt připravovali? Vypadá to, že jste o novou zastávku. Mimoúrovňový přístup a napomohou plynulejší dopravě jak na
opravdu mysleli na všechno. Platí, že nejdříve se rozběhnou práce na na nástupiště bude z chodníků silničního silnici, tak i na kolejích. Díky zvýšení tra-
Vlaky mají podle plánů modernizace kladenské trati s od- Celý projekt modernizace železnice do Kladna s odbočkou na území Kladna? nadjezdu, a to po schodištích a eskaláto- ťové rychlosti dojde ke zkrácení jízdních
bočkou na letiště jezdit v intervalu čtyř až pěti minut. To je letiště se připravuje bezmála třicet let. Projekt nazývaný jako Ano, už v příštím roce hodláme začít rech, bezbariérový přístup zajistí výtahy. dob. Po dokončení všech dílčích staveb
fantastická zpráva pro cestující! Věříte, že lidé budou cesto- "rychlodráha" nebo označovaný zkratkou "PRaK" se za tu dobu stavět v úseku mezi stanicemi Kladno Přímo u zastávky vznikne nový přestup- bude cesta osobním vlakem z Kladna
vání vlakem využívat o dost více? změnil k nepoznání. Jde o hustě zastavěné území, kde má své a Kladno-Ostrovec, pro který momen- ní uzel s vazbou na městskou dopravu. na Masarykovo nádraží trvat namísto
Rychlé moderní vlaky jezdící v krátkých intervalech nabídnou zájmy spousta subjektů. Není to jen pražský magistrát nebo tálně hledáme zhotovitele. Stavba úplně Ve stanici Kladno-Ostrovec vznikne nový dnešních téměř 53 minut méně než půl
nesrovnatelně vyšší komfort než dnes. Věřím, že lidé, kteří příslušné městské části, ale také někteří developeři, kteří změní podobu železnice na území největ- podchod se schodištěm a bezbariérovým hodiny. (cer)
10 11