Page 6 - Časopis Doprava dnes 05 - 01/2022
P. 6
Elektromobilita
Plná recyklovatelnost je jen zajímavé, jak si myslím. Následně jsme s mým dlouholetým
obchodním kolegou a dnešním společníkem začali tento pro-
jekt masivně podporovat. Ve fázi, kdy opravdu sotva ještě stála
hala současné továrny, se nám podařilo přivést značný kapitál
jednou z mnoha výhod baterií v řádech stovek milionů korun od soukromých kvalifi kovaných
investorů z České republiky. Přestali jsme tento projekt vnímat
jen jako investi ci a dostali jsme chuť pracovat s výrobkem jako
takovým. Chtěli jsme se stát distribučním partnerem továrny,
HE3DA, říká Jan Drahota realizovat zakázky a dodávat baterie po celém světě. To byla ta
hlavní hybná myšlenka pro založení Batt ery Corporati on. Díky
této společnosti a naším akcionářům můžeme naší vizi napl-
ňovat. Jsem přesvědčen, že nás čeká dlouhá a úspěšná cesta.“
HE3DA® není pouze jedna baterie, ale je to celá nová technologická pla� orma. Využití součas- PROFIL JANA DRAHOTY, MÍSTOPŘEDSEDY Záliby, hobby?
„Rád sportuji, ale nic nedělám profesionálně. Mám hodně rád
ných akti vních materiálů na nano - úrovni a inovati vní konstrukční řešení umožňují práci s mno- PŘEDSTAVENSTVA BATTERY CORPORATION A.S. jízdu na kole a na běžkách, které přímo miluje náš pes. Občas
hem většími tloušťkami elektrod a řádově větší kapacity bateriových článků. Nejen o tom se Profesní vývoj? si jdeme kopnout s klukama fotbálek, párkrát do roka sjíždíme
v rozhovoru rozpovídal Ing. Jan Drahota, místopředseda představenstva Ba� ery Corporati on a.s. „Byť jsem původně vystudoval ČVUT jako profesionální pilot řeku, zajdeme i na wakeboard. Jezdím na lyžích, lezu po ska-
a nějaký čas jsem se i živil jako instruktor, zaválo mě to postu- lách a větších kopcích…Mám to opravdu hodně pestré. Největ-
Dobíjecí stanice HE3DA? a jednoduchost BMS u velkých úložišť. nyní jednoznačně právě mobilní dobí- pem času do obchodu a dalo by se říct, že úplnou náhodou jsem ší relax je pro mě tedy sportovně strávený čas s kamarády. “
Online dodávka výkonu odkudkoliv! Zásadní je také jejich plná recyklovatel- jecí stanice HE3DA, protože umožňují se dostal až k tomuto projektu. Bylo to díky mojí mamince, kte- Nejoblíbenější dopravní prostředek?
Jakými slovy byste popsal technologii nost a malá zmetkovitost při výrobě. online dodávku výkonu úplně kdekoliv, rá mě před téměř čtyřmi roky vzala jako svůj doprovod na po- „Samozřejmě bych měl říct, že je to letadlo. (úsměv) Mám ale
HE3DA? tj. i tam, kde by to stávající distribuční zvání do vývojového a výzkumného centra HE3DA v p-ražských rád i kolo a rád se svezu v autě. Trochu se bojím motorek, to
Jedná se o unikátní platf ormu baterií, Jaké předpokládáte nejčastější aktu- soustava neumožňovala. Letňanech. Tam nám byla představena tato baterie a viděli je spíše parketa mého společníka. Teď jsem si pořídil elektro-
a to díky nano technologickému zpra- ální využití v dopravě? jsme prototypovou linku. Dodnes si pamatuji, jak hluboko mě koloběžku. Je skvělé se na ní po městě přesouvat. Jen celou
cování vstupních materiálů. Ty se poté Baterie jako takové byly od svého Jaké další plány máte s bateriemi do to zasáhlo. Okamžitě jsme se rozhodli, že tento projekt chce- dobu máte pocit, že jedete hrozně pomalu, dokud vám do ces-
používají při výrobě baterií ve vrstvách vzniku tvořené primárně pro energe- budoucna nejen v dopravě? me fi nančně podpořit a následně jsem s ním seznámil několik ty někdo nevběhne nebo nevjede. Pak si teprve uvědomíte, jak
tlustých deseti ny až nízké jednotky mi- ti cký sektor. Už nyní je však jasné, že Jedná se pravděpodobně o jedinou lidí ve svém okolí. Chtěl jsem znát jejich názor. Řada z nich té rychle vlastně jedete. Nicméně letadla jsou pro mě srdcovou
příležitosti využila také, což mě jen utvrdilo v tom, že je to tak
limetrů. Nejen díky tomu mají baterie i v dopravním odvětví si baterie HE3DA platf ormu na výrobu baterií mimo asij- záležitostí a kolo výborným relaxem.“
HE3DA opravdu velmi cenné vlastnos- najdou své uplatnění, a to především ský konti nent a my se nacházíme na
ti , kterých klasickou technologií nelze v sektoru dobíjecích stanic a dále v ka- absolutním počátku potenciálu, který jak bude celý vědecký tým odhalovat Elektromobilita je aktuálně dost dis- Můj názor na toto téma je zcela ne-
dosáhnout. Mezi nesporné výhody ba- mionové a lodní dopravě. Tím nejžá- nám tato technologie přináší. Postup- možnosti , které platf orma nabízí. Mys- kutovaný m tématem, především podstatný. EU i automobilky se tí mto
terií patří velká bezpečnost, odolnost danějším konečným výrobkem jsou ně budou vznikat další typy baterií tak, lím, že energeti cký sektor zůstane i do i z hlediska zpřísňujících se opatření směrem již neodvratně vydaly, takže
budoucna pro HE3DA baterie z podsta- proti spalovacím motorům. Jak se na nástup elektromobility je daný. Nic-
ty jejich fungování tí m nejhlavnějším, to díváte Vy osobně? Souhlasíte s ná- méně, pokud se mám vyjádřit, tak
V září 2020 byl v Horní Suché na Karvinsku ale velmi pravděpodobné je rozšíření stupem elektromobilů a nahrazením osobně nemám zbytečně vyhraněný
otevřen výrobní závod společnosti Magna napříč všemi segmenty kromě drobné klasický ch aut těmito vozy? názor. Jsem přesvědčený o tom, že
Energy Storage a.s., který baterie HE3DA elektroniky. V Evropě a následně na
produkuje
dalších konti nentech budou vznikat
nové továrny produkující baterie HE-
3DA v řádech gigawatt hodin a uspoko-
jovat potřeby trhu.
Jsem přesvědčený, že elektromobilita
může do značné míry fungovat
Jaká je poptávka po HE3DA bateriích?
Poptávka po bateriích HE3DA násobně
převyšuje nabídku, a tato situace bude
trvat dlouhé roky i přes konti nuální
navyšování výroby. Velmi pečlivě si vy-
bíráme jednotlivé sektory a projekty,
kterým budeme baterie poskytovat.
A to jak z hlediska ekonomického, tak
z hlediska přidané hodnoty v podobě
návazných zakázek či společenské pro-
spěšnosti . Zde bych vyzdvihl výborně
fungující spolupráci a synergie s ma-
nagementem výrobního závodu. Ke
každému projektu přistupujeme velice
zodpovědně.
6 7