Page 5 - Časopis Doprava dnes 05 - 01/2022
P. 5

Zajímavosti

 Víte, že...                                            LEDEN 2022: Obsah






 LETECKÁ DOPRAVA
 ...německá vzducholoď LZ 129 Hindenburg byla největším létajícím strojem   Na palubě! ...vlakem na mistrovství světa  3
 v historii? Její obří rozměry (245 metrů na délku) ale vyniknou ještě více ve
 srovnání s velkými létajícími stroji dneška. Nejdelší a zároveň nejtěžší letoun
 světa – sovětský Antonov 225 Mrija, by se do Hindenburgu vešel téměř tři-  Víte, že... Zajímavosti  ze světa dopravy
 krát, podobně jako např. Boeing 747 Dreamlift er. 6. květen 1937 se nako-
 nec stal osudným nejen pro Hindenburg, ale na dlouhou dobu i pro obří                                      4
 vzducholodě vůbec. Po třídenním letu z Frankfurtu zahájila vzducholoď při-
 stávací manévr na newyorském leti šti  Lakehurst. Dodnes není jisté, zda šlo   Plná recyklovatelnost je jen jednou z mnoha výhod baterií HE3DA
 o sabotáž, proražení látkového potahu nebo například jiskru stati cké elek-
 třiny, která zapálila 200 000 m³ vodíku. Vzducholoď shořela za 34 sekund                                   6
 a z necelé stovky lidí na palubě zahynulo 13 cestujících a 22 členů posádky.
 ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA  Správa železnic chystá velké oživení dalších částí  Prahy                              9

 ...mezi nejvíce nebezpečné železniční tratě na světě patří železnice ve
 státě Tamilnád na jihu Indie? Jedná se přímo o úsek přes Pambanský
 most, který je dlouhý 2065 metrů a byl vybudován v roce 1914 jako   Marti n Kupka převzal řízení ministerstva dopravy
 první indický most přes moře. Spojuje město Raméšvarám na ostrově                                         12
 Pamban s indickou pevninou. Indické dráhy celkově patří mezi největší
 a zároveň nejvytí ženější železnice na světě. Stati sti ky nicméně uvádějí,
 že při železničních nehodách v Indii každoročně zemře kolem 25 000 lidí.   Tomáš Pelikán: Krizi vnímám i jako příležitost ke zlepšení
 SILNIČNÍ DOPRAVA                                                                                          14

 ...silnice Highway 1 v Austrálii je se svými 14 484 kilometry nejdelší souvis-
 lou silnicí na světě? Síť dálnic a rychlostních úseků Highway 1 v podstatě   Předvánoční dálniční dárky: D11 dosahuje až k Jaroměři
 obepíná celé pobřeží Austrálie. Mimo jiné propojuje i velkoměsta jako Mel-                                16
 bourne, Sydney a Perth. Pokud byste celý „okruh“ zajeli najednou, vlastně
 byste tak ujeli vzdálenost jednoho standardního servisního intervalu. Nej-
 delší národní dálnice na světě překonává Transsibiřskou magistrálu (přes   Vlak bez strojvedoucího? Autonomní vlaky v Česku
 11 000 km nebo 6800 mi) a Transkanadskou magistrálu (8 030 km nebo                                        18
 4 990 mi). Více než milion lidí denně projde nějakou část dálniční sítě.

 VODNÍ DOPRAVA  Přehledně o české dopravě: v ti štěné podobě, na webu i sociálních sítí ch                 20
 ...archeologové v Norsku si připsali v roce 2018 zajímavý úspěch,
 kdy se jim pomocí mobilního radaru podařilo detekovat vikingskou
 loď, která je pohřbená na hřbitově v norském okrese Østf old? Na   Rail Business Days: premiéra nové železniční konference
 radarových snímcích je patrné, že minimálně kýl a prkna tvořící                                           22
 dno lodi nejsou poškozené. Poblíž lodi byly objeveny zbytky nejmé-
 ně sedmi pohřebních mohyl a v okolí rovněž pozůstatky tzv. dlou-
 hých domů, tedy obytných domů podlouhlého tvaru, v nichž Vikin-
 gové žili. Pro archeology je objev pohřbené vikingské lodě velmi
 významný. Doposud byly toti ž v Norsku nalezeny pouze tři slušně
 zachovalé vikingské lodě, a k jejich objevům došlo před mnoha lety.

 MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA  DopravaDnes.cz, LEDEN 2022: odborný měsíčník pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu, spedici a logisti ku
 ...v roce 1949 se do MHD začaly zařazovat první trolejbusy? Jezdily v Brně na   Vydává MC marketi ng s.r.o., Hadovitá 962/10, Praha 4, 141 00, IČ: 07647191, DIČ: CZ07647191, tel.: 725 752 539;
 lince z nádraží do Slati ny. V padesátých letech čekaly MHD převratné změny.   email: info@dopravadnes.cz; www.DopravaDnes.cz; Evidenční číslo: MK ČR E 24 227
 Začalo se používat dálkové ovládání dveří a zavedl se regulovaný nástup a vý-  Redakce: Bc. Filip Červinka, tel.: +420 775 684 227; Jakub Cimburek, tel.: +420 773 988 983; Mgr. Petr Dejnožka, tel.:
 stup cestujících. V té době neexistovaly jízdní pásma a za stejnou cenu se dalo   +420 773 940 510; Inzertní oddělení: Lucie Godwin, tel.: +420 776 577 694, e-mail: lucie@dopravadnes.cz
 jet na druhý konec města. V šedesátých letech hrozil trolejbusům jejich zánik,   Zaměření časopisu:
 čekalo se jen na to, až technicky zastarají. Naštěstí  Brno rozhodlo, na rozdíl od   Dopravní politi ka / Dopravní a liniové stavby / Logisti ka, spedice / Silniční doprava / Železniční doprava / Elektromobilita
 jiných měst, o udržení tohoto dopravního prostředku, a tak jako v jediném měs-  Vnitrozemská plavba / Námořní doprava /  Letecká doprava / Doručovací a zásilkové služby / Informati ka / Finanční
 tě tehdejšího Československa je v něm rozšiřováno elektrické trolejové vedení.   služby / Infrastruktura / Dopravní konference / Oborové veletrhy a výstavy
 Důvodem pro ponechání trolejbusů byl jejich levnější provoz oproti  tramvajím.



 4                                                                                                             5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10