Page 5 - Časopis Doprava dnes 05 - 01/2022
P. 5
Zajímavosti
Víte, že... LEDEN 2022: Obsah
LETECKÁ DOPRAVA
...německá vzducholoď LZ 129 Hindenburg byla největším létajícím strojem Na palubě! ...vlakem na mistrovství světa 3
v historii? Její obří rozměry (245 metrů na délku) ale vyniknou ještě více ve
srovnání s velkými létajícími stroji dneška. Nejdelší a zároveň nejtěžší letoun
světa – sovětský Antonov 225 Mrija, by se do Hindenburgu vešel téměř tři- Víte, že... Zajímavosti ze světa dopravy
krát, podobně jako např. Boeing 747 Dreamlift er. 6. květen 1937 se nako-
nec stal osudným nejen pro Hindenburg, ale na dlouhou dobu i pro obří 4
vzducholodě vůbec. Po třídenním letu z Frankfurtu zahájila vzducholoď při-
stávací manévr na newyorském leti šti Lakehurst. Dodnes není jisté, zda šlo Plná recyklovatelnost je jen jednou z mnoha výhod baterií HE3DA
o sabotáž, proražení látkového potahu nebo například jiskru stati cké elek-
třiny, která zapálila 200 000 m³ vodíku. Vzducholoď shořela za 34 sekund 6
a z necelé stovky lidí na palubě zahynulo 13 cestujících a 22 členů posádky.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA Správa železnic chystá velké oživení dalších částí Prahy 9
...mezi nejvíce nebezpečné železniční tratě na světě patří železnice ve
státě Tamilnád na jihu Indie? Jedná se přímo o úsek přes Pambanský
most, který je dlouhý 2065 metrů a byl vybudován v roce 1914 jako Marti n Kupka převzal řízení ministerstva dopravy
první indický most přes moře. Spojuje město Raméšvarám na ostrově 12
Pamban s indickou pevninou. Indické dráhy celkově patří mezi největší
a zároveň nejvytí ženější železnice na světě. Stati sti ky nicméně uvádějí,
že při železničních nehodách v Indii každoročně zemře kolem 25 000 lidí. Tomáš Pelikán: Krizi vnímám i jako příležitost ke zlepšení
SILNIČNÍ DOPRAVA 14
...silnice Highway 1 v Austrálii je se svými 14 484 kilometry nejdelší souvis-
lou silnicí na světě? Síť dálnic a rychlostních úseků Highway 1 v podstatě Předvánoční dálniční dárky: D11 dosahuje až k Jaroměři
obepíná celé pobřeží Austrálie. Mimo jiné propojuje i velkoměsta jako Mel- 16
bourne, Sydney a Perth. Pokud byste celý „okruh“ zajeli najednou, vlastně
byste tak ujeli vzdálenost jednoho standardního servisního intervalu. Nej-
delší národní dálnice na světě překonává Transsibiřskou magistrálu (přes Vlak bez strojvedoucího? Autonomní vlaky v Česku
11 000 km nebo 6800 mi) a Transkanadskou magistrálu (8 030 km nebo 18
4 990 mi). Více než milion lidí denně projde nějakou část dálniční sítě.
VODNÍ DOPRAVA Přehledně o české dopravě: v ti štěné podobě, na webu i sociálních sítí ch 20
...archeologové v Norsku si připsali v roce 2018 zajímavý úspěch,
kdy se jim pomocí mobilního radaru podařilo detekovat vikingskou
loď, která je pohřbená na hřbitově v norském okrese Østf old? Na Rail Business Days: premiéra nové železniční konference
radarových snímcích je patrné, že minimálně kýl a prkna tvořící 22
dno lodi nejsou poškozené. Poblíž lodi byly objeveny zbytky nejmé-
ně sedmi pohřebních mohyl a v okolí rovněž pozůstatky tzv. dlou-
hých domů, tedy obytných domů podlouhlého tvaru, v nichž Vikin-
gové žili. Pro archeology je objev pohřbené vikingské lodě velmi
významný. Doposud byly toti ž v Norsku nalezeny pouze tři slušně
zachovalé vikingské lodě, a k jejich objevům došlo před mnoha lety.
MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA DopravaDnes.cz, LEDEN 2022: odborný měsíčník pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu, spedici a logisti ku
...v roce 1949 se do MHD začaly zařazovat první trolejbusy? Jezdily v Brně na Vydává MC marketi ng s.r.o., Hadovitá 962/10, Praha 4, 141 00, IČ: 07647191, DIČ: CZ07647191, tel.: 725 752 539;
lince z nádraží do Slati ny. V padesátých letech čekaly MHD převratné změny. email: info@dopravadnes.cz; www.DopravaDnes.cz; Evidenční číslo: MK ČR E 24 227
Začalo se používat dálkové ovládání dveří a zavedl se regulovaný nástup a vý- Redakce: Bc. Filip Červinka, tel.: +420 775 684 227; Jakub Cimburek, tel.: +420 773 988 983; Mgr. Petr Dejnožka, tel.:
stup cestujících. V té době neexistovaly jízdní pásma a za stejnou cenu se dalo +420 773 940 510; Inzertní oddělení: Lucie Godwin, tel.: +420 776 577 694, e-mail: lucie@dopravadnes.cz
jet na druhý konec města. V šedesátých letech hrozil trolejbusům jejich zánik, Zaměření časopisu:
čekalo se jen na to, až technicky zastarají. Naštěstí Brno rozhodlo, na rozdíl od Dopravní politi ka / Dopravní a liniové stavby / Logisti ka, spedice / Silniční doprava / Železniční doprava / Elektromobilita
jiných měst, o udržení tohoto dopravního prostředku, a tak jako v jediném měs- Vnitrozemská plavba / Námořní doprava / Letecká doprava / Doručovací a zásilkové služby / Informati ka / Finanční
tě tehdejšího Československa je v něm rozšiřováno elektrické trolejové vedení. služby / Infrastruktura / Dopravní konference / Oborové veletrhy a výstavy
Důvodem pro ponechání trolejbusů byl jejich levnější provoz oproti tramvajím.
4 5