Page 9 - Časopis Doprava dnes 05 - 01/2022
P. 9

Elektromobilita                                                                      Železniční doprava

 Projekt revitalizace území Masarykova
 elektromobilita může do značné míry fungovat, a dokonce představovat ma-  nádraží: po letech úsilí se podaří zachovat   Správa železnic chystá velké
 joritu v počtu aut na silnicích, ale velmi pravděpodobně to bude v doprovo-  funkci nejcentrálnějšího pražského nádraží,
 du dalších pohonů, jako jsou stávající benzinové, naftové a CNG motory. Do   uskutečnit jeho rekonstrukci a v několika
 budoucna bude určité procento automobilů jezdit na vodík. Největší smysl   fázích rekultivovat brownfield na přilehlých
 mi dává využívání elektromobilů ve městech nebo v příměstských oblastech.   drážních pozemcích.  oživení dalších částí Prahy
 Zbaví to města prašnosti a exhalací. V širším měřítku je pravda taková, že
 osobní doprava nehraje zase tak zásadní roli při znečišťování ovzduší, jako
 právě třeba lodní, letecká nebo nákladní automobilová doprava. Právě tam
 baterie najdou své široké uplatnění.

 Jak dlouho jste vůbec inovativní baterie vyvíjeli?
 Nebyli jsme jako firma u začátku této cesty a ani nejsme subjekt, který by
 baterie vyvíjel. Budu mluvit o vývojovém týmu HE3DA pod vedením pana Ing.
 Procházky, kterému patří největší dík za to, že to vymyslel a pustil se do toho.
 Následně patří velké poděkování panu Prusovi, který to celé zrealizoval. Cesta
 to byla relativně dlouhá. Vezměte si, že baterie HE3DA vznikla již v roce 2009,
 dlouhé roky probíhal aplikovaný výzkum v laboratořích, jehož výsledkem bylo
 spuštění výrobní prototypové linky v Praze v Letňanech v roce 2016, kde se
 baterie začaly malosériově vyrábět. Až nyní se podařilo zprovoznit automati-
 zovanou velkokapacitní sériovou výrobu ve výrobním závodě v Horní Suché.

 Naráželi jste při vývoji i na nějaké komplikace a jsou nyní všechny „neduhy“
 odstraněny?
 Na problémy se pochopitelně naráželo, především při výstavbě linky a sou-
 visejících pracovišť v továrně. Je to první linka svého druhu na světě a bylo
 zapotřebí ji navrhnout od základu, a hlavně postavit v tak těžké době, jakou
 poslední roky zažíváme. Rozpadly se dodavatelské řetězce, nefungovalo sko-
 ro nic. To je také hlavní důvod zpoždění, které jsme nabrali. Pozitivní na této
 časové prodlevě při realizaci výrobní linky bylo to, že se podařilo tento čas
 efektivně využít pro odladění finálního produktu a díky tomu nyní vyrábíme
 opravdu výborně fungující baterii vhodnou především pro energetiku. Sou-
 časně již probíhají přípravy na stavbu další linky na nový typ akumulátoru.
 Správa železnic nepolevuje   Nádraží přestane být bariérou v území  vštěvníci Prahy pak ocení klidovou zónu  zkrátit intervaly vybraných linek až na 10
 Jsme schopni zajistit dobíjení elektromobilů ve velkém i ve městech  ve svých aktivitách, a pokra-  Projekt Masarykova nádraží je nesmírně  se zelení přímo v centru metropole.   minut. Součástí projektu je také přestav-
 Diskutovaným tématem ohledně nabíjecích stanic je jejich malé množství   zajímavý. Na nádraží, které bylo přitom   ba  dosud  nemodernizovaného  obvodu
 napříč republikou. Jak vidíte jejich „výstavbu“ do budoucna?   čuje v plánovaných rekon-  ještě v minulých letech adeptem na zru-  S  výstavbou  projektu  za  zhruba  dvě  Hrabovka, kde se v minulosti napojovala
 Drtivá většina dobíjecích bodů, kterých máme napříč ČR cirka 1400, jsou sta-  strukcích. Příští rok se chystá   šení, zhoustne mimo jiné i provoz. Bude  a půl miliardy by se mělo začít v polovi-  odbočka  z  Hlavního  nádraží  na  trať  do
 nice, které jsou připojené přímo na síť. To znamená, že jsou v místech, kde   výstavba další části železnice   zde místo sedmi kolejí devět. Na co vše  ně roku 2023. V jaké fázi jsou aktuálně  Libně a kde odbočují koleje na Negrelli-
 distribuční soustava umožňuje dostatečnou dodávku výkonu pro rychlé nabití   se ale mohou cestující těšit z pohledu je-  přípravy stavebních prací a kdy by mělo  ho viadukt. Rekonstrukce této zbývající
 elektromobilů. Dobíjecí stanice, jak je vnímáme my, jsou vždy na bázi lokální-  k pražskému Letišti Václava   jich dalšího komfortu?  být hotovo?   části umožní mimo jiné zvýšení traťové
 ho úložiště. Jsou tedy primárně vhodné pro místa, kde distributor není scho-  Havla. Připravuje se také   Těch  změn  k  lepšímu  bude  opravdu  Modernizace celé stanice už má pravo-  rychlosti, vlaky pojedou rychleji také při
 pen takový příkon dodat, nebo současně integrovat do systému obnovitelné   modernizace tratě vedou-  hodně. Jednu jste už zmínil, a to zvýše-  mocné  územní  rozhodnutí,  souběžně  přejíždění mezi kolejemi. Jedná se o roz-
 zdroje. Představte si, že máte obrovskou nádrž, do které stále potůčkem při-  cí do Kladna. S tím souvisí   ní  počtu  kolejí.  Dalším  pozitivem  bude  probíhá  zpracování  dokumentace  po-  sáhlou přestavbu frekventované stanice,
 téká voda, a kdykoliv potřebujete, tak odšpuntujete velký otvor na dně a ob-  zvýšení nástupišť do normové výšky 550  třebné pro získání stavebního povolení.  která  navíc  výrazně  změní  její  podobu.
 rovskou rychlostí vám z toho vyteče tolik vody, kolik potřebujete. Přitom se   i přestavba pražského Masa-  milimetrů  nad  kolejí,  díky  čemuž  bude  Vzhledem k současnému stavu přípravy  To je samozřejmě výzva pro projektanty.
          zajištěn  bezbariérový  nástup  do  mo-
                                            předpokládáme samotné zahájení prací  Například už zmiňovaná platforma bude
 nádrž neustále doplňuje. Přesně takhle fungují naše dobíjecí stanice. Například   rykova nádraží, které bude   derních  vlaků.  Velkým  přínosem  bude  v  roce  2023,  hotovo  by  mělo  být  o  tři  stát na 300 pilířích.
 tam, kde máte normální připojení 3x32 ampér, což je v zásadě všude, dokáže-  nově propojeno s Hlavním   platforma  ve  tvaru  trojúhelníku,  která  roky později.
 me online nabíjet elektromobil výkonem až 90 kW. To je naše největší výhoda   bude  plnit  hned  několik  funkcí.  Umož-  Modernizace trati do Kladna: Vlaky ne-
 a takto jsme schopni zajistit dobíjení elektromobilů ve velkém i ve městech.  nádražím. Správa železnic   ní lepší přístup na Masarykovo nádraží  Čemu  všemu  projekt  Masarykova  ná-  budou překážet rozvoji metropole
 myslí při svých rekonstrukcích   jak od Florence, tak z opačné strany od  draží pomůže? A najdou se zde i někte-  Zůstane  Masarykovo  nádraží  i  během
 Co Vy a elektromobilita? Plánujete si pořídit elektromobil, nebo už ho máte?  i na okolí stanic. „Obyvatelé   Hlavního  nádraží.  Platforma  současně  ré  „záludnosti“,  s  nimiž  se  bude  těžké  rekonstrukce v provozu? Nebo se ces-
 Moje příští auto bude hybrid. Rozhodl jsem se pro takové řešení, protože se   a návštěvníci Prahy ocení  zkrátí pěší trasu mezi oběma lokalitami,  vypořádat?   tující musí připravit na četná omezení?
 mi podařilo najít auto, které má dojezd 80 km čistě na baterii, takže drtivou   díky tomu přestane být nádraží bariérou  Masarykovo  nádraží  dnes  plní  význam-  Takto důležitou stanici nemůžeme zcela
 většinu každotýdenního provozu do práce a po městě zvládnu jen na elek-  klidovou zónu se zelení přímo  v území. Přímo z ní se cestující dostanou  nou funkci v pražské příměstské dopravě,  zavřít.  Práce  proto  budou  probíhat  za
 třinu. Současně ale není problém vyjet kamkoliv dál třeba do továrny, za kli-  v centru naší metropole,“   po schodištích, eskalátorech a výtahy na  v  tom  mu  může  konkurovat  jen  Hlavní  provozu  vlaků.  Přesný  rozsah  omezení
 entem nebo po Evropě, s dojezdem nějakých 600 km na benzinový motor   tvrdí generální ředitel   všechna  nástupiště.    Vznikne  tak  další  nádraží. Dokončení celé stavby přinese  ale v tuto chvíli ještě neznáme. Konkrét-
 a mohu kdykoliv dotankovat. Druhé auto by už mohlo být čistě na elektrický   přístup k vlakům, nyní je možný pouze  vyšší kapacitu celé stanice, díky čemuž  nější  budu  moci  být,  až  budeme  znát
 pohon.                                                                                                                    (cer)  Správy železnic Jiří Svoboda.   z historické  dvorany.  Obyvatelé  a  ná-  se budou moci v období přepravní špičky  harmonogram prací.


 8                                                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14