Page 9 - Časopis Doprava dnes 05 - 01/2022
P. 9
Elektromobilita Železniční doprava
Projekt revitalizace území Masarykova
elektromobilita může do značné míry fungovat, a dokonce představovat ma- nádraží: po letech úsilí se podaří zachovat Správa železnic chystá velké
joritu v počtu aut na silnicích, ale velmi pravděpodobně to bude v doprovo- funkci nejcentrálnějšího pražského nádraží,
du dalších pohonů, jako jsou stávající benzinové, naftové a CNG motory. Do uskutečnit jeho rekonstrukci a v několika
budoucna bude určité procento automobilů jezdit na vodík. Největší smysl fázích rekultivovat brownfield na přilehlých
mi dává využívání elektromobilů ve městech nebo v příměstských oblastech. drážních pozemcích. oživení dalších částí Prahy
Zbaví to města prašnosti a exhalací. V širším měřítku je pravda taková, že
osobní doprava nehraje zase tak zásadní roli při znečišťování ovzduší, jako
právě třeba lodní, letecká nebo nákladní automobilová doprava. Právě tam
baterie najdou své široké uplatnění.
Jak dlouho jste vůbec inovativní baterie vyvíjeli?
Nebyli jsme jako firma u začátku této cesty a ani nejsme subjekt, který by
baterie vyvíjel. Budu mluvit o vývojovém týmu HE3DA pod vedením pana Ing.
Procházky, kterému patří největší dík za to, že to vymyslel a pustil se do toho.
Následně patří velké poděkování panu Prusovi, který to celé zrealizoval. Cesta
to byla relativně dlouhá. Vezměte si, že baterie HE3DA vznikla již v roce 2009,
dlouhé roky probíhal aplikovaný výzkum v laboratořích, jehož výsledkem bylo
spuštění výrobní prototypové linky v Praze v Letňanech v roce 2016, kde se
baterie začaly malosériově vyrábět. Až nyní se podařilo zprovoznit automati-
zovanou velkokapacitní sériovou výrobu ve výrobním závodě v Horní Suché.
Naráželi jste při vývoji i na nějaké komplikace a jsou nyní všechny „neduhy“
odstraněny?
Na problémy se pochopitelně naráželo, především při výstavbě linky a sou-
visejících pracovišť v továrně. Je to první linka svého druhu na světě a bylo
zapotřebí ji navrhnout od základu, a hlavně postavit v tak těžké době, jakou
poslední roky zažíváme. Rozpadly se dodavatelské řetězce, nefungovalo sko-
ro nic. To je také hlavní důvod zpoždění, které jsme nabrali. Pozitivní na této
časové prodlevě při realizaci výrobní linky bylo to, že se podařilo tento čas
efektivně využít pro odladění finálního produktu a díky tomu nyní vyrábíme
opravdu výborně fungující baterii vhodnou především pro energetiku. Sou-
časně již probíhají přípravy na stavbu další linky na nový typ akumulátoru.
Správa železnic nepolevuje Nádraží přestane být bariérou v území vštěvníci Prahy pak ocení klidovou zónu zkrátit intervaly vybraných linek až na 10
Jsme schopni zajistit dobíjení elektromobilů ve velkém i ve městech ve svých aktivitách, a pokra- Projekt Masarykova nádraží je nesmírně se zelení přímo v centru metropole. minut. Součástí projektu je také přestav-
Diskutovaným tématem ohledně nabíjecích stanic je jejich malé množství zajímavý. Na nádraží, které bylo přitom ba dosud nemodernizovaného obvodu
napříč republikou. Jak vidíte jejich „výstavbu“ do budoucna? čuje v plánovaných rekon- ještě v minulých letech adeptem na zru- S výstavbou projektu za zhruba dvě Hrabovka, kde se v minulosti napojovala
Drtivá většina dobíjecích bodů, kterých máme napříč ČR cirka 1400, jsou sta- strukcích. Příští rok se chystá šení, zhoustne mimo jiné i provoz. Bude a půl miliardy by se mělo začít v polovi- odbočka z Hlavního nádraží na trať do
nice, které jsou připojené přímo na síť. To znamená, že jsou v místech, kde výstavba další části železnice zde místo sedmi kolejí devět. Na co vše ně roku 2023. V jaké fázi jsou aktuálně Libně a kde odbočují koleje na Negrelli-
distribuční soustava umožňuje dostatečnou dodávku výkonu pro rychlé nabití se ale mohou cestující těšit z pohledu je- přípravy stavebních prací a kdy by mělo ho viadukt. Rekonstrukce této zbývající
elektromobilů. Dobíjecí stanice, jak je vnímáme my, jsou vždy na bázi lokální- k pražskému Letišti Václava jich dalšího komfortu? být hotovo? části umožní mimo jiné zvýšení traťové
ho úložiště. Jsou tedy primárně vhodné pro místa, kde distributor není scho- Havla. Připravuje se také Těch změn k lepšímu bude opravdu Modernizace celé stanice už má pravo- rychlosti, vlaky pojedou rychleji také při
pen takový příkon dodat, nebo současně integrovat do systému obnovitelné modernizace tratě vedou- hodně. Jednu jste už zmínil, a to zvýše- mocné územní rozhodnutí, souběžně přejíždění mezi kolejemi. Jedná se o roz-
zdroje. Představte si, že máte obrovskou nádrž, do které stále potůčkem při- cí do Kladna. S tím souvisí ní počtu kolejí. Dalším pozitivem bude probíhá zpracování dokumentace po- sáhlou přestavbu frekventované stanice,
téká voda, a kdykoliv potřebujete, tak odšpuntujete velký otvor na dně a ob- zvýšení nástupišť do normové výšky 550 třebné pro získání stavebního povolení. která navíc výrazně změní její podobu.
rovskou rychlostí vám z toho vyteče tolik vody, kolik potřebujete. Přitom se i přestavba pražského Masa- milimetrů nad kolejí, díky čemuž bude Vzhledem k současnému stavu přípravy To je samozřejmě výzva pro projektanty.
zajištěn bezbariérový nástup do mo-
předpokládáme samotné zahájení prací Například už zmiňovaná platforma bude
nádrž neustále doplňuje. Přesně takhle fungují naše dobíjecí stanice. Například rykova nádraží, které bude derních vlaků. Velkým přínosem bude v roce 2023, hotovo by mělo být o tři stát na 300 pilířích.
tam, kde máte normální připojení 3x32 ampér, což je v zásadě všude, dokáže- nově propojeno s Hlavním platforma ve tvaru trojúhelníku, která roky později.
me online nabíjet elektromobil výkonem až 90 kW. To je naše největší výhoda bude plnit hned několik funkcí. Umož- Modernizace trati do Kladna: Vlaky ne-
a takto jsme schopni zajistit dobíjení elektromobilů ve velkém i ve městech. nádražím. Správa železnic ní lepší přístup na Masarykovo nádraží Čemu všemu projekt Masarykova ná- budou překážet rozvoji metropole
myslí při svých rekonstrukcích jak od Florence, tak z opačné strany od draží pomůže? A najdou se zde i někte- Zůstane Masarykovo nádraží i během
Co Vy a elektromobilita? Plánujete si pořídit elektromobil, nebo už ho máte? i na okolí stanic. „Obyvatelé Hlavního nádraží. Platforma současně ré „záludnosti“, s nimiž se bude těžké rekonstrukce v provozu? Nebo se ces-
Moje příští auto bude hybrid. Rozhodl jsem se pro takové řešení, protože se a návštěvníci Prahy ocení zkrátí pěší trasu mezi oběma lokalitami, vypořádat? tující musí připravit na četná omezení?
mi podařilo najít auto, které má dojezd 80 km čistě na baterii, takže drtivou díky tomu přestane být nádraží bariérou Masarykovo nádraží dnes plní význam- Takto důležitou stanici nemůžeme zcela
většinu každotýdenního provozu do práce a po městě zvládnu jen na elek- klidovou zónu se zelení přímo v území. Přímo z ní se cestující dostanou nou funkci v pražské příměstské dopravě, zavřít. Práce proto budou probíhat za
třinu. Současně ale není problém vyjet kamkoliv dál třeba do továrny, za kli- v centru naší metropole,“ po schodištích, eskalátorech a výtahy na v tom mu může konkurovat jen Hlavní provozu vlaků. Přesný rozsah omezení
entem nebo po Evropě, s dojezdem nějakých 600 km na benzinový motor tvrdí generální ředitel všechna nástupiště. Vznikne tak další nádraží. Dokončení celé stavby přinese ale v tuto chvíli ještě neznáme. Konkrét-
a mohu kdykoliv dotankovat. Druhé auto by už mohlo být čistě na elektrický přístup k vlakům, nyní je možný pouze vyšší kapacitu celé stanice, díky čemuž nější budu moci být, až budeme znát
pohon. (cer) Správy železnic Jiří Svoboda. z historické dvorany. Obyvatelé a ná- se budou moci v období přepravní špičky harmonogram prací.
8 9