Page 10 - Časopis Doprava dnes 09-10/2022
P. 10
Dopravní politika
Primátor a krajský radní Hrabáč: Strategická průmy-
slová zóna Triangle
mezi městy Most,
Chomutov, Louny
Regiony bez VRT ztratí atrakti vitu a Žatec má velký
potenciál pro celý
Ústecký kraj
pro hospodářství
Vizualizace budou-
JUDr. Marek Hrabáč je primátorem města Chomutov, přičemž se jako radní Ústeckého kraje cího komplexu „H2
zaměřuje na resort dopravy a silničního hospodářství. Jakým způsobem bude chtí t Ústecký kraj Triangle““
v budoucnu rozvinout svou dopravní infrastrukturu? Nejvýznamnějším projektem tohoto kraje
určitě bude vysokorychlostní trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Za zmínku však jistě stojí
i vodíkové autobusy, ke kterým Ústecký kraj v poslední době obrací svůj zájem.
Ústecký kraj uzavřel letos v červenci se společností FOR H2ENERGY
Ústeckému kraji přinesou VRT nejen velmi rychlé spojení nejen na běžnou údržbu, ale i na rozsáhlejší rekonstrukce. rezervační smlouvu na nákup pozemku o výměře 11,98 hektaru ve
s Prahou, ale i napojení na Německo a díky nové odbočné Hodně fi nancí nás ale budou stát velké opravy silničních mos- Strategické průmyslové zóně Triangle (mezi městy Most, Chomu-
trati na Louny a Most bude profi tovat i Chomutov tů přes Labe, v Ústí nad Labem a v Roudnici nad Labem, ale je tov, Louny a Žatec). Společnost zde plánuje realizovat komplexní
již nutné je provést. Železniční síť se v posledních letech dost vodíkový projekt s názvem „H2 Triangle“, zahrnující výstavbu lo-
Pane Hrabáči, Vy se jako primátor Chomutova a radní Ústec- zmodernizovala. Jak na tratí ch hlavních, tak ale i na někte- kálního vodíkového hospodářství, vědecko-výzkumné činnosti
a také výrobní a montážní haly pro výrobce vodíkových technologií.
kého kraje zabýváte dopravou a silničním hospodářstvím. rých místních se zvedaly traťové rychlosti , modernizovala se „Uvnitř průmyslové zóny Triangle bude instalována elektrolyti cká
V jaké kondici je podle Vás dopravní infrastruktura na severu zabezpečovací zařízení. V některých místech by bylo vhodné jednotka pro výrobu zeleného vodíku, kompresory pro jeho stlačení
Čech? Co je Vaší prioritou v tomto resortu? A na jaké zajíma- doplnit nové zastávky. na požadovaný tlak a zásobníky pro jeho skladování a distribuci,“
vé projekty se můžou obyvatelé těšit? přiblížil využití pozemků jednatel FOR H2ENERGY Tomáš Krenc.
Silniční infrastruktura má dobrý základ v páteřní síti rychlost-
ních komunikací a čtyřpruhu od D8 do Chomutova. Tady chy-
bí ještě zkapacitnění průjezdu některými úseky, nebo třeba Louny a Most bude profi tovat i Chomutov. Dá se říci, že ze i své odpůrce. Když se stavěly železnice, bylo to podobné.
rychlejší a kapacitnější pokračování silnice I/13 směrem na zkrácení dostupnosti Prahy bude profi tovat prakti cky celé Obce, které u sebe železnici mít nechtěly, později pozbyly na
Liberec. Krajská silniční síť II. a III. třídy není ve špatné kondici území našeho kraje. svém významu. Dnes vidíme podobný odpor nejen u VRT, ale
a důležité je pro mě, aby se průběžně dařilo shánět fi nance i u dálnic. Je potřeba vyvažovat negativa pozitivy a dobré
Mnoho lidí vůbec nevědělo, co to VRT je. Mají často pocit, informování tomu zásadně pomáhá.
že jim může VRT vést přes zahradu. A tí m by jim zasáhla do
života. Jak aktuálně probíhají jednání s veřejností na toto V půlce května se uskutečnila odborná konference „VRT VE
téma? K tomuto tématu se v Ústí nad Labem také otevřelo MĚSTĚ NEJSOU JEN PERÓNY“, která se týkala problemati -
Asi největším projektem budoucnosti informační centrum. Myslíte si, že to komunikaci s veřej- ky přestavby západního nádraží v Ústí nad Labem a také
v Ústeckém kraji bude vysokorychlostní ností na toto téma zlepší? poukazovala na příležitosti Ústeckého kraje. Cílem bylo,
trať, která povede z Prahy přes Ústí nad Hlavní komunikační linii řeší stát jako investor tratí . A čím aby odborná veřejnost a zástupci samospráv komunikova-
Labem až do Drážďan. Někdo je přízniv- více bude komunikovat a vysvětlovat, tí m více bude veřej- li a snažili se najít opti mální výstupy. Byl jste hostem této
cem této technologie, někdo naopak nost smířlivější. Když přichází nová síť, je přirozené, že má konference? Jestli ano, jaké názory Vám utkvěly v hlavě?
ne. Jaký je Váš názor na VRT obecně?
A co by mohla přinést tato konkrétní
VRT vašemu kraji i městu Chomutov? PROFIL JUDR. MARKA HRABÁČE zákoutí mi jako jsou Loket anebo Český
Vysokorychlostní tratě jsou technický Váš profesní vývoj? Krumlov.
i technologický posun. Tak jako přišly Před vstupem do politi ky jsem pracoval Osobní vztah k dopravě?
dálnice a budování dálniční sítě, tak jako ředitel různých obchodních domů či Doprava je vlastně propojení techniky
nyní přicházejí VRT a regiony bez VRT hypermarketů. s cestováním. Technické vývoje se musí
ztratí pro hospodářství atrakti vitu. Je spojit s nutnou potřebou přemísti t se
třeba se novému trendu rychlé dopra- Záliby, hobby či oblíbená místa? z místa bydlení do práce, do školy. Do-
vy přizpůsobit, bez nich nebudeme Rád trávím svůj volný čas se ženou, pravu jsem vždy vnímal nejen jako nut-
mít rychlé spojení se zbytkem Evropy. dvěma dětmi a pejskem. Mou velkou nost, ale právě mě vždy velmi zajímal
Provoz tratí je díky technickému po- zálibou je především práce na chalupě i ten technický pokrok, zrychlování
kroku nejen ti chý, ale i ekologicky čistý v Krušných horách a dále pak plavání, a zvyšování komfortu, rozšiřování slu-
a energeti cky efekti vní, a to je dobrý potápění, cyklisti ka a automotosport. žeb, které dopravu neustále provází.
předpoklad pro budoucnost. Našemu Zajímám se také o výpočetní a teleko-
Francouzská jednotka TGV kraji přinesou VRT nejen velmi rych- munikační techniku, rád čtu a cestuji. Nejoblíbenější dopravní prostředek?
svou exhibiční pouť Českem lé spojení s Prahou, ale i napojení na Mezi má oblíbená místa patří města Pro mě osobně je to motocykl, protože
zakončila v červnu v Ústí nad Labem Německo a díky nové odbočné trati na s krásnými historickými dominantami i to je mé velké hobby.
11
10 11