Page 10 - Časopis Doprava dnes 09-10/2022
P. 10

Dopravní politika

             Primátor a krajský radní Hrabáč:                                                                                                                                                                              Strategická průmy-
                                                                                                                                                                                                                           slová zóna Triangle
                                                                                                                                                                                                                           mezi  městy  Most,
                                                                                                                                                                                                                           Chomutov,  Louny
             Regiony bez VRT ztratí  atrakti vitu                                                                                                                                                                          a  Žatec  má  velký
                                                                                                                                                                                                                           potenciál  pro  celý
                                                                                                                                                                                                                           Ústecký kraj

             pro hospodářství



                                                                                                                                                                                                                           Vizualizace  budou-
             JUDr. Marek Hrabáč je primátorem města Chomutov, přičemž se jako radní Ústeckého kraje                                                                                                                        cího komplexu „H2
             zaměřuje na resort dopravy a silničního hospodářství. Jakým způsobem bude chtí t Ústecký kraj                                                                                                                 Triangle““
             v budoucnu rozvinout svou dopravní infrastrukturu? Nejvýznamnějším projektem tohoto kraje
             určitě bude vysokorychlostní trať Praha – Ústí  nad Labem – Drážďany.  Za zmínku však jistě stojí
             i vodíkové autobusy, ke kterým Ústecký kraj v poslední době obrací svůj zájem.
                                                                                                                                    Ústecký kraj uzavřel letos v červenci se společností  FOR H2ENERGY
             Ústeckému kraji přinesou VRT nejen velmi rychlé spojení  nejen na běžnou údržbu, ale i na rozsáhlejší rekonstrukce.    rezervační smlouvu na nákup pozemku o výměře 11,98 hektaru ve
             s Prahou, ale i napojení na Německo a díky nové odbočné  Hodně fi nancí nás ale budou stát velké opravy silničních mos-  Strategické průmyslové zóně Triangle (mezi městy Most, Chomu-
             trati  na Louny a Most bude profi tovat i Chomutov  tů přes Labe, v Ústí  nad Labem a v Roudnici nad Labem, ale je     tov, Louny a Žatec). Společnost zde plánuje realizovat komplexní
                                                                 již nutné je provést. Železniční síť se v posledních letech dost   vodíkový projekt s názvem „H2 Triangle“, zahrnující výstavbu lo-
             Pane Hrabáči, Vy se jako primátor Chomutova a radní Ústec-  zmodernizovala. Jak na tratí ch hlavních, tak ale i na někte-  kálního  vodíkového  hospodářství,  vědecko-výzkumné  činnosti
                                                                                                                                    a také výrobní a montážní haly pro výrobce vodíkových technologií.
             kého  kraje  zabýváte  dopravou  a  silničním  hospodářstvím.  rých místních se zvedaly traťové rychlosti , modernizovala se   „Uvnitř průmyslové zóny Triangle bude instalována elektrolyti cká
             V jaké kondici je podle Vás dopravní infrastruktura na severu  zabezpečovací zařízení. V některých místech by bylo vhodné   jednotka pro výrobu zeleného vodíku, kompresory pro jeho stlačení
             Čech? Co je Vaší prioritou v tomto resortu? A na jaké zajíma-  doplnit nové zastávky.                                  na požadovaný tlak a zásobníky pro jeho skladování a distribuci,“
             vé projekty se můžou obyvatelé těšit?                                                                                  přiblížil využití  pozemků jednatel FOR H2ENERGY Tomáš Krenc.
             Silniční infrastruktura má dobrý základ v páteřní síti  rychlost-
             ních komunikací a čtyřpruhu od D8 do Chomutova. Tady chy-
             bí ještě zkapacitnění průjezdu některými úseky, nebo třeba                                                             Louny a Most bude profi tovat i Chomutov. Dá se říci, že ze  i své odpůrce. Když se stavěly železnice, bylo to podobné.
             rychlejší a kapacitnější pokračování silnice I/13 směrem na                                                            zkrácení  dostupnosti   Prahy  bude  profi tovat  prakti cky  celé  Obce, které u sebe železnici mít nechtěly, později pozbyly na
             Liberec. Krajská silniční síť II. a III. třídy není ve špatné kondici                                                  území našeho kraje.                                 svém významu. Dnes vidíme podobný odpor nejen u VRT, ale
             a důležité je pro mě, aby se průběžně dařilo shánět fi nance                                                                                                               i u dálnic. Je potřeba vyvažovat negativa pozitivy a dobré
                                                                                                                                    Mnoho lidí vůbec nevědělo, co to VRT je. Mají často pocit,  informování tomu zásadně pomáhá.
                                                                                                                                    že jim může VRT vést přes zahradu. A tí m by jim zasáhla do
                                                                                                                                    života. Jak aktuálně probíhají jednání s veřejností  na toto  V půlce května se uskutečnila odborná konference „VRT VE
                                                                                                                                    téma? K tomuto tématu se v Ústí  nad Labem také otevřelo  MĚSTĚ NEJSOU JEN PERÓNY“, která se týkala problemati -
                                                                                  Asi  největším  projektem  budoucnosti            informační centrum. Myslíte si, že to komunikaci s veřej-  ky  přestavby  západního  nádraží  v  Ústí   nad  Labem  a  také
                                                                                  v Ústeckém kraji bude vysokorychlostní            ností  na toto téma zlepší?                         poukazovala  na  příležitosti   Ústeckého  kraje.  Cílem  bylo,
                                                                                  trať, která povede z Prahy přes Ústí  nad         Hlavní  komunikační  linii  řeší  stát  jako  investor  tratí .  A  čím  aby odborná veřejnost a zástupci samospráv komunikova-
                                                                                  Labem až do Drážďan. Někdo je přízniv-            více bude komunikovat a vysvětlovat, tí m více bude veřej-  li a snažili se najít opti mální výstupy. Byl jste hostem této
                                                                                  cem  této  technologie,  někdo  naopak            nost smířlivější. Když přichází nová síť, je přirozené, že má  konference? Jestli ano, jaké názory Vám utkvěly v hlavě?
                                                                                  ne. Jaký je Váš názor na VRT obecně?
                                                                                  A  co  by  mohla  přinést  tato  konkrétní
                                                                                  VRT vašemu kraji i městu Chomutov?                                                   PROFIL JUDR. MARKA HRABÁČE         zákoutí mi jako jsou Loket anebo Český
                                                                                  Vysokorychlostní  tratě  jsou  technický                                             Váš profesní vývoj?                Krumlov.
                                                                                  i  technologický  posun.  Tak  jako  přišly                                          Před vstupem do politi ky jsem pracoval  Osobní vztah k dopravě?
                                                                                  dálnice  a  budování  dálniční  sítě,  tak                                           jako ředitel různých obchodních domů či  Doprava  je  vlastně  propojení  techniky
                                                                                  nyní  přicházejí  VRT  a  regiony  bez  VRT                                          hypermarketů.                      s cestováním. Technické vývoje se musí
                                                                                  ztratí   pro  hospodářství  atrakti vitu.  Je                                                                           spojit  s  nutnou  potřebou  přemísti t  se
                                                                                  třeba se novému trendu rychlé dopra-                                                 Záliby, hobby či oblíbená místa?   z místa bydlení do práce, do školy. Do-
                                                                                  vy  přizpůsobit,  bez  nich  nebudeme                                                Rád  trávím  svůj  volný  čas  se  ženou,   pravu jsem vždy vnímal nejen jako nut-
                                                                                  mít  rychlé  spojení  se  zbytkem  Evropy.                                           dvěma  dětmi  a  pejskem.  Mou  velkou   nost,  ale  právě  mě  vždy  velmi  zajímal
                                                                                  Provoz  tratí   je  díky  technickému  po-                                           zálibou je především práce na chalupě   i  ten  technický  pokrok,  zrychlování
                                                                                  kroku nejen ti chý, ale i ekologicky čistý                                           v Krušných horách a dále pak plavání,   a  zvyšování  komfortu,  rozšiřování  slu-
                                                                                  a  energeti cky  efekti vní,  a  to  je  dobrý                                       potápění,  cyklisti ka  a  automotosport.   žeb, které dopravu neustále provází.
                                                                                  předpoklad  pro  budoucnost.  Našemu                                                 Zajímám se také o výpočetní a teleko-
             Francouzská jednotka TGV                                             kraji  přinesou  VRT  nejen  velmi  rych-                                            munikační  techniku,  rád  čtu  a  cestuji.  Nejoblíbenější dopravní prostředek?
             svou exhibiční pouť Českem                                           lé  spojení  s  Prahou,  ale  i  napojení  na                                        Mezi  má  oblíbená  místa  patří  města  Pro mě osobně je to motocykl, protože
             zakončila v červnu v Ústí  nad Labem                                 Německo a díky nové odbočné trati  na                                                s krásnými historickými dominantami i  to je mé velké hobby.



                                                                                                                                                                                                                                        11
             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15