Page 8 - Časopis Doprava dnes 09-10/2022
P. 8
...K TÉMATU
tratěmi. Je třeba také řešit kapacitu pro Svazem dopravy, tak dalšími zástupci jed- Novou výkonnou ředitelkou
nákladní dopravu před dokončením vy- notlivých módů jako je například ŽESNAD Svazu je Romana Šauerová
sokorychlostních tratí , zmínili aktéři. Ne- či ČESMAD.
mělo by se zapomínat na vodní dopravu, Na ministra dopravy dále začaly padat Svaz dopravy České republiky má také
která by podle 1. viceprezidenta svazu dotazy. Řešily se plavební stupně v Dě- novou výkonnou ředitelku. Stala se jí
neměla zaostávat, protože stav vodní do- číně a Přelouči, přičemž ministr dopravy Romana Šauerová, zakladatelka želez-
pravy není ideální. Podle Svazu by vláda Kupka ujisti l, že se tí mto tématem bude niční společnosti KDS Kladno a pod-
také měla zajisti t Leti ště Václava Havla zabývat. Počítá s tlakem, kterému chce nikatelka v oblasti zážitkových vlaků.
železničním spojením, které se již rýsuje. však čelit. Navíc by chtěl plavební stupeň Zvolena byla na prvním zasedání před-
Děčín i s vodní elektrárnou. Plavební stu- stavenstva svazu pod vedením nového
Vystoupení ministra dopravy ČR peň Přelouč bude také v řešení. prezidenta Oldřicha Sládka. Před ní
Na valné hromadě vystoupil také minis- Ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Lan- byl dlouholetým výkonným ředitelem
tr Marti n Kupka. „Ministr by neměl pří- da se dotázal, zda ministerstvo dopravy Svazu dopravy Petr Kašík. Nástupem
liš chválit prezidenta zaměstnavatelů, pracuje na ulehčení přísunu zahraničních Šauerové se završuje obměna vedení
ale já děkuji i přes někdy ostrou kriti ku zaměstnanců. Ministr dopravy odpově- organizace.
panu prezidentovi Svazu dopravy Jaro- děl: „Zadali jsme na Ministerstvu dopra- Svaz dopravy má podle představ no-
slavu Hanákovi za přímočarost, otevře- vy ČR soupis opatření a doporučení, již vého vedení „účinněji a efekti vněji
nost a snahu o to, aby se vše podařilo jsme jej předali na Ministerstvo práce reprezentovat všechny módy dopravy
v České republice i vůči Evropě“. Z toho
vyřešit,“ začal svůj proslov ministr dopra- a sociálních věcí, a očekáváme odpo- důvodu se Sládek v posledním měsíci
vy. Marti n Kupka (ODS) ve svém vystou- věď na otázku, co z toho bude udělá- sešel se zástupci všech módů dopravy.
pení zmínil, že vláda má přesný harmo- no. Zároveň s děkany stavebních fakult Konkrétně chce své další kroky před-
nogram i u staveb, které generují velkou chceme hledat, a u dopravy potřebuje-
míru odporu, což je dobrá zpráva pro me stejnou cestu, jak posílit atrakti vitu stavit na podzim.
celou dopravní infrastrukturu. „Naše vlá- zaměstnání u studentů. Musíme se roz-
da v porovnání například s Francií je do- loučit s těmi obory, které nemají per-
cela úspěšná. Máme problém vysvětlit spekti vu, je třeba tlačit ty, které uplat-
některé věci, ale je fakt, že některé věci nění budou mít. To platí pro SŠ i VŠ, kde
prostě vláda vyřešit nemůže. Musíme některý přínos je problemati cký, a to
držet sociální smír a udělat věci, které zejména u humanitních oborů.“
třeba nejsou ekonomicky správné, ale Dotaz padl i na QR kódy pro invalidy tře-
politi cky rozumné a žádoucí,“ dodal mi- tí ho stupně, kteří nově mohou cestovat
nistr dopravy Marti n Kupka a pokračoval: s poloviční slevou v hromadné dopravě.
„Je třeba udržet i fi nancování výstavby. Svaz dopravy se shodl, že zajisti t technic- O Svazu dopravy ČR
Nemůžeme rozhazovat, ale budeme se ké vybavení pro obě strany je náročné. Svaz dopravy, dříve Svaz zaměstnava-
„Byli jsme si toho vědo- telů a podnikatelů v dopravě, vznikl po
mi. Chápu náklady, ale je roce 1989, kdy nová politi cká a ekono-
třeba postoupit. Invalidita mická situace v zemi vyvolala potřebu
třetí ho stupně je prostě založit organizaci dopravních zaměst-
důvod, proč to udělat. navatelů a podnikatelů, která by hájila
Proto volíme QR kód, zájmy svých členů v období transfor-
který je fl exibilním systé- mace. Svaz vznikl jako nezávislá dobro-
mem. Chceme jej využít volná, nepoliti cká a otevřená zájmová
i pro další věci, prokazo- organizace, která sdružuje zaměstna-
vání všech slev v dopravě, vatelské a podnikatelské subjekty, pů-
využití v jednotné apli- sobící ve všech základních i příbuzných
kaci. Není to komfortní, oborech dopravy. Počátkem roku 1994
chápu to, ale je zde vidina se svaz spojil se Svazem průmyslu ČR,
univerzálního systému. Je který zastřešuje všechny průmyslové
plánováno spojení s elek- obory a soustřeďuje převážnou míru
tronickou matrikou vyso- rozhodujících podnikatelských sub-
kých škol,“ reagoval mini- jektů. Toto nové uskupení přijalo ná-
str. K otázce kanálu D-O-L zev Svaz průmyslu a dopravy ČR a je
(pozn. red. koridor Dunaj nejsilnějším podnikatelským svazem
– Odra – Labe) a k potře- v republice. Soustřeďuje více než 25
snažit udržet co největší objem národ- bám vícekolejné železnice na západ se podnikatelských svazů s členskou zá-
ních prostředků, udělat pořádek v pri- ministr vyjádřil takto: „Požádal jsem Ně- kladnou 1,3 milionu pracovníků. Svaz
oritách s jasným a rozumným plánem, mecko o uvolnění železniční cesty, ome- dopravy je z těchto členských svazů
investovat do klíčových věcí. Chystáme zení plánovaných výluk. Domluvili jsme největší. Celkově sdružuje Svaz dopra-
vějíř dalších fi nančních nástrojů, PPP i zdvoukolejnění tratí od Mnichova do vy České republiky 84 podnikatelských
projekty úvěrové, neúvěrové, mimoroz- Domažlic. Liberec-Zhořelec bude také subjektů dopravního zaměření, které KOMERČNÍ SDĚLENÍ
počtové fi nancování.“ Vláda se bude prioritní. DOL je mrtvý, netřeba se jím poskytují zaměstnání více než 70 ti sí-
podle ministra snažit komunikovat jak se více zabývat.“ (geb) cům zaměstnanců.
8 9