Page 6 - Časopis Doprava dnes 09-10/2022
P. 6

Dopravní politika


             Oldřich Sládek v čele nového



             představenstva Svazu dopravy ČR





             Ve čtvrtek 30. června 2022 se sešla valná hromada Svazu dopravy České republiky, která volila
             nové představenstvo a dozorčí radu pro období od roku 2022 až do roku 2025. Nově zvoleným
             prezidentem Svazu dopravy se stal Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ. Mimo prezidenta
             byli zvoleni i viceprezidenti svazu, mezi kterými je například Jiří Svoboda ze Správy železnic či
             Miroslav Černý z Českých přístavů. V představenstvu navíc usedlo sedm nových tváří. Valnou
             hromadu poctil svou přítomností také současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS).


             Oldřich Sládek vyzývá k ukončení hádek  všech  oblastí,“  pronesl  Oldřich  Sládek,  představenstva  jsou  Zdeněk  Abraham,
             a sporů, budoucnost vidí ve vzájemné  nový prezident Svazu dopravy ČR.  ředitel  Dopravního  podniku  města  Hra-
             spolupráci                                                           dec Králové, Vladimír Fišer, ředitel firmy
             Svaz  dopravy  ČR  vstupuje  do  dalšího  Do představenstva Svazu nově usednou  Bohemiakombi, předseda ACRI či ŠKODA
             funkčního období v letech 2022 až 2025,  také noví členové. Do statutárního orgá-  PARS Tomáš Ignačák, Marek Novotný, ře-
             přičemž valná hromada zvolila jeho nové  nu se dostali Michal Krapinec, generální  ditel ŘSD Hradec Králové a z M+L Logistik
             představenstvo celkem s 16 členy. Před-  ředitel Českých drah, dále ředitel ČSAD  Josef Melzer.
             stavenstvo i dozorčí rada se volí jednou  Autobusy České Budějovice Vladimír Ho-  Valná  hromada  také  hlasovala  o  jme-
             za tři roky, přičemž členové představen-  mola, Roman Čapek z PAS Zábřeh na Mo-  nování  nových  čestných  členů  Svazu
             stva následně volí prezidenta a vicepre-  ravě, výkonný ředitel pro letecký provoz  dopravy,  přičemž  čestným  prezidentem   Hanák po 19 letech ve funkci svou pozi-  žitým faktorem, o kterém se hovořilo, je  pouští závazné lhůty v územním pláno-
             zidenty.  Pro  zvolení  do  orgánu  potře-  Letiště Praha Martin Kučera, z ČD Cargo  Svazu byl jmenován bývalý prezident SD   ci neobhajoval. Čestným členem se poté  inflace,  nedostatek  materiálů  a  surovin  vání, navrhuje se zrušení fikce souhlasu
             buje  kandidát  získat  vždy  nadpoloviční  Tomáš Tóth a Lukáš Hradský z Evropské  ČR Jaroslav Hanák, kterého po 19 letech   stal také dlouholetý výkonný ředitel Sva-  či  přetrhané  dodavatelsko-odběratelské  u problematiky životního prostředí ne-
             většinu hlasů. O tom na valné hromadě  vodní  dopravy  –  Sped.  Dalšími  členy  vystřídal  právě  Oldřich  Sládek.  Jaroslav   zu dopravy Petr Kašík společně s bývalým  vztahy. Naopak se zdůraznil růst expres-  spadající pod EIA, u soudů omezení po-
             na konci června rozhodli zástupci člen-                                                                                předsedou dozorčí rady Karlem Havlem  ních  a  dodávkových  služeb  a  práce  za  zice stavebníka či zrušení přednostního
             ských firem svazu. Hlavní řídící orgán si                  Bývalý prezident SD ČR Jaroslav Hanák (uprostřed)           či  Ivo  Tomanem,  který  byl  také  zvolen  covidové krize, ke které všichni členové  projednávání  stavebních  věcí  a  vypuš-
             následně  do  funkce  prezidenta  svazu                         a nově zvolený Oldřich Sládek (zcela vpravo)           jako doživotním čestným členem.    Svazu přistoupili zodpovědně. Podle Sva-  tění  apelačního  principu  v  soudnictví.
             dosadil výkonného ředitele ŽESNAD.CZ                                                                                   Jaroslav  Hanák,  bývalý  prezident  Svazu  zu  se  také  rozvinula  nákladní  doprava,  Není  také  zajištěna  dostatečná  kapaci-
             Oldřicha  Sládka,  kterého  jako  1.  vice-                                                                            dopravy  ČR,  na  toto  zvolení  řekl:  „Ne-  přičemž rozvoj dálničních a železničních  ta  a  posílení  pravomocí  Specializova-
             prezident doplnil Miloslav Černý z Čes-                                                                                smírně  si  vážím  toho,  že  mne  valná  infrastruktur tolik nevázl, akorát cestují-  ného  a  odvolacího  stavebního  úřadu,
             kých přístavů a další tři viceprezidenti,                                                                              hromada  zvolila  čestným  prezidentem  cí z hromadné dopravy přešli na osobní  aby mohl efektivně řešit klíčové stavby
             jimiž  jsou  generální  ředitel  Správy  že-                                                                           Svazu  dopravy.  Novému  prezidentovi  dopravu,  což  zpomalilo  možný  růst  to-  včetně  obnovitelných  zdrojů  energie.
             leznic  Jiří  Svoboda,  Miroslav  Němec,                                                                               a  viceprezidentům  přeji  pevné  zdraví  hoto druhu dopravy. Podle Svazu počet  Nakonec ale ve stavebním zákoně došlo
             jenž je ředitelem Správy a údržby silnic                                                                               a hodně štěstí jak v osobním, tak v pra-  cestujících na železnici a autobusech se  k řadě zlepšení.“
             Pardubického  kraje,  a  Ludomír  Landa,                                                                               covním  životě.  Přeji  novému  vedení  pohyboval oproti předkrizovému období
             ředitel MHD Kladno, a.s.                                                                                               hodně sil a výdrže při prosazování prio-  asi  na  polovině.  Na  železnici  tento  fakt  Co  se  podle  bývalého  prezidenta  Sva-
                                                                                                                                    rit v rozvoji dopravy a v neúnavném boji  způsobil ohromné finanční ztráty. Usku-  zu dopravy ČR Jaroslava Hanáka v jeho
             Čerstvě zvolený prezident po zvolení vy-                                                                               za rovné podmínky pro dopravní firmy.“  pení se zaměřovalo na napjatý dopravní  posledním  funkčním  roce  povedlo,  byl
             stoupil a ve svém projevu zdůraznil, aby                                                                               Také  dozorčí  rada  se  dočkala  obměny.  trh práce, protože tisíce řidičů či stovky  rozpočet SFDI (pozn. redakce Státní fond
             došlo k ukončení hádek a všech sporů,                                                                                  Delegáti valné hromady do vedení nové  strojvedoucích  v  tomto  oboru  chybí.  dopravní infrastruktury) na dopravní in-
             protože v této době je potřeba vzájemné                                                                                dozorčí  rady  vybrali  Jindřicha  Poláčka,  Avšak se počítá s návratem lidí do veřej-  frastrukturu  ve  výši  127,5  miliardy  ko-
             spolupráce, a to hlavně u strategických                                                                                přičemž v ní dále zasedne Richard Lati-  né dopravy, čímž by se vše mělo zlepšit,  run, který šel do rozvoje infrastruktury.
             vyhlídek.  Nově  zvolené  představenstvo                                                                               slav a Vladimír Filip.             navíc by se doprava neměla vnímat jako  Stejnou částku chce dát ministr dopravy
             by  se  mělo  sejít  v  srpnu,  aby  probralo                                                                                                             poslední článek distribučního cyklu, píše  Martin  Kupka  (ODS)  i  v  letošním  roce,
             další úkoly, které povedou ke zviditelně-                                                                              Doprava  by  neměla  být  vnímána  jako  se v zápise z valné hromady.  přičemž by částka mohla být vyšší. Svaz
             ní Svazu dopravy ČR.                                                                                                   poslední článek distribučního cyklu   Základním bodem pro „lepší zítřky“ v do-  z  pohledu  silnic  kvituje  rozvoj  parkova-
             „Velmi si vážím mandátu, který mi čle-                                                                                 Valná  hromada  se  sešla  poprvé  fyzicky  pravě by měla být změna stavebního zá-  cích  ploch  a  odpočívek  kolem  hlavních
             nové i kolegové v představenstvu dali.                                                                                 po covidové krizi, přičemž si všichni mys-  kona, která je prioritou nové vlády. Pod-  tahů,  přičemž  vidí  budoucnost  v  alter-
             Nové funkční období nebude pro Svaz                                                                                    leli, že pandemie je to nejhorší, co může  le Jaroslava Hanáka je však toto chyba:  nativní  dopravě,  a  proto  by  se  nemělo
             dopravy jednoduché. Oslabení po covi-                                                                                  Svaz dopravy potkat. Svaz dopravy se tak  „Neplatí původní slib koalice, že se pou-  zapomínat  na  dobíjecí  a  plnící  stanice
             du je v dopravě stále zřejmé a s válkou                                                                                nachází v nelehké době zasažené válkou,  ze vrátí přenesená působnost (stavební  pro  ekologická  vozidla.  Na  železnici  by
             na Ukrajině čelíme opět novým výzvám.                                                                                  která  pro  ekonomiku,  dopravu  a  do-  úřady pod kraji a obcemi, což chápeme  mělo dojít k podpoře nákupů vlaků a co
             Každé odvětví dopravy má své priority,                                                                                 pravní  infrastrukturu  bude  opět  složitá,  jako  politickou  prioritu)  a  u  ostatních  nejvíce hradit náklady na zabezpečovací
             jsem  rád,  že  v  představenstvu  Svazu                                                                               zmínilo se na valné hromadě. Nejenom  věcí se pouze prosadí ty změny, na nichž  systém ETCS. Podporu vlaků je potřeba
             dopravy  jsou  zastoupeni  odborníci  ze                                                                               válka ovlivní průmysl a dopravu, ale důle-  bude shoda. Nad rámec toho se totiž vy-  řešit i v souvislosti s vysokorychlostními


             6                                                                                                                                                                                                                           7
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11