Page 6 - Časopis Doprava dnes 09-10/2022
P. 6
Dopravní politika
Oldřich Sládek v čele nového
představenstva Svazu dopravy ČR
Ve čtvrtek 30. června 2022 se sešla valná hromada Svazu dopravy České republiky, která volila
nové představenstvo a dozorčí radu pro období od roku 2022 až do roku 2025. Nově zvoleným
prezidentem Svazu dopravy se stal Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ. Mimo prezidenta
byli zvoleni i viceprezidenti svazu, mezi kterými je například Jiří Svoboda ze Správy železnic či
Miroslav Černý z Českých přístavů. V představenstvu navíc usedlo sedm nových tváří. Valnou
hromadu poctil svou přítomností také současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Oldřich Sládek vyzývá k ukončení hádek všech oblastí,“ pronesl Oldřich Sládek, představenstva jsou Zdeněk Abraham,
a sporů, budoucnost vidí ve vzájemné nový prezident Svazu dopravy ČR. ředitel Dopravního podniku města Hra-
spolupráci dec Králové, Vladimír Fišer, ředitel firmy
Svaz dopravy ČR vstupuje do dalšího Do představenstva Svazu nově usednou Bohemiakombi, předseda ACRI či ŠKODA
funkčního období v letech 2022 až 2025, také noví členové. Do statutárního orgá- PARS Tomáš Ignačák, Marek Novotný, ře-
přičemž valná hromada zvolila jeho nové nu se dostali Michal Krapinec, generální ditel ŘSD Hradec Králové a z M+L Logistik
představenstvo celkem s 16 členy. Před- ředitel Českých drah, dále ředitel ČSAD Josef Melzer.
stavenstvo i dozorčí rada se volí jednou Autobusy České Budějovice Vladimír Ho- Valná hromada také hlasovala o jme-
za tři roky, přičemž členové představen- mola, Roman Čapek z PAS Zábřeh na Mo- nování nových čestných členů Svazu
stva následně volí prezidenta a vicepre- ravě, výkonný ředitel pro letecký provoz dopravy, přičemž čestným prezidentem Hanák po 19 letech ve funkci svou pozi- žitým faktorem, o kterém se hovořilo, je pouští závazné lhůty v územním pláno-
zidenty. Pro zvolení do orgánu potře- Letiště Praha Martin Kučera, z ČD Cargo Svazu byl jmenován bývalý prezident SD ci neobhajoval. Čestným členem se poté inflace, nedostatek materiálů a surovin vání, navrhuje se zrušení fikce souhlasu
buje kandidát získat vždy nadpoloviční Tomáš Tóth a Lukáš Hradský z Evropské ČR Jaroslav Hanák, kterého po 19 letech stal také dlouholetý výkonný ředitel Sva- či přetrhané dodavatelsko-odběratelské u problematiky životního prostředí ne-
většinu hlasů. O tom na valné hromadě vodní dopravy – Sped. Dalšími členy vystřídal právě Oldřich Sládek. Jaroslav zu dopravy Petr Kašík společně s bývalým vztahy. Naopak se zdůraznil růst expres- spadající pod EIA, u soudů omezení po-
na konci června rozhodli zástupci člen- předsedou dozorčí rady Karlem Havlem ních a dodávkových služeb a práce za zice stavebníka či zrušení přednostního
ských firem svazu. Hlavní řídící orgán si Bývalý prezident SD ČR Jaroslav Hanák (uprostřed) či Ivo Tomanem, který byl také zvolen covidové krize, ke které všichni členové projednávání stavebních věcí a vypuš-
následně do funkce prezidenta svazu a nově zvolený Oldřich Sládek (zcela vpravo) jako doživotním čestným členem. Svazu přistoupili zodpovědně. Podle Sva- tění apelačního principu v soudnictví.
dosadil výkonného ředitele ŽESNAD.CZ Jaroslav Hanák, bývalý prezident Svazu zu se také rozvinula nákladní doprava, Není také zajištěna dostatečná kapaci-
Oldřicha Sládka, kterého jako 1. vice- dopravy ČR, na toto zvolení řekl: „Ne- přičemž rozvoj dálničních a železničních ta a posílení pravomocí Specializova-
prezident doplnil Miloslav Černý z Čes- smírně si vážím toho, že mne valná infrastruktur tolik nevázl, akorát cestují- ného a odvolacího stavebního úřadu,
kých přístavů a další tři viceprezidenti, hromada zvolila čestným prezidentem cí z hromadné dopravy přešli na osobní aby mohl efektivně řešit klíčové stavby
jimiž jsou generální ředitel Správy že- Svazu dopravy. Novému prezidentovi dopravu, což zpomalilo možný růst to- včetně obnovitelných zdrojů energie.
leznic Jiří Svoboda, Miroslav Němec, a viceprezidentům přeji pevné zdraví hoto druhu dopravy. Podle Svazu počet Nakonec ale ve stavebním zákoně došlo
jenž je ředitelem Správy a údržby silnic a hodně štěstí jak v osobním, tak v pra- cestujících na železnici a autobusech se k řadě zlepšení.“
Pardubického kraje, a Ludomír Landa, covním životě. Přeji novému vedení pohyboval oproti předkrizovému období
ředitel MHD Kladno, a.s. hodně sil a výdrže při prosazování prio- asi na polovině. Na železnici tento fakt Co se podle bývalého prezidenta Sva-
rit v rozvoji dopravy a v neúnavném boji způsobil ohromné finanční ztráty. Usku- zu dopravy ČR Jaroslava Hanáka v jeho
Čerstvě zvolený prezident po zvolení vy- za rovné podmínky pro dopravní firmy.“ pení se zaměřovalo na napjatý dopravní posledním funkčním roce povedlo, byl
stoupil a ve svém projevu zdůraznil, aby Také dozorčí rada se dočkala obměny. trh práce, protože tisíce řidičů či stovky rozpočet SFDI (pozn. redakce Státní fond
došlo k ukončení hádek a všech sporů, Delegáti valné hromady do vedení nové strojvedoucích v tomto oboru chybí. dopravní infrastruktury) na dopravní in-
protože v této době je potřeba vzájemné dozorčí rady vybrali Jindřicha Poláčka, Avšak se počítá s návratem lidí do veřej- frastrukturu ve výši 127,5 miliardy ko-
spolupráce, a to hlavně u strategických přičemž v ní dále zasedne Richard Lati- né dopravy, čímž by se vše mělo zlepšit, run, který šel do rozvoje infrastruktury.
vyhlídek. Nově zvolené představenstvo slav a Vladimír Filip. navíc by se doprava neměla vnímat jako Stejnou částku chce dát ministr dopravy
by se mělo sejít v srpnu, aby probralo poslední článek distribučního cyklu, píše Martin Kupka (ODS) i v letošním roce,
další úkoly, které povedou ke zviditelně- Doprava by neměla být vnímána jako se v zápise z valné hromady. přičemž by částka mohla být vyšší. Svaz
ní Svazu dopravy ČR. poslední článek distribučního cyklu Základním bodem pro „lepší zítřky“ v do- z pohledu silnic kvituje rozvoj parkova-
„Velmi si vážím mandátu, který mi čle- Valná hromada se sešla poprvé fyzicky pravě by měla být změna stavebního zá- cích ploch a odpočívek kolem hlavních
nové i kolegové v představenstvu dali. po covidové krizi, přičemž si všichni mys- kona, která je prioritou nové vlády. Pod- tahů, přičemž vidí budoucnost v alter-
Nové funkční období nebude pro Svaz leli, že pandemie je to nejhorší, co může le Jaroslava Hanáka je však toto chyba: nativní dopravě, a proto by se nemělo
dopravy jednoduché. Oslabení po covi- Svaz dopravy potkat. Svaz dopravy se tak „Neplatí původní slib koalice, že se pou- zapomínat na dobíjecí a plnící stanice
du je v dopravě stále zřejmé a s válkou nachází v nelehké době zasažené válkou, ze vrátí přenesená působnost (stavební pro ekologická vozidla. Na železnici by
na Ukrajině čelíme opět novým výzvám. která pro ekonomiku, dopravu a do- úřady pod kraji a obcemi, což chápeme mělo dojít k podpoře nákupů vlaků a co
Každé odvětví dopravy má své priority, pravní infrastrukturu bude opět složitá, jako politickou prioritu) a u ostatních nejvíce hradit náklady na zabezpečovací
jsem rád, že v představenstvu Svazu zmínilo se na valné hromadě. Nejenom věcí se pouze prosadí ty změny, na nichž systém ETCS. Podporu vlaků je potřeba
dopravy jsou zastoupeni odborníci ze válka ovlivní průmysl a dopravu, ale důle- bude shoda. Nad rámec toho se totiž vy- řešit i v souvislosti s vysokorychlostními
6 7