Otevřít menu
Doprava dnes
-

České aerolinky oslaví příští rok sté výročí

Jakkoliv se to může z dnešního pohledu zdát nemožné, patřily české země k evropským průkopníkům civilního létání. Historie tehdejšího československého nevojenského letectví se začala psát už v roce 1919. České aerolinie vznikly jen o pár let později. Letecké služby provozují již bez mála sto let.

8:00 / 1. listopadu 2022
České aerolinky oslaví příští rok sté výročíi

Foto: cs.wikipedia.org

ČSA, pátou nejstarší dosud fungující leteckou společnost na světě, založila 6. října 1923 tehdejší československá vláda; jejím úplně prvním ředitelem se stal major Karel Huppner, velitel československého letectva.

Provoz zahájil dopravce na domovském letišti Praha-Kbely ještě téhož měsíce. Pro tak významnou událost vybral symbolické datum 28. října, tedy den vzniku samostatného československého státu. K historicky prvnímu letu společnosti odstartoval o den později upravený vojenský dvojplošník Aero A-14 Brandenburg. Jeho posádku na cestě do Bratislavy tvořili pilot Karel Brabenec s redaktorem Lidových novin Václavem Königem.

Ještě do konce roku 1923 přepravily aerolinky celkem 29 cestujících, deset kilogramů pošty a 110 kilogramů nákladu. Během roku následujícího se čísla několika násobně zvedla - uskutečnilo se 649 letů, při kterých bylo přepraveno 426 osob a také 2 148 kilogramů pošty. Avšak ani přes zvyšující se zájem o služby nevykazovaly ČSA téměř žádné tržby. Protože ale představovaly nástroj národní prestiže, dotovalo je Ministerstvo veřejných prací.

V prvních letech zajišťovala společnost pouze vnitrostátní dopravu. Létalo se do Brna, Ostravy, Mariánských Lázní a Karlových Varů; k lince do Bratislavy přibyly i lety do Košic. Lety zprvu obsluhovaly československé stroje Aero A-14 a Aero A-10; časem je nahradily britské modernější typy De Havilland DH.50 a Farman F-60 Goliath.

Důležitý milník zaznamenala společnost v roce 1929. ČSA se totiž zařadila mezi členy Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Rok nato pak letoun Ford 5 AT-C Trimotor s novou mezinárodní poznávací značkou „OK“ přeletěl státní hranice. První zahraniční cesta vedla do Záhřebu. Stalo se tak 1. července 1930. Postupně následovaly další linky.

V roce 1937 změnily aerolinky své domovské letiště. Od 7. dubna 1937 se jejich základnou stalo nově otevřené Ruzyňské mezinárodní letiště, dnes Letiště Václava Havla Praha. Kromě změny „bydliště“ rozšířily ČSA posádky svých letadel – novými posilami se staly stevardky na palubách letounů Savoia-Marchetti SM.73.

Od roku 1938 zařadily aerolinky do nabídky svých letů pravidelné spoje do Paříže, Říma, Budapešti a Bruselu. Slibnou budoucnost však zastavila druhá světová válka, během níž byla civilní doprava ČSA pozastavena. Její letovou flotilu dokonce zabavila německá společnost Lufthansa.

V poválečném období zahájily ČSA provoz jako jediný letecký dopravce Československa a obnovily všechny vnitrostátní linky. Také rozšířily svoji flotilu o letadla Douglas DC-3Z, která pořídily zakoupením z válečných přebytků americké armády. Podobu civilního dopravního letadla jim nechaly postupně dát v továrnách Avia.

V následujících letech se právnická osoba společnosti měnila současně s aktuálním politickým uspořádáním státu – jednalo se o národní podnik, státní podnik i akciovou společnost. S postupem doby rovněž obnovovaly aerolinky svůj letecký park a rozšiřovaly rank cílových destinací.

V současnosti se akciová společnost České aerolinie prezentují jako jeden ze zakládajících členů Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA); od roku 2001 jsou také členem globální aliance leteckých společností SkyTeam. Lety do cílových destinací zajišťují prostřednictvím letadla Airbus A320-200.

 

Autor: Dagmar Lánská

zpět na články

inzerce

nahoru