Otevřít menu
Doprava dnes
-

Co navigace, to jiný názor

Dvě navigace, případně dva telefony s aplikací, stejný start, stejný cíl i stejná trasa. Ovšem, počet kilometrů a dojezdový čas se liší. Čím je to způsobeno? Proč při stejném zadání udávají jednotlivé přístroje rozdílné informace? Navigační rébus pomohli vyřešit odborníci.

8:00 / 8. listopadu 2022
Co navigace, to jiný názori

Foto: Dagmar Lánská

GPS navigace, on-line mapy, plánovače tras a podobné systémy založené na technologiích umožňujících určit přesnou polohu či trasu jsou v současné době nepostradatelnými pomocníky většiny řidičů, cyklistů i turistů. Klasickou papírovou mapu dnes na svých cestách používá málokdo. Staly se běžnou výbavou mobilních telefonů, automobilů a dalších zařízeních, třeba hodinek.

Totožné vstupní informace, odlišné výsledky

Cestování bez „elektronických pomocníků“ si už skoro neumíme představit. Čas od času nám ale mohou zamotat hlavu. Jde například o situaci, kdy při zadání stejné trasy se shodným startem i cílem, ukazují jednotlivé druhy navigací a plánovačů tras jiný dojezdový čas i počet kilometrů. A to i při společné cestě jedním automobilem. S dotazem, čím jsou odlišnosti způsobené, jsme se obrátili odborníky.

„Rozdílnost dojezdových časů je poměrně pochopitelná. Každá navigace používá jiná podkladová data. Při výpočtu času dojezdu navigace počítá nejen s daty o maximální povolené rychlosti na daném úseku, ale většinou také o obvyklé rychlosti, obvyklé rychlosti v daném čase, aktuální hustotě provozu, známých uzavírkách, nehodách a omezeních rychlosti a průjezdu a tak podobně,“ vysvětlil Martin Jeřábek, manažer týmu Mapy.cz.

Jiří Bureš z oficiálního webu české podpory navigace Waze na dotaz odpověděl, že jiný počet kilometrů při stejném startu, cíli i trase může být způsoben odlišností jednotlivých dílčích segmentů, zakreslených do mapy editorem. „Například v případě Waze kreslí ve většině zemí mapy dobrovolní editoři ručně v mapovém editoru. Podobně kreslí mapy také editoři pro Open Street Map,“ objasnil Bureš s tím, že v celku pak vychází v různých navigacích různá délka stejné trasy.

Záleží na postupu výpočtu

Martin Jeřábek k tématu dále řekl, že každý výrobce používá svůj přizpůsobený algoritmus výpočtu. Do něj může započítávat jevy, které jiný výrobce ignoruje, například čas potřebný k odbočení vlevo na hlavní silnici. „Z toho plyne, že každá firma vychází ze svých dat, která můžou být různě aktuální a detailní. Výsledný čas na průjezd trasou se potom musí lišit,“ dodal.

Různý způsob výpočtu času mezi různými navigacemi hraje důležitou roli v konečné dojezdové době také podle Jiřího Bureše: „Přidám jednu zajímavost ze světa Waze. Ta počítá různé časy pro různé denní doby a různá období roku. Navíc ještě umí použít data o aktuální situaci na trase (resp. části trasy). Čas taky umí dynamicky přepočítat (proto taky může Waze na stejné trase ukazovat na dvou telefonech v jednom vozidle různý čas, protože na jednom z telefonů ještě neproběhl přepočet).“

Navigace zabudované v automobilech

Navigace zamontované přímo v palubní desce vozu je nutné pravidelně aktualizovat, jinak nebudou poskytovat přesná data. Služba však bývá placená. U nových vozidel je zpravidla předplacená na jeden rok. Uvedl to Petr Burián z oddělení Public Relations společnosti Ford Czech Republic.

Navigace jako elektronické zařízení přijímá signál z GPS satelitů, s jehož pomocí dokáže zjistit svou zeměpisnou polohu. K získání signálu jí stačí spojení pouze se čtyřmi satelity nad obzorem. V závislosti na dokonalosti programového vybavení pak navigace zobrazuje polohu na mapě či naviguje uživatele.

Na základě polohových dat získaných z GPS přijímače, mapových podkladů a konkrétních postupů vypočítává systém aktuální polohu, rychlost a směr pohybu; dále poskytuje uživateli informace o odhadu potřebného času k dosažení cíle, o průměrné rychlosti cesty a blížící se odbočce; rovněž informuje o dopravní nehodě a dokáže naplánovat objížďku.

 

Autor: Dagmar Lánská (ve spolupráci s Mapy.cz, Waze, Ford Czech Republic)

zpět na články

inzerce

nahoru