Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dopravní prostředky, které své místo na slunci tak úplně nezískaly

Co lidi všechno nevymyslí? Tak třeba pozemní jachtu, obrovskou jednokolku, potápěčský talíř či letecký motocykl. Vynálezci napříč zeměkoulí i dobou vymýšleli nejrůznější vozítka, plavidla a přenášedla, většina z nich však v konkurenci příliš neobstála. Některá z nich se ovšem stala předlohou pro jiné projekty.

8:00 / 20. prosince 2022
Dopravní prostředky, které své místo na slunci tak úplně nezískalyi

Foto: Stevinova pozemní jachta (zdroj: en.wikipedia.org)

Stevinova pozemní jachta

Simon Stevin, vlámský matematik, vědec a hudební teoretik, je zodpovědný za mnoho objevů a vynálezů. Historiky je považován za pokračovatele Archiméda nebo da Vinciho. Svými objevy se zapsal se do dějin například vývojem inženýrských věd, mamatematiky, fyziky i geodezie.  

V roce 1 600, pro zábavu hostů knížete Mořice Oranžského, tehdejšího místodržícího Spojených provincií nizozemských, navrhl Stevin vozidlo poháněné silou větru – pozemní jachtu. Stavba, kterou sám dozoroval, trvala tři roky. Jachta dokázala zdolat vzdálenost 100 kilometrů pod dvě hodiny s více než 25 lidmi na palubě.

Dynasphere, jednokolové vozidlo

Inspirován skicou Leonarda da Vinciho vynalezl anglický elektroinženýr John Archibald Purves jednokolový typ vozidla s názvem Dynasphere, jenž si v roce 1930 nechal patentovat.

Purves postavil dva prototypy: menší elektrický model a větší s benzínovým motorem, při jehož výrobě použil tvůrce dvouválcový vzduchem chlazený motor a třístupňovou převodovku se zpátečkou. Tento typ vyrobený ze železné mříže o váze 450 kilogramů, byl vysoký 3 metry a dosáhl maximální rychlosti 40 až 48 km za hodinu.

Sedadlo řidiče a motor byly namontované s koly na vnitřních kolejnicích vnější obruče. Verze nové generace sestávala z deseti vnějších obručí, pokrytých koženou podšívkou a vybavených převody, které vozidlo nakláněly ve směru jízdy. „Dynasphere 8“ uvezl až osm lidí.

Puversovy optimistické vyhlídky zkalil fakt, že v porovnání s ostatními dopravními prostředky bylo v případě Dynasphere téměř nemožné řízení i brzdění. K neúspěchu přispěla rovněž tendence krytu držícího řidiče uvnitř kola otáčet se v pohybující se konstrukci při zrychlování nebo brzdění.

SP-350 Denise, potápěčský talíř

Malou ponorku pro dvě osoby schopnou prozkoumávat podmořskou hloubku až 400 metrů vynalezl francouzský námořní důstojník, oceánograf a vynálezce Jacques-Yves Cousteaua společně s inženýrem Jeanem Mollardem v roce 1959. Spuštění a vytahování ponorky se provádělo za pomoci lodního jeřábu obvykle z Cousteauovy lodi Calypso.

Ocelový tlakový trup s téměř kruhovým půdorysem o průměru 2 metry a výškou 1,43 metru odolal tlaku více než 90 kilogramů na centimetr čtverečný, což odpovídá hloubce bezmála 900 metrů, přičemž jiné ponory z důvodu bezpečnosti nepřekročí 300 metrů!

Ponorka byla použita v roce 1976 k průzkumu vraku HMHS Britannic, v té době největší nemocniční lodi na světě.

de Lackner HZ-1, letecký motocykl

Aamerický „one-man“ osobní vrtulník vyvinul podle návrhu Lewise C. McCarta Jr. de Lackner Helicopters. Jednomístná létající platforma měla být schopna unést 54 kilogramů nákladu nebo pomocnou palivovou nádrž o obsahu 19 litrů.

Projekt počítal s tím, že se vrtulník budou řídit nezkušení piloti s minimálním výcvikem a měl se stát standardním průzkumným strojem armády USA. Prvotní zkoušky sice slibovali dobrý pohyb na atomovém bojišti, ovšem rozsáhlejší testování ukázalo, že řízení stroje bylo pro nedostatečně proškolené piloty velmi obtížné.

První let se uskutečnil v listopadu 1954 a vyrobilo se celkem 12 kusů. Po dvou haváriích byl projekt zastaven.

Umělý létající talíř; kříženec letadla, lodi a pozemního vozidla čili vznášedlo

Vznášedlo považované za novou revoluční formu dopravy, jemuž k pohonu sloužil vzduchový polštář vytvořeným vlastní silou ventilátoru, vynalezl stavitel lodí Christopher Cockerell.

Na novém typu dopravního prostředku začal pracovat v polovině roku 1950. První veřejný let (nebo plavba, chcete-li) se uskutečnil o devět let později u Cowes, anglického přístavního města na ostrově Wight v červnu 1959. Stroj vážící 4 tuny dosáhl rychlosti 126 kilometrů za hodinu.

Vynález vznášedla se ukázal jako velmi cenný, neboť zjištěné poznatky vedly k vývoji vojenských vozidel.

Vznášedla nacházejí své uplatnění dodnes – používají je hlídky pobřežní stráže, majitelé jachet či provozovatelé golfových hřišť. Své příznivce mají také v řadách milovníků vzrušující zábavy. 

Našli byste odvahu některý z vynálezů vyzkoušet?

Autor: Dagmar Lánská

Dopravní prostředky, které své místo na slunci tak úplně nezískaly Foto: Dynasphere (zdroj: en.wikipedia.org). Dopravní prostředky, které své místo na slunci tak úplně nezískaly Foto: Denise Denise (zdroj: en.wikipedia.org). Dopravní prostředky, které své místo na slunci tak úplně nezískaly Foto: Letecký motocykl (zdroj: en.wikipedia.org). Dopravní prostředky, které své místo na slunci tak úplně nezískaly Foto: Vznášedlo (zdroj: guinnessworldrecords.com).
zpět na články

inzerce

nahoru